Hoe maak ik chiptunes op de Amiga?

Origineel geplaatst door cadra
ja, het zijn dan wel geen echte chiptunes, maar van die modfiles tussen de 10 en 20 kb zijn in feite bijna hetzelfde... gewoon een paar geloopte samples van 200 bytes lang ofzo (en een paar super schrale drums), 4 kanalen en dan akkoorden maken met arpeggio effects... kunstig :)
absoluut mee eens! :)

Hoe maak ik chiptunes op de Amiga?

Origineel geplaatst door Chinetti
Je kunt het anders ook met samples doen. Als je in octamed 8bit samples in de sample editor een tig-tal octaven omhoog transponeert en vervolgens in de sequencer een modulatie command geeft, zul jij zien wat voor een prima sid geluiden dat ding maakt.
En er zijn betere redenen dan sid emulatie om je amiga nieuw leven in te blazen!!!

Je kan ook altijd the Godfather van chipmusic emailen " Martin Galway" ...
Woond in Texas en werkt voor Microsoft...

www.myspace.com/valyomvddenergise

Chiptunes zijn origineel inderdaad tunes gemaakt met de SID chip. Speelt inderdaad alleen maar een stuk data af, geen synthesizer.

Sidplayer kan .sid files spelen en is een SID-emulator.

Maar het is nu ook synoniem met een bepaalde stijl, met korte golfvorm-samples en simpele percussie. Met het streven om de file zo klein mogelijk te houden.
Dat Octamed is volgens mij een tracker-editor. De extensie .OKT is in elk geval 1 van de tracker-module formaten, zoals MOD, XM or IT.

2 Convicted
Op het forum van Modplug Tracker, waar ik ook lid van ben, zijn vrij veel mensen ook bezig met het maken van chiptunes. Je zou daar ook nog een vraag kunnen droppen.

Verder heb ik hier nog een set van 12 basic golfvormen, gemaakt met Cool.

Origineel geplaatst door Sam_Zen
Chiptunes zijn origineel inderdaad tunes gemaakt met de SID chip.
niet alleen de SID maar elke synthesizer chip, zo zijn daar bijv nog:

- Ricoh 2A03 (NES/Famicom)
- POKEY (Atari 400/800)
- PAPU (Nintendo Game Boy)
- AY-3-8910 / AY-3-8912 (Amstrad CPC, MSX & ZX Spectrum)
- YM2149 (Atari & ZX Spectrum)
- Yamaha YM2612 (Sega Genesis)
- Yamaha YM3812 (IBM)

Laatst gewijzigd:
http://aminet.net/mods/chip

Chiptunes in modformaat (Protracker etc.)

Ze zijn gepackt met lha, kun je met Winrar uitpakken, of natuurlijk met lha op de Amiga zelf...

Origineel geplaatst door 6 trak
niet alleen de SID maar elke synthesizer chip, zo zijn daar bijv nog:

- Ricoh 2A03 (NES/Famicom)
- POKEY (Atari 400/800)
- PAPU (Nintendo Game Boy)
- AY-3-8910 / AY-3-8912 (Amstrad CPC, MSX & ZX Spectrum)
- YM2149 (Atari & ZX Spectrum)
- Yamaha YM2612 (Sega Genesis)
- Yamaha YM3812 (IBM)

Plus onze nationale "trots", de SAA1099 van Philips.

Origineel geplaatst door Tox
http://aminet.net/mods/chip

Chiptunes in modformaat (Protracker etc.)
dat het totale pakketje met samples & notedata gemiddeld 10kb is maakt het nog steeds geen chiptune... :geslaagd:
nog maar voor den zoveelste keer: men spreekt van een chiptune als de audio word gegenereerd door een soundchip (synthese)

Origineel geplaatst door etaoin
Plus onze nationale "trots", de SAA1099 van Philips.
check! :)

Laatst gewijzigd:
Ik citeer Sam_Zen:

"Chiptunes zijn origineel inderdaad tunes gemaakt met de SID chip. Speelt inderdaad alleen maar een stuk data af, geen synthesizer.

Maar het is nu ook synoniem met een bepaalde stijl, met korte golfvorm-samples en simpele percussie. Met het streven om de file zo klein mogelijk te houden."

@6 track, ik snap je punt wel (en weet ook het verschil wel hoor, maar hoe moet je het anders noemen).

Wat je met de protracker manier doet is feitelijk een sample trekken van een geluid wat met een SID chip is voortgebracht, en daarmee aan de slag gaat. Mag het dan geen chiptunes meer heten? In mijn optiek wel.

Zelfde als met een piano die je sampelt, en daar een klassiek stuk mee componeert, dan is dat toch nog steeds pianomuziek? (feitelijk niet maar in de volksmond wel...)

@6 track, ik snap je punt wel (en weet ook het verschil wel hoor, maar hoe moet je het anders noemen).
dat noem je dus gewoon een modfile/module, bestaande uit: samples, note data, pattern data (met fx commands), song data.
bij een chiptune sla je niet het geluid op maar slechts de parameters (zoals bij een synthesizer).

wat bij een standaard mod (dus uit het amiga tijdperk) alleen mogelijk is zijn OSC en VCA modulaties. Pitch en Volume dus.
de SID kan veel meer, denk aan Ringmod, Sync, PWM, Filters... verder hebben de meest basic soundchips al een hardware envelope generator aan boord. dat zijn dus al een paar grote verschillen tussen een modfile en een chiptune.

Wat je met de protracker manier doet is feitelijk een sample trekken van een geluid wat met een SID chip is voortgebracht, en daarmee aan de slag gaat. Mag het dan geen chiptunes meer heten? In mijn optiek wel.
helaasch niet... zie bovenstaande.

Zelfde als met een piano die je sampelt, en daar een klassiek stuk mee componeert, dan is dat toch nog steeds pianomuziek? (feitelijk niet maar in de volksmond wel...)
dan heb ik ook nog een loike vergelijking:
het aansturen van basic sounds op je synths d.m.v. een midifile is dat ook een chiptune dan? ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Waterworld
Je kan ook altijd the Godfather van chipmusic emailen " Martin Galway" ...
Galway's tunes zijn erg geprezen om de unieke technieken maar de onbetwiste godfather blijft natuurlijk Rob Hubbard.
David Whittaker is overigens de man met de meeste SID's op zijn naam.

Laatst gewijzigd:
Op de Amiga kan je Chiptunes maken door met hele korte geloopte samples te werken; veel trackers hadden zo'n gebroken accoord commando waardoor je dat typische C64 geluid kreeg. Doordat de amiga maar 8 bit geluid had was het vaak toch net lekker lo fi genoeg om lekker te klinken. Tis misschien geen echte chip tune maar wel erg lekker. Met een Amiga en een floppy met wat van die geluiden kan je echt al heel veel leuke creatieve dingen doen.

Noisetracker en zijn vele klomen waren zo'n beetje 'standaard', maar ik denk dat oktamed de beste keuze is: extra kanalen en een soort golfvorm generator waarmee je je eigen wavetable achtige geluiden kon tekenen.

Een leuk truukje om filterachterige sweeps te krijgen is om een langere aangehouden sample te nemen met daarin de sweep en te spelen met het startpunt van de sample.

Het is dan wel geen Amiga programma maar dit past hier ook mooi bij:
http://skarab24.kstorm.free.fr/prod.php?id=22

ksynthv2.jpg

Meer van dit soort demotools zijn te vinden op: www.pouet.net onder Prods en dan Demotools. Voor bijna elk computerplatform van oud tot nieuw en een shitload aan trackers, trackers en nog eens trackers...

Hey geinig Slolov, eens ff uitproberen... :)

Origineel geplaatst door bazziman
Op de Amiga kan je Chiptunes maken door met hele korte geloopte samples te werken; veel trackers hadden zo'n gebroken accoord commando waardoor je dat typische C64 geluid kreeg.
tsja... volgens mij heb je deze thread niet goed doorgelezen... ik zeg verder nix meer... ;)

maar ik denk dat oktamed de beste keuze is: extra kanalen en een soort golfvorm generator waarmee je je eigen wavetable achtige geluiden kon tekenen.
dat tekenen was opzich wel grappig maar octamed had met zijn 8 kanalen een inferieur geluid t.o.v. de 4 kanaals trackers.

Meer kanalen Octamed ( 8 ) -> geeft 4 bit... Protracker (4 kanaals 8bit) kun je alles mee...met 1 loopje van een paar kb kun je een compleet nummer maken...Veel vibrato (400+ commando) hakkerig met a00+ en je komt echt wel aan die sound...Oh ja...en de speed lekker opvoeren natuurlijk. Geen chiptune, maar wel hetzelfde resultaat ;)

Filters wordt iets moeilijker maar prima te doen...Wel iets meer kb nodig :)

*zucht* sweet Paula.

Origineel geplaatst door RobW
Geen chiptune, maar wel hetzelfde resultaat ;)
dat je het geen chiptune noemt is correct... echter dat je claimed hetzelfde resultaat te bereiken niet... je mist o.a. nog:... PWM, Sync, Ringmod... de enige modulaties die je op een modfile kan loslaten zijn frequency en amplitude.

*zucht* sweet Paula.
ik *zucht* ook even: Paula (Miss D/A Converter) heeft niets met de klank te maken...

Meer kanalen Octamed ( 8 ) -> geeft 4 bit...
en wat is dat voor een onzin? :confused:

Laatst gewijzigd:
Ik zeg idd hetzelfde resultaat te kunnen bereiken. Behalve de commando's die je op de modfile (nou ja, niet de modfile in zn geheel, maar de kanalen van de patterns) toepast, zijn er meerdere manieren om de gewenste effecten te krijgen. Zoals ik al zei heb je dan oa. iets meer kb's aan loops nodig. Maar alles bij elkaar kom je iig een heel eind, zoniet tot hetzelfde resultaat.

Sweet Paula ja. Voor mij nostalgie. Ik refereerde niet naar klank maar naar de (zeker voor die tijd) mooie mogelijkheden om met een Amiga500 (later een 1200) muziek te maken. Dus idd een weemoedige good-old-days-zucht! Zoveel plezier gehad met de Amiga :) Zonder de Amiga was ik nu niet.......afijn.....

En die 8bit naar 4 bit...mss heb je gelijk en ben ik in de war met Oktalyzer ofzoiets. Ik ben van Soundfx naar Soundtracker naar Noisetracker naar Protracker gegaan en daar tussenin dus octamed (mss oktalyzer idd) geprobeerd. Met dat programma klonk ie met 4 kanalen goed maar als je er meer ging gebruiken werd het geluid steeds gruiziger.

Maar dan toch...Een Amiga heeft 4 8bits kanalen...2links, 2 rechts. Hoe wil jij er dan meer van maken zonder kwaliteitsverlies? Ik ga niet claimen een technisch ventje te zijn want ik ben meer van het componeren (alhoewel ik nu redelijk wat weet van pc's en muziek/vst's/mixing etc) maar het is toch zo dat je dan de max hebt bereikt van Paula?

Maar dan toch...Een Amiga heeft 4 8bits kanalen...2links, 2 rechts. Hoe wil jij er dan meer van maken zonder kwaliteitsverlies?
dat werd gedaan met soft mixing, output was nog steeds 8 bit, dit vereiste ook veel meer van de CPU dan een MOD, (zo'n 17% meer). het is daarom ook niets voor niets dat MED's nooit voor games of demo's werden gebruikt.

maar het is toch zo dat je dan de max hebt bereikt van Paula?
Paula heeft er weinig mee uit te staan, het is gewoon de CPU die de beperkende factor is.

Meer kanalen Octamed ( 8 ) -> geeft 4 bit...
Volgens mij eerder 7 bit; en je verloor dan ook (uit mijn hoofd) een aantal functies voor het volume / amplitude veranderingen. Igg klonk dat zeker erg 'chippish'...

Origineel geplaatst door 6 trak
dat je het geen chiptune noemt is correct... echter dat je claimed hetzelfde resultaat te bereiken niet... je mist o.a. nog:... PWM, Sync, Ringmod... de enige modulaties die je op een modfile kan loslaten zijn frequency en amplitude.
Ja maar je kon in principe dan weer wel van die sweeps door de golfvormen maken door de startpunten van je sample aan te passen. Dat kon dan weer niet op een SID. Maar goed, de SID was meer een synth en de Amiga was meer een sampler....daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Overigens kan een chiptune van laten we zeggen de NES volgens mij ook geen gebruiken maken van PWM, Sync of Ringmod (en ook geen analoog filter)...maar das toch echt wel 'chip'.

Back