Juno-60 portamento mod?

nou erm... ik vind portamento in polymode nou niet echt dat je zegt 'controllable', omdat juist portamento zo gebonden is aan 1 oscillator... er moet immer naar de nieuwe opgegeven freq van dezelfde osc worden gegaan qua pitch...

volgens mij word bij porta de spanning opgeslagen en met een bepaalde snelheid weer losgelaten naar de nieuwe spanning... gewoon lag dus (een emmer met water met een bepaalde snelheid leeg gooien)... maar hoe het werkt pcies weet ik niet want 6 is geen techneut op synth gebied...

ik vraag me altijd af hoe word bekeken in welke richting de pitch moet... er zal dus een soort van vergelijker in moeten zitten die het verschil checked tussen de opgeslagen spanning en de nieuwe om zo te bepalen of ie omhoog of omlaag moet...

6 zou dus ook graag het principe van portamento willen weten...

De Juno-60 wordt digitaal aangestuurd, lijkt me erg moeilijk worden. Was hij met voltages aangestuurd, dan nog heb je het probleem dat je niet weet welke oscillator wordt aangestuurd wordt voor de noot waartoe hij het natuurlijkste zou transponeren.

Als je van een accoord naar een accoord gaat, en de hoge noot van het ene accoord porteert naar de lage noot van de tweede, en de laagste noot vice versa, dan krijg je echt hele rare (onbruikbare) dingen.

zoals ik het weet van de arp pro soloist is het zo dat je daar de tijd zeg maar instelt. Dus wat er gebeurt de tijd waarin die glide moet plaatsvinden staat vast. Hoe lager de noot hoe sneller dus. Wel vaag spul. Zal idd wel zo zijn dat de freq oid. word opgeslagen en dat dat word gebruikt voor portamento berekeningen...

Origineel geplaatst door Slipperman
ken de juno niet maar hmm weet wel dat synths soms via midi een mono mode hebben.. kan dat niet gebruikt worden in dit geval?
dat is dan unison en niet 1 osc... ik denk dat sander dat niet wil...

hoewel... het kan geinige effecten opleveren zoals in dit Juno-106 Unison* demootje...
* 'Zeef Ass' doen qua neerladen...

1ste stuk is unison zonder porta
2de stuk is unison met porta, je hoort dus duidelijk het flanging fx doordat elke osc net ff iets later word gestart...

Das inderdaad een heel verschil in je mp3tje.

Maar zou dat stukkie electronica wat de portamento in de 106 verzorgt,
niet overgzet kunnen worden naar de 60?

Origineel geplaatst door sander
Das inderdaad een heel verschil in je mp3tje.

Maar zou dat stukkie electronica wat de portamento in de 106 verzorgt,
niet overgzet kunnen worden naar de 60?

Niet echt, want de portamento van de 106 is vooral een software kwestie die door CPU's berekend en uitgevoerd wordt. Als je dit bij de 60 ook wilt doen, dan zul je het OS daarvan moeten herschrijven.

Origineel geplaatst door Slipperman
ken de juno niet maar hmm weet wel dat synths soms via midi een mono mode hebben.. kan dat niet gebruikt worden in dit geval?
de juno-60 heeft geen midi, weet je nog? ;) dus 'in dit geval' heeft sander er dus niet veel aan...

wat wel erg strak zou zijn is als je een JU-60 zo zou kunnen modden dat ie net als bij de JP-6 bi-timbral word (bijv. 2-4), uiteraard dan met portamento op de 2 lower stemmen... zou dat in principe mogelijk zijn meneer boemtjak? :D

wat is een JP-6 toch eigenlijk verschrikkelijk uitgebreid als je bedenkt dat ie al die mogelijkheden (en meer) gewoon heeft... 8)

Origineel geplaatst door 6 trak
wat wel erg strak zou zijn is als je een JU-60 zo zou kunnen modden dat ie net als bij de JP-6 bi-timbral word (bijv. 2-4), uiteraard dan met portamento op de 2 lower stemmen... zou dat in principe mogelijk zijn meneer boemtjak? :D

Het bi-timbral verhaal komt op hetzelfde neer als de portamento mod: het OS van de Juno-60 zal hiervoor aangepast moeten worden. Het kan dus allemaal wel, maar je hebt er freaks voor nodig met zeeën van tijd. De heren van de JP-6 Europa mod zitten nu zonder hobby, dus misschien dat je hun zo ver kan krijgen. ;)

wat is een JP-6 toch eigenlijk verschrikkelijk uitgebreid als je bedenkt dat ie al die mogelijkheden (en meer) gewoon heeft... 8)

De mogelijkheden zijn zeker interessant, maar tja, het geluid dat eruit komt... :frons:

maar dat klinkt nergens naar nutuulk, dikke brei...
Maar dat ligt misschien wel niet aan de synth. Je moet m dan anders patchen en even aan de attack en release wennen, maar voor de rest gewoon een dik geluid hoor, misschien te dik naar je smaak maar daar is dat HPF voor.

De JP6 zal het vast wel hebben, maar het is in het kort wat de Juno 60 mist: portamento, detune, (officiele) unisono

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Maar dat ligt misschien wel niet aan de synth. Je moet m dan anders patchen
dat maakt nix uit, alle 6 oscs worden nagenoeg op hetzelfde moment getriggered wat inhoud dat de stemmen elkaar gaan opheffen op een ranzige metallische manier... het is niet controlleerbaar (iets wat synthese normaal gesproken wel is)

wennen, maar voor de rest gewoon een dik geluid hoor, misschien te dik naar je smaak maar daar is dat HPF voor.
een dik geluid is vooral dynamisch (amplitude changes) wat verkregen word door o.a. detune en dynamisch is die techneuten unison van de ju-60 gewoon niet. het blijft metallisch en oncontroleerbaar...

wat de Juno 60 mist: portamento, detune, (officiele) unisono
detune heeft geen zin aangezien dat alleen geld voor synths met 2 oscs ;)

verder zou de juno-60 daardoor alleen maar duurder zijn geworden, het was een 'betaalbare synth' destijds...

Laatst gewijzigd:
Jaja, nou 6trak, ik moet bekennen dat ik je hier even niet volg... ik bedoel: de gebreken die je noemt herken ik totaal niet :confused:
metalig? nee?
niet dynamisch en controlleerbaar ? jawel hoor, daar heb je je speelhulpen voor (de juno is een al speelhulp in feite dus dat zit wel snor ;))
en dat van die 2 oscs... leg me dat eens uit :erm:

dat maakt nix uit, alle 6 oscs worden nagenoeg op hetzelfde moment getriggered wat inhoud dat de stemmen elkaar gaan opheffen op een ranzige metallische manier... het is niet controlleerbaar (iets wat synthese normaal gesproken wel is)

een dik geluid is vooral dynamisch (amplitude changes) wat verkregen word door o.a. detune en dynamisch is die techneuten unison van de ju-60 gewoon niet. het blijft metallisch en oncontroleerbaar...

detune heeft geen zin aangezien dat alleen geld voor synths met 2 oscs ;)

verder zou de juno-60 daardoor alleen maar duurder zijn geworden, het was een 'betaalbare synth' destijds...

Ben ik het toch niet mee eens, ik heb het net nog even geprobeerd op de Juno en het is vooral met bass sounds veel dikker en voller, niet slechter..

niet dynamisch en controlleerbaar ? jawel hoor, daar heb je je speelhulpen voor (de juno is een al speelhulp in feite dus dat zit wel snor ;))
vertel mij maar met welke speelhulpen jij de unison dan kan detunen, want daar hebben we het nu over.

en 2 oscs... mijne heeft er 4 en een zelfoscillerend filter , misschien zie je wat over het hoofd :)
de juno-60 heeft gewoon 1 osc per stem, dus detunen is uitgesloten.

Origineel geplaatst door Arv
Ben ik het toch niet mee eens, ik heb het net nog even geprobeerd op de Juno en het is vooral met bass sounds veel dikker en voller, niet slechter..
dan is jouw'n juno vast niet 100% gestemd qua oscs onderling. is dit wel zo dan klinkt unison zeer metallisch.

Nee tuurlijk niet! Hoe vet zou het wel niet zijn als je boven de knoppen puls, zaag, sub detune knopjes had. :o:
dat is wat anders... dan hebben we het over een mod, als het al zou kunnen (zie Boemtsjak posts)
maar het blijft natuurlijk onzin dat jouw'n juno 4 oscs heeft...

1 detune draaiknop zou al genoeg zijn trouwens, die simultaan de zaag donwntuned en de pulse uptuned... klaar.

Laatst gewijzigd:
Back