Krautrock thread (daar gaan we dan !)

tonefloat.jpg

Organisation met de LP Tonefloat

tonefloat.jpg

Organisation met de LP Tonefloat

later uitgebracht onder de artiestnaam Kraftwerk Organisation , dan verkocht die lp beter want Kraftwerk was overal bekent . deze plaat heeft echter niets van doen met platen als Trans Europe express

tonefloat.jpg

producer

o.a. ja .. maar vooral engineer en redelijke bekende studio eigenaar. De eerste 2 kraftwerk albums zijn in zijn studio opgenomen met hem achter de knoppen. Die kraftwerk sound komt dus ook van hem. Want hij had al zeer vroeg een analoge fetisch !

En om me andere fav. kraut/fusion rock en new wave/beat groepjes niet te vergeten zoals Sweet Smoke en Liaisons Dangereuses wat ie o.a ook produceerde

Hier trouwens nog een sample van Eloy - Horizons ... echt te tijdloos dit .. met clavinet d6 sound waar ik zo van hou

http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF238801-01-02-02.mp3

En als je hem van cd hoort wordt je helemaal gek .. die kwaliteit is echt te bruut voor woorden .. zelfs hele dikke hiphop klinkt niet zo vol en knallend als dit wat mij betreft !

:halleluja

Sweet Smoke ?? met die Lp "'Just A Poke" ? das toch psycvhedelica uit amerika?

Brainticket - "Cottonwoodhill" een lsd trip op vinyl in 1971 zeker net z'n mooie plaat als "psychonaut"
Cottonwoodhill.JPG

Klaus schulze heeft ooit het "innovative communications" (zoals hierboven vermeld)label opgericht, waar bekende en onbekende kraut's hun muziek op zetten.
wat ik hier heb staan: (uiteraard op vinyl)
Robert Schröder-Mosaique(Synthesizer gepingel)
Mickie D's Unicorn (zeer acceptabel, eigenlijk best wel goed)
Clara Mondshine-Memorymetropolis (sfeermakerij)
Baffo Banfi-Ma, Dolce Vita en Hearth (geen idee)
P' cock-In'cognito
Popol Vuh-Sei still, wisse ICH BIN (is wel lekker ambient, vooral op 45 toeren :P)
Lorry=Baggerrock, afrader

En een verzamelaar- Dreamcode. Waar ook bands als Art of Noise, Kitaro en David Sylvian op staan(niet echt krautrock)
Maar ook: Megabyte, Software, Mergener/Weisser en nog een aantal onbekenden.

ELOY is een van mijn favoriete bands, superieure Prog-rock die zo goed is dat je het duitse accent van dhr. Börnemann vergeet.

En als laatste wil ik ook wijzen op bands als Anabis, Anyones daughter.
En bands die op het Brain label en Spiegelei uit ziijn gekomen.

Een schat aan goede muziek :)

Laatst gewijzigd:
Peter Baumann, Michael Hoenig, Leda, Software, Edgar Froese (duh), Mark Shreeve. Wolfgang Riechmann (1 plaat slechts)

Kraut hat clout! :okdan:

Het leuke van de Krautrock is dat het zeer experimenteel was, niet alleen mbt de muziek maar ook omdat men aller vreemde instrumenten en effecten gebruikte. Men trok zich volgens mij helemaal niks aan van de mainstream muziek en klinkt daarom vaak verre van commercieel. Wellicht dat Krautrock daarom van grote invloed geweest op de ontwikkeling van andere genres.

Sweet Smoke ?? met die Lp "'Just A Poke" ? das toch psycvhedelica uit amerika?

Volgens wiki :

Sweet Smoke were a 1960's and 70's progressive jazz-rock band. They incorporated many different influences such as jazz, funk and island rhythms. They were originally formed in Brooklyn, New York in 1967, although the band moved to live as a commune in Germany before the decade was out. They have a large underground following even to this day.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_Smoke

Vorige week een zeer fijne verzamelaar gekocht. Experimentele Duitse (electronische) muziek uit de periode '72-'83, op 2 CD's. Zit een mooi boekwerkje bij met achtergrondinformatie. Geluidskwaliteit is ook nog eens dik in orde dus als je hiervan houdt is het echt een aanrader!

Linkje naar recensie

attachment.php

Attachments

• deutsche_elektronische_cd_amd.jpg
    deutsche_elektronische_cd_amd.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 77
Ja fantastische docu. Mijn favoriete bands zijn toch Cluster/Harmonia/Moebius/Roedelius/Rother

Can heeft tussen ietwat te veel psychedelisch gefreak naar mijn smaak ook enkele fantastische nummers (oa op Ege bamyashi en Tago Mago - vooral door de beste drummer aller tijden Jaki Liebezeit).

Back