Effecten 'zijn de shit'?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
In het begin toen ik met muziek maken begon zat ik altijd vast aan een (erg) tight budget... en door de ontbrekende ervaring kocht ik altijd spullen en dacht niet echt na over effecten.. Ik besefte niet echt hoe nodig delays en reverbs zijn...

Ander effecten en EQ maken je sound toch wel aardig denk ik zo. Als ik bijvoorbeeld recensies lees van in mijn ogen aardig wrede apparatuur wordt er vaak nog bij gezegd 'dat de synth echt tot zn recht komt met toegevoegde effecten'.

Maakt het basis geluid dan nog zoveel uit? Neem een simpele MC-303 bijvoorbeeld... als je elke track los opneemt als audio spoor en daar even grondig overheen gaat met je arsenaal hardware/vst effecten.. zou je dan niet met die MC-303 de meest wrede track in elkaar knutselen?

Eigenlijk wil ik dus zeggen.. is het nou altijd nodig om een steeds exotischere synth te kopen terwijl je misschien met het bewerken van je huidige synths vette shit kan maken?

Niet de keuken maakt een goed gerecht, een goede kok doet dat.
Als je zelf vindt dat het 'vet' klinkt, waarom zou je dan nog verder twijfelen? Daar heb je geen mening van een ander voor nodig.

Het was ook niet echt een vraag ofzow.... was meer benieuwd naar de mening van anderen hierover... Ikzelf denk nl dat het 'basis' geluid met eq en effecten omgetoverd kan worden tot een vet geluid. Maar ben absoluut geen expert hoor...

Ik lees gewoon vaak dat door externe effecten iets cool klinkt.. een lofi effectje over hiphop beats bv, of wat distortion en delay over leads.. Ik vraag me dus af in hoeverre een basis geluid 'lekker' met klinken als je het met fx en eq kan fixen..

Reverb lijkt me toch wel het belangrijkst.
Omdat je geluiden in de ruimte kan plaatsen.
En daarmee lucht geeft om te ademen aan de geluiden.
Enja hoe vet moet een geluid zijn ?
Daar lees je hier veel over in diverse threads
iig contrast in je mix/compositie maken.
een casio vl1 klink toch ook leuk .

Een mc-303,sampler,Goede vette synth en effecten.
zijn toch echt wel genoeg om een vette track te maken.

Ik denk dat het ook wel afhangt van welk effect je eroverheen wilt gooien. Stel je hebt een beetje cheesy, brak geluid, dan kan een reverb er niet zoveel mooiers van maken, maar een bitcrusher of een ranzige distortion kunnen weer wel een geluid extra ballen geven.
Maar bij 'normale' efx zoals reverb en flange etc, is het volgens mij allebij van belang: wat erin gaat moet al goed klinken en de fx moet van redelijk goeie kwaliteit zijn, zeker als je het over reverb hebt (anders klinkt het gewoon niet)
Toch heeft het ook te maken met hoe het in een song gegoten is en, in welke mate de fx gebruikt zijn: met beleid of zwemt de song in de fx (reverb)

my2c

gr
ARv

Je hebt zeg maar de aardappellen en de sju. De synth is de aardappel en je effecten zijn de sju. Met lekkere sju kunnen slechte aardappels zeker goed smaken. Met slechte sju smaken goede aardappels ook nergens naar. Het beste is natuurlijk als het allebei erg goed is.

Ik denk toch dat je het geluid vooral op je synth wil creeeren. Ik vind het altijd heel erg irritant om een geluid te maken als de effecten nog aan staan, dus die gaan eerst uit. Als het geluid af is, dan komt de delay, reverb, choris etc er aan te pas.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Je hebt zeg maar de aardappellen en de sju. De synth is de aardappel en je effecten zijn de sju. Met lekkere sju kunnen slechte aardappels zeker goed smaken. Met slechte sju smaken goede aardappels ook nergens naar. Het beste is natuurlijk als het allebei erg goed is.

Exactly :D

Of je moet slechte aardappels juist erg lekker vinden *D

Meestal wacht ik met de reverbs etc (als ik ze al gebruik, ben een beetje een droogkloot) totdat de track (bijna) af is, alleen wanneer het effect echt essentieel onderdeel is van de sound zelf (shaping, prominente delays etc) doe ik het on the fly.

Ik ben helemaal niet zo effectengeil, ik pak gewoon geluiden die elkaar goed opvullen en vreemd genoeg hoor ik nooit iemand klagen over gebrek aan reverb of delay, wat ik eigenlijk nooit toepas in een track in opbouw.

Natuurlijk vind ik de interne chorus van de Alpha Juno bijvoorbeeld wel heel lekker klinken en gaat deze dan ook over vrijwel elk geluid wat ik er uit haal, maar ik mis het weer niet bij mijn MicroWave I zonder effecten. Vaak als ik de release wat langer zet van een geluid dan lopen de noten al zo in elkaar over dat reverb alleen maar afbreuk doet aan het geluid.

Reverb haalt het in-your-face gevoel van een geluid vaak een beetje weg, het klinkt nog wel lekker thuis, maar als je een track dan vervolgens in een niet optimaal akoestische zaal hoort (zoals 99,9% van alle zalen) dan blijft er helemaal niks meer van over.

Bij BOC achtige tracks vind ik het wel heel leuk al die tape delays en omfloerste geluiden, maar bij echte dans tracks vind ik juist tracks die heel direct zijn beter, bijvoorbeeld Electro dat is heel simpel qua geluiden, vrijwel zonder FX, het past alleen gewoon heel goed bij elkaar, en dat is veel beter dan je geluiden proberen op te krikken met FX.

Re: Effecten 'zijn de shit'?

Origineel geplaatst door Furious5
In het begin toen ik met muziek maken begon zat ik altijd vast aan een (erg) tight budget... en door de ontbrekende ervaring kocht ik altijd spullen en dacht niet echt na over effecten.. Ik besefte niet echt hoe nodig delays en reverbs zijn...

Komt bij de meesten in het begin wel voor, denk ik ;)

Maakt het basis geluid dan nog zoveel uit? Neem een simpele MC-303 bijvoorbeeld... als je elke track los opneemt als audio spoor en daar even grondig overheen gaat met je arsenaal hardware/vst effecten.. zou je dan niet met die MC-303 de meest wrede track in elkaar knutselen?

Effecten zijn inderdaad erg belangrijk om een bepaalde sfeer te creëeren, maar de basis van alle geluid komt toch nog uit je synth. Het één kan niet zonder het ander :)

Eigenlijk wil ik dus zeggen.. is het nou altijd nodig om een steeds exotischere synth te kopen terwijl je misschien met het bewerken van je huidige synths vette shit kan maken?

Tot op een zekere hoogte zal je met effecten je synths beter tot hun recht doen laten komen, maar je zal natuurlijk nooit geheel nieuwe klanken krijgen IMHO :)

:doei:

Het ligt aan je werkwijze en aan de sound die je wilt hebben. Ik gebruik zelf altijd relatief
simpele synth-geluiden en samples, die ik vervolgens met effecten volstrekt verander. Ik
vind het ook leuk als je ergens nog kunt horen wat het eerst was (een piano, gitaar
of stemmen) en dat de effecten voor een verveemdend effect zorgen.

In mij eigen ervaring en binnen mijn muziek zijn effecten dus inderdaad belangrijker voor
de sound dan de synths zelf.

In het begin toen ik met muziek maken begon zat ik altijd vast aan een (erg) tight budget... en door de ontbrekende ervaring kocht ik altijd spullen en dacht niet echt na over effecten.. Ik besefte niet echt hoe nodig delays en reverbs zijn...?

Van beperkingen en tight budgets krijg je vaak meer creativiteit.
Als je verwend bent met geweldige apparatuur is dat natuurlijk leuk.
Maar je wordt er soms ook lui en gemakkelijk van en vergeet dan de essentie dat het om een nummer zelf gaat en niet om een effect of sound.

Goede effecten zijn belangrijk.
Er worden niet voor niks Lexicons 960 of TC 6000 systems gemaakt.
Er zijn blijkbaar mensen die het geld er voor over hebben en dat is niet omdat ze geld te veel hebben.
Je kent ook de speurtochten van mensen naar bepaalde effectapparatuur zoals de Sony R7 of de space echo's. Is niet voor niets.
Natuurlijk maken effecten van een klotetrack geen knaller maar ze kunnen van een goede track wel een topper maken.
En ja, zelfs van een slechte track soms nog wel een redelijke track. Waarom?
Omdat wij effecten als lekkerrrr ervaren. Pak maar eens een droog repeterend geluid. Leuk maar eentonig en soms best irritant. Gooi er dan eens een delay overheen die in de maat meeloopt en een lekkere ms-instelling heeft. Dat is al heel gauw lekker!
En als je dat doorhebt ga je ook het verschil in delays horen. De ene is 'clean' de andere warmer, vandaar die zoektocht naar sommige apparaten.
Een vocal met een goedkope galm die je achterin hoort ruissen of een behoorlijke kwaliteitsgalm die je vocal vleugels geeft?
Natuurlijk, het begint bij de basis en ik ben het ook met Bikkel eens dat je ook veel zonder effecten kunt doen maar.....spaghettie zonder italiaanse tomatensaus vind ik niet te vreten. Zit die saus er wel bij, geef mij dan maar twee borden.;)

gr. Tom

maak wel duidelijk een onderscheid tussen "mix" effecten, en "creatieve" effecten.
Mix effecten heb je nodig om alles goed en ruimtelijk te laten klinken, zonder dat je het orginele geluid min of meer vernaggelt. Voorbeelden: eq, compressie, en reverb.

Creatieve effecten kunnen je instrumenten helemaal anders laten klinken: delay, filters, lofi en crush, distortion, flanger, phaser...

Compleet zwart/wit is het niet, want je kan met een compressor ook creatief te werk gaan ( mits je compleet wackko instellingen maakt), netzoals een subtiele delay slechts alleen maar diepte geeft...

Ik vind zelf effecten gewoon deel van het muziekstuk. Zoals Kat Yidaki ook een beetje aangeeft. Maar ik ga wel uit van goede en diepe synth geluiden... want het is wel zo dat effecten vaak niet het orgineel echt verbeteren... (bijv. bass eq bijdraaien bij een patch zonder lowend, werkt niet (goed).... )

Ik hou juist van de openheid en eerlijkheid van geluiden zonder effecten. Door de juiste geluiden voor je arrangement te kiezen gaat alles als vanzelf lekker klinken. En daarbij is de kwaliteit van die geluiden wel degelijk van belang.

Ik ben het wel met Tom eens dat een verstandig gebruik van effecten van een goede track een topper kunnen maken. Maar vaak zal je dan zien dat die effecten met mate gebruikt worden. Ik hoor nog veel te vaak tracks langskomen waarbij de effecten (druip,druip) moeten verbloemen wat er aan compositie en arrangement tekort schiet.

Origineel geplaatst door mikemix
Input=output.

Shit erin= shit eruit.

Helemaal mee eens. Als de bron al bagger is dan maak je er echt nix goeds van.

effecten :gaap: , zijn wel leuk, maar zeker niet echt nodig als je eem goede bron hebt, wat er in gaat, gaat eruit, wat mikemix al eerder vertelde

bullshit.
Een mooie reverb hoor je niet eens es... het geeft gewoon ruimte... Idem met compressie... effecten horen er gewoon bij. Je moet het gewoon als één geheel zien... uiteindelijk zijn je mengpaneel en je effectendoos ook een deel van je "instrument" (nml, je studio!)

maar je hebt wel gelijk dat zelfs ladingen reverbs de supersaw niet mooier laten klinken.... :engel:

mmm. Effecten zijn voor iedereen anders, natuurlijk. Een techno - dude zal meer distortion en chorus gebruiken dan tegenover iemand die hip hop maakt. Neemt niet weg dat de hip hop producer geen effecten nodig heeft.

Back