die standaard trance geluiden...

Origineel geplaatst door 6 trak
mwhoa... een beetje trenz-gnoom (nieuw woord!) die al accoordjes kan spelen maakt het zonder conserva ook wel...
Ik zeg ook niet dat je conservatorium nodig hebt om trance te maken, maar het is natuurlijk wel altijd mooi meegenomen als je die achtergrond hebt. :geslaagd:

Dat beocreem opzoek is naar een JP 8080 kan ik me heel goed voorstellen. (nee, ik heb hem al verkocht...)
Zowat elk zichzelf respecterende producer van trance heeft er één staan.
betekent dit dan dat hij alleen een presetdraaier is? Onzin.
De JP heeft een eigen karakter net als een Nord of een virus.
Waarom willen wij graag allemaal een aantal synths hebben? omdat we de knopjes zo leuk vinden? Toegeven, een beetje gearlust hebben de meeste van ons wel maar het is te duidelijk dat er verschillende karakters in verschillende synths zitten.
Je kunt zoveel draaien als je wilt aan die virusb/c maar je zult er nooit de supersaw sound van de JP mee kunnen maken.
Je kunt hem benaderen ja maar is dat wat we willen? NEE. We willen de super saw sound. Dan zul je hem dus moeten kopen. Niks lui of wat dan ook maar gewoon een beetje logisch nadenken.
Het is leuk om te beweren dat je alle geluiden uit eenzelfde synth kunt halen als je je best er maar voor doet maar dat is niet waar. De éne lead is de andere niet. De karakters van verschillende synths kunnen dermate verschillen dat de geluiden , al heten ze allebei sawlead, toch heel verschillend klinken.
Ik vind het onderhand cliché worden om elke keer weer in threads diezelfde antwoorden te lezen als; 'dan maak je dat geluid toch!?'. Klinkt een beetje stoerdoenerig zo van als je synths hebt dan moet je er elk geluid mee kunnen maken anders ben je een suffie en die synth(s) niet waard. Lulkoek.
Je kunt met 1 synth een hele productie maken maar niet alle sounds die je in je hoofd hebt. Daar komen meerdere synths (en effecten en processoren) voor kijken.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik vind het onderhand cliché worden om elke keer weer in threads diezelfde antwoorden te lezen als; 'dan maak je dat geluid toch!?'. Klinkt een beetje stoerdoenerig zo van als je synths hebt dan moet je er elk geluid mee kunnen maken anders ben je een suffie en die synth(s) niet waard. Lulkoek.
en andersom blijven 'wij', de mensen waarvan jezelf laat doorschemeren dat ze wel eens meer synth-intel kunnen hebben dan jezelf, het tegenovergestelde zeggen over mensen zoals jij...

jij hebt het over stoerdoenerij, ik heb het dan over het stront eigenwijs en afgunstig zijn... dat men bepaalde knowledge van mensen die al vaker met het bijltje hebben gehakt niet wil aanvaarden dan houd het nutuulk een keer op...

en laat een geluid dan niet helemaal zo klinken maar wel bij benadering... so what?
het gaat er niet om of een geluid precies hetzelfde klinkt maar of het de zelfde impact/feeling heeft...
tsja nogmaals: doe je eigen ding zeg ik dan... maar zo te horen zal dat bij jouw nog wel ff duren neem ik aan...

Laatst gewijzigd:
Als ik een bepaald geluid vet vind probeer ik altijd de overtreffende trap van dat geluid te maken...het gaan idd om de feel/impact!

Een onversneden antwoord van 6.

Ben het ook met hem eens. Er zijn altijd grenzen aan wat je met een synth kan doen maar dat hoeft geen afbreuk aan je creativiteit te doen. En als we het toch over stronteigenwijs hebben. Dat ben je ook als je perse dat ene soort geluid wilt en niet de benadering ervan. Er is natuurlijk niets of niemand die je tegenhoudt maar dat geldt evenmin voor de keuze van anderen.
En over beheersing van je instrument. Ik ben er wel degelijk mee eens dat je net zoals met een flamenco gitaar je toch wel het instrument in elk aspect leert te gebruiken je er uiteindelijk veel meer mee kan en dat het jezelf alleen maar makkelijker maakt bij het maken van je sounds en muziek.

jij hebt het over stoerdoenerij, ik heb het dan over het stront eigenwijs en afgunstig zijn... dat men bepaalde knowledge van mensen die al vaker met het bijltje hebben gehakt niet wil aanvaarden dan houd het nutuulk een keer op...

Bah 6 trak, heeft hier niets mee te maken. Ik vind je reactie daarom beneden de maat. Heeft ook niets te maken met knowledge wel of niet aannemen maar meer op een 'nog hardere' reactie (terug)geven dan de mijne.
Het is een feit, en dat kun je in een heleboel threads nalezen, dat mensen vaak afgezeikt worden als ze (te) weinig over synthese weten in de ogen van iemand die daar helemaal in thuis is. 't Is makkelijk om iemand af te zeiken als jezelf de kennis in huis hebt. 't Oogst bij mij meer waardering als je die persoon helpt. En die kennis van je wordt echt wel gewaardeerd.
Jouw reactie is die van iemand die zich persoonlijk aangevallen voelt en daar weer persoonlijk op reageert.
Ik voel me trouwens niet aangesproken. ;)

en laat een geluid dan niet helemaal zo klinken maar wel bij benadering... so what?
het gaat er niet om of een geluid precies hetzelfde klinkt maar of het de zelfde impact/feeling heeft...
Origineel geplaatst door fuse
Een onversneden antwoord van 6.

Ben het ook met hem eens. Er zijn altijd grenzen aan wat je met een synth kan doen maar dat hoeft geen afbreuk aan je creativiteit te doen. En als we het toch over stronteigenwijs hebben. Dat ben je ook als je perse dat ene soort geluid wilt en niet de benadering ervan. Er is natuurlijk niets of niemand die je tegenhoudt maar dat geldt evenmin voor de keuze van anderen.

Wat een lulkoek. Het is soms 'juist' dat éne geluid of karakterestiek van een sound (lees synth) wat de impact in een track maakt. Als je jezelf voordoet als een 'synthkenner' zou je dat moeten weten. Voorbeelden te over van mensen die op zoek zijn naar bepaalde synths om een bepaalde sound te maken. Die kun je dan allemaal gaan vertellen dat ze niet creatief en stront eigenwijs zijn. Wat een onzin.

tsja nogmaals: doe je eigen ding zeg ik dan... maar zo te horen zal dat bij jouw nog wel ff duren neem ik aan...

Nichteriger kan het bijna niet worden 6. triest...

gr. Tom

damn....en jij zegt dat je je niet aangevallen voelt?:stupid

Te koop :

JP8000 met DE Supersaw!!! een must voor trance, prijs = 1200 Euro :dubbel:

en anders met cursussen standaard trancegeluiden maken!
:eureka: :okdan:

Tom we mogen dan wel qua mening verschillen, maar je moet ook maar eens goed lezen wat ik nou precies bedoel want ik denk niet dat je daar al teveel tijd en moeite in hebt gestoken.

Soms zijn we hier zo miereneukerig bezig dat we de ene Moog D met de andere gaan vergelijken en die ene toch beter klinkt? Of de DX7 en DX7-II met elkaar vergelijken.
Moet er nog bijkomen dat er geen rellen uitbreken als we het over de firmware updates van de Virussen gaan hebben. (het leed zou niet te overzien zijn)

En dat je JP80x0 een trance bak perse zou zijn vind ik ook dikke vette kul. Het is een VA met een eigen sound. Maar een Novation, Virus, Vanguard of die JP8 VSTi kloon komt makkelijk in de buurt.
Met een Kurzweil, XV, Triton of SY99 zou je ook wel iets in die buurt kunnen maken. Al was het dat je een zelfde 7 saw sample gebruikt als de JP doet.

Een JP8000 kopen voor de trance geluiden zou net zoiets zijn als de Playboy kopen voor de interessante artikelen IMHO.
Je gaat toch voor die uitklapposter of niet dan?

Een JP8000 kopen voor de trance geluiden zou net zoiets zijn als de Playboy kopen voor de interessante artikelen IMHO. Je gaat toch voor die uitklapposter of niet dan?

Eh, ik heb de jp 8080 gekocht voor de vette supersaws toevallig en de hands on actie natuulk..... toevallig dat er meer vette dingen ook mee kunnen, vooral soundscapes :{
Playboy koop ik niet, mij te soft :engel:

"ik wil een mooie afbeelding op de uitklapposter die ooit van mijn studio gemaakt wordt en daarom heb ik een jp gekocht omdat dat de indruk geeft dat ik geweldige tranceplaten maak"

En dat je JP80x0 een trance bak perse zou zijn vind ik ook dikke vette kul. Het is een VA met een eigen sound.

Ja & nee. Het is te zien hoe je 'm gebruikt natuurlijk, maar het geeft wel dat typische supersaw geluid uit vele trance producties.

Maar een Novation, Virus, Vanguard of die JP8 VSTi kloon komt makkelijk in de buurt.

Ja & nee. Een Virus wel, die Superwave P8 kloon óók, maar de Novation synths (ik heb zelf én Roland JP-8080 én een Novation Supernova II bij me staan) komen totáál NIET in de buurt.

Een JP8000 kopen voor de trance geluiden zou net zoiets zijn als de Playboy kopen voor de interessante artikelen IMHO.

:dubbel:

Tom we mogen dan wel qua mening verschillen, maar je moet ook maar eens goed lezen wat ik nou precies bedoel want ik denk niet dat je daar al teveel tijd en moeite in hebt gestoken.

Soms zijn we hier zo miereneukerig bezig dat we de ene Moog D met de andere gaan vergelijken en die ene toch beter klinkt? Of de DX7 en DX7-II met elkaar vergelijken.
Moet er nog bijkomen dat er geen rellen uitbreken als we het over de firmware updates van de Virussen gaan hebben. (het leed zou niet te overzien zijn)

En dat je JP80x0 een trance bak perse zou zijn vind ik ook dikke vette kul. Het is een VA met een eigen sound. Maar een Novation, Virus, Vanguard of die JP8 VSTi kloon komt makkelijk in de buurt.
Met een Kurzweil, XV, Triton of SY99 zou je ook wel iets in die buurt kunnen maken. Al was het dat je een zelfde 7 saw sample gebruikt als de JP doet.

Fuse,

als ik jouw vorige reactie lees dan ben je het eens met 6 trak en vind je iemand stronteigenwijs als die persé dat geluid wil hebben. Staat er toch duidelijk.
Ik vind iemand niet stronteigenwijs als hij persé een bepaald geluid wil hebben en niet tevreden is met een benadering. Dat heet misschien mierenneuken maar dat zijn de meeste producers die geslaagd zijn in hun vak.

Wat betreft het Flamenco gitaar verhaaltje ben ik het met je eens. Maar dat was de discussie niet.

Ik vind het vervelend dat men gaat spreken over afgunst wanneer er een kritische noot valt. Ik vraag me dan ook af welk narcistische gedachte je hebt dat mensen afgunstig op je zijn. Ik kan die afgunst hier in ieder geval nergens teruglezen.

En mij hoor je niet zeggen dat de JP 8080 een trancebak is. Wel dat de meeste tranceproducers er 1 hebben en het mag duidelijk zijn waarom. De vele trance gerelateerde presets die erin zitten en de 'uitklapposter' is de super saw.
En wat het verhaal 'presetjes tweaken' betreft. Ik ken genoeg producers die het hier alleen bij laten en desondanks successen behaald hebben waar menigeen jaloers op kan zijn. Vind het dus misplaatst om die werkwijze af te zeiken.
Natuurlijk zouden de meesten er echt wel meer vanaf willen weten. Maar ieder heeft zo z'n reden waarom dat (momenteel) niet het geval is. En dat kunnen hele goede redenen zijn.

En natuurlijk kun je met de virus of vanguard in de buurt komen van de super saw, maar het is hem niet. En ik ben inderdaad zo'n miereneuker die soms een sound exaxt zo wil hebben en niet tevreden is met een benadering. Gewoon omdat ik mijn productie exact wil hebben zoals ik in m'n hoofd heb. En dat ( zonder narcistisch over te willen komen)maakt juist het verschil.

gr. Tom

Origineel geplaatst door THM
Ja & nee. Het is te zien hoe je 'm gebruikt natuurlijk, maar het geeft wel dat typische supersaw geluid uit vele trance producties.

Aan de andere kant is dat nog steeds maar 1 bepaalde preset - van de... 128? (en dat zijn dus alleen de presets!) Dus die 'nee' is misschien wat te zwart-wit gesteld.

(ander muntje, bij deze hebben we beide kanten al gehad ;) )

Aan de ene kant heeft Tom gelijk in de zin dat elke synth een karakter heeft, en dat je daar uren over kan doorgaan hoe het wel of niet de echte is.

Aan de andere kant - trance is niet gelimiteerd tot een superzaag, voordat Out Of The Blue werd gemaakt waren er nog heel wat meer trance klassiekers die niet perse van dat signature-sound gebruik maken. Ook worden de geluiden ondersteund door bijgeluiden - getriggerde vox, distorted 303's, SH-101-bassen en arps - allemaal dingen die in de track ook het 'signature' gevoel erbij geven.

Verder heeft de Virus zelf ook een hele hoop signature sounds gemaakt - check de typische Uberheim-preset die ongeveer 't midden houdt tussen een hoover en een supersaw, of de distorted 303's die 2 keer per 4 maten 'wowm, wowm' doen.

Maar volgens mij gaat het ook een klein beetje naast elkaar heen. Iedereen die hier om typische trance-geluiden gaat vragen geeft eigenlijk ons, de hoge en machtige elite de boodschap die wij opvatten als "Kijk! Ik heb geld! Ik heb geen talent! Ik wil geen werk ervoor doen om dat geluid te krijgen! Ik heb geen zak verstand van synths, ik wil gewoon op een knopje drukken en een hit hebben!". Velen zijn beocreem in dit geval voorgeweest, en nou weet ik dat absoluut niet iedereen met zo'n instelling hier komt, maar misschien hebben degenen die dat wel deden het voor de rest verpest.

Tijd voor een FAQ of plakkertje dan maar met "Ik wil typische trance-geluiden", samen met de meningen en tips van de 'experts' hier?

Laatst gewijzigd:
We lijken allemaal (mijzelf inbegrepen) wel wereldverbeteraars. Alsof iemand ervan weerhouden wordt een bepaald geluid te willen gebruiken. De 1 koopt een Opel en de ander een Renault. Iedereen met voor zichzelf een goede reden.
De 1 omdat die al Opel rijdt, tevreden is en er daarom weer voor kiest. De ander reed Opel, vond de vering stug en kiest daarom dit keer voor Renault. Wie ben ik om te zeggen dat de ander niet voor Opel mag kiezen, puur om de reden van de vering? Maar wel om andere redenen.

Excuses voor dit simpele voorbeeld, maar dit is voor de dommen onder ons.

Re: die standaard trance geluiden...

Erg grappig hoe zo'n thread volledig weer een andere kant opgaat terwijl de originele vraag van de poster nog niet 1 keer beantwoord is. 8)

We zitten hier op een synthforum met beginnende en ervaren muzikanten. Ook zijn er mensen die zweren bij hardware, en anderen gaan weer volledig voor software. Je hebt preset gebruikers en je hebt mensen die uren kunnen tweaken om een geluidje te krijgen en daar hun voldoening uit halen. Of te wel... respect hebben voor elkaar is ook een vak mensen ;)

Hieronder nog maar eens de originele vraag. Voor de mensen die het niet goed begrijpen, hij vraagt dus of er een preset in de virus zit die de superwave sound benaderd.

Hij vraagt niet! hoe je trancesounds moet programmeren. Dat is best interessant denk ik voor een heleboel mensen die geen idee hebben hoe dat moet, maar dat zou een andere thread moeten zijn.

Origineel geplaatst door beocreem
ik heb op de search gedrukt maar heb niet gevonden...

Ik ben een beetje op zoek naar die standaard trance sound wat je hoort in superstring é.d. je kent ze wel... nu heb ik een acces virus en een nova, is er iemand die misschien zo uit het blote bolleke weet of er een standaard patch is die zo klinkt, ik heb dr al heel wat geprobeerd, maar het zijn ze naar mijn gevoel net niet.....

waar ligt dat aan? volgens mij hebben bijde die zogenaamde supersaw wat die jp8080 heeft waar de sound eigenlijk uit komt

volgens mij zit er dus geen patch in die dit benaderd, en dr zitten dr heel wat in die virus... 1000 ofzo...

Ben erg benieuwd waar ze verstopt zitten!

Back