TB-303 computer interface

Origineel geplaatst door rvooh
ik snap niet wat je geluidsfiles moeten bewijzen.;

en nee ik ga niet geloven dat als je zo'n hoeveelheid geheugens en controle in realtime over het trage, seriele midiprotocol verstuurt dat het op dezelfde manier van "directheid" verloopt als via die parallele poort op je tb in geval van d'naabs computerinterface.

Mijn geluidsfiles bewijzen dat de timing van de midikit van Colin net zo strak is als de timing van de TB-303 zelf.
Over de gebruiksgemakken van midi in en uit, zal ik het niet te hebben.

Als je dan 100 euro meer wilt uitgeven, best.

Origineel geplaatst door Patat Met
Mijn geluidsfiles bewijzen dat de timing van de midikit van Colin net zo strak is als de timing van de TB-303 zelf.
Over de gebruiksgemakken van midi in en uit, zal ik het niet te hebben.

Als je dan 100 euro meer wilt uitgeven, best.

sorry hoor maar ik moet ff iets doen: :stupid :stupid :stupid

volgens mij heb je gewoon geen snars verstaan van wat ik uitgelegd heb?

edit: nog even toevoegen, ik heb met beide kits zo goed als geen ervaring, maar ik begrijp niet hoe voor mij het verschil zo overduidelijk is en het voor jou 2 keer hetzelfde is..

Ik zie natuurlijk wel de verschillen tussen de kits, maar ik zie ook de overeenkomsten tussen de kits.

En de werking van de kits komt overeen. Ze gebruiken allebij de sequenser van de 303. Dit heeft het hele grote voordeel dat je geen problemen krijgt met de timing.

Sterker nog: Ik denk dat Colin dit idee gewoon gejat heeft van onze acid belg, en het vereenvoudigd heeft.

Sterker nog: Ik denk dat Colin dit idee gewoon gejat heeft van onze acid belg, en het vereenvoudigd heeft.

dat denk ik niet..
had hij het willen jatten en vereenvoudigen had hij het volgende gedaan:
soortgelijke interface + extern kastje met een enorme hoeveelheid geheugen om pattern dumps op uit te voeren, maar ook functies zoals cycle left,right en andere editingfuncties mee mogelijk zijn.. Dat ie het de P303 noemt ofzo :)

Ik ga erover praten met de maker als ik hem zie, maybe dat hij wel een betere argumentering heeft om te verschillen (en eventuele voordelen) aan te tonen.

:biertje: en nu muziek maken!

Slecht nieuws voor iedereen die toch de "computer interface" wilt....Voorlopig heeft hij er geen tijd meer voor....... :frons: :(

Colin vervangt IC9 door een printje.

Edit:
IC9 is een geheugen IC.

en de 303 computer interface doet dit niet, het laat alles intact.
(na een kort gesprek hieromtrent op de trein met de maker)

zoals ik al zei, ik weet niet wat een geluidsfile zou moeten bewijzen.

maar om je plezier te doen heb ik toch eens geluisterd..

1. ik hoor een duidelijk verschil .... :erm:

2. die pattern is zo simpel.. doe eens iets gek met lange slides over meerdere oktaven met accents..

3. din versie stroomt, midi versie is staccato.. waarom laat je me niets horen die identiek hetzelfde klinkt?

ook zou je beter je 909 niet gebruiken om zoiets aan te te tonen.. is m.i. nu ook nie swerelds strakste drumcompu..

De files zijn gemaakt om timing te controleren.
Het gaat dus niet om de noten, maar om de timing.
Dus stop ze in je sample editor en kijk hoeveel vertraging zit tussen de 303 en 909.
Als ik kijk is er bar weinig verschil. Sterker nog ik dacht dat een verschil, tussen de 2 files, van zo'n 5 msec zou zijn en dat is helemaal niet het geval. Er is wel vertraging tussen de 303 en 909, maar die is bij de din en midi hetzelfde.

Ik ben in onderhandeling om een 2e 303 te kopen (maar ik denk dat het weer een scam is) en zodra ik die binnen heb zal ik een vergelijkbaar filetje maken met een ongemodificeerde 303. Want het zou kunnen zijn dat de mod altijd voor vertraging zorgt. Dit lijkt mij heel erg onwaarschijnlijk, omdat er niets aan de DA converter of de klok daarvan geprutst is, maar het is natuurlijk wel mogelijk.

Als iemand anders zo vriendelijk wil zijn om een timing filetje met een ongemodde 303 te maken :okdan:

Edit: Er word wel geschakeld tussen interne klok en externe klok voor de converter, anders loopt hij niet synk met de midi klok natuurlijk. Dit is de enige factor die voor vertraging kan zorgen, maar dat is erg onwaarschijnlijk.

Laatst gewijzigd:
als je wil weten of de timing beïnvloed wordt maak je best een ingewikkelde pattern...
bij simpele patterns zou het verschil inderdaad verwaarloosbaar moeten zijn...
als je de strakheid van bvb. een midi-interface wil testen ga je ook een ingewikkelde midi file erover heen spelen.. niet een 1kanaals monofoon gedoe.
bovendien is dinsync vs midiklok nooiit hetzelfde, hangt er vanaf op welk moment je play drukt... maar dat wist je wel denk ik?

is het nu enkel een geheugenchip die vervangen wordt of de gehele cpu?

Alleen geheugenchip.

Ik zal eens een ingewikkelder loopje maken.

Als jij dat nu ook gaat doen, want tot nu toe ben ik enige met bewijs materiaal.

goed:

1° ik heb geen computerinterface, zou eventueel wel eens kunnen vragen aan iemand die dat wel heeft.

2° post je loopje zodat ik hetzelfde in mijn ongemodificeerde tb kan steken..

3° hou rekening met alle factoren: dinsyncconverter, midi interface, masterclock, tempo..

4° hou er ook rekening mee dat geen enkele 303 100% identiek klinkt.

En zet dat idee uit je hoofd dat een soundfile "bewijsmateriaal is".. de bewijzen liggen op tafel en dat is namelijk de manier waarop het gebouwd is en hoe communicatie verloopt.. Vraag aan eenieder met behoorlijke technische kennis of er een verschil is en die zal volmondig 'JA' zeggen, zonder het verschil in nanoseconden te moeten gehoord hebben.

Ik heb net effe een loopje gemaakt.

Als midi sequenser heb ik de P3 gebruikt, omdat deze din sync heeft.
De 303 loopt dus sync met de P3 via din. Anders hadden de loops een ander tempo.
De 909 loopt ook sync via din.
Verder speeld de P3 de midi noten naar de 303.

Ergens in de file word er omgeschakeld van het ene naar het andere. later word er weer terug geschakeld.

Dit is het patroon, timing is 16de, alleen de lage C word gebruikt:
F# A S
C D
G#
C A
F A S
G# D
F S
D# D
C D S
C# U A
F D
G# S
A# D
F# D A
C#
D#

Hier is het filetje.
http://www.megaupload.com/nl/?d=IMQVDR3V

lekker bezig op de zondag zie ik al weer ,..jur [ik ga thats the question maar ff kijken pfoeeeeeeeeeeee]

ik vindt die belhhg sequencer wel ok trouwens
8o)

popcorn.gif

Ik heb geluidsfiles gepost die iets anders zeggen.

Je kan wel zeggen dat er geen in de buurt komt, maar er is geen enkel bewijs hiervoor.
Dus kom maar op met die geluidsfiles.

En daar gaan we weer... :bekdicht:

Back