wat zijn locked grooves?

isnieZot

HAKKEUH!!!!!
ik hoor die term af en toe eens vallen.
maar waar hebben we het dan over :confused:

Een locked groove is een groef op vinyl die niet in een spiraal naar het midden van de plaat loopt maar rond op zichzelf aansluit. Hierdoor kan bijvoorbeeld een techno-loop op een platenspeler oneindig lang gedraaid worden. Het tempo van een locked groove is altijd 133.33 bpm

Dat is een plaat met in plaats van een spiraalvormig audio spoor (hier komt ook het woord 'track' vandaan) een cirkelvormig spoor. En dan een heleboel cirkels. Dit zijn gewoon loops.
Dus je koopt een plaat met bijvoorbeeld 40 locked grooves per kant, dan heb je 80 loops en kun je vrij daarmee bezig.

-C-

kun je met n sampler scratchen dan...en lekker cue-en etc

Jochem Paap (Speedy J) heeft zo'n plaat gereleased...

Origineel geplaatst door Slipperman
is het dan niet lastig om bij de juiste loop te komen?
idd, vraag ik me ook af... zo'n groefje is maar zeer klein... mag je een naald wel exact in de juiste planten...
kan natuurlijk zijn dat er een stuk of 10 groeven naast elkaar hetzelfde zijn nutuulk... zo zal het wel zitten...

een woordenboek is ook heel dik, en toch vind ik een woord naar keuze met ongeloofelijke snelheid, als je kijkt naar hoeveel woorden erinstaan. Als je je platen een beetje kent weet je ook wel wat in welke volgorde erop staat.

Bij Heiko Laux - Ornaments (synthesized) is de laatste groef van de plaat een locked groove. Helemaal handig, hoeft de dj niet bang te zijn dat de plaat ineens is afgelopen :)
Ik heb trouwens ook een plaat waarbij tussen twee nummers in een soort locked groove zit. Zonder geluid dus. Als je 'm even laat doordraaien stuitert de naald er wel weer overheen, maar da's ook niet zo fijn natuurlijk. Waar mag dat dan nu weer voor wezen? tis trouwens een plaat van Ruffneck, en dat waren sowieso al grappenmakers met al die rare grooves op de A kant....

Over grooves gesproken..

Ik heb een plaat waar het nummer al begint ver in de 'aanloop' spiraal. Zeer irritant als je aan het que-en bent....

Origineel geplaatst door Arv
Over grooves gesproken..

Ik heb een plaat waar het nummer al begint ver in de 'aanloop' spiraal. Zeer irritant als je aan het que-en bent....
'k ken het nog leuker, een plaat die van binnen naar buiten loopt! Da's pas een omschakeling....

Back