Hoe begin jij?

Hoe begin jij?

• Met een melodie

Stemmen: 16 24,6%
  • Met een drum

Stemmen: 21 32,3%
  • Speelt geen rol als er maar iets uitkomt

Stemmen: 28 43,1%

• Totaal aantal stemmers
    65
het is nooit zo van:

hmmm.... ik ga nu een nummer schrijven/maken. ik improviseer continu waar snippets uit ontstaan.
als ik een goeie dag heb ontstaat dan een basis/intro/lead/whatever vanwaar ik of de rest van de nacht/de volgende dag/week of maand(en) verder aan werk.

ik probeer het wel te pushen, soms heeft dat effect soms niet.

:)

ik begin met eerst mijn apperatuur aan te zetten. ik start cubase op en begin een multitrack sessie. dan ga ik door wat presets bladeren op mijn korg N5EX waardoor ik meestal wel iets leuks vind. Mijn VFX staat altijd op een piano patch ingesteld. Ik zie dna wel wat voor sounds ik neem tijdens de jam die erop gaat volgen. Deze word multitrack opgenomen. Eventueel met of zonder metronoom...
Daarna werken we het concept uit tot ik een paar minuten goed materiaal heb. Als dat voor elkaar is gaan we wat anders doen.

Meestal zijn het kleinere stukken die ik uitwerk tot complete nummers en vaak is het bedenken van bridges het lastigste om dus het een in het andere over te laten lopen (vind dat prettiger...)

Meestal pak ik mn gitaartje,..speel een paar akkoordjes,..dan zing ik wat onsamenhangend mee tot t melodie wordt,..
dan ga ik es denken watvoor woordjes er bij klinken,..tot t een liedje is.
Dan schrijf ik t uit op een papiertje,...dan sla ik op dat papiertje met mn gitaar,...dat sampel ik,...dan heb ik een
mooie kick,..die plak in 4kwarts in cubase,..,..dan pak ik wat er nog over is van t papiertje,...dat eet ik op met een likkie jam of pindakaas,...dan wacht ik tot t eruit komt als een homogene massa,..daar geef ik dan weer met wat er over is van m'n gitaar een paar meppen op,..dat sampel ik,..dan heb ik 'n mooie hihat,.dan ga ik naar een ringtonesite,..daarvandaan stuur ik mezelf een willekeurige onbekende ringtone,..dan bel ik mezelf op,...dat sample ik,..dan heb ik 'n mooie melodielijn,..
Dan,..en dit is echt heel belangrijk,...dan pak ik wat er nog over is van mn gitaar,..dat neem ik mee de straat op,..en daarmee sla ik een willekeurige politieagent of ambtenaar om z'n oren,..dat sample ik en,..voila,..mooie vocalen,..
nou f lego-en en,..nee,..is nix,..shift delete,..sure? tuurlijk,..morgen weer een dag!!!!!!

Origineel geplaatst door mario010
Meestal pak ik mn gitaartje,..speel een paar akkoordjes,..dan zing ik wat onsamenhangend mee tot t melodie wordt,..
dan ga ik es denken watvoor woordjes er bij klinken,..tot t een liedje is.
Dan schrijf ik t uit op een papiertje,...dan sla ik op dat papiertje met mn gitaar,...dat sampel ik,...dan heb ik een
mooie kick,..die plak in 4kwarts in cubase,..,..dan pak ik wat er nog over is van t papiertje,...dat eet ik op met een likkie jam of pindakaas,...dan wacht ik tot t eruit komt als een homogene massa,..daar geef ik dan weer met wat er over is van m'n gitaar een paar meppen op,..dat sampel ik,..dan heb ik 'n mooie hihat,.dan ga ik naar een ringtonesite,..daarvandaan stuur ik mezelf een willekeurige onbekende ringtone,..dan bel ik mezelf op,...dat sample ik,..dan heb ik 'n mooie melodielijn,..
Dan,..en dit is echt heel belangrijk,...dan pak ik wat er nog over is van mn gitaar,..dat neem ik mee de straat op,..en daarmee sla ik een willekeurige politieagent of ambtenaar om z'n oren,..dat sample ik en,..voila,..mooie vocalen,..
nou f lego-en en,..nee,..is nix,..shift delete,..sure? tuurlijk,..morgen weer een dag!!!!!!
Toch een hoop lol gehad, nietwaar? :D

Weet, bij mij is het begin meestal niet het probleem. Het venijn zit 'm in de staart... en mijn staart begint al na 8 maten. ;{

Ik begin dikwijls met een 'visuele gedachte' of emotie die ik met klanken en tonen probeer te beschrijven. Soms zal een drumritme het eerste zijn waar ik aan begin, maar het kan net zo goed een akkoordenprogressie zijn of een melodielijn.

:doei:

Een leuke tip:
Leuke ideetjes komen meestal voort uit vergissingen of iets dat je niet van plan was. Zoals?
Schakel een bas lijntje of een sequencer patroontje over naar een drum-track, of andersom.
Als je de noten die je ingespeeld had voor de drums laat vervangen met een basgeluid krijg je een hele maffe baslijn. Normaal zou je nooit die baslijn gespeeld hebben. Dit kun je dus op van alles toepassen. Speel een sequencer partij in en schakel over naar een ander geluid, zoals percussie of een effect geluid. Dit is en soort van willekeurig zoeken naar originele ideetjes, zonder dat de apparatuur dat echt voor je doet. Op die manier klink je ook niet zo gauw als een ander met dezelfde apparatuur.

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Ik vind het nogal raar dat zo weinig mensen met melodie beginnen ...

Drumgeluiden zijn voor mij het minst inspirerend van alles (vooral de 4x4 herrie).

Ik begin ook vaak met de melodie, daarna volgen de akkoorden en ander 'opvulmateriaal' :D , soms net andersom. Drums gebruik ik weinig, maar ik maak dan ook niet echt dansbare muziek. In ieder geval begin ik nooit met drums.

"secret" option no. 4: ik begin met een riff. Meestal heb ik een of ander loopje, daar gaan akkoorden bij, vervolgens variaties en melodien. Niet zo'n goede werkwijze voor sterke melodielijnen moet ik toegeven...

ik begin met te wachten tot het in mn studio weer koel genoeg is om te werken...=(

tSJAAAA

tSJAAAA

:confused: beginnen? nou,.. ik weet wel hoe ik meestal eindig,... alle ellende uitzetten, niet bewaren, en de volgende dag weer proberen, in de hoop dat ik meer inspiratie heb...

maargoed,.. als ik begin, speel ik meestal de drum trak real time in,... (met de song in mijn hoofd, en daarna speel ik alle andere tracks erbij,.. en zang enzovoorts..

en daarna vernieuw ik elke trak opnieuw...
8D

Funky Chords please!

Funky Chords please!

:halleluja Exzit :halleluja

Inderdaad, beginnen met die funkieii akkoorden, dan de hats, claps, kick, bassline. Meestal zijn mijn akkoorden tevens lead dus melodie inbegrepen!

Het is echt een aanrader om zo eens te beginnen. Pak eens voor de gein wat *m7 akkoorden de wereld gaat voor je open!

like: Cm7(2 maten), Fm7 (1 maat), Gm7 (1maat) :D

Afhankelijk van wat voor zielig idee ik nu weer heb, pak ik het op verschillende manieren aan.

Het kan zijn dat ik met een hele zielige 4 to the floor kick begin, om even een zielige metronoom te hebben.
Als ik op deze zielige manier begin, dan maak ik meteen een zielig drumpatroon door zielige hihats, zielige claps en natuurlijk niet te vergeten af en toe een zielige snare toe te voegen.
Het kan natuurlijk zijn, dat naarmate mijn zielige track vordert deze hele zielige basis op een wel heel erg zielige manier veranderd wordt.
Het belangrijkste vind ik de zielige samenwerking tussen de zielige drums en een hele zielige baslijn. Als dit lekker loopt (op een zielige manier natuurlijk) dan ga ik verder experimenteren met -uiteraard- zielige geluiden.

Een andere manier:
Ik pak een stringsound met een heel erg zielig vocoder effect bijvoorbeeld, uit de G2 engine die daar maar zo zielig bovenin mijn rack hangt, en speel een akkoordenlijntje in. Om het geheel nog zieliger te maken speel ik eigenlijk mijn akkoordenlijntje meerdere malen, maar dan met omkeringen, zodat je meer variatie hebt, en ook het (zielige) gevoel van de inmiddels tot 16 maten uitgegroeide loop kunt accentueren. Terwijl mijn zielige akkoorden schema wel wisselt van G naar C bijvoorbeeld, voeg ik een baslijn toe die zielig op C blijft doorpruttelen. Daarna de drums bijvoorbeeld.
Ach, eigenlijk is het best wel zielig, de manier waarop ik werk.

één vogel in de hand maakt nog geen zomer
-C-

Zielig hoor... :bekdicht:

;)

Volgens mij valt het allemaal wel mee?

Wat hij bedoelt is dat hij zelden nooit met de akkoorden begint denk ik...
Ik denk dat iemand zijn werkwijze ook sterk afhangt van het idee dat ze hebben, en op welke manier ze het hele muzikale proces benaderen, zoals sommige mensen achter de piano(preset) kruipen voor ze echt iets beginnen te maken in de sequencer.

Waarheen, leidt de weg?
-C-

Back