welke monitoren?

Skel, ben jij ook bekend met System 215DMT II van tannoy?

misschien beter p.b.jen :)

Origineel geplaatst door mischa
ik snap het nog niet . ze blijven er maar op hameren kleine studio kleine speakers grote studio grote speakers .. de gemiddelde controll room is nu niet echt groot te noemen

Volgens mij kiest men kleine speakers wanneer je aan het afmixen bent achter je mixing desk. Kleine speakers bundelen het geluid beter naar je oren toe. Heb je grote monitoren dan stralen ze teveel naar buiten, waardoor afmixen niet goed zal lukken. Grote monitoren gebruikt men meestal wanneer de mix in grote lijnen af is en om het laag te checken (wat het nummer bijv. doet in een disco)

Kies jij voor grote monitoren, dan zul je een stuk verder daar vanaf moeten zitten tijdens het afmixen.

Schiet mij maar af wanneer ik het mis heb.

greetz Erik Vermeer:mexico:

aha dus de tweaters mid en/of laag die in near fields gebruikt worden hebben dus een ander straal gedrag als de units gebruikt in een main field monitors

hoe dan ook de benaming mid main near is eigelijk geen harde lijn er zit ook nog genoeg tussen .. het is gewoon maar een naampje geven . de afstand van luisteraar en speaker bepaald of het mid/ main of nearfield is .. bouw een setje tannoys in de muur whola main fields.

Mijn speakers zijn alles behalve klein . maar als je de bass units ervan af haalt is het gewoon een nearfield formaat . als ik dus alleen de laag/mid mid en hoog in een kastje stop met losse sub is ie beter geschikt als nearfield ?

kwee nie ik heb behoorlijk grote jongens voor me staan die zonder problemen tot de diepste octaven gaan . het geluid komt helemaal los en je heb niet het idee dat je naar speakers luisterd . Persoonlijk heb ik dergelijke rezultaten nog nooit gehoord uit een setje (( nears )))

er is gewoon geen alternatief voor veel membraam oppervlakte

De zoektocht in monitorland....

Ik heb hem afgerond een paar maanden geleden met de Alesis M1 Active MkII. Mijn budget was 400 euro en ik heb veel beluiterd in diverse zaken. Natuurljik ook uitgebreid de 1030 en de 824 beluisterd en nee, dit geluid komt niet uit een monitor die maar een kwart van de prijs kost.

Niettemin kan het een enorme vooruitgang zijn. Ik werkte op redelijke Philips HiFi Speakers, maar de Alesis geeft een enorme diepte in de mix, plaatsing van instrumenten komt goed naar voren (in vergelijking met HiFi, uiteraard waren de Mackies en Genelecs gedetaileerder, maar nogmaals wat wil je voor dat prijsverschil.

Mijn advies voor een budget tot 400 euro: ga voor de M1 Active MkII. Ze zijn wat inderdaad wat basgevoelig, maar zorgt tevens voor detail. Het hoog en midhoog vond ik wat ontbreken, maar dat kan ook aan mijn akkoestiek liggen. Ik heb het bijgedraaid op mijn mengpaneel. De volgende speakers heb ik gehoord in de prijsklasse tot 400 euro ter vergelijking:

Esi nEar 05: Waardeloos, gewoon een slecht uitgevoerde HiFi speaker.
Studiophile BX5: Zelfde speaker en prestatie als de ESI
Phonic P6: Mid ontbreekt.
Behringer Truth 2031: Enorme tegenvaller, weinig mid, rommelige bas, vermoeiend hoog
Fostex PM1: Vond het ook HiFi klinken zoals Esi
Reveal: Mooi sprankelend, iets minder bas, goed maar wel 600 euro

Je zult het toch zelf moeten horen, en zorg dat je zoveel mogelijk beluistert.

De alesis monitoren zijn absoluut ok... zeker nu ze zo aantrekkelijk geprijsd zijn. Ik heb ze een tijdje terug voor bijna 600 euro aangeschaft en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Het enige is echter (zoals al eerder genoemd) dat de basweergave de zaken wat rooskleuriger weergeeft dan de werkelijkheid betreft, maar dat is eenvoudig op te lossen met een beetje eq-en voor je luidsprekers (en dat niet opnemen natuurlijk:) ).

Greetz

er is een behoorlijke wild groei van nearfields de laatste paar jaren . wat ik jammer vind is dat de omstandigheden verre van ideaal zijn in een winkel . je gaat luisteren en op eige smaak koop je een speaker die je mischien helemaal niet had gekocht in een andere winkel. en mischien dat de speaker die in beide zaken tegenvalt juist het beste was voor je ruimte

blijft hocus spokus

er zit behoorlijk verschil tussen de klank . en daarom weet je direct dat je er mee moet leren werken .

Misschien zelfbouw een idee? Vriend van me doet dat ook, heeft nu zijn 5.1 set af, een set die normaal meer dan 10.000 euro kost in de winkel voor merken die dezelfde onderdelen gebruiken heeft ie voor een euro of 3000 (volgens mij minder trouwens) gebouwd. Vereist enige inzet, maar goed, een besparing van meer dan de helft. Ik weet niet hoe het zit met monitors uit de low-budget range. Misschien inderdaad toch iets te duur dan. Of je moet goedkopere units nemen. Geloof me, het loont echt.
Voor prijzen, check Speakerland.nl.

Ff uit ervaring, de Reference Monitor en Reference+ Monitor of de ULTIMO met ScanSpeak units klinken UITZONDERLIJK goed!!! Ik weet wel wat ik later in mijn studio zet, voor die prijs beter als dure Genelecs vind ik persoonlijk. Maar dan wel met versterker geïntegreerd!

Origineel geplaatst door JohnnyKwee
Ff uit ervaring, de Reference Monitor en Reference+ Monitor of de ULTIMO met ScanSpeak units klinken UITZONDERLIJK goed!!! Ik weet wel wat ik later in mijn studio zet, voor die prijs beter als dure Genelecs vind ik persoonlijk. Maar dan wel met versterker geïntegreerd!

Hèhè, eindelijk bijval over ScanSpeak... :)

ja scanspeak etc zijn de betere soorten . die heb je niet voor een paar centen . en al helemaal niet in een setje nearfields

wat voor units gebruik jij zelf eigenlijk, Mischa? Als zelfbouwer ben ik daar wel benieuwd naar ja ok, niet echt een synthforumvraag, en enigszinds off topic

Origineel geplaatst door Frer!k
wat voor units gebruik jij zelf eigenlijk, Mischa? Als zelfbouwer ben ik daar wel benieuwd naar ja ok, niet echt een synthforumvraag, en enigszinds off topic

T is maar een idee hoor, maar misschien moet je deze draad eens HELEMAAL lezen. ;)

ehh sorry. je hebt gelijk :stupid
luiheid, luiheid...

Ik heb de tr8 van event. Zeer goede dingen vind ik. Goede prijs-kwalitijts verhouding.

Wat ik af & toe een beetje betreur hier is dat de TOP-monitoren als bijv. Genelec, Dynaudio, Mackie etc. de hemel in geprezen worden (en terecht natuurlijk) en dat je STOM zou zijn als je mindere/goedkope monitors zou kopen.
Maar er wordt dan totaal geen rekening gehouden met diegenen die een beperkt budget hebben (o.a. Topic-starter).

Origineel geplaatst door Zoidsity
Wat ik af & toe een beetje betreur hier is dat de TOP-monitoren als bijv. Genelec, Dynaudio, Mackie etc. de hemel in geprezen worden (en terecht natuurlijk) en dat je STOM zou zijn als je mindere/goedkope monitors zou kopen.
Maar er wordt dan totaal geen rekening gehouden met diegenen die een beperkt budget hebben (o.a. Topic-starter).

Mee eens, ik heb mooie Genelec en Mackie monitoren gezien en gehoord uiteraard. Opzich kan ik het wel betalen, en dan praat ik ongeveer over 1000 euries, of ik zou nog kunnen sparen voor nóg mooiere en nóg betere monitoren.

Maar heb ik dat er wel voor over? Ik ben slechts een student die wat in z'n vrije tijd muziek aan het maken is. Wel gaat al mijn geld hier aan op. Natuurlijk weet ik ook wel dat je op dit gebied natuurlijk niet moet gaan bezuinigen, maar je moet ook een grens trekken. Met duurdere monitors zal ik geen betere muziek gaan maken.

Ik heb mijn oge....ehm oren laten vallen op Phonic P8a. 400 euries bij feedback. En ik vond ze behoorlijk goed klinken. Ik kijk op dit moment nog wel even verder, maar 't wordt geen peperdure mackie, als ik voor een 'mindere' ook al behoorlijk gelukkig kan zijn! ;)

vraagje

vraagje

ik ben er nu bijna helemaal d'r uit en had een laatste vraagje ;)

ik ga een novation x 25 station kopen en ben van plan daarbij tapco s8 speakers te kopen
nu mijn vraag
haal ik met de novation wel het maximale uit die tapco s8 speakers of zijn die eigenlijk over kwalified en kan ik net zo goed tapco s5 of andere speakers kopen omdat er toch niet meer uit de novation komt ?

aiaiai wat een vraag . eeh je bedoelt dus te zeggen dat je speakers minsens net zo goed moeten zijn als je synth anders verneem je het tog niet ..

voor het budget wat je heb is het best een leuke combo maar er is altijd beter spul

andersom synt moet net zo goed zijn als de speakers anders verneem je het toch ook niet ....
en natuurlijk is er beter 8o)

ok iemand die van lofi houd kan dus net zo goed op een setje ns10 s mixen want die zijn ook slecht . en iemand die 24 96 khz samples gebruikt heeft echt een dikke mainfield nodig .

ja zo heb ik het nog nooit bekeken.

kdenk dat je vergelijking synth / sound versus speaker vergeten moet en meer moet gaan nadenken over mixen , wat verteld de speaker mij over de mix

Heeft er iemand nog ervaring met de StudioPhile BX5 van M Audio?

Ik heb de zoek functie al gebruikt, maar ik kom niet verder dan deze thread. Mocht er wel één zijn, vergeef mij :D

GrTz

Back