Effecten 'zijn de shit'?

Ik ben galm, opgegroeid naast een haven waar ze ook 's nachts aan booreilanden en pijplegers werkten .... metalen galm is mij in het geheugen gegroeft. Ik werk eigenlijk nooit zonder een lekker dikke, niet te scherpe holle lange galm.

Gek genoeg werd ik mij daar pas bewust van toen iemand mij daarop aansprak vorig jaar ...

Inderdaad wat eerder beschreve is, eerst de galm, daarna met de track aan de gang, en daarna de rest van de effecten.

Ik zie 't als een mooie vrouw met een schitterende metalic donkerblauwe jurk. (kleur blauw is m'n klankkleur idee)
Het mag best duidelijk aanwezig zijn, maar ze moet niet struikelen over de stof, overdaad schaadt.

:)

Effekten zijn pas werkelijk de stront wanneer zijn worden toegepast volgens
de regel van De Kleinst Waarneembare Dosis. Dus veel Bijpassen totdat het
verschil tussen In & Uit miniem is (in de totale mix wel te verstaan).
De Bijpasknop is de belangrijkste knop van het effektapparaat en indien toegediend
volgens deze regel winnen zij aan klanksuperioriteit.

Streng maar echt vaardig,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Tom Thomas

Natuurlijk, het begint bij de basis en ik ben het ook met Bikkel eens dat je ook veel zonder effecten kunt doen maar.....spaghettie zonder italiaanse tomatensaus vind ik niet te vreten. Zit die saus er wel bij, geef mij dan maar twee borden.;)

gr. Tom

Mooi gezegd Tom...:)

Origineel geplaatst door Racy Dieven
De Bijpasknop is de belangrijkste knop van het effektapparaat en indien toegediend

ISPdeRuiter

Mee eens, niet helemaal, ik vind t ook afhankelijk van de muziek die je maakt.
Ik ken nummers zo droog als brood van een maand oud, die perfect klinken.
Ik ken ook nummers die verzuipen in de effecten, maar toch iets met je kunnen doen.

wat mij altijd geleerd is, is dat je een goede galm zowat niet waarneemd, maar gewoon bij de sound hoord. het is gewoon 1 geheel. niet 1 of ander ranzig bijgeluid.

Origineel geplaatst door Racy Dieven

ISPdeRuiter

nix te...! Driedubbele flanger met enorm veel reso, lekker tweaken met depth, dikke delay erachter van minimale pre-delay, hoppa, schreeuwen met die effecten :)

Eindelijk ben ik 's goed in mijn effecten bakkie gedoken (Behringer 2024p). Had haar ff tijdelijk tussen de er-1 en mijn mixer gehangen en.. ik wil niet meer zonder. Wat een sensatie - de droogte was er volledig uit. Het kreeg zowaar wat extra sfeer - ja, zelfs met een Behringer ;-) ik ben nog niet zo verwend, dus.

Nice.

Nou, ik ben niet echt een muzikant of zo, maar als ik dan wat geknutseld heb met beats en melodietjes en dingetjes en zo, dan wordt het eigenlijk pas een geheel als ik er een beetje met effecten op gedubt heb. Ik denk dus dat die effecten behoorlijk belangrijk zijn. Met effecten kun je een behoorlijk dood iets redelijk tot leven wekken als je er een beetje doordacht mee om gaat... denk ik...:koffie:

Re: Effecten 'zijn de shit'?

Origineel geplaatst door Furious5
Eigenlijk wil ik dus zeggen.. is het nou altijd nodig om een steeds exotischere synth te kopen terwijl je misschien met het bewerken van je huidige synths vette shit kan maken?
Dat niet. Maar misschien kost een exotischere synth meer omdat je er geen 5 19" dozen met FX achter moet hangen die je vervolgens ook nog in moet stellen omdat 't uit zichzelf al goed klinkt :).

Ik ben nu dus aan het rondsnuffelen voor een Multieffect om achter m'n Nord Modular te hangen maar vind zelf het belangrijkste effect Delay.
Met Delay is namelijk heel veel mogelijk (Chorus,Phaser en Flanger zijn ook Delaygebaseerd) en ik vind dat je met een Delay (mits goed gebruikt) een geluid kan laten ''zweven'' en ''complexer'' laten klinken.
Wat dat betreft wil ik ook weer deels aansluiten bij ISPdeRuiter dat overdaad schaad MAARRRR soms is overdaad ook wel leuk ;)
Wel vind ik dat het ook veel met de Synth te maken heeft klinkt die namelijk shit dan blijft het meestal wel shit..
Zoals ik ooit gelezen heb....zet van je synth van de vette geluiden eens ALLE effecten uit en luister dan naar het basisgeluid klinkt het dan nog zo vet ???
Ik vind dat van de Nord Modular wel,dit rodebeest klinkt dan nog steeds krachtig!
Ik weet niet of er Absynth bezitters naar deze thread zitten te kijken maar die moeten eens naar de preset luisteren wat klinkt als een soort trommels...heb Absynth zelf niet meer dus weet niet de exacte naam (rainforest ofzo) maar is gewoon een grote aanslag op trommels.
Als je dit geluid uitkleedt (dus begint met de FX uit) dan blijft er helemaal maar dan ook helemaal niets van dat geluid over alleen maar krrrprrrplrprlrrrrr (nee geen kraakdoos :D ) Wat nu namelijk dit geluid zo vet maakt zijn de resonerende filters met een dikke delay !!!!
Dus soms maken de effecten de Synth.

Origineel geplaatst door mindscan
Was dat ook niet een beetje het geval bij de jp8000?

Mmmm ik denk dat de ''supersaw'' de JP maakte...
Maar de FX ook ja en vele andere VA's
Ik zeg niet dat alle VA's slecht zijn ofzo maar er word wel veelvuldig gebruikt gemaakt van de effecten.

Re: Effecten 'zijn de shit'?

Origineel geplaatst door Furious5
Eigenlijk wil ik dus zeggen.. is het nou altijd nodig om een steeds exotischere synth te kopen terwijl je misschien met het bewerken van je huidige synths vette shit kan maken?

Nee. Een half pakje boter is voldoende.

Waarmee ik maar wil zeggen; het is maar hoe je het bekijkt.
Als je in je synth een filter gebruikt is dat al een effekt.
Als je een accord aanslaat is dat ook een effekt.

Voor mij is de enige vraag die ik me stel; is dit wat IK wil.

Ik kijk vaak eerst hoe een bepaald geluid is en knal er net zolang (meestal interne..) efx erover tot ik het naar m'n zin is.
Ik vind efx best wel belangrijk.

Externe efx-bakken heb maar ééntje en nog een goekope ook (zOOm RFX-1000) en ik moet bekennen dat ik die niet eens veel gebruik [ komt zoveel ruis vanaf..].

Maar in geval van die MC-303 heb je wel gelijk: als je daar wat efx overheen gooit, kan 't best eens leuk gaan klinken.
En ach, als ik eerlijk ben: sommige sounds in de 303 zijn zo al aardig.

Back