Origineel geplaatst door THM
Ja & nee. Het is te zien hoe je 'm gebruikt natuurlijk, maar het geeft wel dat typische supersaw geluid uit vele trance producties.
Aan de andere kant is dat nog steeds maar 1 bepaalde preset - van de... 128? (en dat zijn dus alleen de presets!) Dus die 'nee' is misschien wat te zwart-wit gesteld.
(ander muntje, bij deze hebben we beide kanten al gehad

)
Aan de ene kant heeft Tom gelijk in de zin dat elke synth een karakter heeft, en dat je daar uren over kan doorgaan hoe het wel of niet de echte is.
Aan de andere kant - trance is niet gelimiteerd tot een superzaag, voordat Out Of The Blue werd gemaakt waren er nog heel wat meer trance klassiekers die niet perse van dat signature-sound gebruik maken. Ook worden de geluiden ondersteund door bijgeluiden - getriggerde vox, distorted 303's, SH-101-bassen en arps - allemaal dingen die in de track ook het 'signature' gevoel erbij geven.
Verder heeft de Virus zelf ook een hele hoop signature sounds gemaakt - check de typische Uberheim-preset die ongeveer 't midden houdt tussen een hoover en een supersaw, of de distorted 303's die 2 keer per 4 maten 'wowm, wowm' doen.
Maar volgens mij gaat het ook een klein beetje naast elkaar heen. Iedereen die hier om typische trance-geluiden gaat vragen geeft eigenlijk ons, de hoge en machtige elite de boodschap die wij opvatten als
"Kijk! Ik heb geld! Ik heb geen talent! Ik wil geen werk ervoor doen om dat geluid te krijgen! Ik heb geen zak verstand van synths, ik wil gewoon op een knopje drukken en een hit hebben!". Velen zijn beocreem in dit geval voorgeweest, en nou weet ik dat absoluut niet iedereen met zo'n instelling hier komt, maar misschien hebben degenen die dat wel deden het voor de rest verpest.
Tijd voor een FAQ of plakkertje dan maar met "Ik wil typische trance-geluiden", samen met de meningen en tips van de 'experts' hier?