Techno, waar ontstaan?

Jarre wordt vaak de "godfather of techno" genoemd.
Heb diverse artikelen gelezen waarin de muziek van Jarre als voorloper van de techno wordt genoemd. Ik denk dat ie zeker invloed hierop heeft gehad, maar om nu van een godfather te spreken...ik weet het niet.
Zelf zegt ie er dit over
"You know what... when I hear people talking about me as the 'Godfather Of Techno', I think they must be talking about someone else. I look in the mirror and I think, 'Do they mean me? Do I look like a godfather?'
"Of course it's fun and sometimes it can be flattering when I read these things, but I do feel quite removed from it all. As far as I am concerned, I am simply doing what I have always done.

Was het niet dat Kraftwerk allemaal van die gevocoderde stemmen gebruikten met daarin het woord techno en dat was het eerste wat die gasten uit Detroit oppikten en gebruikten als term voor hun muziek.

En volgens mij was de eerste techno juist de invloeden van 'goedkoop' elektronische dingen om juist de beats die uit de afro-american culture komen te abstraheren naar de beperkte mogelijkheden van die electronic gear en daar toch de feel van ingewikkelde beats daarmee te creeren. (die zeker niet in duitsland is ontwikkeld omdat die toen te 'starre' beats gebruikten) En de basslines en melodieen zijn bepaald niet uitgebreid zoals toen de rockmuziek maar bevatten wel de elementen van afrikaanse muziek. En min of meer zit er volgens mij ook wel een overlap met disco in wat het dance element in die stijl vertegenwoordigd.

Volgens mij is de stijl van Herbie Hancock ea. hier ook niet te verwaarlozen en is wellicht een inspiratiebron voor die generatie die techno heeft voortgebracht.

En juist dat de crossover van techno met rock/metal is geworden tot de industrial en die zin F 424 daarin voor is gegaan.

Mja, tis allemaal speculatie. :)

Tja.. en zo kun je nu wel 100 berichten bezig blijven natuurlijk..
Ik heb er met vrienden in het verleden ook al oeverloze discussie over gehad....

Maar waar het mij in feite om gaat is, dat ik merk dat veel mensen tegenwoordig niet eens weten wie of wat Kraftwerk, Front 242 of Detroit zijn !!

Er zijn er zelfst bij die denken dat 2 Unlimited techno heeft uitgevonden... (omdat Ray tekno, tekno, tekno ! schreeuwt in een van de nummers...:confused: )

equate

Origineel geplaatst door sander
ja vet man 2unlimited. Echte techno :)
Kwam die looser vorige week nog in Paradiso tegen.

denk dat die 'looser' wel wat meer geld op zijn rekening heeft dan jou....respect voor alle musici

hahaha....niet als ie het zo aanpakt als Bobby Farrell van Boney M (heeft iemand dat gezien gisteren op tv??)

maarre...vertel me eens: Was die Ray dan muzikant? Volgens mij hoefde hij alleen maar wat kaas-rap "in te zingen" in de studio, en voor de rest gekke dansjes doen op het podium...

of ga je me straks vertellen dat die lui van de Venga Boys ook muzikanten zijn?

equate

hehe, ray de parkeerwachter in a'dam oost 8o)

hij is nu producer hoorde ik op de radio...

Origineel geplaatst door sander

nauw nee, de musici waren meer de producers die er achterzaten. Zelf hadden ze niks te zeggen.

ja ok...die 2 belgische producers maakten de muziek...maar Ray en Anita (als ik me niet vergis) hebben toch de nummers ingezongen...en zingen is toch ook muziek?... Waar moet je anders de grens leggen?

om ff on-topic te blijven:

een aardig boek over techno, house en elektronische muziek is
"Welcome to the Future" van Gert - Quazar & Volkskrant - van Veen.

equate

Origineel geplaatst door Vespa

ja ok...die 2 belgische producers maakten de muziek...maar Ray en Anita (als ik me niet vergis) hebben toch de nummers ingezongen...en zingen is toch ook muziek?... Waar moet je anders de grens leggen?

Ik denk dat het grote verschil is dat zij niet echt een ambitie als muzikant hadden..

Maar ja kijk, eerlijk is eerlijk: Als ik dag in dag uit plee's stond te schrobben op Schiphol en er kwam iemand naar me toe die me aanbood om een plaatje in te zingen en mij wereldfaam beloofde...

equate

Leuke discussie hiero...goed, aangezien ik waarschijnlijk de enige in Nederland ben die zich Drs Techno mag noemen, jawel ik ben afgestudeerd op techno, zal ik maar even de feiten rechtzetten...

De allereerst techno plaat is No Ufo's van Juan Atkins. Echt, in alle boekjes en alle kenners en wetenschappers kenmerken deze plaat als echte eerste techno plaat (detroit techno wel te verstaan). Er is een maar, namelijk dat het nummer Shariovarri van A number of names de eerste was, maar dat zal niet veel verschillen. Als grondleggers van de techno worden derrick may, juan atkins en kevin saunderson gezien. ook wel de Belville Three genoemd naar de highschool waar ze op zaten.
Zij werden beinvloed door de radio dj Electrifying Mojo uit detroit, die kraftwerk, EBM, funcadelic e.d in zijn radio show aan elkaar draaide.
Kraftwerk werd gezien als de muziek van de toekomst en de enige mogelijkheid om detroit 'te ontsnappen' (geweld, werkeloosheid etc..) elektronische muziek werd gecombineerd met funk (george clinton komt ook uit detroit, enals natuur;lijk motown...)
Inderdaad waren ebm bands heel belangrijk...Ik ben in detroit op bezoek geweest bij Mad Mike van Underground Resistance...hij vertelde mij dat ie een fan was van front 242 en dat die impact van grote invloed was op het hele UR verhaal (ik was ook een front fan....sta je oog in oog met je held,,,is ook een fan...)
Belgie was belangrijk vanwege R&S (Renaat Vandepapeliere and Sabine Maes) records....zij brachten inderdaad energy flash uit en zoveel andere belangrijke classics...zij verspreiden de detroit sound aanvankelijk...vergeet niet dat techno helemaal niets was in rock minnend amerika...niemand kende die dj's daar, terwijl ze in europa wereldsterren werden...
Berlijn werd belangrijk, omdat daar na de wende de jeugd een uitvlucht zocht...berlijn leek in die tyjd wel een beetje op detroit...Tresor werd heel belangrijk omdat ze de militante versie van UR/jeff mills steunde...velen van hen hebben lange tijd in berlijn gewoond...
Evenals amsterdam...derrick may, kevin saunderson, juan atkins, carl craig hebben allemaal een periode in amsterdam gewoond...carl en dimitri zijn hele goeie vrienden...orlando voorn maakt platen met oa blake baxter (aka the prince of techno) op metroplex...

Voor de correcte geschiedenis lees: http://www.xs4all.nl/~yrrw/detroit/techno_inh.html vooral de eerste paar hoofdstukken....

vragen?????

ok bob303vs909 !!
Ik het het niet beter kunnen samenvatten !
(maar ja, ik ben dan ook niet afgestudeerd op techno =( )

equate

Detroit en Chicago..

Zouden ze in Duitsland daarom Mayday zo hebben genoemd ook?
Omdat de oorsprong daar bij Derrick May en Robert Armani en consorten....

Ik sluit mij aan bij de echte history of techno: Detroit!

:D

overigens maakten de belleville three hun muziek keihard voor de dansvloer...hun trax gaven ze in 1e instantie aan Ron Hardy (musicbox) of Frankie Knuckles (warehouse) in Chicago om daar te draaien..... de journalisten hebben techno veel meer dat intellectuele karakter gegeven, en daar gingen onze 3 vrienden goed in mee omdat ze ook niet dom waren..

Olaf

Origineel geplaatst door bob303vs909
-knip-

vragen?????

Met welke apparatuur werd de eerste techno gemaakt?

in ieder geval met de TR909 van May..die gebruikten ze volgens mij allemaal...en veel FM stuff (Yamaha DX100) ....veel van de typische techno strings en bassen komen uit FM bakken..

Olaf

Back