Nieuwe Geluidskaart nodig !?

Resonance

Turn up the reso!
Normaal maak ik trance achtige muziek.. Sequence in cubase en dan record ik mn muziek direcht in cubase naar audio via mn mixer naar mn line-in. Ik heb een simpele Sound Blaster Audigy. Tot nu toe beviel dit redelijk goed alleen heb ik afentoe het idee dat lage tonen niet lekker door komen maar dit was meestal wel weer bij te werken met de equalizers in cubase. Nu las ik een stuk in t forum over hardcore beats etc. Dus ik dacht ik maak ook ff iets leuks. Ik gebruikte mn nordlead via een fx box die weer was aangesloten op mn mixer en die weer in de line in van mn geluids kaart.
Redelijk zware bass maar vooral veel distortion. Maar als ik dit opneem blijft er dus echt nix meer heel aan t geluid.
toen ik de levels op mn mixer lager had gezet was t eind resultaat in ieder geval niet meer zwaar overstuurd maar van t geluid bleef ook niet echt veel meer over.. Hoe kan ik nu nog normaal zware beats met distortion samplen ?
Hebben hardware samplers dit zelfde probleem ? Ligt t aan mn geluidskaart ? Als dit t geval is wat voor geluidskaart zou ik moeten kopen die niet al te duur is, waarbij het geluid niet zo misvormt over de line in bij zware bass en distortion

Volgens mij ligt het niet aan je geluidskaart. Elke geluidkaart misvormt het geluid als je overstuurd.Die Audigy is goed genoeg, ondersteund ook ASIO. Wat wil je nog meer?

ik zou de suggesties van alle geluidskaarten die men aanbeveeld vergeten . heb er niks aan als ze zegge dat de terra of wat dan ook ( die zij toevallig hebben ) erg goed is

als je rendered maakt het niet uit welke kaart je gebruikt ( geven hetzelfde rezultaat ) .. tenminste zolang je niet analoog opneemt . dan moet je gewoon goeie confertors hebben
.

vervormd zou ik over een bus gooien dan heb je wel het geluid maar niet het overdreven volume . neem het liever kaal op joh in cubase heb je goeie distortion plugs kun je altijd nog anders gebruiken dan

Je moet er eigenlijk voor zorgen dat de vervorming die je wilt opnemen allemaal in je analoge circuit blijft. En voordat je het in je geluidskaart gooit moet je signaal verzwakken zodat je geluidskaart niet overstuurt.
Dan moet je wel oppassen dat je de verzwakking helemaal aan het eind van je keten plaatst zodat de vervorming niet afneemt.

Ik weet niet precies wat je setup is...maar ik kan me voorstellen dat je de Master Faders van je mengtafel naar beneden kan gooien om het signaal te verzwakken om het OK te maken voor je geluidskaart. Dat moet je dus ook doen. Maar zoek wel even uit of de vervorming die zo lekker klinkt niet voor een deel zit in de overstuurde uitgang van je masters. (speakers oversturen klinkt namelijk erg lekker!!!)
Als je vervorming voor een groot deel in de speakers zit, dan is de enige oplossing om daar weer een (goede) microfoon voor te plaatsen en dat weer op te nemen.
Gitaristen doen dit aan de lopende band.

Succes.

Nu deed ik laatst het zelfde geluid opnemen alleen dan niet in cubase, maar in soundforge..
En het geluid klonk nu stukken beter ! echt heel vreemd.. Net of soundforge het verschil maakte !? :confused:

de engine van een software app is net zo belangrijk als de ad da s van een geluidskaart

zo hoor je verschil tussen cubase sx ableton fruity reason ...

probeer maar eens 3 loops layeren in verschillende apps

het is mij ook opgevallen dat audio die in soundforge is opgenomen frisser klinkt als direct opnemen in bijvoorbeeld flstudio of ableton.
Maar wat voor mij minstens zo verrassend was is dat diezelfde opnames uit fruity of ableton , wanneer je ze in soundforge inlaad, weer hetzelfde klinken als direct in soundforge opnemen...

Misschien is het outputsignaal van je geluidskaart gekleurd door interne EQ's van de sequencer zonder dat deze invloed hebben op het inputsignaal van de geluidskaart (dwz: het klinkt anders; maar het is hetzelfde...)

ach , ik gis eigenlijk ook maar wat

Ik lees net in deze thread dat men toch niet al te positief is over de Audigy: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=26120
Ikzelf heb m'n Audigy nog niet gebruikt voor analoge opname (ik gebruik voornamenlijk m'n EWX24/96 in m'n andere pc). Maar als het klopt dat die kaart dan toch niet zo fijn klinkt, kun je mischien idd een andere geluidskaart overwegen. De EWX24/96 is erg goed,+-150 euro.

Back