welke monitoren?

Origineel geplaatst door Nemco
Ik heb inmiddels het een en ander aan research gedaan, en aan de hand daarvan zou ik inderdaad bij de BM5A's uitkomen... ik zal ze nog even luisteren voordat ik tot aankoop overga, maar ik denk dat we een winnaar hebben. :)

Ik heb ze ook en ik moet zeggen dat ze prima bevallen, geef ze wel een paar dagen tot een week om los te komen want dat hebben ze echt nodig.

zijn er al mensen die de tannoy ellipse eindelijk hebben kunnen testen ?

ik hoop binnen 2 weken me monitors te betellen mocht ik ze dan nog nergens hebben getest gaat ik toch de gok wagen hoe halzig zon aktie dan ook mag wezen 8~

hoe slecht kan het uiteindelijk aflopen tannoy heeft zich prima bewezen door de jaren heen

toch :confused: lol

Origineel geplaatst door cryptout
Ik heb ze ook en ik moet zeggen dat ze prima bevallen, geef ze wel een paar dagen tot een week om los te komen want dat hebben ze echt nodig.

Wat bedoel je daar precies mee?

Ik denk dat hij bedoelt dat de monitors misschien een tijdje ingespeeld moeten worden, voordat ze goed tot hun recht komen?

Origineel geplaatst door cryptout

Dit is een verhaal wat deels opgaat en deels niet . Er word bedoeld dat je een nieuwe luidspreker moet inspelen . Het idee erachter is dat alles soepel moet worden . Nu is het zo dat dit lang niet altijd iets uitmaakt . Kijk naar de gemiddelde woofer en je ziet rubber rand en bij de spoel zit er meestal een stuk stukje stof met van die vouwen . Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze materialen ook maar iets soepeler worden en als dit wel gebeurd dan praat je over slijtage . Wel is het zo dat de waardes van een luidspreker iets veranderen na een tijdje draaien . Dit kan erin zitten dat de lijm extra droogt door warmte van de spoel . in de praktijk heeft nog niemand kunnen bewijzen dat een luidspreker anders gaat klinken na een paar weken gebruik d..m.v. metingen . Wat je oren zeggen is imho speculatief omdat je oren gewoon een heel slecht geheugen hebben . Ik denk eerder dat het een praatje is om er zeker van te zijn dat je niet trug komt binnen de inruil periode van 2 weken .

Het gaat zelfs verder . Sommigen denken dat je ook alle kabels moet inspelen . Het vol verwachting klopt mijn hart is het gevoel wat ze je willen geven .. HEt is nu al super dus wat gaat er strak gebeuren . Anders vraag even of je je nieuwe uit de doos even naast het demo model mag luisteren ( ik neem aan dat het demo model wel een paar weken gedraaid heeft ) . En als je dan blind kunt zeggen welke welke is ben je een hele knappe jongen .

Het is geen onzin om het betere soort kabels te halen . Als je een goedkope signaal kabel pakt en deze gaat schudden als je gain helemaal open staat hoor je gewoon geknisper . Ook is een stukje afscherming niet weg die ervoor zorgt dat 220 strooivelden etc minder invloed hebben . Maar zelfs als je op je pc of externe geluidskaart zit krijg je geluid als je er tegen aan tikt .

Origineel geplaatst door mischa
Dit is een verhaal wat deels opgaat en deels niet . Er word bedoeld dat je een nieuwe luidspreker moet inspelen . Het idee erachter is dat alles soepel moet worden . Nu is het zo dat dit lang niet altijd iets uitmaakt . Kijk naar de gemiddelde woofer en je ziet rubber rand en bij de spoel zit er meestal een stuk stukje stof met van die vouwen . Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze materialen ook maar iets soepeler worden en als dit wel gebeurd dan praat je over slijtage . Wel is het zo dat de waardes van een luidspreker iets veranderen na een tijdje draaien . Dit kan erin zitten dat de lijm extra droogt door warmte van de spoel . in de praktijk heeft nog niemand kunnen bewijzen dat een luidspreker anders gaat klinken na een paar weken gebruik d..m.v. metingen . Wat je oren zeggen is imho speculatief omdat je oren gewoon een heel slecht geheugen hebben . Ik denk eerder dat het een praatje is om er zeker van te zijn dat je niet trug komt binnen de inruil periode van 2 weken .

Het gaat zelfs verder . Sommigen denken dat je ook alle kabels moet inspelen . Het vol verwachting klopt mijn hart is het gevoel wat ze je willen geven .. HEt is nu al super dus wat gaat er strak gebeuren . Anders vraag even of je je nieuwe uit de doos even naast het demo model mag luisteren ( ik neem aan dat het demo model wel een paar weken gedraaid heeft ) . En als je dan blind kunt zeggen welke welke is ben je een hele knappe jongen .

Het is geen onzin om het betere soort kabels te halen . Als je een goedkope signaal kabel pakt en deze gaat schudden als je gain helemaal open staat hoor je gewoon geknisper . Ook is een stukje afscherming niet weg die ervoor zorgt dat 220 strooivelden etc minder invloed hebben . Maar zelfs als je op je pc of externe geluidskaart zit krijg je geluid als je er tegen aan tikt .

ik denk dat het toch wel iets met indraaien te maken heeft .. bij ons gaan gerecoinde subwoofers vaak stuk .. volgens mij ook omdat ze vers van de lijm producties meedraaien op een stevig niveau .. dat die lijm een beetje moet settelen ben ik eigenlijk wel van overtuigd.. ik bedoel ga maar eens bij een dikke pa staan .. meestal stinken die speakers altijd een beetje .. dus er wordt zeker wel iets warm na een aantal uren vol draaien ..

Ik zeg ook dat het lijm verder kan uitharden . En na het reconen moet het idd minimaal 2 weken uitharden . We hebben het hier alleen over klankverschil voor en na inspelen

Het zal wel in mijn hoofd :engel: zitten maar ze klinken toch echt meer open na een paar dagen, de bass is ook iets strakker naar mijn gevoel. Misschien is het voor een groot deel wennen aan het nieuwe geluid, ik heb hiervoor alleen nog maar hifi speakers gebruikt...

nou ik zou voor de tannoy ellipse gaan had ze ook besteld bij musicstore krijg ik vandaag een mailtje dat ze pas eind augustus weer te leveren zijn pfffff

daar gaan we dus echt niet op wachten en zijn gelijk gecanceld welke winkel zet ook iets in de aanbieding als ie het niet eens op voorraad heeft :confused:

iig ik wil zo snel mogelijk monitors hebben en heb zo rond de 1000,- om uit te geven

wie zijn er bekend met de dynaudio bm5 kost nu als setje 1000,- maar is ie het ook waard?

Origineel geplaatst door champ
nou ik zou voor de tannoy ellipse gaan had ze ook besteld bij musicstore krijg ik vandaag een mailtje dat ze pas eind augustus weer te leveren zijn pfffff

daar gaan we dus echt niet op wachten en zijn gelijk gecanceld welke winkel zet ook iets in de aanbieding als ie het niet eens op voorraad heeft :confused:

iig ik wil zo snel mogelijk monitors hebben en heb zo rond de 1000,- om uit te geven

wie zijn er bekend met de dynaudio bm5 kost nu als setje 1000,- maar is ie het ook waard?

BM5s hoor ik erg goeie verhalen over.. Zelf nooit getest, maar ik ken een hoop mensen die zweren bij deze monitoring!

Origineel geplaatst door champ

Ik neem aan dat je de BM5A bedoeld, de actieve variant van de BM5. Die heb ik ook, en die zijn de 1000 euro echt helemaal waard. Naast de Genelec 8030 (en zelfs 8040), de Mackie 624 en Emes Kobalt geluisterd en deze waren gewoon de beste van het stel.

De beste actieve nearfields onder 450 euro (duizend gulden)

De beste actieve nearfields onder 450 euro (duizend gulden)

De markt van de nearfields stikt op het moment van goedkope speakers onder de 450 euro (per paar)
Maar welke is volgens jullie nou de beste?

Alesis Monitor One Active 620
Alesis Monitor One Active MKII
Behringer B 2031 A
ESI nEar 05 eXperience (slechts 250 per paar)
KRK RP5
Phonic P 8 A
Yamaha HS 50 M
Samson Rubicon R 5 A
Fostex Pm-1
Fame 1080
Tapco S5
Tannoy Reveal 5a
Samson Resolv 50a
Event Alp5
etc....

(btw ik weet ook wel dat er zo iets als een search knop bestaat)

Origineel geplaatst door Flesje
Vifa impuls.

Zijn wel passief..
... topic heet De beste actieve nearfields onder 450 euro (duizend gulden) 8o)

Daar is al een algemeen topic voor. Waarom moet je hier nou nog weer een apart topic over openen? Ben je te lam om het ff door te lezen of zo?

Zo! net de complete thread doorgelezen (daar zou je een lintje voor moeten kunnen krijgen ;) ).
Uit de thread komt duidelijk naar voren dat het luisteren erg subjectief is.

Een goede budget monitor uitkiezen is een daardoor erg tricky; invloeden bij het kiezen van een monitor:
de opstelling van de monitor (dicht bij de muur, in de hoek, boven een reflecterend bureau),
de omgeving (kamer) beinvloed het geluid (klein, groot, vorm van de kamer),
zijn je oren "uitgerust" (smorgens luister je anders dan savonds),
hoeveel kosten de monitoren (ja die duurdere klinken echt beter),
etc.

Monitoren onderscheiden zich m.i. van normale speakers dat ze niet gekleurd zijn. Het gaat er in eerste instantie dus niet om of de speakers mooi klinken: detail, transparantie en een eerlijk geluid zijn de redenen waarom je een monitor aanschaft. :engel:

Een verhaal wat ik een tijdje geleden 'ergens op het web' las is het vehaal van de SMILE. (*D ja die ja)
De term SMILE komt voort uit de vorm van de settings van een equalizer waarvan de meeste mensen het een prettige setting vinden: iets versterking in het laag en in het hoog. De reden dat de yamaha ns10 populair was in studio's was niet dat de speaker zelf zo mooi klonk (hij klinkt eigenlijk vrij 'slecht'). De ns10 had namelijk een soort anti-kleuring; een omgekeerde smile. Als je mix hier op goed klonk dan klonk hij overal goed. Als je je frekwentie spectrum van je monitor goed kent dan kun je dit truckje natuurlijk met andere monitoren ook uithalen.

Sowieso een belangrijk punt: leer je monitor door-en-door kennen! Daardoor is het mogelijk om op budget monitoren of zelfs hifi speakers een redelijk goede mix te maken. Je moet het natuurlijk allemaal wel in perspectief blijven zien: is het hobby, doe je het voor jezelf, heb je commerciele plannen, etc en stem daar je budget op af; houd je ook nog geld over om iets anders te doen :biertje:

Zelf ben ik ook nog aan het dubben over budget monitoren voor thuis: Op mijn lijstje staan de Alesis M1 active 620 (opvolger van de m1 active mk2; eigenlijk een upgrade) en de Emes Kobalt met een lichte voorkeur voor de alesis :)

Zo! en dat was mijn bijdrage om de lengte van deze thread in het Guinness book of records te krijgen...

[newbie] monitoring & versterking

[newbie] monitoring & versterking

Ik ben al jaren actief met software bezig, maar heb nu toch wat hardware spul gekocht omdat de feeling gewoon lekkerder is... nu wil ik een setje monitoren kopen maar ik ben leek op dit gebied.. aldus de volgende vragen:

mijn genre is voornamelijk minimal/techno.. af en toe met vocals

ik heb op dit moment een oud technics versterkertje, moet ik deze vervangen en wat voor actieve speakers raden jullie aan..? mijn budget is toch wel beperkt op zon 400Euro.. zelf zat ik te kijken naar een setje roland boxen omdat die wel goeie reviews hadden en vrij betaalbaar oogden.. misschien zit ik er naast, comments!

:)

Comment 1: gebruik even de zoekfunctie. Er zijn TAL van threads hierover te vinden.
Comment 2: het is een zodanige ingewikkelde materie dat niemand je ooit zal kunnen zeggen wat je nu precies moet hebben. Ga naar een winkel en test het uit!

Back