Waar en wanneer bedenk je de meest geniale muzikale ideeën!?!

Op het werk, op weg daarnaartoe en daarvandaan, op vakantie, op de wc, onder de douche... meestal op momenten dat ik geen instrument voorhanden heb. Ik heb wel eens mijn antwoordapparaat gebeld om een melodie in te "zingen", bang dat ik haar zou vergeten. En juist dan onthoud je de muziek wel. Dat je alleen "goede" muziek onthoudt, is een fabeltje.

Ik ben blij dat ik nu een beetje gitaar kan spelen; dat helpt ook om ideeën meteen vast te houden.

Overigens zijn de laatste vruchten van mijn inspiratie net deze week klaar. Nu maar weer proberen het op cd uit te brengen...

Ik ben blij dat ik muziektheoretisch redelijk onderlegd ben, waardoor als ik ineens op de meest onmogelijke plek een 'geniaal' muzikaal ideetje bedenk, dat ik die dan meteen d.m.v. theorie in m'n hoofd kan stampen.

Eerst zoek ik de beginnoot of toonsoort. De laagste noot die ik kan zingen is een E (over het algemeen), dus vanuit daar ga ik rekenen.
Dan ga ik alle afstanden noot voor noot van het 'geniale' melodietje uitpluizen.
Als laatst zoek ik de ritmiek uit en probeer ik d.m.v. ezelsbruggetjes deze in m'n hoofd te stampen.

Het gebeurt dus allemaal in m'n hoofd (met wat geneurie erbij :)) en over het algemeen werkt dit systeem prima voor mij!

Ik ben blij dat ik muziektheoretisch redelijk onderlegd ben, waardoor als ik ineens op de meest onmogelijke plek een 'geniaal' muzikaal ideetje bedenk, dat ik die dan meteen d.m.v. theorie in m'n hoofd kan stampen.

Eerst zoek ik de beginnoot of toonsoort. De laagste noot die ik kan zingen is een E (over het algemeen), dus vanuit daar ga ik rekenen.
Dan ga ik alle afstanden noot voor noot van het 'geniale' melodietje uitpluizen.
Als laatst zoek ik de ritmiek uit en probeer ik d.m.v. ezelsbruggetjes deze in m'n hoofd te stampen.

Het gebeurt dus allemaal in m'n hoofd (met wat geneurie erbij :)) en over het algemeen werkt dit systeem prima voor mij!
Vrij inefficient, zou ik zeggen, als je toch al een mobieltje bij je hebt. Kun je beter inzingen en opnemen op je mobiel. Of als je handig bent met je ringtone composer, kun je dat zo erin drukken, *D

ik ga gewoon aan de gang, doe maar wat (zonder er te veel over na te denken) en laat mijn fantasie de vrije loop en we zien wel waar we uitkomen, vooral als het nergens op lijkt... het moet een verhaal worden...
Tja, deed dat ook zo vroeger, maar bij mij kreeg 99 van de 100 keer er niet zoveel uit. Ook niet efficient voor mij.

Waar:
- op de wc,
- in de supermarkt,
- voor de tv.

Wanneer:
- als ik niet op de wc zit te lezen, maar een idee gekregen heb.
- als ik in de supermarkt loop te zoeken naar spullen en bij de kassa wacht.
- als ik op tv een reclame film heb gezien(of beter de muziek bij de reclame heb gehoord).

Veel van mijn goede nummers zijn ontstaan door van zo'n situatie het idee/ de ideeen te analiseren en een ervan te gebruiken.
Even een voorbeeld: AC/DC nummer 'Back in Black' daar zitten zoveel ideeen in. Ik heb ooit eens een van die ideeen gepakt, niet letterlijk de gitaar riff, maar een riff dat gebasseerd is op het ritme ervan. Dat is daarna uitgegroeid tot een soort van gitaarpartijen op synths. En na dagen ernaar luisteren, klinkt het nog steeds tof.
Ander idee: ik zag een reclame filmpje van een of ander parfum( missschien was het van Paco Rabane, ik weet het niet meer). Daar zat een hele eentonige synthbas in. Dat idee gepakt en toen geprobeerd eerst alleen in Rebirth een nummer te maken met zo'n eentonige bas. Dat is een gaaf nummer geworden nadat dat omgezet was naar een combinatie van andere synths.

Meeste van mijn nummer ontstaan dus door het getriggerd worden tot een abstract idee. Dat vervolgens uitgewerkt wordt.

Vrij inefficient, zou ik zeggen, als je toch al een mobieltje bij je hebt. Kun je beter inzingen en opnemen op je mobiel. Of als je handig bent met je ringtone composer, kun je dat zo erin drukken, *D

Ja, het zijn juist vaak akkoordenschema's en die zing je niet zo makkelijk in op je telefoon. Al zou ik dat doen en ik hoor het de volgende dag terug, dan zou ik niet meer weten wat ik precies met die melodie 'bedoelde'.
Ringtone composer? Wasda? :)

Veel van mijn goede nummers zijn ontstaan door van zo'n situatie het idee/ de ideeen te analiseren en een ervan te gebruiken ... Meeste van mijn nummer ontstaan dus door het getriggerd worden tot een abstract idee. Dat vervolgens uitgewerkt wordt.

Zeeeerrrr herkenbaar!
Zo was ik laatst op een of ander dancefestival hier in de buurt (normaal niet echt mijn ding, vooral vanwege het o-zo-foute-kijkmijeens-metmijnmooiezonnebril-en-sneakers-publiek! :)
Maargoed, leuk om wat inspiratie op te doen. Daar hoorde ik ineens in een plaat een belachelijk dikke 808-breakbeat, daar kreeg ik inspiratie van, thuis ook gelijk gemaakt!
Dus niet letterlijk gejat, maar wel flink geïnspireerd door!

Ik heb het gewoon van me afgezet.

Muziek die ik goed vind(Amon Tobin, Mars Volta, TOOL), ligt op een dergelijk hoog niveau.............dat gaat mij toch niet lukken.
Heb gewoon niet het doorzettingsvermogen om tot die perfectie te komen.

Sinds ik dat 1 jaar geleden heb laten gaan, heb ik weer heel veel plezier in soundscapes maken.

Gewoon naar boven lopen en een uurtje of twee freaken en opnemen.......NEXT!!!

Ik moet wel zeggen, dat 'eenvoudige' middelen bij mij tot meer inspiratie leiden dan 'complexe' middelen.
De toegankelijkheid van mijn instrumenten is de sleutel tot effectief muziek maken.

Op de wc, tijdens het lopen, koken,wakker worden,voor't slapen. Dus maakt niet uit eigenlijk altijd.

Ik hoop niet voor je dat je met een stoma in een rolstoel zit, altijd pizza's laat bezorgen en praktisch de hele dag door slaapt..... 8o)

Ik heb eigenlijk nooit muziekale idee-en maar kom tot dingen als ik ermee bezig ben.
Met beeld (ben schilder van beroep) werkt het eigenlijk hetzelfde,

moet eerst 10 kut-dingen maken tot ik erachter kom dat als ik bij mislukking nummer 8 het rechter hoekje uitvergroot en omdraai ik opeens op een heel nieuw spoor met potentie voor 10 goede schilderijen zit.

met muziek hetzelfde dus....
of ben ik dan gewoon niet muziekaal?

Ik hoop niet voor je dat je met een stoma in een rolstoel zit, altijd pizza's laat bezorgen en praktisch de hele dag door slaapt..... 8o)
grapjas:P

ik zag een reclame filmpje van een of ander parfum( missschien was het van Paco Rabane, ik weet het niet meer). Daar zat een hele eentonige synthbas in

heb dat ooit eens bij het deuntje van de reclame van ''lenor wasverzachter'' gehad. Daar zat zo'n brilliant stukje piano in....

heb het tot heden nooit gevonden:(

Van alle ingevingen en ideeenstromen kan ik me herinneren bij 40 graden koorts! Kent niemand dat effect?
Dan hoor ik hele symfonieen gebaseerd op de geluiden om me heen ritmisch begeleid door het gebonk in mijn kop. En echt mooi!
Met de oogjes dicht zelfs inclusief videoclip.
Maar om nou zwetend achter de toetsen te kruipen is meestal net even te veel gevraagd op zo'n moment.

Van alle ingevingen en ideeenstromen kan ik me herinneren bij 40 graden koorts! Kent niemand dat effect?
Dan hoor ik hele symfonieen gebaseerd op de geluiden om me heen ritmisch begeleid door het gebonk in mijn kop. En echt mooi!
Met de oogjes dicht zelfs inclusief videoclip.
Maar om nou zwetend achter de toetsen te kruipen is meestal net even te veel gevraagd op zo'n moment.

Klinkt meer als een "near-death-experience" :D

Back