Live sequencing

mindscan

The Perspective
Ahum...ja de zoveelste vraag over live sequencing.

Maar er is mij nog het een en ander onduidelijk over live gebeuren, over hoe ik het in mijn hoofd heb.
Ik Heb geen verstand van "hardware"sequencers, maar lees wel aandachtig alle threads hierover.

Stel ik wil een live performance doen, thuis gebruik ik Cubase Se (light versie), maar wil dit zonder computer doen.
Ik heb een nummer gemaakt met cubase, deze wil ik dus live sequencen met een hardware sequencer (maar geen pc).

vraag:
Kan ik een nummer in een bepaald formaat opslaan , zodat ik dit in een , bijv mpc (of andere sequencer), kan afspelen, met alle midi connecties naar de apparaten?

Dus bijvoorbeeld ik kies een nummer, druk op play, en kan dan lekker tweaken aan de knoppen, zonder dat ik mijn melodiën hoef te spelen.

Vraag 2:
Welke sequencer kan op deze manier een hele set opslaan, en afspelen. Niet audio, maar midi.
Dus dat hij bij nummer 2 program changes doorgeeft, en snel laad?

Vraag 3:
Welke sequencer heeft een goede interface, dus waar je niet hoeft te "programmeren"?

Vraag 4:
Welke "hardware" sequencer werkt ongeveer zoals cubase?
(mijn ideaalbeeld zou zijn: een klein apparaat met cubase erin gebakken, wat niet crasht, en live te gebruiken is)

Dat zijn eigenlijk vragen waar ik graag een antwoord op zou willen.

Alvast bedankt.

Alles vanuit Cubase exporteren naar MIDI, en dan deze MIDI files openen in MPC, etc

Ik denk niet dat er andere mogelijkheden zijn..

Origineel geplaatst door ikke
Alles vanuit Cubase exporteren naar MIDI, en dan deze MIDI files openen in MPC, etc

Ik denk niet dat er andere mogelijkheden zijn..

Toch wel, de MPC is nou niet bepaald het enige apparaat wat standaard midi songs kan afspelen, maar zeker wel een van de duurdere.

Ik gebruik zelf altijd een rm1x voor dit doeleind, heb pas nog een live set gespeeld van een uur, en alles paste in het geheugen. [spam]voor 333 euro is hij van jouw[/spam]

Maar er zijn wellicht nog goedkopere alternatieven. Hangt er dus een beetje vanaf of je nog andere functies verlangt of dat play en stop genoeg zijn ;)

Wat ik dus o.a. belangrijk vind, dat hij een overzichtelijke interface heeft,
meeredere midi outs , betrouwbaar, snel lsongs laad, en misschien een sample memory, en dat alles in het geheugen blijft, ook als je hem uitzet.

mpc1000 bevalt prima. Maar je zegt ik wil een apparaat met cubase erin. Wat dacht je van een laptop en als die crasht dan gebruik je gewoon, wat sowieso niet onverstandig is om live mee te nemen, een mindisc speler.

Origineel geplaatst door mindscan
Wat ik dus o.a. belangrijk vind, dat hij een overzichtelijke interface heeft,
meeredere midi outs , betrouwbaar, snel lsongs laad, en misschien een sample memory, en dat alles in het geheugen blijft, ook als je hem uitzet.

Dan is de yamaha rs7000 of idd de een Akai MPCx000 jouw ding

De Sequencer van de RM1x en rs7000 zijn vrijwel identiek. De rm1x heeft één midi output, wat voor mij genoeg is want ik gebruik nooit meer dan 16 kanalen, en kan toch wel aardig wat songs opslaan, dan is het een kwestie van song selecteren en spelen, waarbij program change messages mijn apparaten goedzet.

Origineel geplaatst door sjeijk
Wat dacht je van een laptop en als die crasht dan gebruik je gewoon, wat sowieso niet onverstandig is om live mee te nemen, een mindisc speler.

Hey, je moet het wel spannend houden hé! Het liefst alles inpluggen en dan zonder soundcheck spelen, aargh :duivels:

Wij gebruiken de sequencer uit de Roland MC-505 om baslijnen te halen uit de Nord Rack en de Yamaha SU-700 sampler aan te sturen. De Elektron Machinedrum loopt synchroon.

505 heeft overigens maar zeven parts, is wat beperkt, maar het zorgt er wel voor dat het live overzichtelijk blijft.

Wat ik zeker niet heb is geld teveel.
Ik probeer op deze manier een goede keuze te maken uit verschillende opties om live te sequencen.

Er zijn dus verschillende apparaten bruikbaar, naar jullie mening.

Waar ik nu eigenlijk ook nieuwschierig naar ben geworden, is hoe jullie het eigenlijk live doen.
Dus eigenlijk zou ik eens een keertje een kijkje willen nemen in een van jullie "keukens".

Als ik in een muziek zaak sta, raak ik niet geïnspireerd. Waar ik meer aan heb is waarom jij het op die manier doet, en dat je me dat met jouw volle overtuiging kan laten zien. En dat ik mijn live situatie kan uitleggen. Dit uiteraard tegen een kleine vergoeding.

Dus ik wil me goed oriënteren op wat er mogelijk is, en wat je met een bepaald merk apparaat kunt doen, met mijn eisen, vragen van bovenstaand bericht.

Hallo...

Ik heb binnenkort een laptop. Ik wil graag dat ding gaan gebruiken voor live sequensing. Nou weet ik dat computers altijd gevoelig zijn voor dat soort dingen. Ik wil graag een stabiel live programma hebben dat loop/ pattern gebaseerd te werk gaat. Ik ben eigenlijk opzoek naar zoiets als ableton maar dan ook met midi loops. bestaat dat?

Grtz BRmz

een midifile is een verzameling data als in:

"hee midiapparaatje" "jij speelt op dat moment dat nootje met die toonhoogte en die lengte af op kanaal x"

roland MC50 idd// en nog niet duur ook..
en als je helemaal live wilt parts muten/unmuten en pattern based werken= Alesis MMT-8

Origineel geplaatst door rvooh
roland MC50 idd// en nog niet duur ook..
en als je helemaal live wilt parts muten/unmuten en pattern based werken= Alesis MMT-8
MC-50 kan ik alleen maar afraden. diskdrive is maar 720kb en intern geheugen niet veel meer als 200 kb
Niet erg bruikbaar voor live doeleinden dus

Origineel geplaatst door manvsmachine
MC-50 kan ik alleen maar afraden. diskdrive is maar 720kb en intern geheugen niet veel meer als 200 kb
Niet erg bruikbaar voor live doeleinden dus
uuuuh..

Heb toch al behoorlijk veel live sets ermee gezien.. Neem bvb. dr. Fernando..

nuja.. hangt er vanaf hoe lang je wil live-setten..

De grootte van een midifile is natuurlijk ook nagenoeg niks.

Origineel geplaatst door rvooh
uuuuh..

Heb toch al behoorlijk veel live sets ermee gezien.. Neem bvb. dr. Fernando..

nuja.. hangt er vanaf hoe lang je wil live-setten..
Das idd waar en het ligt er aan of je super mrp of super mrc gebruikt.
Voor live gebruikt zou ik zowieso niet de opnamemode gebruiken maar de super mrp(performerance mode) maar dan zit je evengoed aan een limiet van een aantal midibestanden. En tussendoor moet ie steeds vanaf diskette laden. En het ligt er ook aan wat je er allemaal mee aanstuurt natuurlijk. Als je een hoop cc commando's stuurt + een aantal sporen midi(max 8 + 1 rhytm +1 tempo track) is het geheugen zo vol.

Re: Live sequencing

Origineel geplaatst door mindscan
Vraag1:
Kan ik een nummer in een bepaald formaat opslaan , zodat ik dit in een , bijv mpc (of andere sequencer), kan afspelen, met alle midi connecties naar de apparaten? Dus bijvoorbeeld ik kies een nummer, druk op play, en kan dan lekker tweaken aan de knoppen, zonder dat ik mijn melodiën hoef te spelen.
SMF (Standard MIDI Format): de meeste sequencers kunnen wel in dit formaat saven/loaden.
De enige sequencers (die ik ken) waarmee je live met knoppen kan tweaken zijn de RM1x & de RS7000

Vraag 2:
Welke sequencer kan op deze manier een hele set opslaan, en afspelen. Niet audio, maar midi.
Dus dat hij bij nummer 2 program changes doorgeeft, en snel laad?
De meeste sequencers kunnen dit wel. Bvb de Yamaha RM1x, RS7000 & QY serie, de Akai MPC serie en de Roland MC-5xx serie.

Vraag 3:
Welke sequencer heeft een goede interface, dus waar je niet hoeft te "programmeren"?
Ik vind vooral de Yamaha sequencers & de MPC's wel handig omdat ze meestal een groot en overzichtelijk scherm hebben.

Vraag 4:
Welke "hardware" sequencer werkt ongeveer zoals cubase? (mijn ideaalbeeld zou zijn: een klein apparaat met cubase erin gebakken, wat niet crasht, en live te gebruiken is)
Stabiele laptop die alleen maar gebuikt wordt om te sequencen en niet om te surfen/gamen/enz... ?

Back