die standaard trance geluiden...

Origineel geplaatst door justin
Moet zeggen dat ik 3 maand een JP8000 in huis heb gehad,maar heb hem daarna ook gelijk de deur uit gedaan. Waarom? omdat hij me totaal niet inspireerde. Ik moet toegeven dat de supersaw zeker wel lekker klonk,maar als je het gaat afwegen tegenover andere synths qua flexibiliteit etc

Nou moe !

Dan heb je waarschijnlijk niet echt knoppen getweaked ?
Je kan met de cross/ringmodulatie en sync functies de meest ranzige sounds eruit halen hoor...en al die knoppen...dat werkt al inspirerend!
Ik vind hem sowieso veelzijdiger in klank dan een Nordlead !

En die supersaw, tja ik gebruik hem niet voor trancesounds maar gewoon om lekkere dikke tapijten te maken !...
persoonlijk vind ik het filter van de JP8000 erg goed trouwens

Origineel geplaatst door Yoozer
De Carbon softsynth van Native Instruments (deze zat ook gratis bij een Interface van een aantal maanden geleden) heeft 4 oscillators waarvan er 1 de befaamde superzaag bevat, met "spread" parameter. Die synth klinkt ongelofelijk goed, maar dan moet je er ook een mooie geluidskaart bij hebben met goede D/A converters, anders heb je er weinig aan. In 96khz mode draaien wil soms ook nog wel helpen.

Nee. Uiteindelijk boeit het alleen maar of de muziek gaaf klinkt, niet waarmee je het gemaakt hebt.

:D

Reaktor kun je er mooi voor misbruiken als die pjoeter van jou 't draait (ik kan me herinneren dat je een P200 laptop had, daar kun je de patch misschien wel op bouwen maar dan gaat 't met renderen niet zo snel). 7 oscillators maken, 1 met fine tune op center, en dan met stapjes van 5 of 10 (ligt ook aan de eenheden) 'uitwaaieren'.

Werkt perfect op de Micromodular, alleen hou je dan maar 1 stem over.. maar standaard trance hoeft ook niet zo ingewikkeld te zijn :D (geeeeeiiiiiintjjjuuuuuhhh).

hazo, de hardware van je pc speelt een heel grote rol... stom stom, ik had da toch gewoon kunnen weten :)
maar goed, dan moet het dus lukken?

wat mijn compu's betreft, heb er twee. de oude toshiba waar ik altijd achter hang/zit/lig
en de "grote pc" die in mijn kamer draait, een athlon 2000 met 512mb ram en zo van die dingen.
Die zou da wel moeten aankunnen. Alleen kan ik me er niet plat achter het scherm leggen voor de kachel :D
(owkee, ik ben soms een regelrechte lamzak :D)

maar goed, ik ben nog altijd aan het pielen en proberen om zoiets te genereren. Dat moet toch kunnen he :)

greetz

cloudy

Nee Justin maar het is uitstekende aanvulling op je set, oa. als masterkeyboard.
Sterker nog, ik verkoop er één. Reden is andere prioriteiten dan muziek.

Origineel geplaatst door fuse
En mag ik heel bescheiden als ik ben opmerken dat ik ronduit schandalig vind als iemand een synth koopt en wil gebruiken maar nog te lui is om er zelf even voor te gaan zitten om er zelf iets fatsoenlijks uit te halen.

Dit is anders ook een gigantisch vooroordeel. De presets van een synth kunnen je aanspreken of niet. Je krijgt heus niet identieke geluiden uit elke willekeurige synthesizer. Hooguit bij benadering. De meeste producers gebruiken presets, omdat het ook handig kan zijn. Je song afspelen, snel bladeren door een menu en luisteren welke sound bij dat nummer past. En fuse waarom heb jij meerdere spullen staan? Ik neem aan dat dat niet alleen is om meerdere sporen direkt op te kunnen nemen. Kost enorm veel tijd om geluiden zelf te maken en ik wordt het een beetje zat dat er vooroordelen zijn van mensen die beweren dat iemand die met een JP in huis en gek is van Trance niet creatief zou kunnen zijn en dus geen enkel geluid zelf maakt, wanneer hij een preset zou gebruiken. Ik gebruik veelal een preset om het geluid aan te passen naar mijn eigen idee. Ik vermoed dat de meesten dat wel doen.

Nog over de Synthex. Die had ik ooit. Jaren geleden was dit de synth voor Trance.

Origineel geplaatst door Catalunya
Dit is anders ook een gigantisch vooroordeel. De presets van een synth kunnen je aanspreken of niet. Je krijgt heus niet identieke geluiden uit elke willekeurige synthesizer. Hooguit bij benadering. De meeste producers gebruiken presets, omdat het ook handig kan zijn. Je song afspelen, snel bladeren door een menu en luisteren welke sound bij dat nummer past. En fuse waarom heb jij meerdere spullen staan? Ik neem aan dat dat niet alleen is om meerdere sporen direkt op te kunnen nemen. Kost enorm veel tijd om geluiden zelf te maken en ik wordt het een beetje zat dat er vooroordelen zijn van mensen die beweren dat iemand die met een JP in huis en gek is van Trance niet creatief zou kunnen zijn en dus geen enkel geluid zelf maakt, wanneer hij een preset zou gebruiken. Ik gebruik veelal een preset om het geluid aan te passen naar mijn eigen idee. Ik vermoed dat de meesten dat wel doen.

Nog over de Synthex. Die had ik ooit. Jaren geleden was dit de synth voor Trance.

Ja bij de JP8000 kun je gewoon bij elke sound de supersaw schuif naar boven zetten.

ik wordt het een beetje zat dat er vooroordelen zijn van mensen die beweren dat iemand die met een JP in huis en gek is van Trance niet creatief zou kunnen zijn en dus geen enkel geluid zelf maakt, wanneer hij een preset zou gebruiken.

Misschien ook een beetje off-topic, maar weet je wat het hele probleem is met die trance;
Je kan wel andere geluiden gebruiken, maar daarmee ga je het uiteindelijk nooit redden.
Aangezien dit genre het moet hebben van massa-producties en commercie, wordt er enorm
op gelet dat alle releases ongeveer dezelfde sound hebben.

Als je dus creatief gaat stoeien met geluiden kom je waarschijnlijk leuke dingen tegen, maar probeer het
maar niet op vinyl te krijgen, want dat laten de regeltjes van Tiesto en consorten niet toe.
(dit weet ik van een trance producer die op Blackhole recordings platen uitbrengt)

Persoonlijk vind ik dit nogal een beperkte kortzichtige benadering op muziek, maar goed..
ieder z'n eigen ding.

Origineel geplaatst door trigg
Misschien ook een beetje off-topic, maar weet je wat het hele probleem is met die trance;
Je kan wel andere geluiden gebruiken, maar daarmee ga je het uiteindelijk nooit redden.
Aangezien dit genre het moet hebben van massa-producties en commercie, wordt er enorm
op gelet dat alle releases ongeveer dezelfde sound hebben.

Als je dus creatief gaat stoeien met geluiden kom je waarschijnlijk leuke dingen tegen, maar probeer het
maar niet op vinyl te krijgen, want dat laten de regeltjes van Tiesto en consorten niet toe.
(dit weet ik van een trance producer die op Blackhole recordings platen uitbrengt)

Persoonlijk vind ik dit nogal een beperkte kortzichtige benadering op muziek, maar goed..
ieder z'n eigen ding.

Sorry hoor wat een bullshit zeg. Of in elke trance plaat en aanverwanten een jp8000 is gebruikt,en als je geen supersaw in je track hebt val je al buiten de boot. Kom zeg ik denk dat het allemaal wel even met andere dingen te maken heeft.En dit is zeker een kortzichtige benadering op de muziek. En ik denk dat ze echt niet letten of meneer A ook een zelfde sound in zijn tracks heeft verwerkt,als de getekende producent van trance plaatjes. En als ik zo rond kijk denk ik dat de Blackhole mensen eerder jongens tekenen met een eigen style en gevoel voor goede sound,dan maar klakkeloos jongens uit hun zolderkamertje te halen omdat zei toevallig de trancesound voort brengen.

Dus grote onzin naar mijn mening. Het heeft echt geen reet met de trancesounds te maken. Ik heb het gevoel dat de platenmaatschappijen eerder zoeken naar frisse vernieuwende jongeren met een eigen sterke sound en gevoel voor goede dance muziek,dan weer de standaard riffjes met een breakje en met dezelfde trance sounds.

En gezien de huidige staat van de muziek industrie,word er toch echt wel weer gekeken naar vernieuwende muziek met potentie,let op potentie.

ik ben heel erg benieuwd van welke tranceproducer je dat hebt..

De presets van een synth kunnen je aanspreken of niet. Je krijgt heus niet identieke geluiden uit elke willekeurige synthesizer. Hooguit bij benadering.

Niet dat ik me aangevallen voel of zo hoor. Ik gebruik zelf ook bakken vol met presets. Maar het gaat me meer om het willen bereiken van één sound met alleen maar één van de presets. Daar ga je het never nooit mee redden.
Net zoiets als een auto kopen en alleen maar in een stad/dorp blijven rijden en rechtse bochten nemen. Maar je kunt zoveel meer d'ruit halen. Niet dat je dat perse moet doen of zo. Maar als hij hier aangeeft dat hij op zoek is naar een bepaalde sound dan mag ik toch hopen dat hij er serieus moeite voor wil doen. En naast synthese zijn er wat FX betreft ook zoveel technieken waardoor je je sound kan beinvloeden.

En wat die platenmijs betreft ben ik bang dat die erg behoudend zijn. En helemaal geen zin hebben in jong talent te strikken. Tenzij ze er goed aan kunnen verdienen. Misschien nog zo'n vooroordeel maar de grote bulk van dit spul doet mij dit helaas nog vermoeden.

Origineel geplaatst door justin
Dus grote onzin naar mijn mening. Het heeft echt geen reet met de trancesounds te maken. Ik heb het gevoel dat de platenmaatschappijen eerder zoeken naar frisse vernieuwende jongeren met een eigen sterke sound en gevoel voor goede dance muziek,dan weer de standaard riffjes met een breakje en met dezelfde trance sounds.

En gezien de huidige staat van de muziek industrie,word er toch echt wel weer gekeken naar vernieuwende muziek met potentie,let op potentie.

Justin, ik hoop dat je gelijk hebt!
De grenzen tussen genres in o.a. de dance vervagen steeds meer en er is steeds meer mogelijk,
maar ik heb nog niet het idee dat de trance ook aan het vernieuwen is. Tot nu toe is het altijd zo geweest
dat er een nieuwe stroming komt, vervolgens volledig uitgemolken wordt en dan komt er weer wat nieuws.
Ik denk dat de trance momenteel nog in de uitmelkfase zit, maar het doet me goed te horen dat er
blijkbaar weer naar frisse vernieuwende dingen wordt gekeken.

Origineel geplaatst door hansbakker
ik ben heel erg benieuwd van welke tranceproducer je dat hebt..

Classified information :bekdicht:

Tiesto gebruikt volgens mij meer Virus C dan Jp8080

Verder heb ik zoiets van als vergelijk:

De flamengo gitarist kan flamengo muziek maken met een western gitaar, maar toch kiest hij voor de Spaanse gitaar.
Zo is dat met elke muziekstroming. Neem de bekende blues riedeltjes. Gekke is dat ik m.b.t. blues nooit heb iemand horen klagen dat iets uitgemolken zou zijn of dat het 13 in een dozijn klinkt. Gekke is dat men op dit forum dat wel snel bij Trance heeft.

Volgens mij is de Topic starter gewoon overdonderd door die te gekke sound van de JP. Toen ik de JP voor het eerst hoorde, dacht ik ook "Wat een te gekke sound en zoiets zoek ik ook" Laat iemand gewoon in zijn waarde.
Wanneer de Topic starter had gemeld dat hij Gothic zou maken en die supersaw sound daarin zou willen verwerken, dan was er allicht minder ophef over geweest. Het is het woordje "Trance" wat bij velen op dit forum de oren doen wapperen.

De flamengo gitarist kan flamengo muziek maken met een western gitaar, maar toch kiest hij voor de Spaanse gitaar.
Zo is dat met elke muziekstroming. Neem de bekende blues riedeltjes. Gekke is dat ik m.b.t. blues nooit heb iemand horen klagen dat iets uitgemolken zou zijn of dat het 13 in een dozijn klinkt. Gekke is dat men op dit forum dat wel snel bij Trance heeft.

Ik vind het nogal ver gaan om een Spaanse gitaar over één kam de scheren met een speciaal zaaggeluid uit een bepaalde synth.

Ik snap de vergelijking wel die je wilt maken, maar dit gaat wel erg ver.

...op zoek naar die standaard trance sound wat je hoort in superstring ...

Was dat niet een nummer dat door Rank 1 geremixed is? Zij hebben over hun sound het een en ander uitgelegd in het Q&A forum hier op het synthforum.

Link

Wij hebben totaal 4 Nord modulars. Met deze apparaten kunnen we alles maken wat we willen, van Basedrums tot zaagsounds, dus waarom zouden we echt exotisch spul kopen??. Naar onze mening is dat dus voor ons niet nodig.

en:

19. Jullie zijn nogal bekend om jullie soms heftige (gefilterde) strings en pads. Hoe creeëren jullie deze? Ik ga er van uit dat het géén standaard presets zijn. [Auxillary]

Rank 1 : Het zijn geen standaard presets. Wij maken deze pads op een JP 8080 / 8000. Lekker een beetje draaien tot er wat leuks staat.

DuZZZ

Ik vind het nogal ver gaan om een Spaanse gitaar over één kam de scheren met een speciaal zaaggeluid uit een bepaalde synth.

Ik snap de vergelijking wel die je wilt maken, maar dit gaat wel erg ver.

Ik zie dat je je bericht al hebt aangepast. Dus daar reageer ik ook niet op.

Ik bedoel gewoon "trance is een muziekstroming" met de voor die stroming "herkenbare" geluiden. Wil niet zeggen dat die geluiden dan ook garant staan voor "vette trance"

Jaren was ik verzamelaar van oude synths. Mijn focus richtte zich teveel op oude analoge geluiden. De kritieken die ik dan ook kreeg was vnl dat het "te oudbollig jaren '90 zou klinken" Terwijl ik dat niet wilde. Ik wil modern klinken wel met een zoveel mogelijk eigen sound. Dat het "herkenbaar moet klinken als mijn stijl"
Totdat iemand mij vertelde dat in huidige dance voornamelijk Virus C en JP8080 wordt gebruikt. En zonder twijfel "die persoon had nog gelijk ook" Mensen houden nou eenmaal van hokjes en in elke muziekstijl bestaan er wel hokjes. Heus niet alleen Trance gebonden. Dat van die Flamengo gitaar klopt volgens mij wel. Wanneer een Spaanse gitarist "Flamengo" zou maken met een teveel eigen/andere sound, dan zal dit door het gros niet geaccepteerd worden en als vreemd worden aangezien. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit dan niet juist is of niet zou mogen.

Origineel geplaatst door 6 trak
helemaal correct... zit ook maar 1 preset op zo'n gitaar...

je snapt me wel he...?

Yep! Deze uitspraakt klopt ook. Voor "vette trance", "ruzie met de buren" en bij "overlast van katten", moet hij de "zingende zaag" gebruiken.
Wil hij de "supersaw" dan zal hij 6 van zijn kornuiten bijeen moeten roepen. Of hij moet naar de plaatselijke bouwmarkt gaan en er 1 kopen. :D

Wij maken deze pads op een JP 8080 / 8000

Duzzz wat hotwings?

Nu ga ik ook maar eens meepraten over die flamenCo gitaar ( juist ja, met een c en niet een g).
Ik heb namenlijk een paar jaar geleden flamenco gitaarles gehad van een heuse gipsy. En flameco spelen op een niet-flamencogitaar is niet te doen, dat hou je niet lang vol. Een flameco-gitaar is namenlijk heel anders gebouwd. De snaren zitten veel dichter op de toets (hals) zodat de typische flamecotechnieken mogenlijk zijn.

Nu is dit toch een niet al te beste vergelijking omdat bij je bij synthesizers altijd dezelfde speeltechniek hebt want het toetsenbord is altijd hetzelfde.
Maar ik denk dat je bij standaard-trance toch afhankelijk bent van bepaalde ingrediënten,zoals;
lowpassfilters, veel diepte met behulp van delay's en reverb, gevoelige en hypnotiserende gedetunede synthleads, vaak in mineur en geïnspireerd door klassiek (veel van de grote jongens hebben conservertorium gehad, zoals rank-1) ,lange breaks, en dit alles natuurlijk op een dikke technobeat.
En of je nu Andromeda of een Virus of een JP8000 of een An1x gebruikt, of een 909 of een machinedrum of software of samples.......dat maakt allemaal geen ene reet uit, zolang het maar trancy klinkt. En idd, een vernieuwend of appart geluid doet ook wonderen, kijk maar naar Ferry Corsten.

Wat vinden jullie trouwens van de nieuwste plaat van Uscher? Dat klinkt verdacht veel naar een JP8000 met portamento, en het is dus absoluut geen trance.

Laatst gewijzigd:
Back