Welke oude synth wil je graag nog, en waarom ?

Re: Ouwe rommel

Re: Ouwe rommel

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik heb zowat alle denkbare vintage synths gehad waar menig mensen natte dromen over hebben.
(foto's ter inzage)
Er is GEEN enkele vintage synth die ik nog wil hebben. Tenzij je verzamelaar bent zie ik geen enkele grondige reden
om hier weer eens heel de "mythe" van vintage nieuw leven in te blazen. Stop met dromen.
Ik wacht nog steeds op het antwoord : welke zin heeft eender welke ouwe bak als je de hele zooi digitaal opneemt op 16bit met een doorsnee soundkaartje dat in realiteit amper 90 db haalt ?
Je moet al over waanzinnig high-end materiaal beschikken wil je de dynamische eigenschappen van al die ouwe troep
enigzinds behouden en zonder verlies op cd te krijgen.
Geen hond die hoort of je een echte, dan wel gesampelde 909 sounds gebruikt.
Het is echt soms hilarisch. Sommigen geven graag tonnen geld uit aan ouwe troep maar als ik zeg waarom er voldoende en grondige reden zijn om 2500 euro uit te geven aan een stel goede monitors wordt er moord en brand geschreeuwt.
Vandaar totaal overbodig : vintage ! (en zeker 909-808-303)

laat die 909 en 303 en 808 neppers maar horen
vooral die 303 kan je schudden ... heb nog nooit een goede kloon gehoord .. never !!!

en 16 bit 90 db ? waar denk je dat je zit hier ? de berenboot ?

kom skel .. je argumenten nemen weer af in overredingskracht !!

Origineel geplaatst door Tom Thomas
een Oberheim XA.
Veel over gelzen, nooit gehoord maar lijkt me een machtig ding.
Heeft geloof ik helaas wel veel last van ontstemming dus dit is ook zo'n synth die ik pas zal aanschaffen als ik geld te veel heb.

Valt volgens mij hardstikke mee hoor. Ik heb jarenlang een XA gehad, als hij op temperatuur is, hoef je de autotune echt niet vaak te gebruiken. Alleen de eerste 10 - 20 minuten wil hij gaan driften.
Wel een vette bak! Alleen vond ik het jammer dat hij niet strak op midi reageerde. En het klavier was ook niet alles (al kan je dat reviseren).
Als ik toen niet in geldnood had gezeten, zou ik 'm zeker niet hebben verkocht...

Ohja, welke bak ik nog zou willen : een SE-1 (maar die is onderweg uit de USA, dankjewel eBay :yamaha: )

En ook een reactie op sKeLeTvM. (steeds weer quoten schiet ook niet op)

En paar hele goede punten die je aanhaalt en waar ik het wel mee eens kan zijn.
Je moet je niet blind staren op de vintage gear.

En ik zal maar even met m'n axomia beginnen dat ik ervan uit ga dat elke muzikant gaat voor de best mogelijke technische ondersteuning om muziek te maken wat redelijkerwijze mogelijk is. (oftewl hij/zij koopt de beste shit die hij/zij kan betalen)

Ik wist gewoon voor mezelf dat ik goede monitors en een mixer nodig had en daar heb ik dus ook hard voor gewerkt om daar aan te geraken. En het maakt zoveel uit dat ik eerlijk gezegd niet snap wat iemand die z'n brood met muziek moet verdienen niet alles op alles zet om zeg maar de beste mixer/monitor combo te scoren wat hij/zij kan betalen. (duur betekend overigens niet beter automatisch, maar maakt het wel aannemelijk dat het beter kan zijn)
Als je dat er niet voor over hebt moet je verder ook niet zeuren dat de synths die je hebt niet zo erg goed klinken. En ook al wil je alleen frieken, dan nog is het zonde om er een versleten behringer mixer er tussen te hangen. Hang er dan direct een koptel. aan.

En op zich lijkt dat weinig met vintage gear te maken hebben. Maar zoals sKeLeTvM al beweerde is vintage gear gewoon heel dynamisch en karakteristiek. En die eigenschappen wil je niet verliezen door een of andere brakke mixer.
Komt nog eens bij dat vintage gear veel meer moeite kost om goed te controleren qua componeren en mixen. (vergelijk het met een auto met automaat of een versnellingspook)
En als je een onderdeel wat kapot gaat niet meer kan bestellen/kopen dan heb je wel een probleem.

Maar een vintage bak heeft ook z'n charme. En zelf heb ik op zich een leuke verzameling met dingen waarmee ik goed uit de voeten kan. Maar ik heb niet de illusie dat ik met alleen die bakken en zonder de rest ook nog iets kan. Het is meer al aanvulling voor geluiden die makkelijker te maken zijn en net even anders klinken dan die romplers of die softsynths.
Want bijv een random LFO op de pitch en filter van een analoge bak is van z'n levendagen niet goed na te doen op een romper of softsynth.
En zowieso dat ik net zo min alle romplers of softsynths niet zou gebruiken. Het vult elkaar allemaal aan. En dus alle vintage bakken de deur uit? Zou het zonde vinden. Dan eerder degene die je het meest gebruikt gewoon houden.

Trouwens over die 909 sound. Denk dat je met software met die virtuele component technologie nog wel eens raar kan gaan kijken als ze goed een 909 kunnen nabootsen.
Alleen jammer dat Korg en Yamaha die technologie hebben en Roland de 909 bedacht heeft.
Wie weet als Roland dat licenseert dan voorspel ik heel veel mooi synthgeweld in de toekomst.
Want het nabouwen van ouwe meuk is eigenlijk dikke vette onzin. Maar je zult zien dat ze net als met die nieuwe dingen als FM synthese en wavesequencing gewoon meer gaan doen dan het oude na te bootsen omdat het nou eenmaal kan.
Dus heb je een 909 clone in software dan dit concept verder uit gaat werken. En bijv het gaan uitbreiden met modulaire componenten zoals LFO's, filters, resampling en weet ik het allemaal voor fratsen wat makkelijk zat in software is te bouwen en je zo een toegevoegde waarde hebt op do

En eigenlijk zal dit dan ook betekenen dat in de nabije toekomst de prijs van vintage gear gewoon hard omlaag zal gaan. Hetzelfde als met samplers. En je dan ook nog van die discussies gaat krijgen over verstokte vintage gebruikers die niet willen weten dat softsynths eigenlijk gewoon veel meer kunnen en nog beter klinken ook.

En toch wil ik nog een keer een xpander. Alleen al om die groene led letter display. :)

En die fotos sKeLeTvM? Kom maar op! (en snel een beetje)

ik wil deze....

ik wil deze....

:P

Attachments

• sunsyn.jpg
    sunsyn.jpg
    29,6 KB · Bekeken: 96
Re: ik wil deze....

Re: ik wil deze....

Origineel geplaatst door bass-molecules
:P

ik heb hem regelmatig gehoord (een colleega heeft hem) maar voor dat
geld had ik liever een A6 Andromeda.
die klinkt echt een stuk beter vind ik.

Origineel geplaatst door marcuuu
Memory Moog tja waarom :gaap:

Omdat dat eigenlijk het enige is wat je nodig hebt!:D
No Shit! Heb heel veel monster-synths staan! Maar werk de laatste tijd alleen maar met de Memorymoog!
Als iets een goede investering is? Dan is 'et wel een Memorymoog!8~
Ben 'em alleen alweer een tijdje kwijt?!:( Hij krijgt een Lamm mod!:D Nog effies geduld! Mag trouwens ook wat kosten!:( De Tering!:(

Re: Re: Ouwe rommel

Re: Re: Ouwe rommel

Origineel geplaatst door MadR
laat die 909 en 303 en 808 neppers maar horen
vooral die 303 kan je schudden ... heb nog nooit een goede kloon gehoord .. never !!!
en 16 bit 90 db ? waar denk je dat je zit hier ? de berenboot ?
kom skel .. je argumenten nemen weer af in overredingskracht !!

Blijkbaar mijn argument niet goed begrepen :

1/ Geen hond die het verschil hoort op het uiteindelijke resultaat, tot nader order nog steeds een 16 bit cd'tje dat afgespeeld op een doorsnee hifi'tje max 90 db haalt (heb je al een goed hifi'tje) En verder haalt geen enkele doorsnee geluidskaart meer dan 100 db.Op papier wel ja.
Of werkt iedereen hier met Neve, Langley en een Protools HD misschien ?
2/ Niemand ligt er wakker van of je nou die echte 303, 909,808, minimoog of wat dan ook gebruikt.
Echt niet hoor.De inhoud telt en niet het toestel.

Ik heb helemaal niks tegen het feit dat iemand die orginele toestellen bezit, maar het beïnvloed op geen enkele manier
de inhoudelijke kwaliteit.Alsof om het even welke luisteraar plots enthousiast zou rechtveren en zeggen : "Heeeeey ! Hoor ik daar een orginele 303 ???" Komaan...
Wel heb ik iets tegen de vaak onterechte mythische vormen die vintage gear krijgen.
En dan zie je de prijzen de pan uitswingen van toestellen die dat helemaal niet waard zijn. So far so good. Maar dat er mensen dan 1200 euro uitgeven aan een drumcomputer net terwijl er zo veel alternatieven zijn, daar kan ik met m'n verstand niet bij.
Nogmaals : Niemand ligt wakker over het feit of jij nou een orginele, dan wel virtuele of gesampelde 909, Minimoog, Prophet5 of wat dan ook hebt. Het is wat je gemaakt hebt dat telt. Niet hoe of met wat. Misschien moeten we een keurmerk gaan uitvinden " MADE STRICTLY WITH ORIGINAL VINTAGE GEAR" Zet heel de handel dan wel niet op cd want dan ben je er al aan voor je warme, vette, analoge sound...
Begin dus weer niet voor de zoveelste maal mijn stelling uit hun context te halen en anders voor te stellen dan ze zijn.
Ik ben niet anti-vintage. Ik ben wel anti mythe. Net van die mythe en misverstanden maken fabrikanten misbruik om mensen vanalles te slijten dat ze beter niet hadden gekocht.
Misschien kan ik ook even antwoord geven op welk (vintage) toestel ik graag zou willen en waarom :
De Axcel Resynthesizer. Omdat dit toestel iets kan wat geen enkel ander toestel op de wereld kan.

Re: Re: Re: Ouwe rommel

Re: Re: Re: Ouwe rommel

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Blijkbaar mijn argument niet goed begrepen :

1/ Geen hond die het verschil hoort op het uiteindelijke resultaat, tot nader order nog steeds een 16 bit cd'tje dat afgespeeld op een doorsnee hifi'tje max 90 db haalt (heb je al een goed hifi'tje) En verder haalt geen enkele doorsnee geluidskaart meer dan 100 db.Op papier wel ja.
Of werkt iedereen hier met Neve, Langley en een Protools HD misschien ?
2/ Niemand ligt er wakker van of je nou die echte 303, 909,808, minimoog of wat dan ook gebruikt.
Echt niet hoor.De inhoud telt en niet het toestel.

Ik heb helemaal niks tegen het feit dat iemand die orginele toestellen bezit, maar het beïnvloed op geen enkele manier
de inhoudelijke kwaliteit.Alsof om het even welke luisteraar plots enthousiast zou rechtveren en zeggen : "Heeeeey ! Hoor ik daar een orginele 303 ???" Komaan...
Wel heb ik iets tegen de vaak onterechte mythische vormen die vintage gear krijgen.
En dan zie je de prijzen de pan uitswingen van toestellen die dat helemaal niet waard zijn. So far so good. Maar dat er mensen dan 1200 euro uitgeven aan een drumcomputer net terwijl er zo veel alternatieven zijn, daar kan ik met m'n verstand niet bij.
Nogmaals : Niemand ligt wakker over het feit of jij nou een orginele, dan wel virtuele of gesampelde 909, Minimoog, Prophet5 of wat dan ook hebt. Het is wat je gemaakt hebt dat telt. Niet hoe of met wat. Misschien moeten we een keurmerk gaan uitvinden " MADE STRICTLY WITH ORIGINAL VINTAGE GEAR" Zet heel de handel dan wel niet op cd want dan ben je er al aan voor je warme, vette, analoge sound...
Begin dus weer niet voor de zoveelste maal mijn stelling uit hun context te halen en anders voor te stellen dan ze zijn.
Ik ben niet anti-vintage. Ik ben wel anti mythe. Net van die mythe en misverstanden maken fabrikanten misbruik om mensen vanalles te slijten dat ze beter niet hadden gekocht.
Misschien kan ik ook even antwoord geven op welk (vintage) toestel ik graag zou willen en waarom :
De Axcel Resynthesizer. Omdat dit toestel iets kan wat geen enkel ander toestel op de wereld kan.

Maar even serieus... je maakt toch muziek voor jezelf... en meestal hoor je zelf wel degelijk verschil, zoals aangegeven bij een 303 bijvoorbeeld... Who cares dat niemand dat hoort, je wilt voor jezelf het beste geluid hebben...

jeetje zeg.... wat een argumenten vliegen hier voorbij!
word er angstig van.

maakt het nu uit wat voor apparatuur je hebt??

je hebt een beetje een zwart wit kijk op alles sKeLeTvM!

Ik heb helemaal niks tegen het feit dat iemand die orginele toestellen bezit, maar het beïnvloed op geen enkele manier,de inhoudelijke kwaliteit.Alsof om het even welke luisteraar plots enthousiast zou rechtveren en zeggen : "Heeeeey ! Hoor ik daar een orginele 303 ???" Komaan...

misschien bevat het niet de inhoudelijke qualiteit, maar het gaat voor de meeste mensen hier op het forum waaronder ik, niet helemaal puur alleen 100 procent voor wat eruit komt... muziek is om het leven positiever te maken,
en het is vrij logisch dat ik liever een echte 303 gebruik, i.p.v. rebirth of i.d. daar gaat het toch ook om.
De doorsnee muziekluisteraar luistert daar niet naar, maar de kenner wel, ik hoor altijd in muziek de synthjes en drumcomputers langskomen, en als het niet met de originele apparaten is gemaakt, hoor je het vaak ook wel.
Muziek heeft voor mij 2 kanten, ik geniet niet alleen plezier uit het luisteren, integendeel.... het mooiste van muziek vind ik het om te maken, das de manier om mijn inspiratie,fantasieeen,gedachten en stress in kwijt te kunnen,
en ik doe dat liever met wat leuke synths die ik leuk vind!
we hoeven niet allemaal 100 procent produktief te zijn, mijn wenssynth is de yamaha dx7 zoals ik eerder zei!
grote kans dat ik hem maar HEEEEEEL zelden zal gebruiken, maar daar gaat het niet om.
303 sounds haal ik nu uit mijn jp8000 die dat ook redelijk goed kan, maar dat neemt niet weg dat ik er niet een 303 ga kopen :S die ga ik zeker wel kopen...

het hele verhaal zal ik wat proberen weer te geven, maar dan gesimpliceerd....
voorbeeld...... waarom zijn er zoveel verschillende auto's? waarom zit er luxe op die dingen? waarom hebben mensen er een dvd speler in? waarom verf je die dingen.

het is toch maar de bedoeling om van punt a naar b te komen? maakt het dan uit hoe???

Na ik denk toch voor de meeste mensen wel.... alleen er is niet 1 mooie auto, er zijn verschillende.
het gaat erom wat iemand zelf wil, ik in een overdreven luxe auto naar mijn eigen keus van a naar b en terug,terwijl het met een auto 10 x zo goedkoop of een andere ook kan... maar toch doe ik het zo.. op MIJN MANIER.
en dat geld voor muziek maken ook! als ik een mooie synth wil.. gaat het mij er niet om, hoe belangrijk die is bij een stukkie muziek.... het gaat mij erom hoe belangrijk ie is voor mij!!!!!!

jij zegt dat het onzin is om vintagespul te hebben, omdat je er toch niets aan hebt? ik heb er meer aan gehad dan waar ergens anders aan dan ook!!!

na... het discussie gehalte is een beetje op een laag niveau vind ik.... kunnen we weer met ons allen ontopic??

nl
Welke oude synth wil je graag nog, en waarom?

(die van mij was zoals eerder gezegd, een yamaha dx7
als er iemand nog een dx7 mk2 tegenkomt, denk ff aan mij ;) thnx)

Weet je dat zeker?
Als ik denk dat er een of twee synths toch wel de beste FM synth zijn dan zijn het wel de FS1r of SY99 hoor. (zelfs de DX1 meegenomen). Ze klinken beter, kunnen meer en kunnen DX7 patches laden.

Trouwens hebben we hier ook discussies gehad welke type DX7 het beste zou zijn. Want de eerste orginele DX7 had toch 12 bits DA converters en klonk daardoor beter volgens de liefhebbers. ;)

verrek fuse... je hebt gelijk...

alleen is de sy-99 toch 4 a 5 keer duurder dan de dx7, die heb je voor 125 alwel, terwijl de sy-99 toch wel 500 euro kost...
zoals ik al zei.. vind ik de dx7 sounds echt goed.. niet om dagelijks te gebruiken... maar toch...

goed dat je het toch ff gemeld hebt... ik zal het in ieder geval ff in de gaten houden... zo'n sy-99 is natuurlijk wel veel meer toepasbaar... thnx voor de info

Origineel geplaatst door hansbakker
Ik heb eventueel voor de liefhebber nog de eerste synth van roland (tegelijk ook de eerste van japan) te koop: de SH-1000...

http://www.sonicftp.com/synth/lcasesynth/roland_sh1000.jpg

Daar heb ik jou nog eens nog over gemaild via marktplaats. ;) En nee, ik ben nu niet geïnteresseerd meer. ;)

Origineel geplaatst door agressor (Florian, mijn held zonder deze gast(en) was ik nooit naar electronische muziek gaan luisteren, oh ja.... heb in mijn grote duitse auto nog altijd AUTOBAHN zitten hoor )

Heb je dan zo'n mooi Duitse Mercedes uit de jaren 70, zoals op de cover van Autobahn? ;) :halleluja

Ik zou zelf nog de volgende willen hebben:

ARP 2600 - vanwege het te gekke geluid, de bassen etc. (in combinatie met de Solina String ben je in jaren 70 Oldfield land :halleluja )
Crumar Stringman - mooi zoet string geluidje... (in combinatie met de ARP 2600 ben je in David Bedford land :halleluja )
Minimoog - geen verdere uitleg nodig ;)
EMS Synthi AKS - Vanwege de meeste rare geluiden, en lekker vintage ;)
Farfisa Compact DUO - vanwege dat te gekke jaren 60/70 acid/hippie geluid ;)

Fairlightje misschien leuk, maar zeldzaam en duur.

Hmmm ik moet zeggen..

Mn Kawai K1 was mn allereerste echte synth (ook al had hij geen filters =( )
Ik heb daar toendertijd achteraf gezien best wel brute geluiden mee gemaakt!!

Alleen heb ik hem ooit verkocht enzo...

Origineel geplaatst door fuse
Weet je dat zeker?
Als ik denk dat er een of twee synths toch wel de beste FM synth zijn dan zijn het wel de FS1r of SY99 hoor. (zelfs de DX1 meegenomen). Ze klinken beter, kunnen meer en kunnen DX7 patches laden.

Trouwens hebben we hier ook discussies gehad welke type DX7 het beste zou zijn. Want de eerste orginele DX7 had toch 12 bits DA converters en klonk daardoor beter volgens de liefhebbers. ;)

Nou .. ik heb zowel DX7 als SY99 en ik moet zeggen dat als je de FM van de SY gewend bent, de DX er maar bekaaid vanafkomt. Alle nadelen die de DX heeft, zijn bij de SY weggewerkt: Je hebt tot 3 willekeurig te kiezen feedbackloops, je kan 15 afgeleiden van sinussen als geluidsgolf gebruiken (geïntroduceert bij de DX11) en je kan een noisegenerator als input voor je carrier of modulator gebruiken. Neem daarbij nog een envelope generator die je kan loopen op eender welk segment en dan kom j erg ver. Bedenk daar dan nog eens bij dat je al dat FM-geweld door een heel fijne dubbele filter kan halen en je hebt een droomsynth.

Enige nadeel t.o.v. de DX7:

De DX7 kan z'n LFO triggeren bij iedere toetsaanslag ... en dat kan de SY jammergenoeg niet :confused:

:doei:

Crumar strings en Brass(halve synth)
Waarom? Nostalgie omdat dat 1 van mijn eerste synth keyboard was en noodgedwongen wegens geld gebrek heb moeten verkopen en je kon er best vette geluiden uit halen.

een roland sh5
gewoon voor het design en de nostalgie.
heb vroeger system100 gehad, fijn geluid (wel beperkt in huidige stand der techniek gezien).
de sh5 zou gelijkelijk moeten klinken echter iets meer live te gebruiken zijn.
wordt wel eens aangeboden is dan echter altijd (vindt ik ) veel te duur voor het gebodene.
maar ja wie weet, misschien ooit voor een redelijke prijs, ik hou me aanbevolen.

Back