Wat is de zwakste schakel in je setup?

.

Attachments

• stuk.jpg
    stuk.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 91
Deadline = lifeline.

Deadline = lifeline.

Origineel geplaatst door David
Die fameuze zwakste schakel voel ik niet meteen in hardware of software, maar in iets heel anders :

- de planning : je *moet* werken op tempo van een *door anderen* opgemaakte studio-planning, die jou verplicht om je productie te realiseren in een vooraf bepaald aantal dagen (en ik voeg er maar meteen aan toe dat je niet hoeft te rekenen op meer dan maximaal 5 dagen, zelfs voor de meest omvangrijke productie).

- de klok : datum en uur waarop de eindmix gebeurt ligt onherroepelijk vast ; zorg maar dat je klaar bent met alles

- jezelf : zorg er zelf maar voor dat je op die of die geplande dag steeds een voldoende frisse kop en vooral voldoende inspiratie hebt om je nieuwe opdracht te realiseren

Misschien is dat in de professionele geluidswereld een probleem; dat men achteraf toch denkt: "Had
ik maar een dagje meer gehad, dan was 't zoveel beter geworden....".

De mensch-muzikant, die door jarenlange slavenarbeid en zelfopofferende zuinigheid een geheel naar
zijn (M/V) wensen ingerichte thuisstudio heeft uitontwikkelt kent deze doodlijnen niet noch het
budgetverslindende tikken van de boekhoudersklok. Een ongekende vrijheid om in oceanen van tijd
rond te dobberen als een schipbreukeling op een stuurloos vlot voortgedreven door de grillige golven
en winden (richting Chili con carne) van agenda, interesse, wil, huishouden, tillefisie & internet.
Nemen wij hierbij mede in ogenschouw de miriaden mogelijkheden & opties van de huidige apparatuur, die
nopen tot uitproberen en tot uigebreide studie, dan wordt het niet moeilijk voorstelbaar dat dergelijke
schrijnende gevallen (ja, de nieuwe mediatopper) van ontoelaatbare thuissituaties niet snel zullen
leiden tot de eens gedroomde "CD in eigen beheer, helemaal zelf thuis gemaakt, nee allemaal zelf ingespeeld
en opgenomen, jaa ,nee da'kan je allemaal op je eige doen tegenwoordig....ach, ze zijn zo knap vandaag de dag,
ik hoop dat ik er 'n kontrakt mee krijg.... nee, dat kan je brande op de computer en dan via je eige wepsijt ver-
kopen".

In dit verband luidt dan ook de naar mijn- als te doen gebruikelijk- onbescheiden mening enig mogelijke stelling:
de hedendaagse thuisstudio is vaak zelf de zwakste schakel.
Werken in een thuisstudio vereischt een zeer hoge graad van discipline, monomanie, concentratie en de mogelijkheid
zichzelf tot het gegevene te beperken.
Wie kent niet het gelamenteer als "nou, vroeger toen ik een portastudio had nam ik veel meer op", "Oh kijk eens, die
Roland VS2480 heeft een 56 bits bus, misschien moet ik doorsparen en daarop gaan werken".
Misschien was ondanks al zijn gebreken de kracht van uw portastudio zijn beperking, waarbinnen u zich meester
kon tonen.
Vrijheid zonder beperking is een hel, om niet te zeggen een illusie. Een aansporing tot vormloos en richtingloos
handelen en denken. Eeuwig uitproberen zonder zich vast te leggen; vrijblijvend leuteren over hoe het beter kan
-goed bedoeld- maar zonder een knop aan te raken. Gebakken lucht-kastelen verzamelen en in diepe wanhoop
gesmoord worden.
Om uiteindelijk gewaar te worden dat de enig echte doodlijn het eigen sterven zal zijn. Te laat!! De bus werd niet gehaald
& is vertrokken met onbekende bestemming.

In somberheid snevende,
ISPdeRuiter

:doei: :doei:

Mijn innige dank voor deze opbeurende woorden!
Tot tranen toe geroerd... =(

;)

hé ISPdeRuiter,
wat een mooie tekst! Je hebt m'n standpunt idd heel goed begrepen, en je voegt er nog een mooi geformuleerde stelling aan toe.

Om jouw uitgebreide verhaal nog eens samen te vatten, komt m'n stelling er op neer dat het kunnen werken in je eigen thuisstudio wanneer je daar gewoon zin in hebt, produceren wat je maar wil, hoe je dat wil en zolang je maar wil, en steeds zonder de minste discussie met anderen over werkwijze, planning, deadlines of het afgeleverde resultaat: eigenlijk is dat meer luxe, creativiteit en vrijheid dan je wel zou denken! Da's puur genieten toch?

Als je eenmaal pro gaat (en daarmee bedoel ik : als voltijds hoofdberoep waarvan je voortaan afhankelijk bent voor je inkomen enz), dan ligt dat helemaal anders. Je krijgt weliswaar andere leuke dingen in de plaats, maar die totale vrijheid van doen & laten ben je toch voor een groot stuk kwijt.

Maar als het je hobby is dan sta je daar natuurlijk niet bij stil. Hopelijk kan dit toch diegenen wat troosten die bv wakker zouden liggen over bv het aantal apparaten dat ze bezitten...

:biertje:

Re: Deadline = lifeline.

Re: Deadline = lifeline.

Origineel geplaatst door Racy Dieven

In dit verband luidt dan ook de naar mijn- als te doen gebruikelijk- onbescheiden mening enig mogelijke stelling:
de hedendaagse thuisstudio is vaak zelf de zwakste schakel.
Werken in een thuisstudio vereischt een zeer hoge graad van discipline, monomanie, concentratie en de mogelijkheid
zichzelf tot het gegevene te beperken.
Wie kent niet het gelamenteer als "nou, vroeger toen ik een portastudio had nam ik veel meer op", "Oh kijk eens, die
Roland VS2480 heeft een 56 bits bus, misschien moet ik doorsparen en daarop gaan werken".
Misschien was ondanks al zijn gebreken de kracht van uw portastudio zijn beperking, waarbinnen u zich meester
kon tonen.
Vrijheid zonder beperking is een hel, om niet te zeggen een illusie. Een aansporing tot vormloos en richtingloos
handelen en denken. Eeuwig uitproberen zonder zich vast te leggen; vrijblijvend leuteren over hoe het beter kan
-goed bedoeld- maar zonder een knop aan te raken. Gebakken lucht-kastelen verzamelen en in diepe wanhoop
gesmoord worden.

Ik kan me wel vinden in deze stelling, getuige ook de vele tracks die hier geplaatst worden met de opmerking erbij: Hij is nog niet helemaal af hoor. Ja, en een dead-line maakt soms erg creatief. Vele tracks zouden beter zijn wanneer men eerder was gestopt . . . Vaak gaat de kracht, de energie van een nummer verloren door de afwerking te perfect te willen maken.
Conclusie: Creeer je eigen dead-line om tot betere resultaten te komen.

stop met roken zou ik zeggen, dat scheelt je al minstens 5000 Euro per jaar.

Origineel geplaatst door wesko
Te weinig apparaten! Meer! Meer! Meer! 8)

sick man ;-)
ik wil dat echt niet :) je leert dan geen enkele synth goed kennen denk ik

Origineel geplaatst door Grooveron

DAT zijn me nog eens een paar slimme woorden :mega:

Origineel geplaatst door Grooveron
Dat zijn zo'n 75 sigaretten per dag! Rook zelf behoorlijk, maar dat haal ik zelfs niet.

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Dat zijn zo'n 75 sigaretten per dag! Rook zelf behoorlijk, maar dat haal ik zelfs niet.

En al zou je stoppen met roken.... je gaat dan weer snoepen, of meer eten, of meer drinken....

[ontopic-mode]
.....en blijf je dus zelf de zwakste schakel in je studio
[/ontopic-mode]

Origineel geplaatst door virkaz
sick man ;-)
ik wil dat echt niet :) je leert dan geen enkele synth goed kennen denk ik

Goed punt. Maar is dat dan erg, is de vraag?

Je zou het als voorwaarde kunnen stellen, maar ook: kan iemand wel spelen, weet hij iets van harmonieleer, goede teksten (geen steenkolen-engels)... Interessant punt. Want dan zou je zelf weer de zwakste schakel worden...!

puur de tijd die ik erin kan steken.
verder de ouwe vintage spullen, die misschien zonde zijn om live mee te nemen (maar wel weer erg vet klinken).

Rectificatie op het geen wat eerst de pc was.

Mijn muziek partner Roel is bij mij de zwakste schakel, heeft wel de brains maar niet de inzet.

Ligt de hele dag in bed weg te rotten.\

Roel als je nou is gaat werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!werken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:smeris:

:D Bespeur ik daar een (aankomende) ruzie, Sam (en Roel) ?

Origineel geplaatst door Bert ten Hove
idd... klopt totaal nix van die berekening... t'iz zelfs nog erger Bert...

een filter sigaretten roker die 1 pakje (a 20 stuks) per dag er door jaagt zit op ong. 1250 oiro per jaar...
een shag roker die 1 pakje in 2 dagen rookt jaagt er ong. 775 oiro per jaar door...

qua 5000 oiro per jaar zou een filter roker dus per dag 4 doosjes er door jassen en een shag roker bijna 6.5 pakjes?
jeuz... da's per dag dus 80 sigaretten en 162 shaggies... hehehe ammenooit nie dussss... :D

Back