Advies inzake kopen nieuwe (VA) synthesizer

toetsenistje

resonerend lid
Beste forummers,
ik roep jullie hulp in om een eerste schifting te maken in wat ik wel of niet moet kopen.
Ik speel op dit moment op een TritonLE (+sampler) en een Kurzweil E-Piano in m'n band. Muziek is Rock geörienteerd (zowel 80's als nieuwer werk), ik wil graag een derde synth erbij hebben om de typische synthsounds snel beschikbaar te hebben (vette solosounds, effecten en pads). Ik zit hierbij aan een VA te denken om geen overlap met de Triton te krijgen. Daarnaast zou het handig zijn dat de standaard geluiden (stringetjes, epianos en orgels enzo) ook redelijk voor elkaar zijn, want ik haat het overswitchen naar andere presets tijdens nummers.
Zelf denk ik richting Nordlead2, KS4 of Ion. 4 oktaafs is voldoende.
Graag reacties tips en wat ik zeker niet moet kopen.....................Thanx alvast

klein aanvullinkje,
ik ben zelf geen echte tweaker, pas meestal presets aan aan m'n eigen wensen (dat gaat me goed af), dus goede factorypresets of veel te downloaden banken van het net zijn een pré.

Ik zit ongeveer met hetzelfde (hoewel ik geen presets hoef en vooral wil kunnen tweaken). Maar er zijn laatst wat interessante threads geweest over VA-synths, dus daar kun je beginnen (zie bijvoorbeeld hier).

Maar voor jouw 'standaardgeluiden' moet je echt niet bij een VA-synth zijn. E-piano's en orgels zijn er met heel wat creativiteit wel uit te krijgen, maar daar dienen die dingen absoluut niet voor. Strings daarentegen zijn geen probleem. Maar voor e-piano's en orgels moet je bij romplers zijn, dat werkt stukken beter. Bijvoorbeeld de XP-30 die je in de verkoop hebt staan (hoewel die nou net slecht in piano's is; met orgels kun je echter wel een eind komen) of die synths met AWM2 van Yamaha, of je Triton LE (die moet daar wel wat van hebben, eventueel via expansion boards). Houd er wel rekening mee trouwens dat VA-synths niet altijd ingebouwde effecten hebben; de Nordlead geen bijvoorbeeld en de ION wel maar weer geen (of maar amper) reverbs. Als je geen rack hebt is het wel handig om van tevoren te weten wat je wilt en kunt.

Laatst gewijzigd:
Cheimoon,
de 'standaardgeluiden' zijn bijzaak, dus wat stringetjes en orgels zijn voldoende, De XP-30 vind ik op het podium altijd wat te 'soft' , prikt minder door de mix heen als de Triton en de Kurzweil, wel vind ik hem in een studio-omgeving erg goed (epiano's, koren en strings), echter de XP voegt te weinig toe aan m'n setup.
Qua effecten en gehele specificaties lijkt mij inderdaad de Ion het meest compleet/veelzijdig, zou dit een goede keus zijn?
Welke Yamaha praat je over met AWM2?

Dat met de XP heb ik; niet zo diep. Maar met wat gesleutel kom ik er nu toch wel uit. Alleen gebruik ik 'm niet voor bijvoorbeeld bassen, maar orgels (maar weer niet de bas...), volle strings, koren en zwaar gelayerde geluiden komen er toch wel goed uit.

AWM2 zit in in ieder geval in de Yamaha-romplers vanaf de CS#x (dat zijn dus geen VA-synths hè!), dus ook in de Motifs, Motif SE, S90, S03, S08, en (denk ik?) ook de in S30 en S80. Hoewel het niet in alle synths hetzelfde klinkt natuurlijk...

Nolet heeft trouwens laatst een track gemaakt met een hele hoop ION erin waarbij hij ook specificeert wat precies uit de ION komt. Da's ook interessant.

De Ion heeft als mooi voordeel dat er best wel wat FM-zooi in zit; en daarmee maak je vrij snel een EP'tje. Orgels? 3 sinusgolven op z'n minst nodig, de rest is een kwestie van octaven (drawbars kijken). Alleen denk ik dat vrijwel geen VA een 'rotary speaker' effect heeft, dus dat wordt even LFO'en naar pitch & amp.

De KS4 heeft als voordeel dat er samples bij de normale VA-golven zitten, zodat EP's en orgels ook makkelijker te maken zijn.

Dus dan is 't nog alleen kiezen op gehoor - demo ze allebei eens en kijk welke voor jou 't beste is. De KS lijkt me wat cleaner qua karakter, de ION heeft meer power aan boord (parallelle filters, modulatieroutings, filtermodellen). En dan heb je nog de polyfoniekwestie.

Origineel geplaatst door Yoozer
De Ion heeft als mooi voordeel dat er best wel wat FM-zooi in zit; en daarmee maak je vrij snel een EP'tje. Orgels? 3 sinusgolven op z'n minst nodig, de rest is een kwestie van octaven (drawbars kijken). Alleen denk ik dat vrijwel geen VA een 'rotary speaker' effect heeft, dus dat wordt even LFO'en naar pitch & amp.

Wel 'zachte' EP's, maar een harde Rhodes of Wurlitzer in elkaar FM-en is weer een ander verhaal... Kwestie van (heel!) veel golven waarschijnlijk, maar ik neem niet aan dat de Ion boven de 3 uitkomt? Dat gaat dus beter met samples.

Nou ik ben er na bovenstaande info en een boel gegoogle er wel uit wat het gaat worden, het wordt een VA van ergens tussen de 900 en 1300 euri, ik ga morgen in Rotjeknor i.i.g. de NordLead2X, Ion, KS5 en de OB12 aan de toets voelen, indien jullie nog aanvullingen aanraden, post ze.....

Origineel geplaatst door toetsenistje
Nou ik ben er na bovenstaande info en een boel gegoogle er wel uit wat het gaat worden, het wordt een VA van ergens tussen de 900 en 1300 euri, ik ga morgen in Rotjeknor i.i.g. de NordLead2X, Ion, KS5 en de OB12 aan de toets voelen, indien jullie nog aanvullingen aanraden, post ze.....

:) Dit had ik kunnen zeggen (alleen ga ik niet morgen maar één dezer weken).

M.a.w.: laat hier vooral even in detail weten wat de bevindingen zijn! *D

klein aanvullinkje,
ik ben zelf geen echte tweaker, pas meestal presets aan aan m'n eigen wensen (dat gaat me goed af), dus goede factorypresets of veel te downloaden banken van het net zijn een pré.

Een synth waarvoor er echt heel veel klanken te downloaden zijn: Clavia (Micro)Modular. Indien je geen zin hebt in het zelf ontwerpen van klanken zal je vast wel je gading vinden in de patches die je kan downloaden (het zijn er 'wel wat').

Er staat er trouwens eentje te koop in het marktplaats forum

Ik denk dat een nordlead 2 een goede keuze zou zijn.
En je ziet vaak van die rode bakken live onstage bij bands in jou genre
Er zitten zelfs presets op de nordlead2 die klassieke orgels zouden moeten voorstellen.
Zelf heb ik geen verstand van orgels, Dus of dit in de buurt komt weet ik niet.
Kijk eens op www.clavia.se naar een lijst van Beroemde gebruikers die met clavia gear gespot zijn, dan heb je een goed idee voor welke stylen ze gebruikt wordt en of de sound van die artiesten je aanspreekt.
http://www.clavia.se/misc/users/index.htm

Vanmiddag dus de gok gewaagd bij 'Synthesizeruitprobeercentrum' Fietbek in Rotjeknor.
De Oberheim OB12 viel direct af (mat en doods geluid is mijn mening) en vervolgens de KS4/5 ook, De KS heeft van alles een beetje (VA, Rompler, Grooves), door al die compromissen blinkt het mijnsinziens nergens in uit. De klank is wat iel, wel sprankelend en helder, de samples zijn i.v.m. m'n Triton erg mager, het VA gedeelte is niet vet (analoog) genoeg. De kS is wel iets voor iemand die van alles wat zoekt en compromissen wil doen. De presets is vooral house/dance gericht, iets waar ik mij niet mee bezig houdt, dus Trancemensen: dit is geen recensie waar jullie iets aan hebben.
Dan de NordLEad2X, Leads en sweeps zijn erg vet, maar ook erg hard, het lijkt wel of er een compressor opzit, wat vet. Dit is wel heel gaaf, maar het doet mij toch een beetje koud aan. (NB: Nu krijg ik waarschijnlijk alle Clavia fans over me heen die berweren dat de Lead ook warm kan klinken als ik maar experimenteer).
Ik vond de presets her en der veel op elkaar lijken, maar dat is op zich geen probleem, de benders en wheels zijn perfect, en hij oogt natuurlijk als de Katja Schuurman onder de synths.
Ook het wijzigen van geluiden gaat prettig en direct.
Als laatste de ION geprobeerd, ik ben er helemaal weg van, klinkt precies vet, warm en analoog genoeg, van de TomSawyer patch (van Rush dus) krijg je kippe(n)vel, wat gaaf.
Presets doorgelopen en een beetje getweaked, het is (mede door de effecten en veel verschillende goede presets) echt een wereldbak, veel variëteit en wat een sound. Bediening is goed, speelhulpen ook o.k
De leads zijn mooi (wel iets minder vet als bij de NL2), de pads zijn fantastisch en de sweeps zijn ook erg subtiel, ook nog goeie strings en orgelemulaties, zelfs een mellotron-achtige sound (patch heet DutchChoir), de piano's en clavs zijn matig tot slecht. Daarnaast is een minpuntje dat bij layeren van 2 parts (of meer) de polyfonie tekortschiet, maar op één part klinkt de ION al erg vet. Ook kun je volgens mij geen combinaties van parts opslaan in het geheugen, da's ook jammer.
Al met al ben ik zo goed als overtuigd om een ION te gaan kopen, ik wacht nog ff de reacties af hier, (dus asjeblief commentaar spuwen) en natuurlijk ff kijken waar hij (bij een betrouwbaar adres) het goekoopste is (Fietbek 1045 euris).

Vanmiddag dus de gok gewaagd bij 'Synthesizeruitprobeercentrum' Fietbek in Rotjeknor.

Da's een goede keuze, gewoon de winkel binnen stappen en je ogen en oren de kosten geven. Je eigen onderzoek heeft je tot bij de ION gebracht. Lijkt me alvast geen slechte keuze. Misschien wil je nog wat achtergrondinfo over de ION; dan moet je ff zoeken op het forum want er is al wat over gepost. Dergelijke info kan je altijd gebruiken om je besluit te vormen, zeker nu je hem al eens hebt kunnen uitproberen.

Veel succes alvast bij je keuze.

Bij i4 muzique in Eindhoven mag het demo model van de ION weg voor 999EUR... Dit was vorige week... ik verwacht niet dattie al weg is, maar het zou kunnen natuurlijk...
(misschien ook voor anderen interessant)

Groet,
Roy

Erg goede review! Interessant! :eureka: Bevestigt ook wat ik al wel vermoedde over de synths (hoewel ik nog niks van de Novation wist).

Wel een kwestie: hoe zit het met het OS van de Ion tegenwoordig? Een tijdje terug waren er klachten (daar is nog een thread over geweest), maar is dat nu allemaal goed opgelost?

bedankt voor jullie reacties (Cheimoon ik geef je binnenkort de URL door om de demo te downloaden, ik moet hem nog ff uploaden)
Volgens Alesis is versie 1.5 (staat op hun site tenminste) voorlopig een goed draaiend OS, schijn je er zo met een sysex dump in te kunnen vogelen, is gratis te downloaden van de site.
Ik ben ff aan het googlen geweest en wel een beetje bang dat er niet teveel patches en editersoftware (gratis) van de ION verkrijgbaar zullen zijn, voorlopig is er nl. nog niet veel. De Nordlead is hierin beter voorzien.
Volgens de info op de Alesis-site moet je trouwens wel de combinaties van parts kunnen opslaan, heb ik waarschijnlijk over het hoofd gezien.

Ion is helemaal niet slecht kan ik je vertellen..integendeel, erg warme volvette "amerikaanse" sound..denk moog en oberheim..al kan je er ook wel meer roland achtige japanse sound uit krijgen met die filtertypes .......

maaaaarrrrrrrrrr.......ik heb laatst nog een optreden van dwele gezien, erg vet, en de keyboard gast aldaaro haalde de meest vette funky lead sounds uit, jawel, de korg triton............dus het kan er zeker wel mee......

daarna optreden van amp fidler....een van de beste concerten ooit denk ik, denk kruising tussen d'angelo en sly & the family stone....hij heeft ook jaren lang keys gedaan bij oa prince, funkadelic etc......... die speelde van alles op z'n nordlead en nord keys......en dat klonk ook supervet..maar idd wel die typische nord sound die je al aangaf..hard en helder.......maar bij het optreden van molokko hoorde ik juist weer hele vette amerikaanse disco sounds uit de nordleads komen......

naja...de Ion, ik zou em zeker doen als ik jou was, en je ervan overtuigd bent dat de triton je die klanken niet kan geven

leuk dat je reageert Olaf (voor mij toch een beetje de Synthforumgoeroe, ben het bijna altijd met hem eens), de triton doet mij ook nog steeds versteld staan, ik heb id ook een paar sounds gebouwd die echt te gek vet klinken (NB: misschien eens patches gaan ruilen met de medeleden, ideetje voor thread.) En inderdaad ik heb zelfs vorig jaar overwogen om een 2e triton erbij te halen omdat ie te gek is en veelzijdig en goed is in alles. Maar ja je wilt ook eens wat anders! Bovendien kom ik uit bepaalde parameters van de Triton nog niet goed uit de voeten, m.n. hoe e.e.a reageert op elkaar, dit gaat volgens mij met een ION of NL wat intuïtiever. Daarnaast is voor leads de unisone mode in de VA's wel uniek, zo karakterestiek krijg ik m'n Triton niet.
Maar inderdaad, als m'n setup uit maar 1 instrument zou bestaan is het beslist de Triton.
Verder kan ik die toetsenman van Sly ook zeer waarderen, evenals de 1e toetsenman van Mother's Finest, die guys halen uit een Klaus Wunderlich orgel nog een funky geluid. Dan merk je ook weer dat goed kunnen spelen de basis is.
Overigens (want daar gaat de thread over) het amerikaanse geluid waar je over spreekt in de ION is id het geluid wat mij zeer aanspreekt, voor sommigen misschien iets te glad, but I love it..........

Als laatste de ION geprobeerd, ik ben er helemaal weg van, klinkt precies vet, warm en analoog genoeg, van de TomSawyer patch (van Rush dus) krijg je kippe(n)vel, wat gaaf.
Presets doorgelopen en een beetje getweaked, het is (mede door de effecten en veel verschillende goede presets) echt een wereldbak, veel variëteit en wat een sound. Bediening is goed, speelhulpen ook o.k
De leads zijn mooi (wel iets minder vet als bij de NL2),

Vergeet niet dat de nordlead 2 geen effecten onboard heeft, je zou m es moeten proberen met een externe effecten bak erachter, als je echt een goede effecten bak erachter hangt dan haal je er zoveel meer uit !

Back