akoestiek in je studio

Origineel geplaatst door fuse
Want je hoort ook vaak dat een zwaar gordijn achter je te hangen stukkie van de muur af ook wat scheelt voor je geluid in je room.

Dat heb ik dus in mijn nederige mini studio gedaan he. Van plafond tot ongeveer de vloer een hele zware rode fluwelen gordijn achter de monitors. Aan de tegenovergestelede muur hang precies zoiets. Achter de gordijnen zit een tussen 'rubber' opgesloten extra voorzetwand van gipsplaat met ertussen steenwol.

PS, is wel een oude foto, er is behoorlijk wat veranderd in de setup :D

Arv

Attachments

• arv_studio.jpg
    arv_studio.jpg
    24 KB · Bekeken: 147
@ dagoose: ziet er goed uit! :{

Grappig, mijn appartementje is blijkbaar beter geschikt als studio als ik ooit gedacht had..... ook zo'n isolatie vloerlaag, betonnen vloer, gipswanden, dubbelglas, dikkemuren, schuinewanden, 1.5m2 dakraam boven mijn monitoring.... en last but not least: alléén directe onderburen,
nu ik erover nadenk: ik heb inderdaad nooit last van mijn buren gehad :duivels:

Een beetje offtopic, maar ik heb nog 3 vraagjes:

Ik zie dat die monitors op arv's en dagoose's plaatje redelijk recht gericht zijn, en ook niet erg ver vanelkaar afstaan.

1) Mijn monitors staan meer zo gericht: \ / Is het dus beter om ze rechter te zetten, zoiets: | | ???
2) Ik heb een deur achter mijn rug wanneer ik achter mijn mengpaneel sta. Is het beter kwa acoustic om deze open te laten? (dit geeft natuurlijk meer geluidsoverlast)
3) Wat zijn de duimregels van het plaatsen van monitors etc.?

Origineel geplaatst door maxdox
@ dagoose: ziet er goed uit! :{

Grappig, mijn appartementje is blijkbaar beter geschikt als studio als ik ooit gedacht had..... ook zo'n isolatie vloerlaag, betonnen vloer, gipswanden, dubbelglas, dikkemuren, schuinewanden, 1.5m2 dakraam boven mijn monitoring.... en last but not least: alléén directe onderburen,
nu ik erover nadenk: ik heb inderdaad nooit last van mijn buren gehad :duivels:

Een beetje offtopic, maar ik heb nog 3 vraagjes:

Ik zie dat die monitors op arv's en dagoose's plaatje redelijk recht gericht zijn, en ook niet erg ver vanelkaar afstaan.

1) Mijn monitors staan meer zo gericht: \ / Is het dus beter om ze rechter te zetten, zoiets: | | ???
2) Ik heb een deur achter mijn rug wanneer ik achter mijn mengpaneel sta. Is het beter kwa acoustic om deze open te laten? (dit geeft natuurlijk meer geluidsoverlast)
3) Wat zijn de duimregels van het plaatsen van monitors etc.?

op de foto zoals hiervoor staan ze vrij recht inderdaad, dat was alleen ff snel neergezet om te kijken of alles paste enzo.. ze staan n inderdaad een beetje schuin \ / , een beetje naar me toe gericht zeg maar.
Ik heb ff snel gemeten, ze staan nu op dit moment hart/hart 120cm uit elkaar en de afstand van de speaker tot mijn oren op zit poistie is rond de 1 meter.
Ik moet zeggen dat ik nog niet iets echt heb afgemixt in mijn nieuwe studio, nog een beetje te druk met andere dingen enzo maar ik had in mijn oude studio ook een beetje deze positie en dat werkte perfect!
Ze staan nu alleen iets lager, ze stonden iets boven oorhoogte en nu precies op oorhoogte en ze staan ietsjes verder bij de muur vandaan.
Ik zal van de week is fotos maken van het voorlopige eindresultaat.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Maar komt dat nu echt zo nauw met die verwarmingspijpen en contactdozen? Ik neem aan dat die studio bedoelt is voor professionele opname's van zang en analoge instrumenten ed. Of komt het bij de afluistering ook zo nauw?
Niet allemaal tegenlijk!

@midinoot

Acoustic is heel belangrijk voor het afluisteren. Je investeert eenmaal in goede monitors, omdat deze het geluid eerlijk weergeven. De omgeving zelf heeft daarnaast ook ontzettend veel invloed op het eerlijk weergeven van geluid. En dat moet je niet onderschatten!
Zelf merk ik nu ook een heeel groot verschil in geluid, afhankelijk waar je je bevindt.
Tijdens het mixen hoor ik maar heel weinig laag, maar als ik een paar meter naar achter ga, dan hoor ik opeens een totaaaal andere sound, veel meer detail, en veel meer laag! Dat is een teken dat ik last heb van staande (bas) golven, en mijn "sweetpoint" niet goed is.

Als je monitors dus verkeerd staan opgesteld (zoals bij mij), dan heb je uiteindelijk nog steeds niet erg veel aan die monitors....
Dus ik moet gaan kijken hoever ik de situatie kan verbeteren met de middelen die ik heb. Om het écht op te lossen zal je naar grotere middelen moeten grijpen...
helaas kan ik dat niet permiteren :erm:

Bedankt voor de tip,
Dat probleem heb ik dus ook met die foute opstelling(met hifi speakers). Nu ben ik aan het overwegen studiomonitors te kopen maar ik hoop niet dat ik dan mijn hele hut moet gaan verbouwen.

Hey Jeffrey,

ik heb Primacoustic in m'n studio toegepast en ben er uitermate tevreden over.
Het verschil is ook heel goed te horen. Ik heb een ruimte van 4 bij 8 meter en
in de ene helft de acoustice pannels opgehangen. Als ik in m'n handen klap in het
geisoleerd gedeelte is er nauwelijks weerkaatsing te horen. Doe ik dit in het gedeelte
waar niets zit dan hoor ik duidelijk de reflecties, dag en nacht verschil.

Ik heb bastraps, flutterwal, zijpanelen en difuse paneeltjes boven me, koste me 900,-.
Duur, zouden sommige zeggen. Wel, als je dat zelf moet gaan maken vergis je je toch
snel wat je kwijt bent aan materiaal bovendien houdt ik ervan als het er nog een beetje
mooi uitziet ook en dat doettut! Ik heb trouwens ook de grotere versie.

Ik woon in barendrecht dus je bent welkom als je een keer wilt komen kijken. We hebben elkaar
trouwens al eens ontmoet bij Wijnand.

Ik raad je trouwens af om je monitoren op die houten plank te zetten; resonantie. Beter op losse
standaards erachter of als je een beetje eigenwijs bent (en dat ben jij een beetje veel....) van die
isolatiematjes eronder zetten (en dan eerder te dik dan te dun.) als je toch voor plank gaat.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Hey Jeffrey,

ik heb Primacoustic in m'n studio toegepast en ben er uitermate tevreden over.
Het verschil is ook heel goed te horen. Ik heb een ruimte van 4 bij 8 meter en
in de ene helft de acoustice pannels opgehangen. Als ik in m'n handen klap in het
geisoleerd gedeelte is er nauwelijks weerkaatsing te horen. Doe ik dit in het gedeelte
waar niets zit dan hoor ik duidelijk de reflecties, dag en nacht verschil.

Ik heb bastraps, flutterwal, zijpanelen en difuse paneeltjes boven me, koste me 900,-.
Duur, zouden sommige zeggen. Wel, als je dat zelf moet gaan maken vergis je je toch
snel wat je kwijt bent aan materiaal bovendien houdt ik ervan als het er nog een beetje
mooi uitziet ook en dat doettut! Ik heb trouwens ook de grotere versie.

Ik woon in barendrecht dus je bent welkom als je een keer wilt komen kijken. We hebben elkaar
trouwens al eens ontmoet bij Wijnand.

Ik raad je trouwens af om je monitoren op die houten plank te zetten; resonantie. Beter op losse
standaards erachter of als je een beetje eigenwijs bent (en dat ben jij een beetje veel....) van die
isolatiematjes eronder zetten (en dan eerder te dik dan te dun.) als je toch voor plank gaat.

gr. Tom

kijk !! dat zijn dingen die ik graag hoor!
Ik wilde eerst ook zelf nog kijken om een basstrap enzo te maken maar ik denk dat ik toch gewoon dat primacoustic spul ga kopen, van de week maar ff langsgaan bij helios.
Mijn monitoren moeten inderdaad nog op wat isolatiemateriaal gezet worden, ik ben er alleen nog niet uit wat maar dat ik het ga doen dat is zeker!!
Ik wil wel een keertje komen kijken, ik kom nog wel is in Barendrecht, eenn paar vriendinnen van mijn vriendin wonen daar.

Origineel geplaatst door Arv
Dat heb ik dus in mijn nederige mini studio gedaan he. Van plafond tot ongeveer de vloer een hele zware rode fluwelen gordijn achter de monitors.
Arv

Ik heb zelf ook een dik gordijn hangen. Als extra heb ik er ook nog molton achter genaaid voor extra dikte.
Het gordijn hangt een halve meter van de muur en is gedrapeerd. Je hebt dus 3 x de lengte nodig of zelfs meer.
Alles bij elkaar was ik 650 euro kwijt aan materiaal voor een gordijn van 15 meter bij 3,5 hoog (dat is dus voor een lengte van 5 meter). Ik heb het wel zelf in elkaar geflanst, want zoiets laten maken kost wat (wat een teringwerk was dat zeg!).
Die halve meter achter het gordijn wordt trouwens dankbaar gebruikt om studiotroep (kartonnen dozen) achter te bergen.
De ruimte is nu zeer werkbaar (was eerst een galmhok), dus het werkt in mijn geval.
Wel had ik nog last van een staande golf bij de 90 hz. Je kent dat wel: als je een basloopje speelt en één noot klinkt ineens veel harder dan de andere.
Ik heb dit opgelost met een Eq voor m'n monitormix. Het is wel een zeer nauwe band die ik eruit haal, want als ik deze eq instelling in een andere ruimte over een monitormix doe, dan hoor ik eigenlijk geen verschil als ik hem bypass.
Anyway, succes en je mag naar m'n zelfgemaakte gordijn komen bekijken als je dat wilt.
Ik kom ook uit Den Haag.

Groeten,

Radiance

Ik heb zelf ook een zwevende constructie aangelegd voor mijn studiootje gezien ik in een flatgebouw woon,heb alleen niet echt veel aan mijn vloer gedaan gezien ik geen onderburen heb,ik heb een wand en plafond van 12cm dik ongeveer,en er zit tussen de gewone wand/plafond en de zwevende wand/plafond ongeveer 2 cm ruimte,ik heb een frame opgetrokken van hout,wat maar op 7 punten is bevestigd in totaal aan de wanden via rubbers,en heb er steenwol in aangebracht afgetimmerd met houten hardboard platen(het voordeel van hout is dat je er goed ophangingen aan kan bevestigen),en deze heb ik vervolgens weer voorzien van grijze eiermatrassen die ik bij de campingzaak weg gehaald heb,en dat absorbeert als een gek..... ik heb een paar foto's toegevoegd waar je dat op kunt zien( oude setup,maar goed 't gaat om het idee) ik wil alleen nog een gedrapeerd gordijn hebben,want ik heb nu een rolgordijn en dat reflecteerd namelijk wat....wel heb ik vloerbedekking met een grove structuur gekozen wat ook lekker absorbeerd...

P7260053.jpg

P7260059.jpg

Re: akoestiek /isolatie in je studio

Re: akoestiek /isolatie in je studio

Origineel geplaatst door da goose
ja ja!! ik ben ook weer is online! drukke tijden met verhuizen, verbouwen etc etc.
Dit betekent dat ik nu in Den Haag woon en daar ook mijn studio heb.
Ik zal binnenkort wat fotos posten van de opbouw, isoleren (zwevende wanden en vloeren etc) maar ben nu op zoek naar wat akoestiekmatriaal tips.

Wat is het geval.. de ruimte is 4,6 x 3,2 meter en 2,95 hoog (!) (ok, min 12 cm vloer isolatie)
Door deze ruimte heb ik toch wel wat last van ongewilde reflecties ondanks dat ik toch wel dingen aan de muur heb hangen en een grote platenkast en vitrinekast heb staan.
Nu zat ik zelf te denken aan http://www.primacoustic.com/ dit materiaal (te krijgen oa via helios) maar misschien heeft iemand anders nog wat tips.. barst los !!! 8o)

Da goose, waar blijven de fotos!:) Oh...ze staan er al sorry.

OK, ik ben druk bezig geweest met de akoestiek en ik heb het onder controle! :kroon:

Ik heb gebruik gemaakt van het live end, dead end principe oftwel, de kant waar ik afmix is onder handen genomen en het gedeelte achterin bijna niet waardoor het geheel wat natuurlijker blijft klinken.

wat heb ik gedaan??

* velours gordijnen over de gehele breedte achter mijn mengtafel/monitoren. 150 euro totaal.
* Primacoustic panels (orientique33) aan beide kanten naast mijn mengtafel/monitoren, iets van 200 euro totaal.
* Op het plafond noppenschuim, alleen dan van dat witte met een andere structuur en beter materiaal, merk is me even ontschoten, waren iets van 38 per stuk, 6 stuks.

Bij deze wat fotootjes...

studio1.jpg

studio2.jpg

studio3.jpg

studio4.jpg

studio5.jpg

studio6.jpg
:kroon:

Laatst gewijzigd:
O ja, je ziet het niet echt op de foto maar de wanden zijn paars, de tafels en racks groen met een gouden rand, de burostoelen rood (2 stuks) en de relax fauteaul (achterin) rood en de gordijnen ook rood

Hee, waar hebbie die tijgerlampjes vandaan Jeffrey!?
Daar kan ik een goede beurt bij m'n vriendin mee maken (en krijg ik daarna van haar een ....:engel: )

gr. Tom)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Hee, waar hebbie die tijgerlampjes vandaan Jeffrey!?
Daar kan ik een goede beurt bij m'n vriendin mee maken (en krijg ik daarna van haar een ....:engel: )

gr. Tom)

die heb ik al een paar jaar.... volgens mij heb ik ze toen bij de kwamtum vandaan gehaald...
Ik heb nog wel een stukkie tijgerstof liggen voor je... misschien dat dat wat goeds doet anders?

Back