Hoe begin jij?

Hoe begin jij?

• Met een melodie

Stemmen: 16 24,6%
  • Met een drum

Stemmen: 21 32,3%
  • Speelt geen rol als er maar iets uitkomt

Stemmen: 28 43,1%

• Totaal aantal stemmers
    65
hangt nautuurlijk ook een beetja af van de muziek stijl die je speelt...

ik begin meestal met de drums realtime in te spelen,.. omdat ik nog al rhytmisch ben ik gesteld en het gewoon lekker is als je een real time feal kunt creëren door je (voorlopige) drum track compleet te hebben..
Maar werkt alleen wanneer je jazzy funky tracks speelt,..
wanneer ik poog om eens wat trance in te spelen,.. dan begin ik ook met een wel HEEL zielige beat to copieen en paisten... lol

the rhytm is gonna get you?!?!:D

en de tweede stap dan?

en de tweede stap dan?

en wat hebben we nu geleerd?
zullen we maar verder gaan met "Wat is jouw tweede stap"? dan wordt deze thread nog een beetje nuttig.

Mijn tweede stap; is dat ik het eerste heb losgelaten en er wil op los-freak en meestal vergeet mijn opneemapparatuur aan te zetten :)

Re: en de tweede stap dan?

Re: en de tweede stap dan?

Origineel geplaatst door Roel
en wat hebben we nu geleerd?
zullen we maar verder gaan met "Wat is jouw tweede stap"? dan wordt deze thread nog een beetje nuttig.

Mijn tweede stap; is dat ik het eerste heb losgelaten en er wil op los-freak en meestal vergeet mijn opneemapparatuur aan te zetten :)

:D tweede stap had ik ook al gezegd..

elke track uitwissen wanneer ik de basic klaar heb,.. en elke track opnieuw inspelen,.. tot alle foutjes eruit zijn,.. en als we dan toch bezig zijn...;) het balanceren en uitmixen kost ook behoorlijk wat tijd..

Re: Funky Chords please!

Re: Funky Chords please!

Origineel geplaatst door Wous
:halleluja Exzit :halleluja

Inderdaad, beginnen met die funkieii akkoorden, dan de hats, claps, kick, bassline. Meestal zijn mijn akkoorden tevens lead dus melodie inbegrepen!

Het is echt een aanrader om zo eens te beginnen. Pak eens voor de gein wat *m7 akkoorden de wereld gaat voor je open!

like: Cm7(2 maten), Fm7 (1 maat), Gm7 (1maat) :D

En gebruik vooral omdraaingen.
Zoek de plaatsing van akoorden altijd zo dicht mogelijk en logisch bij elkaar.

CM7 Bij voorbeeld linker hand in ieder geval de laagste basis toon van het akoord bij voorbeeld C-G en rechterhand G-As- C- dis
Gm7 Linker hand in iedergeval laagste basis toon van akoord bijvoorbeeld G -C en rechterhand G-AS-D-F

Speel nooit 2 tertsen van een akoord geljk. klinkt lelijk.

En probeer eens akoorden met een andere basis toon dan het akoord als bass.

En ga daarna je eens verdiepen in allerlei andere afwijkende akoorden bijvoorbeeld dim akoorden sus majeur akoorden 7/9 etc -5 akoorden. En vooral leer alle omdraaien die mogelijk zijn.

En als je dat allemaal geleerd heb. Wijk er dan helemaal van af en ga experimenteren.

Maar soms begin ik ook eerst met een lekker basslinetje met een funky ritme.

wisselend. De ene keer met een melodie de andere keer met een patch of beat.
ik denk dat het juist goed is om je niet al te vast te klampen aan 1 structuur van werken

Re: Re: Funky Chords please!

Re: Re: Funky Chords please!

Origineel geplaatst door Exzit

CM7 Bij voorbeeld linker hand in ieder geval de laagste basis toon van het akoord bij voorbeeld C-G en rechterhand G-As- C- dis
Gm7 Linker hand in iedergeval laagste basis toon van akoord bijvoorbeeld G -C en rechterhand G-AS-D-F

En probeer eens akoorden met een andere basis toon dan het akoord als bass.

En ga daarna je eens verdiepen in allerlei andere afwijkende akoorden bijvoorbeeld dim akoorden sus majeur akoorden 7/9 etc -5 akoorden. En vooral leer alle omdraaien die mogelijk zijn.

Wederom gruwelijke waar :dj:

Sine Wave Bassje erin, die maar blijft lopen op elke tel en in elkaar overvloeien..

Whaa,

Exzit nummer in elkaar knallen?? :D :D

melodie/beatje maken ....in sampler steken ...stretchen .....slicen ...... reversen ...rearrangen....koffietje drinken ....en dan die heerlijke combinatie van de arturia moog modular en de nord lead2 , fuckin tasty that is .......en dan alle audio exporteren naar ableton gerewired met fruity ...meer moet da niet zijn .....

tenzij ik die nacht over muziek heb gedroomd en het geluk om deze bij het ontwaken nog te onthouden (wat zelden gebeurt........het onthouden that is ).. dan snel ik meteeen naar mijn steinway/sons (lees:crappy buffet piano) met pen en papier in de hand

hallelujah:engel:

meestal ga ik eerst een sample zoeken en daar bouw ik naar toe , omdat ik altijd nogal veel samples gebruik ( als het om hardcore gaat) maar ik heb ook veel pop gemaakt daar komt toch meer bij kijken dan hardcore , dat is meer een uitdaging , de sounds melodie ( het schrijven van het nummer) daarbij begin ik meestal met een refrein want daar werk je naar toe . dan maak je een start (intro) en zorg je dat het refrein terugkomt in een manier het lekker klinkt .. melodie , basspartij eronder , basdrumm erop gitaar en string erop etc etc*D

just jamming around, dan kom je iets tegen en zeg je: potverdekke!:)
en ga je verder...:mexico:

Back