De Mike Oldfield thread!!!!

Mennomoog

Stamgast
Goed, nu hier een Mike Oldfield gek die een thread over hem start. ;)

Allereerst wat plaatjes:

De Manor studio waar Oldfield "Tubular Bells" opnam in 1972/73.

Laatst gewijzigd:
hiero

Attachments

• 1974_mike.jpg
    1974_mike.jpg
    46,9 KB · Bekeken: 100
Laatst gewijzigd:
Dan zijn eerste eigen studio: The Beacon (periode 1974 - 1978 ) in Hergest Ridge, Wales.

Attachments

• ommadawninstruments.jpg
    ommadawninstruments.jpg
    113,4 KB · Bekeken: 102
Laatst gewijzigd:
Daarna vertrok ie in 1978/79 naar Herefordshire (en knipte zijn haar ;) )

Hier werkte ie vooral met ARP 2600, Solina String, Korg Sigma, Roland SH2000 en veel later de Roland VP330, Oberheim OBxa, Fairlight CMI e.a. En verder nog heel wat andere instrumenten (uiteraard zijn gitaren), want hij blijft een echte multi-instrumentalist.

Attachments

• mike_at_desk_1979.jpg
    mike_at_desk_1979.jpg
    89,6 KB · Bekeken: 105
Laatst gewijzigd:
Daarna vertrok ie (rond 1980) naar Chalfont St. Giles (dicht bij London) en ging af en toe nog naar een ander huis (Zwitserland, Los Angeles, Ibiza) maar hij zit nu nog steeds in Chalfont St. Giles. Een plaatje uit 2000:

Attachments

• 005.jpg
    005.jpg
    32,7 KB · Bekeken: 107
En nog één uit 2001

Attachments

• oldfieldguitar.jpg
    oldfieldguitar.jpg
    36,9 KB · Bekeken: 104
En nu een paar heel recent:

Attachments

• virtuoso_f_page.jpg
    virtuoso_f_page.jpg
    43,5 KB · Bekeken: 90
En wat spul:

Attachments

• oldfield3.jpg
    oldfield3.jpg
    120 KB · Bekeken: 104
En nog wat spul

Attachments

• oldfield22.jpg
    oldfield22.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 104
Oh ja maar hier wordt het pas voor ons gear spotters interessant. :D Hier wat spul uit 1984 in zijn huis toen in Zwitserland.

Attachments

• fairlight.jpg
    fairlight.jpg
    64,9 KB · Bekeken: 106
onderuitgezakt in zijn leren stoel (diezelfde stoel heeft ie dus nog steeds als je het plaatje uit 2000 bekijkt!)

Attachments

• mike-sessel.jpg
    mike-sessel.jpg
    59,8 KB · Bekeken: 100
En Mike gebruikte eind jaren 70, begin 80 in zijn albums veel de Roland SH2000. Deze heb ik dus gekocht vanwege het te gekke fluit geluid. Alleen ik ben er vandaag achter gekomen dat sommige wellicht ook van de Korg Sigma afkwamen. Maar goed, hier een mp3'tje met wat liederen van Oldfield uit die tijd.

Mike Oldfield Roland SH-2000 fluit geluid

Origineel geplaatst door Orabidoo
En Mike gebruikte eind jaren 70, begin 80 in zijn albums veel de Roland SH2000. Deze heb ik dus gekocht vanwege het te gekke fluit geluid. Alleen ik ben er vandaag achter gekomen dat sommige wellicht ook van de Korg Sigma afkwamen. Maar goed, hier een mp3'tje met wat liederen van Oldfield uit die tijd.

Mike Oldfield Roland SH-2000 fluit geluid

doet ie t niet ??

wel leuk om te lezen, ik ben na Islands gestopt met kopen, weet dat eartmoving of zo erg slecht was. daarna Amarok (ommadawn2) weer geweldig, Heaven's Open ook wel ok.

dat is t eigelijk, heb natuurlijk wel Tubalar Bells 2 das een terechte opvolger. Tubalar Bells 3 vond ik niks, en nu zag ik laatst Tubalar Bells 3 liggen en daarvoor nog een Millenium Bell.

In ieder geval blijft Crisis, Ommadawn en Tubalar Bells 1 zijn beste werk !

Hij heeft laatst Tubular Bells 2003 heropgenomen, en 2 jaar geleden had ie Tres Lunas gereleased.

Onder de fans worden deze albums als beste beschouwd: TB 1 en TB 2, Ommadawn, Five Miles Out, Crises, AMAROK!!!!!!!!!!, en The Songs of Distant Earth (deze is een aanrader voor menig synth forummer).

Mmm leuke foto's! :)
Zie dat hij naast een Fairlight CMI ook nog een Clavia Nordlead heeft...

Ben nooit een reusachtige Oldfield fan geweest.
Tubular Bells is natuurlijk echt leuk, maar naar mijn smaak wel een beetje uitgemolken.
(Tubular Bells II, III, Millennium, Orchestral, ga zo maar door :Z )

En heb ooit van een ex-vriendin (tja...) een CD'tje van Oldfield gehad dat een regelrechte Enigma cloon was (met toevoegde astronauten geluiden). Viel me toenerijd erg tegen.
Gek genoeg vind ik die CD niet in z'n discografie op AllMusic.
Even zoeken in m'n verzameling dan maar...

Dat moet dus The Songs of Distant Earth zijn geweest (let wel op: er zijn twee verschillende soorten versies... 1 met een voorkant van een vliegende manta in de ruimte, en de andere met een mannetje met lichtgevende bolletjes en vliegende mantas (blauwachtige kleur)

Dit is inderdaad een soort van Enigma kloon (maar Mike en Michael Cretu zijn heel goed bevriend) en het is toch een heel mooi album hoor! Er zitten op sommige cd versies ook een computer spelletje verwerkt met videoclips enzo.

Het is trouwens gebasseerd op "The Songs of Distant Earth" van Arthur C. Clarke, de man van "2001". Ik ben dat boek nu aan het lezen (nou ja... lezen). Dat boek had ik laatst uigeleend (nu weer terug) aan een (nu ook ex.. tja)-vriendin.

Hij was toen (en nu nog steeds) bezig met een Music VR spel, dat bestaat uit drie delen. Eerste deel is "Tres Lunas", en nu is ie bezig met "Maestro". Volgende moet nog komen.

Voor meer info:

http://www.mikeoldfield.com

Attachments

• mike2004_2.jpg
    mike2004_2.jpg
    47,5 KB · Bekeken: 104
Back