De Stelling van deze week - (2004 week 6)

Origineel geplaatst door EternalFall
Volgens mij is de kern van de discussie:

Waar voor de periode van het P2P-gebeuren, de muziekindustrie een quasi MONOPOLIE van de DISTRIBUTIE van muziek in handen had ( en deze heel goed kon handhaven), heeft zij nu duidelijk een serieuze concurrentie gekregen.

Dat ZIJ verliezen boeken is een feit, maar de artiest hoeft daar niet noodzakelijkerwijze onder te lijden. Integendeel, zoals door meerderen al aangehaald, krijgen de artiesten sowieso maar kruimeltjes van de opbrengst via de industrie.

Het kan alleen maar beter worden voor de muzikant zelf: want eindelijk kunnen zij hun muziek wereldwijd verspreiden, zonder de platenbonzen, die inderdaad alleen maar op "safe"spelen, en bijgevolg het muzieklandschap bevolken met de Spears, Ricky Martin Aguillera en clonen.

Want uiteindelijk bepaalden ZIJ altijd wie iets kon uitbrengen en wie niet.

P2P draagt bij tot vrijheid.

Trouwens, mijn extreem standpunt is: het "beroep"muzikant is een onnatuurlijke zaak. Contractje, verplicht zoveel platen uit te brengen, het "produkt"promoten...

Weg met de Stock, Aitken en watermans, de Frank Farians... dat zijn de typische muziekHANDELAARS: die willen alleen maar verdienen. dat zijn mensen die even goed functioneren op de beurs-, bank, en de muziekwereld, want hun crtierium is alleen het VERDIENEN zelf. En de muzikant zelf interesseert hun geen r**t.

Weg ermee.

Terug naar de basis: lekker muziek maken, zonder dat de hamer van de platenbaas boven je hoofd hangt, een wereldwijd publiek, optredens enz... Wat wil je nog meer.

Take care

EF

Tjeezus.....wel erg naïef dit....

1) Er zijn vele independent labels en maatschappijen die wel hun artiesten alle vrijheid geven...
2) I.p.v. platenbonzen ( die nog enigszins verstand van muziek hebben ) verdienen nu de p2p-bonzen AL het geld,terwijl die gasten he-le-maal niets geven om muziek...
3) Beroeps-muzikanten bestaan niet ? Van Beethoven tot Louis Armstrong,van Aphex Twin tot Vangelis ; allemaal beroeps-muzikanten....

wat verdienen de p2p bonzen dan? tis namelijk gratis en je kan gewoon een geripte lite versie draaien zodat je ook geen reclames en spyware op je compu krijgt...

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
wat verdienen de p2p bonzen dan? tis namelijk gratis en je kan gewoon een geripte lite versie draaien zodat je ook geen reclames en spyware op je compu krijgt...

ze verdienen in ieder geval geld aan de grote labels, want die kopen bij hen marketing-info van de meest gedownloade artiesten, zodat ze heel duidelijk en ook demografisch kunnen achterhalen welke artiesten uit hun stal waar populair zijn.......dat hebben ze inmiddels al wel toegegeven

Origineel geplaatst door olafmol
ze verdienen in ieder geval geld aan de grote labels, want die kopen bij hen marketing-info van de meest gedownloade artiesten, zodat ze heel duidelijk en ook demografisch kunnen achterhalen welke artiesten uit hun stal waar populair zijn.......dat hebben ze inmiddels al wel toegegeven

dus de platenlables zijn er eigenlijk wel blij mee en houden P2P in stand? dat is toch wat je nu zegt?

en djs dan die mixcds maken..

betalen ook geen royaltys

en waarvoor hoor je daar hiervoor niemand over? omdat dr hier nogal wat djs zitten

maar zeg het gerust als ik verkeerd zit

ik zie het graag als stuurboord bakboord records het doet "deze cd mag vermenigvuldigt worden zonder toestemming van de uitgever en rechthebbende"

Origineel geplaatst door Christov
en djs dan die mixcds maken..

betalen ook geen royaltys

en waarvoor hoor je daar hiervoor niemand over? omdat dr hier nogal wat djs zitten

maar zeg het gerust als ik verkeerd zit

ik zie het graag als stuurboord bakboord records het doet "deze cd mag vermenigvuldigt worden zonder toestemming van de uitgever en rechthebbende"

ik neem aan dat voor die mix cd's wel licenties betaald worden..

voor die reclame en spyware wordt betaald...hoe meer hits zo'n site krijgt,hoe meer geld aan reclame binnenkomt....plus wat Olafmol zegt...voor marketing-gegevens wordt veel geld betaald.....heel veel geld....

niets in deze wereld is gratis ; als je ript,ben je dus van de p2p-mensen aan het stelen...( op zich leuk natuulk )

ik neem aan dat voor die mix cd's wel licenties betaald worden..

natuurlijk....

de dj's die de mixen maken krijgen daar heel weinig voor,alleen voor hun eigen nummers die in de mix zitten...

dus de platenlables zijn er eigenlijk wel blij mee en houden P2P in stand? dat is toch wat je nu zegt?

dat is schandalig maar waar.....ze zijn er niet blij mee,maar zien zich wel gedwongen....

maar in eerste instantie zijn het de mensen die downloaden die p2p in stand houden...

Origineel geplaatst door dione
voor die reclame en spyware wordt betaald...hoe meer hits zo'n site krijgt,hoe meer geld aan reclame binnenkomt....plus wat Olafmol zegt...voor marketing-gegevens wordt veel geld betaald.....heel veel geld....

niets in deze wereld is gratis ; als je ript,ben je dus van de p2p-mensen aan het stelen...( op zich leuk natuulk )

ik geloof niet dat kazaa lite illegaal is, dus wederom wordt er niks gestolen :D

maar toch grappig dat dus de big platenmaatschappijen zelf P2P in stand houden..

dan weet je dus waar je naartoe moet voor je centen :walker:

om even je schets te corrigeren..

de mensen die P2P bedacht hebben waren in eerste instantie gewone mensen die t wel vet leek om op zo'n manier makkelijk muziek te kunnen delen.. die verdienden daar geen hol aan (in eerste instantie) en dat was ook niet de reden...

nog even een statement : Ik keur het af dat mensen muziek downloaden, die vervolgens op cd branden en dat dus illegaal verkopen en er dus wel degelijk een slaatje uit slaan

dat vind ik diefstal..

ik geloof niet dat kazaa lite illegaal is, dus wederom wordt er niks gestolen :D

maar jij gelooft wel dat kazaa lite geen reclame en/of spyware bevat ?

op het moment dat jij kazaa lite gebruikt,is jouw download patroon inzichtelijk voor de marketing mensen...maar goed,dat is een heel andere discussie....

feit blijft gewoon dat ik en vele andere beroepsmuzikanten ons bestolen voelen door het illegaal downloaden ( want het is en blijft illegaal,ook al zijn de p2p netwerken an sich niet illegaal )...

overigens zijn er al p2p netwerken die dit ook inzien en al in vergaande onderhandelingen zijn met platenmaatschappijen,film-industrie en rechtenorganisaties om wel degelijk geld te vragen voor het downloaden van produkten waar rechten op rusten..want ja,uiteindelijk willen zij ook niets anders dan de rest van de mensheid : brood op de plank...

en t feit blijft gewoon, dat voornamelijk grote platenmaatschappijen niet meteen met t vingertje naar de downloaders moeten wijzen als t even wat minder gaat met de verkopen, maar ook gewoon mee gaan met de tijd en zelf proberen de consument te blijven boeien :D

zeker nu de RIAA ook achter dj-mixtapes aangaat worden nieuwe vormen van contracten erg interessant.....in de SOS van deze maand staat daarover een heeeeeeeeeel interessant artikel, gaat over nieuwe vormen van promotie en distributie (bv iTunes en soortgelijke sites)..maar ook over alternatieve vormen van contracten..

bv: http://creativecommons.org/learn/artistscorners/musicians

Origineel geplaatst door dione
Tjeezus.....wel erg naïef dit....

1) Er zijn vele independent labels en maatschappijen die wel hun artiesten alle vrijheid geven...
2) I.p.v. platenbonzen ( die nog enigszins verstand van muziek hebben ) verdienen nu de p2p-bonzen AL het geld,terwijl die gasten he-le-maal niets geven om muziek...
3) Beroeps-muzikanten bestaan niet ? Van Beethoven tot Louis Armstrong,van Aphex Twin tot Vangelis ; allemaal beroeps-muzikanten....

je bent zelf naief !!

independent die vrijheid geven ? maak dat de kat wijs joh
als het niet verkoopt ligt je er gewoon uit !!
ik ken geen enkele maatschapij die geld in niet lopende projecten stopt !!

GEEN ENKELE !!

echt sommige van jullie moeten nog een hoop leren !

En dat p2p baas vs platenbaas verhaal slaat ook als een tang op een varken en is gebaseerd op aannames
en niets dan dat .. wat een onzin ! hoe groot is je duim wel ?

ook wat copyright nu echt inhoudt is bij velen van jullie nog een raadsel blijkt !
als je bewust of onbewust bijv. Bach 'leent' in je muziek ook al is het 5 noten ofzow
het blijft jatten ...

ook samplen is daar een prima voorbeeld van

echter omdat het haasy niet te traceren is en een monikken werk is van hier tot tokio
wordt het niet toegepast maar

ALLES IS EN WORDT GEJAT !!

Origineel geplaatst door MadR
je bent zelf naief !!

independent die vrijheid geven ? maak dat de kat wijs joh
als het niet verkoopt ligt je er gewoon uit !!
ik ken geen enkele maatschapij die geld in niet lopende projecten stopt !!

GEEN ENKELE !!

echt sommige van jullie moeten nog een hoop leren !

Heel simpel : als je goeie muziek maakt,zijn er mensen die dat willen kopen....of het nu origineel is of goed gejat ; goeie muziek blijft goeie muziek !

Jij doet net of verkopende muziek verkeerd is.....ik weet niet niet van wat voor muziek jij houdt,
maar je bent vast niet de enige die die muziek leuk vindt,dus is er een markt voor ;
dus is er ook een maatschappij voor te vinden die dat uitbrengt....

En daarom ; het "beroep" muzikant bestaat,of je dat nou leuk vindt of niet...

En dat p2p baas vs platenbaas verhaal slaat ook als een tang op een varken en is gebaseerd op aannames
en niets dan dat .. wat een onzin ! hoe groot is je duim wel ?

Het is geen aangenomen feit,helaas.....ik heb het rechtszaak-gebeuren in de VS ( artiesten tegen p2p ) een beetje gevolgd....moet je mij toch eens uitleggen hoe die p2p-bazen de allerduurste advocaten konden betalen.....van de idealen die ten grondslag lagen aan de start van p2p-netwerken,is niets meer over...ze spraken zelf al over het feit dat zij de taken van de platenmaatschappijen overnamen,dat zij de platenbonzen van de volgende eeuw waren.....

Maar deze discussie gaat nu wel erg off-topic....;)

Ik blijf bij m'n standpunt : Exposure via p2p-netwerken kost de muzikant alleen maar geld....

Op het net is zo ontzettend veel bagger te vinden,er is gewoon een manier nodig om het kaf van het koren te scheiden ;
dat kan radio of televisie zijn,of de verkoper in de platenzaak,of de recensies in tijdschriften of internet,of de platenmaatschappijen,of de lokale dj die het draait in de disco...

Back