Advies inzake kopen nieuwe (VA) synthesizer

resonance is my man......
the nord is te gek met een goede effectenbak ( yamaha ak sampler en nord lead are a winning combo)

Heb je weleens de al 11 jaar oude D70 geprobeerd?
Heb ik altijd echt een podiumbak gevonden.
Ik ben geen synth tegen gekomen die betere piano's heeft als deze.
Goede strings, orgels en ook vette synthsounds.
6 octaafs keyboard en 5 functie-toetsen om met 1 druk op de knop naar je voorgeprogrammeerde nieuwe sound te gaan.
Voor elk nummer kun je die 5 functienummers met andere sounds inprogrammeren. Lijkt me genoeg per nummer.

Enig nadeeltje is misschien dat hij niet zoveel opslag heeft als de synths van nu en ook niet zoveel presets inzitten als de synths van nu. Maar er zijn ramkaarten voor.
De D70 scoor je nowadays voor 400,- of misschien alweer wat minder.

(en ik heb nog een flightcase staan mocht je interesse hebben:D de D70 zelf doe ik niet weg.)

gr. Tom

Ben vandaag ook bij Feedback geweest. Ik heb eigenlijk ongeveer dezelfde bevindingen als Toetsenistje (ik ben ook op zoek naar ongeveer hetzelfde in dezelfde prijsklasse; A6, Virus C en Nordlead 3 vallen dus al af).

De MS2000B (ik heb maar eens goed rondgekeken) vond ik echt te dun klinken.

De KS-4 was wel leuk, maar ik had bij elke klank het idee dat ik dit ook kan en al heb in mijn S90. Niet echt een zinnige uitbreiding dus. Verder was-ie inderdaad nogal trance-gericht (ook niet mijn genre), en vond ik 'm teveel indirecte knoppen hebben, en ik wil juist echt kunnen klooien ermee. Dat wordt met dat indirecte geremd.

De Nordlead 2x is een gave synth: een paar draaien aan knoppen en er komt het meest ranzige spul uit. Ik vond 'm alleen wel wat iel en kil klinken. Ik weet het: dan moet je er een goede effectenmodule bij kopen, maar dat ding is al ruim 300 euro duurder dan de ION en met een goede complete effectenmodule erbij wordt dat prijsverschil niet kleiner. Bovendien heeft-ie maar 2 oscs; ik vind 3 wel leuker... :P

De Ion dan. Wel een vet geluid, maar niet zoals bij de KS-4. Een mooie tussenweg dus. Ook deze heeft maar amper geen effecten, maar ik miste ze niet echt. Erg interessant dus, want zo goed als precies wat ik zocht! Jammer wel van de beperkte polyfonie, maar mooi weer van de prijs die erbij hoort. Helaas was ik 'm aan het proberen toen ik het wel onderhand met die synthgeluiden gehad had; dat was niet zo handig... (de piano uit de K2600 vond ik veel gaver toen...) De versie bij Feedback heeft een afwijking trouwens: er is een soort superstring-achtig geluid dat standaard op part 2 zit. Die part kan wel uit en dan hoor je 'm niet, maar je kunt het geluid verder niet veranderen of van de part af halen. Nogal een bug! Is dat normaal bij de Ion? Eerst waren er ook al OS-problemen? Is dat een beetje verholpen onderhand?! En nog een vraag: zijn er mensen die de Ion als standalone gebruiken (dus zonder effectmodule erbij)? is dat te doen?

Ik heb trouwens ook nog eens verder rondgekeken: ik hoorde het verschil niet zo tussen de Motif ES en mijn S90, de Neuron was echt gaaf (wat een ontzettend verschil met gewoon even tegen die hendels duwen! Gaaf zeg! :{ ), en de K2600 speelde ook lekker met goede sounds (maar ik was dan ook wel in een piano-mood; niet echt bevorderlijk als je VA-synths gaat vergelijken...). En de Minimoog Voyager vond ik niet echt boeiend trouwens. Maar ik had ook weinig tijd en ik was niet zo in de stemming om uitgebreid te gaan tweaken. Meer om op de A6 een leuke patch te maken en daar 5 minuten mee te gaan spelen... :confused:

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ben vandaag ook bij Feedback geweest.
De MS2000B (ik heb maar eens goed rondgekeken) vond ik echt te dun klinken.

De KS-4 was wel leuk, maar ....

De Nordlead 2x is een gave synth.....

De Ion dan. Wel een vet geluid, maar ......

Ik heb trouwens ook nog eens verder rondgekeken: ik hoorde het verschil niet zo tussen de Motif ES en mijn S90....

Beetje een Alice-in-Wonderland-verhaal.... ;)
Jouw argumenten/bevindingen zijn prima, daar kan ik ver in meegaan! Maar wat zoek je dan precies? Of zoek je niks en was dit een 'testdagje bij de vetbek'?

De Ion staat altijd in zg. performance mode (4 geluiden gelayerd of gesplitst). Als je tegelijk een ander geluid hoort ligt dat aan de performance die je hebt geselecteerd. De allereerste performance (nr. 0) laat alleen het eerste part horen, en die is dus handig om individuele geluiden te horen. Dit feit, en het selecteren van een performance is eigenlijk het enige onlogische aan de Ion. Verder een super UI.

Ik heb mijn Ion in Duitsland gekocht (op een zaterdag naar toe gereden) voor 999 euro. Met OS 1.05 zijn alle bekende issues verholpen en krijg je zelfs 2 nieuwe filtertypes.

Ik heb een mijn Nord Lead II ingeruild voor een Ion, juist omdat ik de klank van de NL te schel vond, ik begon me steeds meer aan het filter te irriteren. Wat voor mij ook een issue was, was dat de NL geen display had, en live heb ik die hard nodig. Ikzelf ben niet zo weg van de presets van de Ion, omdat ze zo amerikaans zijn, maar volgens mij (gezien je opmerking over die Tom Sayer lead) is dat precies wat je zoekt. Op de Yahoo groep zijn inmiddels behoorlijk wat sounds te downloaden.

Grtz,
Jeroen

Op het risico af om weer als vervelend genoemd te mogen worden door jou }:| zou ik er toch graag even op wijzen dat het niet is omdat zo'n keyboard mannen op de toets van 'dat' keyboard drukken dat de sound die weergegeven wordt ook effectief uit 'dat' keyboard komt (al dan niet nog geprocessed door een batterij effecten als het dat al wel doet). Daarom vind ik afgaan op een concert om een synth te beoordelen een beetje gevaarlijk, voor hetzelfde geld was hij op dat ene moment gewoon een sampler aan het triggeren...

My 2 cents...

Origineel geplaatst door olafmol
Ion is helemaal niet slecht kan ik je vertellen..integendeel, erg warme volvette "amerikaanse" sound..denk moog en oberheim..al kan je er ook wel meer roland achtige japanse sound uit krijgen met die filtertypes .......

maaaaarrrrrrrrrr.......ik heb laatst nog een optreden van dwele gezien, erg vet, en de keyboard gast aldaaro haalde de meest vette funky lead sounds uit, jawel, de korg triton............dus het kan er zeker wel mee......

daarna optreden van amp fidler....een van de beste concerten ooit denk ik, denk kruising tussen d'angelo en sly & the family stone....hij heeft ook jaren lang keys gedaan bij oa prince, funkadelic etc......... die speelde van alles op z'n nordlead en nord keys......en dat klonk ook supervet..maar idd wel die typische nord sound die je al aangaf..hard en helder.......maar bij het optreden van molokko hoorde ik juist weer hele vette amerikaanse disco sounds uit de nordleads komen......

naja...de Ion, ik zou em zeker doen als ik jou was, en je ervan overtuigd bent dat de triton je die klanken niet kan geven
}:|

Origineel geplaatst door olafmol
Ion is helemaal niet slecht kan ik je vertellen..integendeel, erg warme volvette "amerikaanse" sound..denk moog en oberheim..al kan je er ook wel meer roland achtige japanse sound uit krijgen met die filtertypes .......

maaaaarrrrrrrrrr.......ik heb laatst nog een optreden van dwele gezien, erg vet, en de keyboard gast aldaaro haalde de meest vette funky lead sounds uit, jawel, de korg triton............dus het kan er zeker wel mee......

daarna optreden van amp fidler....een van de beste concerten ooit denk ik, denk kruising tussen d'angelo en sly & the family stone....hij heeft ook jaren lang keys gedaan bij oa prince, funkadelic etc......... die speelde van alles op z'n nordlead en nord keys......en dat klonk ook supervet..maar idd wel die typische nord sound die je al aangaf..hard en helder.......maar bij het optreden van molokko hoorde ik juist weer hele vette amerikaanse disco sounds uit de nordleads komen......

naja...de Ion, ik zou em zeker doen als ik jou was, en je ervan overtuigd bent dat de triton je die klanken niet kan geven

Bij amp in r'dam was ik ook
super optreden !!! helemaal los die zaal hier

maar zekers NL's zijn leuk ... ions nog steeds niet gehoord
en me fav toch waldorfs ..

Origineel geplaatst door Cozko
Beetje een Alice-in-Wonderland-verhaal.... ;)
Jouw argumenten/bevindingen zijn prima, daar kan ik ver in meegaan! Maar wat zoek je dan precies? Of zoek je niks en was dit een 'testdagje bij de vetbek'?

Om mezelf even te citeren:
Ik heb eigenlijk ongeveer dezelfde bevindingen als Toetsenistje (ik ben ook op zoek naar ongeveer hetzelfde in dezelfde prijsklasse; A6, Virus C en Nordlead 3 vallen dus al af).

En om mezelf even te expliceren: ik speel in een band en gebruik twee romplers en wil graag een extra soort sound erbi. Verder is het handig meer synths te hebben om de verdoemde performance mode (synoniem voor: minder effecten, chorus en reverb per patch) te omzeilen. En daarbij wil ik ook de synthesevorm onder de knie krijgen. Ofwel: een VA-synth met toetsen, veel knoppen om snel en veel te kunnen tweaken, en liefst veel oscs om veelzijdig te kunnen tweaken. En graag een nieuwe, want ik heb het niet zo op tweedehands en een nieuwe kan ik tenminste eerst uitgebreid testen in de winkel.

En tsja, als ik dan toch bij Feedback ben, dan is het zonde natuurlijk om van de Neuron, Motif ES, K2600, A6 en Minimoog Voyager af te blijven als ze daar toch allemaal staan en ik toch tijd zat heb... (je gaat me nu toch geen ongelijk geven hè!)

Is het zo Alice in Wonderland trouwens als je afgeeft op de Voyager, KS-4, Nordlead 2X en Motif ES? :dubbel:

FF de tussenrekening opmaken, 't is trouwens een leuke thread aan het worden vind ik.
Ik merk wel dat de Ion nieuw en dus vrij onbekend is, het probleem van Cheimoon had ik ook (dat met die part die niet qua geluid te wijzigen zijn)maar is volgens mij een bedieningsonduidelijkheid, dus zullen we de f*cking manual wel moeten lezen. Ik ben nog steeds overtuigd de ION te kopen, ga waarschijnlijk eind volgende week hem halen voor 1049 bij Fietbek, in Duitsland is ie iets goedkoper maar dan ben ik weer een dag op pad en als er iets mee mocht zijn wordt het allemaal wat lastiger. (het blijven Duitsers! hahahaha, geintje hoor:) )
Ik heb m.n voor m'n stijl muziek (Rock en Symfo) dan een leuke combinatie met de Kurzweil Piano/EP's/beetje orgel, de Ion voor de 'modale' synthgeluiden, leads, pads en effecten en de Triton voor het overige werk en samples.

Synchronocity? 8)

Whatever: ik sluit me mooi aan bij wat toetsenistje zegt; ik denk dus dat Alesis binnenkort weer twee Ions kwijt is. :) (nu nog baspedalen...)

Is het zo Alice in Wonderland trouwens als je afgeeft op de Voyager, KS-4, Nordlead 2X en Motif ES? :dubbel:

Nee, dat zeker niet. Maar het ging toch om een VA.....dacht ik.

Dus ook een Ion voor jou! ;)

Origineel geplaatst door Cozko
Nee, dat zeker niet. Maar het ging toch om een VA.....dacht ik.

Op zich wel... Maar blijf jij dan ver van alle andere synths als je in een synthzaak tijd over hebt en de VA's hebt gezien? 8)(okee, ik had het er natuurlijk niet bij hoeven te zeggen in mijn post...)

Dus ook een Ion voor jou! ;)

Waarschijnlijk. *D

Origineel geplaatst door Cyber_MSD
Waarom geen Novation Supernova II? Klinkt toch ook heerlijk?

Yep, vast wel, en daar betaal je ook voor (een Virus C en Andromeda klinken vast ook gigantisch goed).

jippie, jajajajajajajaja
Ik heb vanmiddag na een tripje Ibbenburen de ION in huis, ik laat zo snel mogelijk m'n bevindingen weten......

Okee dan!

Ik heb 'm afgelopen dinsdag besteld, samen met Fatar MP-117 baspedalen. 8)
(nog een paar nachtjes slapend geduld dus...)

Wanneer komt die demo van die symfoband online trouwens?! ;)

ik ben nu 2 weekjes met de ION aan het tweaken en ik moet zeggen ik heb de goede keus gemaakt.
De sound is warm en vet (echt mijn smaak) en de bediening is intuïtief. De reacties van filters en envelopes doet me denk aan m'n good old JUNO60. Wel moet ik zeggen dat m'n Prophet m.n. in de filters wat 'agressiever' was, dat mis ik wel een klein beetje. De sysex (met Freeloader) systematiek is na wat oefenen perfect aan het werk te krijgen, ook het tweaken met de effecten, lfo's, oscillatoren en de filters werkt echt lekker en daarvoor heb je de handleiding echt niet nodig. De leads, brass, pads en effectgeluiden zijn echt te gek, ook de FM-modulatie is heel behoorlijk, het werken met setups (performances) vergt even wat denkwerk (is anders als bij de Rolands en Korgs) maar werkt ook naar behoren. De polyphonie van 8 stemmen is ietsie mager.
Al met al een goede aankoop geweest, nu maar hopen dat er veel patches online komen, vind ik altijd mooi om vanuit nieuwe sounds weer verder te werken.
Ik heb de ION live nog niet gebruikt dus ben benieuwd hoe hij zich in de mix met scheurgitaren, drums en bass houdt.

Back