obsessie+baan

cream

Ouwe rot
Okee..student zijn is leuk..veel vrije tijd enzo..maar wat gebeurt er met je (mijn) obsessieve hobby(muziek) als je gaat werken? Ik doe nu een opleiding waarvan ik nu een stage beloop en ik weet vrijwel zeker dat ik niet die kant op wil. Wil toch de meer creatieve kant op.(muziek dus). Zat te denken om na mn opleiding naar de SAE te gaan.Zit daar toekomst in (makkelijker een baan scoren) en kan iemand wat beroepen opnoemen die met muziek te maken hebben. Ok lekker breed :stupid maar misschien kom ik nog iets tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb...

Re: obsessie+baan

Origineel geplaatst door cream
Okee..student zijn is leuk..veel vrije tijd enzo..maar wat gebeurt er met je (mijn) obsessieve hobby(muziek) als je gaat werken? Ik doe nu een opleiding waarvan ik nu een stage beloop en ik weet vrijwel zeker dat ik niet die kant op wil. Wil toch de meer creatieve kant op.(muziek dus). Zat te denken om na mn opleiding naar de SAE te gaan.Zit daar toekomst in (makkelijker een baan scoren) en kan iemand wat beroepen opnoemen die met muziek te maken hebben. Ok lekker breed :stupid maar misschien kom ik nog iets tegen waarvan ik nog nooit gehoord heb...

Leuk.... ik werk nu zo'n 3 jaar en ik zit ook enorm te dubben ermee te stoppen, want het is weggegooide tijd in mijn ogen. Ik doe het puur voor het geld. Verder vind ik het kantoor <censuur>, de meeste mensen <censuur> en het werk <censuur>. (IT) Het voelt gewoon van alle kanten niet goed.

Maar verwacht van "in de muziek werken" geen wonderen, je mag denk ik blij zijn met minimumloon want dan doe je het erg goed en... ik heb b.v. nu zelf 2 platen uit... en ik heb altijd heel veel positieve reacties gehad zo van dat ik echt wel talent heb etc.... maar de werkelijkheid is dus dat ik binnenkort mijn eerste verdiende 75 euro ofzoiets krijg overgemaakt! Kortom je moet knijter veel talent hebben of jezelf verkopen.

Dus..... nouja ik zit momenteel echt tussen wal en schip. Heb me van origine op muziek gestort met een baan ernaast, maar het is nu een saaie kantoorbaan geworden met muziek ernaast. And it makes me sick.

Er zijn legio threads erover, zoek anders 's ff op "SAE". SAE moet je voor jezelf doen, niet met de verwachting een baan te vinden.

Tja. Face the facts: werk is werk en dus niet altijd leuk.
Dat beeld is tegenwoordig wel ontstaan, ik weet niet hoe dat zo gekomen is.
Weetjewat? Ik geef de media de schuld. (half-serieus). ;)

Zelf werk ik in de IT, en computers zijn altijd m'n hobby geweest.
Toch staan m'n dagelijkse werkzaamheden ver af van de computerdingetjes die ik zelf liever doe.
Gelukkig maar! Hoe lang blijft iets leuk als je het de hele dag *moet* doen?

Da's meteen mijn bezwaar tegen het omzetten van een muziekhobby in dagelijks brood-op-de-plank werk.
Er gaan dan andere dingen meespelen: rendement / effectiviteit, druk om te presteren, niet meer kunnen doen wat op dát moment in je opkomt omdat er klanten (in welke vorm dan ook) staan te wachten.
En het áller-ergste: juist als je probeert je werk te maken van muziek (waar dus een bepaald uurtarief aan vast hangt, ik noem maar iets) word je voorbijgestreefd door 'beunhazen': mensen (wellicht zoals jij nu!) die het voor de lol erbij doen, en dus nog onder je prijs kunnen gaan zitten...
Die mazzelaars! Nooit geen gezeik met Arbo, rechten & plichten, clearing, legale software etc. etc. :duivels:
Ik noem dit maar voor het gemak maar even het 'webdesigner'-effect.

Wat betreft de 'weggegooide tijd' waar Dob het over heeft: zou je dat gevoel minder hebben als je de hele dag met je hobby bezig kon zijn?
Voorbeeld: tijdens de Internet-hype werkte ik bij een Internet-provider waar echt alles kon. Met z'n allen de hele dag computerspelletjes doen, en dat dan 'werk' noemen (schrijf er maar een lollig frontpage-artikeltje over, zoiets...).
Toen kreeg ik ook last van een bovenstaand gevoel. Want hoe 'nuttig' was dat nou eigenlijk qua carrière (banaal gezien) of werd er iemand ter wereld echt blij van? Niet dus.
Mijn punt: als je je tijd niet wilt 'weggooien' moet je naar de 3e wereld gaan, en waterputten gaan slaan of zoiets.
Dát is tenminste dankbaar werk! :)

ok, stel je hebt een vrouw en kinderen en een baan.. Dan blijft er volgens mij weinig tijd meer over voor je hobby. Ik kijk nu even vooruit maar ik denk dat er wel mensen zijn die dit herkennen. Ik ben nu zo'n 10 jaar bezig met muziek maken en zou het stiekem toch zonde vinden om die ervaring weg te gooien. Ik wil het blijven doen!! Dus daarom zocht ik naar alternatieven/beroepen in die richting..

en dob..Ik kreeg ook 75 gulden(!) voor mn eerste plaatje...(wat is dit voor een bedrag? haha) maar blijf stug doorproduceren.;)

Ik ga volgend jaar een audiovisuele opleiding doen, dat houdt in dat mengpanelen etc. aangesloten moeten worden.
Soort verhuizen.

Ik dacht leer ik iets wat ook nuttig kan zijn voor mijn hobby en tevens is het ongeveer het realste wat je kunt bereiken en dat toch iets met muziek te maken heeft.

Is altijd makkelijk toch.

Ik zie het als volgt. Ik volg een studie voor een redelijk leuke baan in de communicatie. Daarmee hoop ik een stukje financiele zekerheid in te bouwen, waardoor ik zonder al te veel 'financiele risico's' mij lekker bezig kan houden met muziek maken. Als ik die communicatiebaan parttime kan uitvoeren en daarnaast kan produceren dan ben ik tevreden.

Mijn baan / carriere heeft er wel mooi voor gezorgd dat ik m'n hele
studio bij elkaar heb kunnen bouwen in een 2.5 jaar tijd, zonder
dat ik wekelijks ruzie moet maken met m'n bank manager...

En zo zie ik het ook, als ik full-time met muziek bezig kan gaan, hopelijk
binnen twee jaar, dan is dat omdat m'n baan dat bekostigd heeft.
OK, mijn plan is dus niet om van m'n eigen tunes geld te gaan verdienen,
al zou dat ook wel leuk zijn. In plaats daarvan wil ik een studio openen,
samen met een goede vriend van me. Bedrijfsplan ligt al klaar, financiering
is zowat rond (omdat we niet veel geld meer nodig hebben, 90% van de
apparatuur hebben we tussen ons tweeen al).

Hoe doe ik het nu? Heel simpel, voluit met de baan, en voluit met de
studio. Vermoeiend? Fysiek gezien wel, maar psychisch geeft het me elke
keer weer een boost dat ik successvol kan zijn met beide.

Hey, als ik niet zeker wist dat er een vervolg komt op de huidige stand van
zaken, zou ik het waarschijnlijk wat rustiger aan doen, maar ja, het heilig
vuur brandt in m'n ogen :)

Mvg.

CoolRunning

Zorg ervoor dat je een goeie baan hebt, met een vetteuh salaristrook, en je kunt iedere synth kopen. Maar of je er ook talentvol en / of creatief van wordt?

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Zorg ervoor dat je een goeie baan hebt, met een vetteuh salaristrook, en je kunt iedere synth kopen. Maar of je er ook talentvol en / of creatief van wordt?

Mee eens.

Maar je kan wel al die synths (en andere items) kopen zonder je
echt zorgen te maken, en wanneer je dat allemaal samen hebt, kan
je stoppen met je normale baan, en wel de tijd nemen om
creatief te zijn. Goede punt is dat je je dan ook geen zorgen meer
hoeft te maken over het afbetalen van al je apparatuur.
Tijd is niet de meest stresserende kop-zorg... dat probeert men (de
banken, de overheid) ons alleen maar te laten geloven... geld is de
grootste, en degene die je het meest wil vermijden!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door Yawgmoth

Tja, maar word je wél talentvol en creatief als je geen goeie baan hebt?
Ik noem dat maar even de 'Vincent van Gogh' mythe :D

Ben van plan om na mn stage er een jaartje tussenuit te gaan.. geeft wat lucht. part-time werken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Ja ik ga daarna zeker weer terug naar mn opleiding, heb het vaker gedaan.. ;)

Back