hoe is het met jullie oren???

Origineel geplaatst door Arv
Audiogram zeg je? hmm... kan je daar zo voor naar een poly lopen dan? Of moet je eerst een verwijzing van je huisarts hebben..
En ook, kost het nog wat (ik als ziekenfonds mannetje)?
gr
R

Yep, heb je normaal gesproken een verwijzing voor nodig van je huisarts. Ik ben bang dat hij/zij dat niet "zomaar" doet,
is meestal een medische noodzaak voor nodig.
Misschien kan het wel op eigen kosten en dan terugvragen aan het ziekenfonds, geen idee...

Sinds ik m`n Mackies heb is het vooral in het begin aardig achteruitgegaan, tegen woordig let ik wel wat meer op het volume.

Voor de rest als ik moet werken (licht en monitoor man) en naar feesten gaan altijd standaart oordoppen in.

Origineel geplaatst door High deciBel
Yep, heb je normaal gesproken een verwijzing voor nodig van je huisarts. Ik ben bang dat hij/zij dat niet "zomaar" doet,
is meestal een medische noodzaak voor nodig.
Misschien kan het wel op eigen kosten en dan terugvragen aan het ziekenfonds, geen idee...

okee dan

Ik probeer het gewoon in het ziekenhuis. Ik bel ze morgen wel ff..

Arv

Het fabeltje dat oren zich herstellen stoelt in de ervaring dat, na een lange tijd in een nogal luidruchtige omgeving te zijn geweest, bijvoorbeeld een pop-concert, het gehoor wat slechter is geworden, alsof er watten in de gehoorgangen zitten. Dit gaat na een tijdje, tussen een half uur en drie uren weer weg. De oorzaak zit 'm in de gehoorsbeentjes, hamer, aambeeld en stijgbeugel, die onwillekeurige spiertjes hebben, die de boel een beetje uit elkaar trekken, zodat er minder geluid het binnenoor bereikt en zodoende beschermd wordt. Meestal is de schade dan al opgelopen!

Regel: zodra je een kriebel in je oor voelt... wegwezen! Dan is het al fout...

Het is verder mogelijk de zaaleigenaar of organisator verantwoordelijk te stellen voor gehoorschade. Indien ik een flinke lading geluid op me afgevuurd krijg, dan loop ik even naar de kassa, vraag naar de bedrijfsleiding, vraag naar de naam en stel de goede man of vrouw even op de hoogte aangaande hun verantwoordelijkheden. Negen van de tien keer loopt de leiding het podium op om de zaak zachter te maken :) Eens heb ik een ruzie gehad, want zij vonden dat ik oordoppen in moest doen. Ik vroeg hen beleefd waar dat bij de kassa te lezen was of waar op het toegangskaartje... Dus werd de knop naar links gedraaid.
Het werkt echt en je hebt toch een leuke avond. Vergeet niet bij het weggaan de bedrijfsleider vriendelijk te groeten :)

Wout

Met een Nord Modular is een eenvoudige audiometer (oren doorfluiten) eenvoudig te patches, al is het dB getal niet erg nauwkeurig. Maar wat frequenties betreft kan je veel over jezelf te weten komen.

Wout

De laatste keer dat ik mn oren liet testen wilden ze me gelijk vasthouden vanwege het feit dat ze nog nooit iemand hadden meegemaakt die zo'n uitmuntend gehoor had.8)

Ik kan ook onmiddelijk horen wanneer iemand uit zn nek zit te lullen8) Tis een gave.

Maar genoeg geluld. Ik zat wel dik maar dan ook dik boven t gemiddelde.

Alleen bij 4K was een dipje maar dat schijnt voor mn leeftij normaal te zijn.

Nu we toch zo lekker bezig zijn:

Kan iemand me de relatie uitleggen tussen 'doof in absolute zin' en 'lawaai-doof'?

Ik vraag het hierom:
Ik weet (uit testen, en door dagelijkse ervaring) dat ik een bijzonder scherp gehoor heb, van laag tot zeer hoog.
Naast de genoemde TL-buizen, een ander voorbeeld: vleermuizen hoor ik gewoon 'tjiepen' (m.a.w. het 'sonar'-systeem dat die beesten gebruiken om prooi te vinden), de meeste mensen die ik er dan op wijs horen dat gewoon niet.
Nou is dat best een leuke party-trick, maarrrrr....

...aan de andere kant ervaar ik dat ik behoorlijk 'lawaai-doof' ben. Als er veel publiek is of harde omgevingsgeluiden (muziek, stofzuiger :)) vind ik het soms moeilijk goed te begrijpen wat er wordt gezegd.

Nu had ik zelf altijd de verklaring dat dit *juist* kwam omdat m'n oren 'goed' zijn.
Redenatie: gevoelige oren, dus sneller een soort 'overload' / clipping idee, dan wordt het moeilijker om geluiden te filteren.
Wat schetst nu mijn verbazing dat de -bepaald niet domme- bedenkers van de eerder genoemde telefoonlijn (ik moet 'm nog es bellen) juist 'lawaai-doofheid' als indicator gebruiken voor 'absolute doofheid'.

Wie snapt dit?

Ik heb vorig jaar tijdens een liveset een fikse oorbeschadeging opgelopen. Ik had van te voren vrij veel bier op wat je oren minder gevoelig maakt voor herrie ( maar niet minder schadelijk!!! ). Ik was namelijk een beetje nerveus omdat m'n ouders kwamen kijken en alcohol helpt wel een beetje. Natuurlijk is het niet van die ene avond maar meer van 10 jaar feesten en optredens met volumes van 120dB tot 140dB.

Sindsdien heb ik Tinnitus waaronder een piep van 1kHz en eentje van 8kHz. Daarnaast ook nog ( niet zo storende ) ruisjes en een dip in mijn linkeroor.

Ik heb naar aanleiding hiervan een artikeltje geschreven voor het FreeTekno -blaadje 'Link'.

Hier is het artikeltje ( MS-Word formaat, geen zin om het naar HTML converteren )

Ik las trouwens op de site van Filterz dit:

Filterz* zijn persoonlijke, op maat gemaakte oordoppen. Ze zijn klein, transparant en nauwelijks zichtbaar bij het dragen. Filterz* sluiten het oor volledig af en filteren het geluid naar 80dB.

Op dit geluidsniveau beschadigen je oren namelijk niet. Je oren zijn beschermd terwijl je de muziek perfect blijft horen. Het geluid wordt namelijk niet gedempt, maar gefilterd.'

Dit is volgens mij de grootste ( en gevaarlijke ) onzin die ik heb gelezen.
Ten eerste staat er dat het geluid niet word gedempt maar gefilterd wat raar is want ze hebben het ( linkje 'informatie' volgen op de site ) toch echt wel over dempingswaarden. Die overigens niet goed zijn.
Ten tweede gaan ze er vanuit dat het volume nooit boven de 100dB komt. Dit geld misschien niet voor clubs met een gecertificeerde limiter maar ik heb wel eens waardes boven de 135dB gemeten op een feest ( zesvoudige JBL HLA set op hoofdhoogte vol in het rood ). Dat is met oordoppen in toch nog zo'n 30dB harder dan de 80dB waar ze het over hebben.

Ik heb eenmaal een liveset gedaan met in-ears en eenmaal met normale oordopjes.
Als je goede monitors hebt en je hebt geen last van het zaalgeluid dan vind ik oordopjes fijner omdat je dan nog een beetje het gevoel van ruimte hebt.
Als je bv slechte monitors hebt of veel last hebt van het zaalgeluid neem ik liever in-ears. Wel een beetje een raar gevoel ( occlusion ), alsof je naar het feest kijkt op een tv ( een extra microfoon voor het geluid uit de zaal doet trouwens wonderen ).

Robbert

Ik heb een paar jaar geleden een (lichte) gehoorbeschadiging opgelopen. Ik gebruik nu al vijf jaar die dopjes van Alpine als ik uitga. Sinds m'n oren niet meer zo belast worden ben ik zelfs weer (iets) beter gaan horen.

Origineel geplaatst door Hanz
Nu we toch zo lekker bezig zijn:

Kan iemand me de relatie uitleggen tussen 'doof in absolute zin' en 'lawaai-doof'?

Ik vraag het hierom:
Ik weet (uit testen, en door dagelijkse ervaring) dat ik een bijzonder scherp gehoor heb, van laag tot zeer hoog.
Naast de genoemde TL-buizen, een ander voorbeeld: vleermuizen hoor ik gewoon 'tjiepen' (m.a.w. het 'sonar'-systeem dat die beesten gebruiken om prooi te vinden), de meeste mensen die ik er dan op wijs horen dat gewoon niet.
Nou is dat best een leuke party-trick, maarrrrr....

...aan de andere kant ervaar ik dat ik behoorlijk 'lawaai-doof' ben. Als er veel publiek is of harde omgevingsgeluiden (muziek, stofzuiger :)) vind ik het soms moeilijk goed te begrijpen wat er wordt gezegd.

Nu had ik zelf altijd de verklaring dat dit *juist* kwam omdat m'n oren 'goed' zijn.
Redenatie: gevoelige oren, dus sneller een soort 'overload' / clipping idee, dan wordt het moeilijker om geluiden te filteren.
Wat schetst nu mijn verbazing dat de -bepaald niet domme- bedenkers van de eerder genoemde telefoonlijn (ik moet 'm nog es bellen) juist 'lawaai-doofheid' als indicator gebruiken voor 'absolute doofheid'.

Wie snapt dit?

hee grappig! hetzelfde ervaar ik ook bij mezelf.......apparatuur die heel licht piept, telefoontjes die ergens 15 kamers verderop zacht afgaan en die verder niemand hoort etc.etc.... maartoch..als je die telefoontest uitleg mag geloven is lawaaidoof toch een goede indicator voor de kwaliteit van je gehoor.....mmm..vreemd!

hmm, is het zo abnormaal om die hoge en lage dingetjes te horen? Ook ik hoor namelijk vooral in het hoog erg veel. Oa inderdaad die vleermuizen (ik woon in een flatje in de buurt van bomen, en 's avonds (zomers) zie ik ze langs het balkon schieten en hoor ik scherp getjirp), maar ook tv's piepen heel erg..
In de lage frequenties hoor ik ook erg veel.. Vooal resonnaties in het huis (voelbaar in ieder geval, maar ook hoorbaar)

Nu zijn er al een paar mensen in deze thread met naar eigen zeggen zeer geod gehoor, dan ga ik me afvragen of het zo exclusief is?

Arv

hmm, is het zo abnormaal om die hoge en lage dingetjes te horen? Ook ik hoor namelijk vooral in het hoog erg veel. Oa inderdaad die vleermuizen (ik woon in een flatje in de buurt van bomen, en 's avonds (zomers) zie ik ze langs het balkon schieten en hoor ik scherp getjirp), maar ook tv's piepen heel erg..
In de lage frequenties hoor ik ook erg veel.. Vooal resonnaties in het huis (voelbaar in ieder geval, maar ook hoorbaar)

Nu zijn er al een paar mensen in deze thread met naar eigen zeggen zeer geod gehoor, dan ga ik me afvragen of het zo exclusief is?

Arv

Nee, welnee, niks exclusiefs. in ieder geval bedoelde ik dat niet, als je mij mocht bedoelen.
Ik zeg al heel lang dat gouden oren niet bestaan maar wel getrainde oren.

Je moet je oren gewoon goed africhten.

dingen als "zit", "liggen", "pootje geven" en zo, weet je wel:D

Het horen van vleermuizen is niet een indicatie van een goed gehoor, want niet alle vleermuizen zitten boven de menselijke gehoorgrens. Sommige soorten doen het al bij 15 kHz. Soort Albert Heyn kassa systeem, waar alle piepjes via een knopje verstemd kunnen worden, zodat het personeel weet welke kassa piept: de buren of deze kassa. Dat doen die vleertjes ook. Dat mensen het niet horen heeft te maken dat ze niet weten waarnaar ze eigenlijk moeten luisteren. Ze kunnen het geluid eenvoudig niet plaatsen.

Een vakgebied, waarmee we eigenlijk allemaal hier bezig zijn, is psycho-akoestiek.

'Party-doofheid' oftewel 'lawaai-doofheid'. Dit is hoofdzakelijk een psychisch proces en niet fysiek. Het oor kan zeer goed functioneren, maar de luisteraar is niet bij machte een speciaal geluid 'te filteren' uit het geheel. Vooral als de geluiden bijna op gelijk niveau zijn. Analoog is de tikkende klok. Als je gewend bent in een huiskamer te zijn waar al jaren een tikkende klok aanwezig is, dan hoor je die niet meer. Vreemden in die kamer wel. Het geluid valt pas op als de klok stilstaat... Hier is niet het omgevingsgeluid weggefilterd, maar de klok.
Ik filter bepaalde mensen uit mijn omgeving weg :)

Lawaai-doofheid ontstaat eerder indien beide oren niet gelijk zijn, zodat het stereobeeld verstoord is. De meesten van ons zullen daarvan last hebben. Oorzaken: die verdomde oorontstekingen tijdens de pubertijd (typisch mannelijk kwaaltje) en iemand die je even iets onbenulligs wil zeggen tijdens een dance party en in je oor gaat staan schreeuwen! Ik ben van mening dat je mensen die dat doen gerust mag slaan!!! De rechter zal het er mee eens zijn :)

Ik heb altijd pen en papier bij me, als ik iets wil vragen.
Krijg je nog een leuk aandenken mee ook... Een soort Po-ezie albumpje op een A-viertje :)

Wout

Verdomd interessant!

Nu ff iets waar ik mee zit.. Ik heb namelijk links (mijn oor dus) vaak last van een soort 'ploppen'.. Bij bepaalde geluiden en niveaus is het net alsof iemand zachtjes op/in? je oor aan tikken is. Ik ken het verschijnsel niet, en de huisarts kijkt me ook vaag aan als ik heterover heb ;). Maar goed, het is wel irritant en soms erger dan andere dagen. Wie o wie weet waar ik het over heb? Ik heb namelijk niet het idee dat ik aan die kant minder hoor.. Kan het een soort ontsteking zijn ofzo?? Ik heb het in ieder geval al heel lang (jaren denk ik).

Arv

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een vakgebied, waarmee we eigenlijk allemaal hier bezig zijn, is psycho-akoestiek.

'Party-doofheid' oftewel 'lawaai-doofheid'. Dit is hoofdzakelijk een psychisch proces en niet fysiek. Het oor kan zeer goed functioneren, maar de luisteraar is niet bij machte een speciaal geluid 'te filteren' uit het geheel. Vooral als de geluiden bijna op gelijk niveau zijn. Analoog is de tikkende klok. Als je gewend bent in een huiskamer te zijn waar al jaren een tikkende klok aanwezig is, dan hoor je die niet meer. Vreemden in die kamer wel. Het geluid valt pas op als de klok stilstaat... Hier is niet het omgevingsgeluid weggefilterd, maar de klok.
Ik filter bepaalde mensen uit mijn omgeving weg :)

Lawaai-doofheid is zeer zeker wel een fysieke aandoening. De trilhaartjes in je oor worden echt niet resistenter tegen omknakken. Als dat zou zijn zouden ze daar al lang pilletjes voor uitgevonden hebben.

Nu ff iets waar ik mee zit.. Ik heb namelijk links (mijn oor dus) vaak last van een soort 'ploppen'.. Bij bepaalde geluiden en niveaus is het net alsof iemand zachtjes op/in? je oor aan tikken is. Ik ken het verschijnsel niet.....

uhm, zucht ik wel... kweet ook wel zeker dat mijn oren ook niet meer 100% zijn. ik had laats dat ik mijn neus niet goed snuit (jah dit klinkt misschien raar), maar 't was net of mijn oor scheurde. echt net een messteek door mijn linker oor. ik ben naar de dokter geweest en kwam doordat ik toen ook een beetje grieperig was en mijn buisje van mijn neus naar mijn oren (buisje van ostagius ofzo) verstopt zat. gevolg is wel dat als je dat hebt, dat je zowat niks meer kan verdragen aan mijn oren. gelukkig is dat nu weer voorbij, maar ik weet zeker dat ik dingen mis. dit door veelste hoge volumes op feesten en natuurlijk muziek maken met een soms te hard volume. bij dit laatste ben ik nu ook gaan leren om dat ding gewoon zacht te laten staan.

Wie weet kunnen ze binnenkort neuronen stimulatoren zo geavanceerd maken dat ze het gehoor er ook mee kunnen 'aansturen'.

Wel zo handig als je dan een Lexicon DSP chip in je knars geimplanteerd kan krijgen. :D

Of nog gekker, je een dubbel paar oren geven zodat je quadrophonisch kunt luisteren. ;)

Vroegah hadden mensen nog gewoon twee oren.

Origineel geplaatst door Fatar
uhm, zucht ik wel... kweet ook wel zeker dat mijn oren ook niet meer 100% zijn. ik had laats dat ik mijn neus niet goed snuit (jah dit klinkt misschien raar), maar 't was net of mijn oor scheurde. echt net een messteek door mijn linker oor. ik ben naar de dokter geweest en kwam doordat ik toen ook een beetje grieperig was en mijn buisje van mijn neus naar mijn oren (buisje van ostagius ofzo) verstopt zat. gevolg is wel dat als je dat hebt, dat je zowat niks meer kan verdragen aan mijn oren. gelukkig is dat nu weer voorbij, maar ik weet zeker dat ik dingen mis. dit door veelste hoge volumes op feesten en natuurlijk muziek maken met een soms te hard volume. bij dit laatste ben ik nu ook gaan leren om dat ding gewoon zacht te laten staan.

jamaar ik hoor dus alles prima.. dus ik weet niet ? Wel is het zo dat ik chronisch die buis dicht heb zitten geloof ik. Komt door mijn voedselallergie is mij wel is verteld.. Kan dit zich ook uitten in plopverschijnselen?

rv

Eventjes goed defini-eren, dan.
'Party-doofheid', door sommigen ook 'lawaai-doofheid' genoemd, maar of dat laatste terecht is, meen ik te betwijfelen, treedt op in een rumoerige omgeving, die beslist niet boven de 'schade-grens' komt. Een lekker vol restaurant, of zo. Er zijn mensen die zich dan niet op de spreker recht tegenover kunnen 'concentreren'. Ze zijn eenvoudig niet in staat het rumoer weg te denken, wat velen wel kunnen. Doofheid door gehoorbeschadiging is natuurlijk niet psychisch en puur fysiek. De trilhaartjes ontbreken dan. Dit is bij de 'party-doofheid' anders, want het oor is volledig goed.

Het ploppen van het oor is vaak een beweging van het trommelvlies. Net als trillende oogleden kan hier een onwillekeurige spierstuip optreden. Vermoeidheid kan een oorzaak zijn. Ook stress, helaas. De stuip is vaak van korte duur, bijvoorbeeld een tik of zeven.

Ook de buis van Eustagius kan bij verkoudheid zulke verschijnselen geven. Dit stelsel dient ervoor om de luchtdruk in het middenoor gelijk te houden met het buitenoor, zodat het trommelvlies goed kan functioneren. De gezwollen slijmvliezen in de neus kunnen de buisjes afsluiten.

Indien er een sompend geluid ontstaat tijdens het met dichte neus blazen, dan is er een behoorlijke hoeveelheid oorsmeer op het vlies aanwezig. Oorsmeer dient ervoor om het trommelvlies soepel te houden en te beschermen tegen scheuren bij te harde geluid-impulsen. Bij bom-explosies scheuren vaak de trommelvliezen. Dit kan genezen.

Oorontstekingen in het middenoor (het bekende 'doorprikken') hebben vaak lidtekenweefsel op de gehoorsbeentjes tot gevolg. Doofheid is dan door een operatie te verhelpen. Ontsteking aan het binnenoor (slakkenhuis) geeft onherstelbare gehoorsschade. Dit kan trouwens nooit doorgeprikt worden.
Leuk proefje is de stemvork op het rotsbeen. Indien er doofheid ontstaat door lidtekenweefsel, dan is de geleiding door de botten (schedel) beter dan door het oor zelf. Plaatsing op het rotsbeen (Dat rare puntje net achter de oorlel) geeft dan aan beide oren de suggestie of het geluid alleen van de goede kant komt.

Tenitus en het heftiger broertje 'ziekte van Muniere' is vaak een aantasting van de gehoorszenuw. Dit is pure neurologie en niet te genezen via een fysieke wijze. Hypnose kan soms wat bieden, zo ook meditatie, maar... Tja. Het advies is altijd weer: 'mee leren leven'. Bij Muniere komt Tenitus veelvuldig voor. Psychische filtering is onmogelijk. Soms is het heel heftig. Het kan patienten tot zelfdoding brengen... Muniere is bekender om de evenwichtsstoornissen, dan om gehoor suggesties. De oorzaak is nog onbekend. Uit mijn direkte omgeving heb ik hier veel mee te maken gehad en 'genezing' kwam na een operatie aan de lympheklier in de hals, nadat kanker was geconstateerd. De kanker is genezen verklaard en Muniere EN Tenitus zijn weggebleven. Conclusies zijn niet te trekken.

In Zuid-Amerika komt een leuke gehoorstoornis voor, namelijk patienten verliezen gedurende de nacht bijna 80% van het gehoor in een der beide oren. Oorzaak: een bepaalde soort kakkerlak vindt het oor een ideale behuizing. Remedie: een druppeltje spirtus in het oor en het beestje rent eruit. Andere artsen vonden petroleum beter werken. Het werd beslecht toen er een patient met kakkerlakken in beide oren kwam opdraven. In het ene oor spirtus en in het andere petroleum... resultaat: beide diertjes waren even vlug weg. Daarna stak de patient een sigaret op en...

Vanwaar mijn wetenswaardigheden?
Drie jaar op een doven- en slechthorenden-school gewerkt :)
Specialiteit?
Natuurlijk! MUZIEK!

Wout

Wederom zeer interessant Wout. thanx voor de info

Ik denk dat ik iets van een combi heb van oorsmeer/buis van Eustagius achtig.. het is inderdaad vaker als ik moe ben ofzo

Arv

Back