Het gaat niet goed in de muziekindustrie!

Bron "NOS Journaal" dinsdag 9 Maart

Door het illegaal downloaden en het thuisbranden van cd's worden er minder cd's verkocht.
Dat scheelt artiesten inkomsten, maar nu raken sommige artiesten zelfs hun baan kwijt en zullen op zoek moeten gaan naar een nieuwe platenmaatschappij. Platenmaatschappijen raken nu dus ook in de problemen en zal er bezuinigd moeten worden. Bij Warner Music is de winst de afgelopen 3 jaar met 15% gedaald. Internationaal verdwijnen er bij Warner 1000 banen. Bij Warner Benelux worden 12 van de 60 mensen ontslagen. Contracten met bijv. Krezip en Isle de Lange worden opgezegd.

Ik schrok hier toch wel van toen ik dit hoorde. Het is al langer bekend dat het slecht gaat met de platenindustrie, maar dat zelfs conracten worden opgezegd vind ik wel jammer. 15% winstdaling vind ik nog meevallen, maar het zal alleen maar toenemen ben ik bang. Ik vermoed dat de slecht draaiende economie ook een rol speelt.

Ik vraag me af wat de toekomst ons gaat brengen? Wordt muziek kopen op internet wel een succes? Nu kan je immers muziek downloaden tegen een kleine vergoeding, maar dit staat nog in de kinderschoenen.

Laatst gewijzigd:
Over dit onderwerp zijn volgens mij op dit forum al oneindige discussies geweest. Ik zal de zoekfunctie eens gebruiken om te kijken of ik je er wat kan laten zien van dat soort discussies ;)

Origineel geplaatst door C-Code
Over dit onderwerp zijn volgens mij op dit forum al oneindige discussies geweest. Ik zal de zoekfunctie eens gebruiken om te kijken of ik je er wat kan laten zien van dat soort discussies ;)

Ja, maar het lijkt me niet dat het NOS journaal oud nieuws aan het verkondigen is.
Waar het mij omgaat is dat het nu zelfs zover is dat het platencontract van Krezip en Ilse de Lange ontbonden wordt.
Ik zie dit als een "negatief bericht" Het is jammer voor de Nederlandse muziekindustrie.

Dalende omzetten in de muziek-branche kan erg veel oorzaken hebben.
Zwakke economie, te hoge prijzen (marktwerking), te hoge kosten voor de bedrijven, enz.
Zolang de "branche" roept dat de dalende omzetten het gevolg zijn van illegaal downloaden, ZONDER deze beweringen te kunnen staven, zie ik het nut er niet van om dit te gaan bediscusseren.

Toevallig stond gisteren in de plaatselijke krant wel een aardig interview met Def P, waarin hij z'n prijsactie met zijn
Ramp Records aanhaalde. Ze hebben hun CD-prijzen enorm verlaagd naar een meer dan schappelijk nivo.
Ik ben benieuwd of ze dit financieƫl trekken.
Zo ja, dan vervalt imo de oorzaak "illegaal downloaden" voor de dalende omzetten.

Ik zie ook geen verband tussen het verbreken van contracten met niet slecht verkopende artiesten en dalende omzetten.
Als het de maatschappijen hierom te doen zou zijn, zouden ze nl wel alle beginnende, onbekende artiesten de straat opschoppen en Ilse de Lange (bv) wel houden.

Er werd niets gezegd over hogere inkomsten qua DVD,games en video verkoop?
Echt, als de CD-prijzen omlaag gaan naar een euro of 15 tot 17,50 dan zal ik veel sneller CD's kopen.
Maar goed, dat gaat toch nooit gebeuren.

-C-

D'r zijn een hele hoop artiesten 'op straat gezet'....zag ook een item in het Belgische Journaal,ze noemden vele namen...

Origineel geplaatst door C738
Er werd niets gezegd over hogere inkomsten qua DVD,games en video verkoop?
Echt, als de CD-prijzen omlaag gaan naar een euro of 15 tot 17,50 dan zal ik veel sneller CD's kopen.
Maar goed, dat gaat toch nooit gebeuren.

-C-

Ja ik koop zelf ook nog weinig cd's gezien de prijs. Dit zou een stuk schelen. En ik beken ook zelf weleens wat van internet te downloaden, omdat ik vind dat er op de gemiddelde cd maar een paar goede nummers staan.
Verder zag ik via Google dat er bij Warner ook sprake was van een soort van "wanbeleid" en dat er een nieuwe eigenaar is gekomen. Neemt niet weg dat de artiesten die nu op straat worden gezet hetzelfde krijgen te horen als in het NOS journaal verteld, oftwel "je wordt ontslagen als gevolg van het illegaal downloaden"

Of ze gaan ze duurder maken om toch de inkomsten te garanderen, maar dat lijkt me een domme keuze, want dan koopt geen hond meer cd's. Jaren was dit van toepassing op de klassieke cd markt.
Omdat er minder klassieke cd's verkocht werden (en de gehele produktiekosten duurder waren) waren ze ook duurder (geen idee of dat nog het geval is).

Er word al jaren lang geroepen dat het om het downloaden gaat van MP3's, terwijl er veel dure onderzoeken zijn geweest die het tegendeel bewezen.
Nu moet ik ook zeggen dat als je kijkt naar de dance industrie doet het al jaren prima en halen genoeg inkomsten uit cd verkoop (winkels liggen er al jaren vol mee). Dat wil dus ook iets zeggen over de sector van de muziekindustrie. Krezip is nu niet bepaald een groep te noemen, waarvan ik denk dat het op de lange termijn voor een platenlabel / maatschappij de moeite is om er geld in te blijven steken als de inkomsten van de cd verkoop niet denderend zijn. Op een nationaal hitje van 3 jaar geleden kun je niet met 4 of 5 man jarenlang op blijven teren. Helaas gaan maatschappijen dan roepen dat het aan de downloaders heeft gelegen.......maar ja....dat is altijd erg makkelijk. Er is genoeg kwalitatieve muziek in nederland te vinden, maar ik denk dat je als groep niet meer kunt verwachten dat grote platenmaatschappijen enorm veel geld blijven steken in je als groep.....ik denk dat je dan toch een stapje terug moet doen en dan weer gaan kijken naar sub-labels en eigen beheer releases.

Maar dat zijn mijn 2 centen......

Ik koop al jaren cd's en nu nog, omdat er in den bosch een winkel is waar ik voor de nieuwste legale cd's maar vaak 10 tot 15 euro betaal.....maar dat is nooit geen top40 muziek.....

Tja ... creativiteit moet het afleggen tegen platte commercie. Creatieve mensen worden ergens buitengegooid omdat het commercieel gezien niet meer verantwoord is om hen binnen te houden :(

Het is al eens gezegd, maar als de prijs van een CD niet meer zo hoog zou liggen zou volgens mij het downloaden sowieso minder worden (niet verdwijnen).

:doei:

Origineel geplaatst door C-Code
Nu moet ik ook zeggen dat als je kijkt naar de dance industrie doet het al jaren prima en halen genoeg inkomsten uit cd verkoop (winkels liggen er al jaren vol mee). Dat wil dus ook iets zeggen over de sector van de muziekindustrie. Krezip is nu niet bepaald een groep te noemen, waarvan ik denk dat het op de lange termijn voor een platenlabel / maatschappij de moeite is om er geld in te blijven steken als de inkomsten van de cd verkoop niet denderend zijn. Op een nationaal hitje van 3 jaar geleden kun je niet met 4 of 5 man jarenlang op blijven teren.

Ik vind veelal de wat kleinere labels en minder bekende bands het leukst omdat zij veelal meer voor het "muzikale" gaan dan voor "commercie". Uit jouw verhaal zou ik kunnen opmaken, dat juist kleinere bands die minder commercieel gericht zijn (dus minder geld opleveren voor bijv. Warner) helemaal geen kans krijgen. En wat wil je als de gemiddelde muzikant. Je muziek uitdragen en zoveel mogelijk mensen bereiken.

Bij Dance zal het dan toch meer de gevestigde orde zijn die in de cd winkel ligt. Wel jammer voor de overige genres, want ook country van Ilse hoort er te zijn. Uiteindelijk is het dan toch "wat is hot op dit moment" die de richting bepaalt.

Hoewel ik Marco Borsato waardeer (ik houd er niet zo van), heb ik toch liever Ilse de Lange, maar Marcootje zullen ze niet snel op straat zetten.

ach volgens mij is het pas iets van de laatste decennia dat artiesten fulltime van hun muziek konden leven....daarvoor waren ze gewoon boer, bakker of bellboy, en beunden ernaast als muzikant

Misschien moet de muziekindustrie ook eens wat nieuwe produkten gaan introduceren. Er is al heel lang ophef gemaakt over het tegen betaling downloaden van muziek, maar een echt grote site is nooit on-line gekomen. Of en toevoegen van extra waarde aan cd's d.m.v. leuke gadgets gebeurt ook niet (en dit kan erg veel uitmaken, bijv. de flippo-rage).

Daarnaast gaan de muzikanten natuurlijk niet meteen falliet. Junkie XL heeft aan zijn grote elvis-hit niet echt mega-veel verdient, maar wel met de extra optredens die geboekt werden.

Volgens mij ging het al veel langer bergafwaarts met mevrouw de Lange, wie tekent er anders voor een tournee langs
Nederlandse NS Stations?

Ik herinner me Paul de Leeuw (was het geloof ik) met zn concert naast de A2 voor fileverkeer.

Wanhoop? 8)

Fine audio recordings bracht een reeks CD's uit gemixed door verschillende DJ's, in niet nader gesorteerde volgorde:

Monika Kruse
Michael burkat
Steve Stoll
Pounding Grooves
Gayle San

Ik had alleen eerst die van Monika Kruse, tot ik er lucht van kreeg dat het een serie van 5 was. Dus dan moet ik ze allemaal hebben natuurlijk!

Het zou leuker zijn als een label bijvoorbeeld echt een serie uitbrengt met een thema.
En dan niet ineens 5 CD's op de markt kicken, maar 2 of 3 maal per jaar een goede compilatie, zodat je echt iets hebt om naar uit te kijken.

-C-

Origineel geplaatst door Knaller
Volgens mij ging het al veel langer bergafwaarts met mevrouw de Lange, wie tekent er anders voor een Stationtournee voor de NS !?!?

:koffie:

Ik denk dat de treinkosten haar uiteindelijk genekt hebben.

-C-

Je moet deze eens lezen:

'Hit Men' van Frederick Dannen,
('a sobering, blunt, and unusually well-observed depiction of the sometimes sordid inner workings of the music business')

en 'The Mansion On The Hill' van Fred Goodman
('Dylan, Young, Geffen, Springsteen, and the Head-on Collision of Rock and Commerce' .... 'informative and infuriating, a story of the wild, the innocent and the egomaniacal that leaves you entirely without illusions')

dan vallen de schellen je wel van de ogen wat betreft die zielige muziekindustrie. Downloaden, zeker. 20 jaar geleden waren het de cassettes en het hometapen die de muziekindustrie kapot maakten, weten jullie nog? Weinig van gemerkt.

Origineel geplaatst door olafmol
ach volgens mij is het pas iets van de laatste decennia dat artiesten fulltime van hun muziek konden leven....daarvoor waren ze gewoon boer, bakker of bellboy, en beunden ernaast als muzikant

Ja dat waren ze meestal daarvoor!

Een tijdje geleden een documentaire gezien over de geschiedenis van de geluidsdrager.
In de jaren '20 of '30 was er een operaster die zo populair was dat hij/zij miljoenen verdiende.

Allicht zullen muzikanten nog veel verdienen aan optredens.
een belangrijke cirkel die nu bestaat
1. cd wordt gedraaid op de radio die door veel mensen wordt beluisterd.
2. Mensen horen dit en er ontstaat vraag
3. Bij veel vraag komen er optredens of optreden om de vraag te garanderen

Ik heb zoiets van "heb je geen weet van een muzikant", dan zal je er ook geen vraag naar hebben. Voorbeeld "wanneer ik geen nieuw nummer van Krezip zou horen via media, dan zal er van mij uit ook geen vraag zijn"

En met radio bereik je nou eenmaal een bepaalde doelgroep, want het internet is een te grote brei. Heb ik het idee!

Origineel geplaatst door Catalunya
Uit jouw verhaal zou ik kunnen opmaken, dat juist kleinere bands die minder commercieel gericht zijn (dus minder geld opleveren voor bijv. Warner) helemaal geen kans krijgen. En wat wil je als de gemiddelde muzikant. Je muziek uitdragen en zoveel mogelijk mensen bereiken.

Ja inderdaad, vaak is het zelfs zo dat als je enorm goede muziek maakt die puik in elkaar steekt en die erg creatief is....of vernieuwend niet wil zeggen dat grote matschappijen geld in je zullen steken. Daarbij komt ook nog eens dat de nederlandse markt zo'n beetje de kleinste ter wereld is, dus je brood verdienen word hier zo ie zo al erg moeilijk. Amerika daarintegen heeft een enorme afzetmarkt, als je daar 1 x met een nr in de top 10 komt zit je voor de rest van je leven geramd (financieel gezien). Ik denk dat platenmaatschappijen in europa hun afzetmarkt gewoon groter moeten maken, en dat kost eerst een behoorlijke tijd investeren voordat je kan oogsten........en dat kost ze teveel moeite dus houden ze het vaak maar bij de nationale markt.

Als platenmaatschappij zeg je natuurlijk liever dat het komt door het downloaden van mp3 ipv mismangement.

:geslaagd:

Back