Zo! net de complete thread doorgelezen (daar zou je een lintje voor moeten kunnen krijgen

).
Uit de thread komt duidelijk naar voren dat het luisteren erg subjectief is.
Een goede budget monitor uitkiezen is een daardoor erg tricky; invloeden bij het kiezen van een monitor:
de opstelling van de monitor (dicht bij de muur, in de hoek, boven een reflecterend bureau),
de omgeving (kamer) beinvloed het geluid (klein, groot, vorm van de kamer),
zijn je oren "uitgerust" (smorgens luister je anders dan savonds),
hoeveel kosten de monitoren (ja die duurdere klinken echt beter),
etc.
Monitoren onderscheiden zich m.i. van normale speakers dat ze niet gekleurd zijn. Het gaat er in eerste instantie dus niet om of de speakers mooi klinken: detail, transparantie en een eerlijk geluid zijn de redenen waarom je een monitor aanschaft.
Een verhaal wat ik een tijdje geleden 'ergens op het web' las is het vehaal van de SMILE. (

ja die ja)
De term SMILE komt voort uit de vorm van de settings van een equalizer waarvan de meeste mensen het een prettige setting vinden: iets versterking in het laag en in het hoog. De reden dat de yamaha ns10 populair was in studio's was niet dat de speaker zelf zo mooi klonk (hij klinkt eigenlijk vrij 'slecht'). De ns10 had namelijk een soort anti-kleuring; een omgekeerde smile. Als je mix hier op goed klonk dan klonk hij overal goed. Als je je frekwentie spectrum van je monitor goed kent dan kun je dit truckje natuurlijk met andere monitoren ook uithalen.
Sowieso een belangrijk punt: leer je monitor door-en-door kennen! Daardoor is het mogelijk om op budget monitoren of zelfs hifi speakers een redelijk goede mix te maken. Je moet het natuurlijk allemaal wel in perspectief blijven zien: is het hobby, doe je het voor jezelf, heb je commerciele plannen, etc en stem daar je budget op af; houd je ook nog geld over om iets anders te doen
Zelf ben ik ook nog aan het dubben over budget monitoren voor thuis: Op mijn lijstje staan de Alesis M1 active 620 (opvolger van de m1 active mk2; eigenlijk een upgrade) en de Emes Kobalt met een lichte voorkeur voor de alesis
Zo! en dat was mijn bijdrage om de lengte van deze thread in het Guinness book of records te krijgen...