Welke oude synth wil je graag nog, en waarom ?

Alexandre Redwood

Back in town
Was wel eens nieuwsgierig.

de bedoeling is dus een oude(re) favorite synth te plaatsen (drumcomputer, vocoder sampler mag ook), die je nog altijd wilt hebben, en wel het belangrijkste, WAAROM??

Ik heb er eigenlijk maar 1, natuurlijk welveel dromen als een arp2600 en system 100 enzo, maar dat zijn synths die ik nooit echt zal kopen, omdat ze gewoon duur zijn, en als ik ze zou hebben, zal ik ze niet echt gauw serieus gebruiken.
Maar goed, er is dus 1 die ik wel graag wil, en ook serieus zal gebruiken als ik hem heb,
namelijk...

De Yamaha DX 7 link
echt een super gaaf dingetje, ik vind de sounds echt TOP, heeft midi.. en is ook nog eens betaalbaar op dit moment.
ben dan ook van plan deze toch binnenkort wel aan te schaffen!
Misschien is het wel dikke onzin, maar ben er nog steeds verliefd op ;)

(okay volgende!!) plak er wel ff een linkje bij, is wel zo leuk natuurlijk :smeris:

Ik ben verliefd op een P5.

Dit heeft niks met het geluid te maken (hoewel ook daar weinig mis mee is), of bedieningsgemak, maar puur & alleen maar vanwege de looks.............

....en JA, alleen daarom ga ik dat ding zeker nog eens kopen !

Geen synth maar een sampler..

EMU EMULATOR III

De Filters zijn nog analoog en erg vet :halleluja

Attachments

• eiii_b.jpg
    eiii_b.jpg
    35,3 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door Christov
SP1200 of een Rhodes

en waarom ? ;)

ik een s900/s950, lijkt me een mooie toevoeging bij de sampler die ik nu hebt, dikke looks, dikke sound.... (info op vintagesynth.org)

of een emulator 2, ziet er gewoon lekker oldschool uit, en lijkt me ook gewoon erg vet qua geluid,(pic: http://www.keyboardmuseum.org/pic/e/emu/emulatorII.jpg , info op vintagesynth.org,)

oja, een akai asq10 lijkt me ook wel vet, info ook op vintagesynth.org)

Laatst gewijzigd:
ARP 2600 => de complexiteit & de sound
Roland Jupiter 8 => de populariteit & de sound
SCI Prophet 5 => de look & de sound
MOOG Minimoog => de klassieker & de sound
EMS VCS-3 => de sound
Elka Synthex => dé sound

hoho - ik vergat nog de Yamaha CS-80 => dé sound natuurlijk...

Laatst gewijzigd:
Minimoog - ja er is geen andere machine die zulke mooie bassen maakt. Zo vol van geluid.

Misschien een Jupiter 8 - Ik heb nu 2 juno-60's en als de Jupiter nog beter is, ja dan moet ie wel heel goed bruikbaar zijn.

Voor mijn oldschool sampling heb ik een ensoniq mirage 8 bit sampler, ook met analoge filters en envellope 8)

Wat ik zou willen hebben .... een TR 808, dateq lpm 7.3, soundcraft ghost, pioneer cdj 1000's/technics slcd's ....

dan ben ik al een eind, de rest heb ik al :)

Een Synthi VCS-3 of een Synthi-aks

Dat is het meest realistisch. Ik kan wel een moog modular zeggen of een synthi 100 of serge, maar dat is ook zo makkelijk.

Xpander of Chroma (duhuh!)
(Zwaar K dat die dingen nu rond lopen te dartelen op MP terwijl ik daar de liquide middelen niet voor heb, maar goed komt wel een keer)
K1(m) (oude liefde roest niet)
Wavestation AD (Weet nog niet zeker)

Verderst alleen maar nieuw spul.

Wel een top topic. :okdan:

....dit is dé aanrader voor iedereen die zit te geilen naar een jupiter 6 of 8:

Een onderschat beest van een analoog. Laat je niet misleiden door de ietwat beperktere architectuur als de jup 6 of 8 (de 4 is maar 4 polyfoon, en heeft slechts 1 vco + sub per voice, zoals de juno serie), want het geluid blijkt volgens sommige, nog zelfs mooier te zijn als de jup 6 of 8! Mega smooth, tot brute bass! Zie het als 4x een sh09!

Attachments

• jupiter4.jpg
    jupiter4.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 106
'n mooie Oberheim OB-8 sla ik nooit af!
Mét MIDI retrofit, graag!

ob8_oberheim_midi.jpg

Waarom?
Ik heb zelf een Matrix-1000 waar ik erg blij mee ben...
Daarbij staan de typische Oberheim jaren '80 neue welle geluiden nog rechtop in m'n brein.
Matrix-12 en Xpander zijn natuurlijk erg cool, maar naar ik hoor een beetje aan de onstabiele kant.
En de OB-8 is gewoon nog 'bereikbaar' (hoop ik dan).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door maxdox
....dit is dé aanrader voor iedereen die zit te geilen naar een jupiter 6 of 8:

Een onderschat beest van een analoog. Laat je niet misleiden door de ietwat beperktere architectuur als de jup 6 of 8 (de 4 is maar 4 polyfoon, en heeft slechts 1 vco + sub per voice, zoals de juno serie), want het geluid blijkt volgens sommige, nog zelfs mooier te zijn als de jup 6 of 8! Mega smooth, tot brute bass! Zie het als 4x een sh09!

ik heb een beetje het idee dat een juno-60 eigenlijk hetzelfde klinkt. maar misschien heb ik het mis?? qua architectuur zijn ze op de 2 extra stemmen op de juno na dan hetzelfde geloof ik. of vergelijk ik nu worsten met aardappels?

iig mijn top-5 droomdozen:

- Roland SH-5 (http://www.vintagesynth.org/roland/sh5.shtml)
- Yamaha CS-30 (http://www.vintagesynth.org/yamaha/cs30.shtml) - shit geen geld op het moment!
- Solina String Ensemble
- Roland CR-8000
- Korg Trident MK-II (http://www.vintagesynth.org/korg/trident.shtml)

voornamelijk omdat ze er cool uitzien, moeilijk te krijgen zijn, of omdat ze gewoon goed klinken.
dit is niet echt een praktische kijk, maar dat heb ik allang losgelaten, anders had ik nu een dik protools / nuendo systeem met hoogstens 1 of 2 virtueel analogen ipv allemaal analoge schroot uit de 70er en 80er jaren waarvan er ieder moment weer een het loodje kan leggen.

Laatst gewijzigd:
Helemaal mee eens met maxdox zijn verhaal
De jupiter 4 klinkt veel dikker dan een 6 of 8
Ok minder modulaties uiteraard
Maar ik zou zelf graag nog graag is een ems synthi willen voor de rest heb ik alles wel zo een beetje gehad

Zonder enige twijfel de Wurlitzer 200A omdat die toch wel heeeeeeel mooi en dromerig klinkt (misschien wel nog beter dan de rhodes, hoewel je deze 2 grootheden niet echt mag en kan vergelijken).

Ook een Mellotron M-400 zou ik wel zien zitten. Maar de betrouwbaarheid en de prijs doen me toch nog altijd twijfelen :).

(niet echt synths natuurlijk)

Back