akoestiek in je studio

Ik heb iets soortgelijks gemaakt in mijn huis en het probleem is dat je niet ff bij de buren kunt aankloppen met de vraag "zeg, ik heb nou mijn geluidsset op 130dB gezet, mag ik even luisteren of je er last van hebt?"
En ik vermoed namelijk dat (ik woon in een niet al te nieuw huis, ik denk ~1960) ze er wel degelijk last van hebben.. Maar ze doen niet moeilijk, aangenzien ik niet de hele godsganse dag aan het blazen ben.. En ook, stel dat je buren in de kamer ernaast een slaapkamer hebben? Als het stil is in de kamer hoor je alles ultra goed.. en jij zit net een nummer af te mixen haha.. hmmm.. :confused:

Tja, ik weet ook niet hoe je dat soort dingen oplost, maar een goede verstandhouding met je buren kan echt helemaal geen kwaad..

gr.
Arv

over ruimte-akoestiek

Zo veel mogelijk geluidabsoberende materialen zijn wel aan te raden (zoals tapijt ipv laminaat , een stevig gordijn , een grote stoel ,..)

Verder kun je proberen zoveel mogelijk objecten in de studio schuin op de bestaande muren te plaatsen (of je plaatst nieuwe schuine muren :) ) (niet schuin en dan weer haaks op elkaar )

hang eens iets geks aan het plafond (zoals een helmholtz-resonantiepaneel (of mooi Trox XK300 coulissen (www.merford.nl) in een mooie kleur)

absorbtie-oppervlak wordt overigens uitgedrukt in "m^2 open raam" dus zet je raam eens open. :)

vergeet ik : zet matrassen rechtop in de hoek van de kamer

Origineel geplaatst door Arv
Ik heb iets soortgelijks gemaakt in mijn huis en het probleem is dat je niet ff bij de buren kunt aankloppen met de vraag "zeg, ik heb nou mijn geluidsset op 130dB gezet, mag ik even luisteren of je er last van hebt?"
En ik vermoed namelijk dat (ik woon in een niet al te nieuw huis, ik denk ~1960) ze er wel degelijk last van hebben.. Maar ze doen niet moeilijk, aangenzien ik niet de hele godsganse dag aan het blazen ben.. En ook, stel dat je buren in de kamer ernaast een slaapkamer hebben? Als het stil is in de kamer hoor je alles ultra goed.. en jij zit net een nummer af te mixen haha.. hmmm.. :confused:

Tja, ik weet ook niet hoe je dat soort dingen oplost, maar een goede verstandhouding met je buren kan echt helemaal geen kwaad..

gr.
Arv
tja... denk dat met 130db je niet echt meer van een verstandhouding kan spreken

Origineel geplaatst door matt second
vergeet ik : zet matrassen rechtop in de hoek van de kamer

:stupid

Geniaal idee matt !! Dat ik daar niet eerder op gekomen was..........

Toevallig heb ik nog 2 matrassen over die vanaf vanavond dus in m'n hokje staan :)

Ehmmm..... weet je wel hoe koud het is buiten!?

Origineel geplaatst door matt second
wat mij opvalt als akoesticus:

De verwarmingspijpen, het raam, de muur met het raam , de contactdozen. Allemaal geluidlekken, waar waarschijnlijk nog wel aandacht aan besteedt moet worden.

Al met al is het mogelijk dat je bij elkaar de geluidisolatie naar de ruimte eronder hebt verbetert met maximaal 10 dB
(hoop ik voor je)

Over de zijwanden , kan ik nog kwijt (heb ik eerder wel eens gezegd) dat een enkele gipswand op een relatief kleine spouw op een steensmuur , kan tot gevolg hebben dat de coincidentie-frequentie kan worden verschoven , waardoor de geluidisolatie kan worden verslechterd.

Zonder dit soort dingen door te rekenen kan het zijn dat je dus geld uitgeeft zonder gewenst resultaat . Ik hoop echt van harte dat het toeval je geholpen heeft en het de situatie daar verbeterd heeft.

verwarmingspijpen zitten dicht...
contactdozen zitten IN de zwevende wand OP de geluidsisolatie..
het raam... niets isoleert beter dan dubbel glas.. en de wnd waar het raam inzit... tja... die is geisoleerd..
dat van die gipsplaten zegt niks... ten eerste staan die los vanaf de zwevende vloer, de zijwanden en het plafond en ten tweede... gips isoleert JUIST goed..

je mag een keer komen luisteren hoor..
8o)

Origineel geplaatst door Arv
Ik overdrijf graag.. :D

Je dacht toch niet dat hij even twee conussen door de kamer probeerde te laten vliegen?

Origineel geplaatst door fuse
Je dacht toch niet dat hij even twee conussen door de kamer probeerde te laten vliegen?

heee fuse ik heb wat studio fotos gezien van een aantal leden ik acht ze echt tot alles in staat 8o)

Hehe. Volgens mij als je dat nivo in zo'n kamer krijgt dat je na een poosjes vanzelf je oren springen en het bloed d'ruit spuit.

Maar ff ontopic:
Voor 400 a 600 euri hebbie een kant en klaar roerbak acoustisetje waarmee je menig kamer fluttervrij kan maken.

Alleen wie heeft hier ervaring mee?

Of andersinds met dit onderwerp.

Want je hoort ook vaak dat een zwaar gordijn achter je te hangen stukkie van de muur af ook wat scheelt voor je geluid in je room.

Origineel geplaatst door da goose
verwarmingspijpen zitten dicht...
contactdozen zitten IN de zwevende wand OP de geluidsisolatie..
het raam... niets isoleert beter dan dubbel glas.. en de wnd waar het raam inzit... tja... die is geisoleerd..
dat van die gipsplaten zegt niks... ten eerste staan die los vanaf de zwevende vloer, de zijwanden en het plafond en ten tweede... gips isoleert JUIST goed..

je mag een keer komen luisteren hoor..
8o)

ik probeer niet je werk af te kraken , maar geef je advies in de knelpunten.
het is toevallig mijn beroep en je hoeft je er niks van aan te trekken, vind ik ook prima.
maar het is echt waar , en in de praktijk nagemeten, een enkele (zwevende) gipswand op een relatief kleine spouw op een steensmuur kan een verslechtering van de geluidisolatie opleveren. je hoeft het niet te geloven, of je wilt het niet geloven, het is echt zo . en ik hoop nog steeds van harte dat het bij jou niet het geval is , dat jij er een verbeterde situatie van heb gemaakt , ik wil alleen een signaal afgeven , dat het ook fout kan gaan.

overigens de opmerking dat gips goed isoleert steekt kant nog wal. (net als bijvoorbeeld dat lucht een goede isolator is (zoek eens verder naar info over geluidisolatie op het forum ))

de frequentie-afhankelijke geluidreductie van een spouwconstructie volgt uit het principe van een massa-veer systeem , waarbij gips de eigenschap van een hoge massa dichtheid een voordeel oplevert, omdat je dan een compacte zware component hebt.

niet om de wijsneus te zijn , maar als gratis advies

Idd coole studio da goose, :okdan:
Dat ziet er niet uit als half werk.
Maar komt dat nu echt zo nauw met die verwarmingspijpen en contactdozen? Ik neem aan dat die studio bedoelt is voor professionele opname's van zang en analoge instrumenten ed. Of komt het bij de afluistering ook zo nauw?

tipje tussendoor

tipje tussendoor

Een interessante link naar het prikbord (een soort open forum) van geluidnieuws.nl :

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=130&r=1

"Prikbord van geluid.pagina.nl

Laat je geluid horen! Geef je mening over geluidhinder. Stel je vraag over geluidisolatie. Discussieer mee over mooi en lelijk geluid, over lawaai en stilte."

Hierop zijn veel beroeps-akoestici aktief die met raad en daad klaar staan.

Je gaat toch niet je speakers opstellen zoals op de foto; met zoveel
ruimte zou dat erg zonde zijn.
Temeer daar ook 624's een rear firing passive transducer hebben.

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Je gaat toch niet je speakers opstellen zoals op de foto; met zoveel
ruimte zou dat erg zonde zijn.
Temeer daar ook 624's een rear firing passive transducer hebben.

ISPdeRuiter

die snap ik niet....

teveel ruimte of te weinig ruimte?
niet goed doordat ze te ver staan of niet goed doordat ze te dichtbij staan??
ze doen het goed zo hoor... en je hebt zo'n mooie switch achterop voor 3 verschillende posities.

Back