Wat vind U van SONY 'APM' luidsprekers

TheSoulguru

Ingeburgerd
Hoi hoi, ik heb de mogelijkheid om een paar Sony APM 77W's te kopen.

€800 voor deze is dat te veel?

Ze hebben geen 'ES' embleem (=Elevated Series), maar stralen wel degelijkheid uit. Wel heb ik ze niet gehoord (die mogelijkheid heb ik wel).

Voor hi-fi gebruik en misschien, indien geschikt, als studio-monitoren.

Ze zijn uit 1981, in goede staat, en stralen een oerdegelijke kwaliteit uit, niet zoals moderne goedkope troep. Hoewel het zijn sony's en ben wel sceptisch. Ze zien er wel fantastisch uit en mystiek op hun originele staanders (die je niet ziet op de foto id link hieronder) en met hun vierkante woofers.

Ze lijken heel erg op de vintage JBL's die ergens bij kennis staan van mij, die zijn van 1979 maar klinken zeer mooi en warm. Ze hebben grote witte woofers en dezelfde houten afwerking als de Sony's ik gezien heb. Toen ik de Sony zag moest ik aan de degelijkheid van die specifieke JBL's denken. Maar of dat het geluid dan evengoed?? ! Dat weten alleen de Goden!! Of iemand uit dit forum!

Ik heb geen ervaring met goede speakers daarmee stel ik jullie meningen erg op prijs.

Bedankt hoor!

LINK

apm-77w-h.jpg

Laatst gewijzigd:
Hoe klinken ze in jouw kamer en op jouw instalatie ?

En hoeveel kostte dat nieuw in 1981 ?
Misschien is 't niet van die gehypte loudness troep van tegenwoordig.

Heb al gevonden wat ze kostten in '81; fl.2299,- = €1043.00 per stuk.

Is zo te zien geval geen ported design; ik vind dat een voordeel, niet zo'n lullige resonantiepiek
in je huiskamer (daar zorgt die kamer zelf wel voor).

Neem de speaker naar huis mee voor 'n weekje op zicht; of neem je huidige speakers mee naar
de verkoper voor een direkte vergelijking binnen de zelfde omstandigheden (mAAR THUIS BLIJFT
idealer).

Sukses,
ISPdeRuiter

Hallo Racy, wat bedoel je met 'ported design'?

Ik heb nooit geinvesteerd in goede speakers en kan dus geen faire vergelijking maken.

Eingenlijk ging naar die winkel om naar de mooie versterkers te kijken en dacht helemaal niet om een paar boxen aan te schaffen.
Maar mijn ogen vielen op een paar high-tech uitziende jomo boxen, en ik wees de verkoper aan hoe goed ze wel moeten klinken, waarop hij zei, nee! Ik zal je iets laten zien, wat goede speakers zijn, de beste die ik heb. En hij toonde mij de weg helemaal op het einde vd winkel waar die mooie sony's staan op hun mooie staanders.
Sony's van een ander tijdperk, echt niets te maken met opgeklopte massa producten. Hij heeft me ze wel niet laten horen. Ze zouden kunnen thuishoren achter de vitrine van een high-end store.
Er stond een paar Bose boxen die hij me wel liet horen maar hun klank vond ik te ingehouden, het was niet beter dan wat ik al heb!. Misschien dacht die man dat ik die Sony's wellicht niet kon veroorloven.
En ik was helemaal niet van plan ze aan te schaffen. Maar mijn gedachten veranderden en ik dacht, waarom niet, of zelfs als cadeau aan mijn ouders. (ben heel genereus) Zij houden toch veel van muziek en hebben een mooie AU-717 versterker van Sansui maar geen goede speakers.

Laatst gewijzigd:
Of koop ik beter een paar moderne B&W's of zo in de plaats? vb B&w dm604. Die kostten veel minder dan de sony's nieuw, maar ja zijn ook moderner dus efficientere productie? Ik vraag mij af, is +- 800 € uitgeven de Sony's of gaan voor moderne speakers die in dezelfde prijsklasse 2de hands maar meer dan de helft goedkoper is nieuw dan de Sony's waren.

Een ported design is een speaker met een poortje ((meestalrond) gaatje)
in de behuizing, de energie van de achterkant van de speaker doet zo ook mee
en door het poortje te "tunen" op een bepaalde frequentie aan de onderkant
van de woofer (bass-speaker) ontstaat daar een resonantiepiek, die a.h.w. meer
basgeluid suggereert dan er uit zo'n klein kastje normaal gesproken kan komen.

+/-,
ISPdeRuiter

Ik ben ook geen speaker expert, maar ik denk dat je mischien toch beter studiomonitors kunt kopen. Voor 800 euro krijg je al hele goeie studiomonitors. En die sony's mogen in 1981 dan wel heel duur geweest zijn, we zijn wel ff 23 jaar aan geluidtechniek verder .Die fabriekanten hebben ook niet stil gezeten lijkt mij.

Origineel geplaatst door MIDIoot
En die sony's mogen in 1981 dan wel heel duur geweest zijn, we zijn wel ff 23 jaar aan geluidtechniek verder .Die fabriekanten hebben ook niet stil gezeten lijkt mij.

Ja, maar mogelijks ook niet. Als ik met dezelfde philosophie denk als met versterkers; dat een moie 20 jaar oude Sansui vaak beter klinkt en geconstrueerd is dan vb een recente mddelgepreisde Sony.
Een ander voorbeeld is mijn 1996 Arcam cd-speler,ik geef toe dat ie zeer goed klinkt, maar toch niet beter dan mijn 1986 Sansui cd-speler, en daar bovenop is die Sansui veel beter geconstrueerd en afgewerkt met mooi Pianolak en volledig metalen behuizing. En die was zelfs nog niet het vlaggeschip toen.
Mijn 1-jaar oude zilvere Samsung dvd-speler is ook al stuk. (wijgert de meeste cds)
Dus waar is die moderne techniek allemaal goed voor?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door TheSoulguru
Of koop ik beter een paar moderne B&W's of zo in de plaats? vb B&w dm604. Die kostten veel minder dan de sony's nieuw, maar ja zijn ook moderner dus efficientere productie? Ik vraag mij af, is +- 800 € uitgeven de Sony's of gaan voor moderne speakers die in dezelfde prijsklasse 2de hands maar meer dan de helft goedkoper is nieuw dan de Sony's waren.

Niet dat ik verstand heb van speakers, maar het hoeft volgens mij niet automatisch zo te zijn dat moderne speakers beter beter (of hoe jij het noemt, efficienter) zijn dan moderne speakers.

Heb je op internet niet een review of zo kunnen vinden?

Origineel geplaatst door sander

Heb je op internet niet een review of zo kunnen vinden?

Niet van de Sony's. Er zijn wel een heleboel reviews te lezen over B&W speakers, en andere moderne 'zuilen' speakers.

Nieuwe spullen zijn niet à priori beterder dan oudere.
Spullen met weinig knoppen zijn vaak beterder dan met veel toeters en bellen.
Spullen, die het na 20 jaar nog lekker doen doen het ook na 40 jaar nog lekker (op de
condensatoren uit de voeding na).
Een geluidsinstallatie moet aangename muziek maken, geen specificaties.

Eenvoud is een kenmerk van het ware,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Racy Dieven
Nieuwe spullen zijn niet à priori beterder dan oudere.
Spullen met weinig knoppen zijn vaak beterder dan met veel toeters en bellen.
Spullen, die het na 20 jaar nog lekker doen doen het ook na 40 jaar nog lekker (op de
condensatoren uit de voeding na).
Een geluidsinstallatie moet aangename muziek maken, geen specificaties.

Eenvoud is een kenmerk van het ware,
ISPdeRuiter

dat bestrijd ik ten strengste, maar wil der geen discussie van maken. al doe ik dat nu al aangezien ik reageer:stupid kom op racy

Back