WEER zin om te stoppen

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door dob
Dat snap ik niet helemaal....

(trouwens moeten we dit soort discussies niet elders voeren, de moderators hier zijn kei- en keihard :))

Maar de mod's gaan dit toch niet verwijderen aangezien we toch wel volledig ontopic zijn ? Voor de mod's: Lees gans het verhaal, dan zie je waarover het gaat en we ontopic zijn.

Terug ontopic dus:

Een klein beetje technisch;
Wat ik zei is gewoon wanneer er iets in het libido (de psychische energie) een uiterste is bereikt, je over gaat naar het tegenovergestelde. Dat kan vanalles zijn. In jouw geval de teveel aan technologie die je tegensteekt op een gegeven ogenblik, waardoor je weer naar af wil, het dan weer supereenvoudig wil doen wat doch niet minder interessant en juist de behoefte is vanop dat moment.
Zoals Eclectus ook al deels aangaf met de seizoenen e.d. is de psyche hier ook aan onderhevig. Ik ging vroeger zo extreem veel uit, dat ik nu zelfs trouwfeesten afzeg en verjaardagfeestjes. Om maar eens een concreet vb te geven.
Hetzelfde als de progressie en regressie met dat libido. Daar waar men bij progressie zich telke male aan de binnekant aanpast aan zijn uiterlijke omgeving, gaat men bij regressie zijn uiterlijke leven en dus omgeving aanpassen aan de behoefte van zijn binnenkant, zijn innerlijke leven. Als je je in èèn of andere fase bevind en je kan je niet ontplooien zoals je je op dat moment bent of voelt dan gaat deze energie zich toch kanaliseren maar op een andere weg en zo onstaan soms zelfs psychoses. In extremis natuurlijk.
(dat is nu en stuk uit Jüng's psychologie en wel wat technisch, maar wel leesbaar en begrijpbaar, ik wil niet geleerd doen ofzo, dat komt nog als ik geleerd ben ooit ;) )

Zeg dob, waarom je dit weer tegenkomt, al ooit van synchroniciteit gehoord? :)
Wat betreft HSP, er zitten er hier nog wel op het forum denk ik, aangezien er onder muzikanten een pak HSP's zitten.
Een echt "Meesterwerk" voor HSP's en super verstaanbaar en vlot leesbaar, is het boek "Hoog Sensitieve Personen" van Eliane Aron. Het is haar levenswerk, het heeft mijn leven verteld.
HSP was en soms nog, het vergeten gat in de psychologie. De introverte die niet introvert is omwille van, maar gewoon nood heeft aan gerust gelaten te worden en in balans te komen.
Ik ben blij dat je wat aan mijn reactie hebt gehad, soulmate;). Zo zie je maar, ben ook zoveel met muziek bezig, maar... ik weet nu weeral zeker dat men levenspad ook voor een groot stuk draait rond psychologie en spiritualiteit. Aangezien ik het weeral tegenkom op uitgerekend; het synthforum. Harmonie en in balans zijn ligt dan ook zo dicht bij elkaar.

Origineel geplaatst door cloudman
en terwijl ik er aan denk, al op gekke muziekideeën gekomen tijdens het mediteren?

Nou, dat lijkt me een "contradictio in terminis", zoals men wel eens placht te zeggen :geslaagd:

Bij mediteren gaat het er nou juist om, dat je de ideeën laat voor wat ze zijn. Wij, mensen, leven in een wereld van ideeën. Er gaat altijd wel iets door je kop, nietwaar? Er gaat zelfs zoveel door onze kop, dat we zelf niet meer beseffen dat het er is. Tijdens meditatie, erken je dat dat zo is, en tegelijk erken je dat het een illusie is. Je beseft dat er meer is dan jouw eigen microcosmos. Dus je laat die even voor wat hij is.

Er komen dus wel eens muziek-ideeën in mij op (indische deunen ed.), net zoals er zoveel dingen in mij opkomen. Ik ga er op dat moment echter niet "in op". Ik laat de ideeën allemaal voorbijkomen, en ga in geen enkele mee.

TROUWENS, ik verkeer vaak in een meditatieve toestand als ik muziek improviseer. Op zo'n moment is de muziek is zo ALLES-doordringend dat mijn ideeën geen kans krijgen om op te komen. Terwijl ik mijn ervaringen rechstreeks omzet in muziek, is mijn geest klaarhelder. Dat op zich, is voor mij een reden om steeds maar weer naar muziek terug te keren. Da's voor mij zelfs de ultieme FUN van muziek maken.

[woaw!]Het is iets dat groter is dan hetgeen een mens kan begrijpen...[/woaw]

En toch is het een taal die elke mens verstaat!

Origineel geplaatst door Prophet
Harmonie en in balans zijn ligt dan ook zo dicht bij elkaar.

Mooi gezegd!

Jij bent Belg, he, trouwens?

Tja. Sinds ik thuis zit van het werk heb ik heel veel tijd gehad en ook gestoken in zelfonderzoek.... wat wil ik niet en wat wil ik wel. En het doet me goed nu veel te lezen over het fenomeen HSP. Ik herken heel veel erin. Ik loop momenteel bij een psycholoog, maar ik heb niet echt het gevoel dat hij me begrijpt of dat ik ziek ben, alhoewel ik wel veel symptomen heb, waardoor ik toch bij hem ben terecht gekomen.
Maar ik zit nu dus meer in de richting te denken dat ik me teveel onverhoopt toch in stimuli-rijke omgevingen gooi omwille van acceptatie en... omdat het zo hoort. Waardoor ik gewoon langdurig teveel stimuli gehad heb... en dan kun je wel degelijk last krijgen van heftige stemmingswisselingen, verslavingsdrang, etc., wat ik dus op dit moment best wel heb.

Dus vanaf nu wordt het "F*ck die drukke omgevingen!"
(om de les van Axel en jou maar even te combineren)

Synchronisity.....natuurlijk heb ik daarvan al 's gehoord.... ik heb er zelfs ooit bijna een Garfield Mini-doc voor gekocht.... hahaha! Er zijn veel analogieen en/of paralellen tussen spiritualiteit en muziek, he?
Nouja ik had 's een tape bij me voor een oude vage rocker die ik in het cafe was tegengekomen en die zei toen "doet me denken aan Brian Eno", en ik zei "Wie?" (ik was nog jong, he!), en toen begon die vent ook over synchronisiteit en dat er vaak behoefte is aan een bepaalde soort klanken in een bepaalde Zeitgeist die dan op een paar plekken tegelijk ontstaan... zodoende verklarende dat ik met die tape aankwam en het veel op Eno scheen geleken te hebben, terwijl ik daar nog nooit van gehoord had. Trouwens op deze wijze heb ik dus ook Eno ontdekt.

(En ik eet ook nooit op het werk in de kantine; daar kan ik gewoon niet relaxt zijn en ontspannen.... waar een pauze toch voor bedoeld is. Teveel indrukken?..... En zo vallen me de hele tijd dingen in die ik deed of doe die met HSP verband zouden kunnen houden.)

Origineel geplaatst door Eclectus
. Op zo'n moment is de muziek is zo ALLES-doordringend dat mijn ideeën geen kans krijgen om op te komen. Terwijl ik mijn ervaringen rechstreeks omzet in muziek, is mijn geest klaarhelder. Dat op zich, is voor mij een reden om steeds maar weer naar muziek terug te keren. Da's voor mij zelfs de ultieme FUN van muziek maken.

En daarom houd ik b.v. zo van acid lijntjes en house enzo.... of b.v. van Phillip Glass.... dat repeterende daar kan ik mezelf in verliezen...
op dezelfde manier als meditatie. Voor mij in ieder geval probeer ik het gevoel uit meditatie wel weer om te zetten in muziek... of het beinvloed in ieder geval mijn muziek en waar ik ermee naartoe wil enorm! Ik probeer de laatste tijd meer muziek te "schrijven" die op je bewustzijn inwerkt, en niet zozeer op je emoties.

Ik denk dat deze thread voor meerdere mensen hier wel redelijk veel is gaan betekenen...
en als dat niet het geval is, dan is het toch zo voor mij.

-Pugnamibus in Umbra Igitur

Hah, ik ben zelfs na mijn vorige post m'n apparatuur gaan terugzetten.
Gek die ik ben, werkelijk waar.

Nouja morgen komt m'n nieuwe synth binnen.... 'n Korg 800-DV. (Maxikorg)
Lekker ff mee spelen...
Maar dat wilde ik wel gaan doen met m'n fx'jes paraat. En ook wel m'n drumdoosjes. Dan.
En ook wel m'n mengpaneel....
ALTIJD als ik 1 ding wil gaan terug zetten ga ik uiteindelijk maar alles terug zetten.

Zeker een heel fijne thread geworden :D, voor mij toch ook ja.

Origineel geplaatst door Eclectus
Bij mediteren gaat het er nou juist om, dat je de ideeën laat voor wat ze zijn.

Zeer goede aanvulling!
Het is wel zo, de woorden om de ervaring te bespreken die je soms overkomt zijn er niet om dat te beschrijven. Maar je moet er zonder verwachtingspatroon mee bezig zijn zoals je reeds zegde. Voor de nieuwe zielen die voor het eerst lezen over meditatie; je kan er nog zoveel over vertellen en er 100 boeken over kopen, het zelf doen verteld je meer dan die 100 boeken. Enkele goede basisgidsen volstaan, je moet ons niet persè geloven ;). (bibliotheek!)

over het fenomeen HSP. Ik herken heel veel erin. Ik loop momenteel bij een psycholoog, maar ik heb niet echt het gevoel dat hij me begrijpt of dat ik ziek ben, alhoewel ik wel veel symptomen heb, waardoor ik toch bij hem ben terecht gekomen.
Maar ik zit nu dus meer in de richting te denken dat ik me teveel onverhoopt toch in stimuli-rijke omgevingen gooi omwille van acceptatie en... omdat het zo hoort.

Hier herken ik eenzelfde iets van mijzelf denk ik, je denkt al snel op de duur dat je iets mankeerd en het kan natuurlijk wel al een combinatie en verweving zijn van verschillende dingen ondertussen, zeker als HSP zijnde.
Todat je deze nieuwe kijk in een ander kader zal kunnen plaatsen, dan veranderd de ganse kijk op jezelf. Ik bekeek het als een ziekte en bezag het negatief, nu ondertussen als iets heel positief!(heeft wel even geduurd om door te dringen)
Ik heb wel het geluk gehad van in het begin een psychologe ooit ontmoet te hebben die ook HSP is en van de zaken vanaf wist toen ik er een jaartje geleden binnenstapte. Dat scheelt wel. (vele goede zoniet de beste psychologen zijn HSP-> fingerspitzengefühl, spritueel...)
Denk eraan, niets moet omdat het zo hoort onder het kuddegedrag, HSP zijn is namelijk niet van die kudde in die zin je toch wel een tikkeltje anders bent me dunkt, niet beter, niet slechter, gewoon anders. Er moet niets, je ondervind wel op de duur dat overgestimuleerdheid kan lijden tot teveel last.
Er is wel zoiets als gewenning natuurlijk, want jezelf opsluiten lijd alleen maar tot meer opsluiting e.d. . Het is een kwestie van de juiste dosering te vinden en regelmatig weer naar de balans te komen.
(ik ga ondertussen voluit voor een meditatie als ik daar zin en behoefte aan heb, ook al staat er iemand met een leuk voorstel klaar iets te gaan doen voor het plezier ofzo, hetzij wat dan ook, zeg ik vlakaf; "ik ga eerst even wat mediteren, ik kom wel af ofzo...". Maar gewoonlijk zorg ik wel dat ik dat niet hoef, maar er zijn soms al eens van die drukke dagen hè.)
Ik raad je toch maar aan eens het manuscript van Eliane Aron "hsp" eens ter hand te nemen, je gaat echt van je stoel vallen van wat daar allemaal instaat aan openbaringen voor jezelf. Ik zeg dat niet zomaar. Wel in het geval je zeker HSP bent natuurlijk, al is het ook zeker interessant voor mensen die samenleven met zo iemand. Of voor dokters die soms (te) snel iemand blijvend aan wat tranquilizers helpen elke keer enzo. Die dienen de zaak in tijden van hoge crisis, niet op de lange termijn. Sommige producten veranderen de persoonlijkheid en dat is voor mij persoonlijk geen uitweg. Alcohol en drugs hielpen op de duur ook al niet meer, heb ik meegemaakt. Ik drink enkel nog recreatief nu ;) zeer sporadisch.
En wat betreft die kantine dob, daar herken ik mezelf ook wel in.

@Cream:
Heb ook zo'n baantje gevonden, minder grootverdiensel, maar meer verlof dan anderen en dus ook meer vrije tijd voor o.a. muziek, gewoon gelukkig te zijn. :mega:

@Cloudman:
Ben altijd blij dit te horen. Latijn is niet men sterkste vak, die zinmoet ik maar eens googlen of dictionairen by the way ;)

Voor mij in ieder geval probeer ik het gevoel uit meditatie wel weer om te zetten in muziek...

Ben op dezelfde manier met muziek maken bezig op het moment.

Hah, ik ben zelfs na mijn vorige post m'n apparatuur gaan terugzetten

:okdan: :mega:

]Origineel geplaatst door dob
Nouja morgen komt m'n nieuwe synth binnen.... 'n Korg 800-DV. (Maxikorg)

Gearslut!:dubbel: :dubbel:

JA die deal had ik nog lopen.... :maffia:

Zo gaat er ook nog een pianet binnenkomen, en had ik net bijna geboden op een mpc-3000....

Ik ben echt vreselijk. Als 't me maar niet teveel afleid van m'n studeer plannen.

Een ideetje!
wat muziek maken betreft, ik haal eigenlijk niet echt veel niveau en
ben nog niet lang bezig met muziek, maar het besloop me ook wel eens
om er mee te kappen. Ooit, lang geleden (16 jaar en dromen, weetjewel)
wou ik goddelijke muziek maken en podia's vullen en wat weet ik nog allemaal...
(ben dan tijdje niet meer met muziek bezig geweest).
Er bleef natuurlijk wat over van die droom, maar dat werkt ook enorm frustrerend.
Wel, zeer interessant, mede door deze thread te lezen is er toch iets gebeurd.
Ik begon ook weer te denken te kappen en geen spullen te gaan aanschaffen,
maar ik heb besloten om gewoon mijn muziek volledig in de "lol-kamer" in mijn hoofd
te zetten :D Wat betekend dat het dus echt puur om de hobby en de fun moet
gaan en dat ik de ambitie heb om er nooit iets mee te bereiken behalve pure onversneden
plezier en frustratie van de buren :D

En die gedachte werkt bevrijdend en zeer motiverend om verder te prutsen met muziek! :)

@Dob: betekend dat dat de muziekkriebels terugkeerden dan? de terugkeer van de gear?
En zijn er beslissingen genomen? Of nog steeds aan het reflecteren? (beetje snel misschien)

@prophet: ik ga wel nog eens deftig reageren op al je uitleg, en dit is eigenlijk Dob zijn thread, maar
heel veel dank voor je (zalvende) woorden :)

En hoewel het Latijn is, komt het eigenlijk van de Grieken, en betekend
"en in de duisternis zullen wij strijden",
een soort van "whatever happens, we gaan niet opgeven"
in wat voor betekenis dan ook te verstaan.

Het verhaal gaat als volgt: Griekenland stond voor een oorlog met een enorm groot volk en leger
(de perzen dacht ik) en er was al wat gestreden, maar het ergste moest nog komen.
De grieken waren veel te klein en maakten zo totaal geen kans.
De aanvoerder van de perzen riep die van de grieken bij zich en stelde voor:
"geef je misschien nu maar beter over. wij zijn te sterk voor jullie. Als je het niet doet, dan zal
er een duisternis vallen door de pijlen en speren die door de lucht gaan vliegen naar uw gelederen"

waarop die Griek antwoorde:
"en in de duisternis zullen wij strijden"

:peukie:

greetz

cloudy

"en in de duisternis zullen wij strijden"

:peukie:

greetz

cloudy

Leuke anekdote. levenswijsheid!;)

En wat die woorden betreft, graag gedaan. Ineens ook een bedanking aan die die hier zo openhartig zijn geweest. Heb er ook weeral eens wat van opgestoken van dob zijn topic. Het is dikwijls een wisselwerking.

Dan nog eens woordje uitleg over dit:

Als bvb taboe is doorbroken rond het bezoek aan een psycholoog(e) zoals ikzelf ook meermaals heb gedaan en nog ga doen trouwens(een echte leerschool), kan dat anderen misschien aanzetten ook zaken uit te laten klaren waarmee men al lang worsteld. Die mensen doen dat immers graag en hebben daar voor gestudeerd. En zo duur is dat niet, het moet natuurlijk klikken maar er zijn er genoeg. Die mensen hebben de dag van vandaag handen vol werk in deze prestatiegerichte en soms keiharde maatschappij. Nederlanders hebben op het vlak van taboe doorbreken altijd wel een voetje voor gehad op ons belgen. Dat wil niet zeggen dat je te diep in detail moet gaan met alles, maar gewoon erover praten helpt al veel en is toch menselijk.(de spreuk van het nederlandse maandblad psychologie vind ik ook zo mooi :"niets menselijks is ons vreemd")(wat ook zo goed is aan een forum, het breekt al een aantal barrières.) In belgië begint dat nu toch ook stilaan te beteren op dat vlak, maar er is nog veel werk.

Trouwens, ik heb ook meermaals alles willen van de hand doen en zo gedacht van, pfff ik koop een kite en een kiteboard en ga de rush opzoeken en 15 meter "hangtimes" doen boven de noordzeegolven.(dat komt miss nog ;) ).
Maar muziek is gewoon een deel van mijn leven, dus zou ik na een tijdje toch weer snel heimwee krijgen.

:D

@prophet:

moet je horen:
het is eigenlijk onrechstreeks door mijn psycholoog dat ik op dit forum belandt ben!!!
(of dat ik mijn enorme passie voor muziek herontdekte in zekere zin)

en van dat taboe: is zeker waar. ik ken ook nog steeds mensen die een bezoekje aan de psycholoog
een pakske zever vinden en mensen die dat doen... eum... nogal... "bestempelen"...
grrr :(

maar goed. die mensen hebben het soms zelf nog meer nodig dan anderen :D

@dob: uw crisis is blijkbaar goed voor ons... op de een of andere manier... of er zijn toch velen hier
die zeer gelijkaardige dingen beleven soms.

Een hoop van de dingen die ik in mijn posts naar voren bracht heb ik wel vrede mee.
Kappen met blowen hielp daarbij ook een stuk. Ik ben net de magische grens van 5 maand gepasseerd :).

Vergeet niet, iedereen klooit maar wat aan om zijn/haar doel te bereiken. Dr zijn geen regels of normen voor 'een gelukkig leven'. Het is wat je er zelf van maakt.
Waarom zou ik me druk maken om mijn benedenburen die een grote TV kopen en een surround set omdat ze graag films kijken? Van mij mogen ze :). Anderen hier in de buurt willen een mooie auto met spoilers en stoere wielen en staan het ding elke zaterdag te wassen en te vertroetelen. En dan heb je ook nog zo'n gast die altijd met grote kisten en apparaten loopt te slepen ;).

Het is zo simpel: Leef je droom!

-Robin-

1) Als je shrink niet bevalt, ga dan asap op zoek naar een andere (liefst een vrouw)
2) Veel denken doodt je dromen
3) Saaie regelmaat in een onnatuurlijke omgeving zorgt voor depressie
4) Als je al een tijd met een bepaald gevoel zit, moet je dat ook in praktijk gaan vertalen, what's the use of it om aan te modderen? Beter vallen ipv niet te springen.
5) Mijn idee is dat je zover hebt nagedacht, dat je voor jezelf een soort van illusoire waarheid hebt opgesteld, die jezelf buitenstelt van elke vorm van sociale interactie. Ik denk dat het echt tijd wordt om radicaal iets te gaan doen (reis, feest, ontslag, laat je gaan, doe iets gek)
6) Het gezever over gebrek aan talent is... sja... flauw? Je bent zelf trots op het feit dat je al vanaf je achtste in de muziek bent ondergedompeld. Iedereen merkt dat je een bijzonder talent hebt. En dan gaan melden dat je gebrek aan hebt?
7) Zoals ik al zei: zoek een evenwicht in het muziek maken: ga erin op, maar ga er ook op tijd uit. Zo ga je sociaal nog uit de voeten kunnen. Het is ook zo dat je heel de dag op een stoel zit te staren naar een scherm, en wat ga je 's avonds doen? Juist heel de avond staren naar een scherm. Dat kan je een tijd doen, maar op een gegeven moment zegt je lichaam 'How!'. Als je lichaam niet voldoende beweegt, krijg je te weinig zuurstof, beginnen je hersentjes minder zuiver na te denken, geraak je in een denkspiraal, waarna je je van die vragen begint te stellen, waarop je dan misschien een antwoord op kan vinden en mits je het vindt is het heel even opgelost, maar how, daar is de volgende rare vraag weer.
8) Veel lullen is voor meisjes.

hmmmm.... blowen doe ik god zij dank nog maar heel sporadisch.

En Nick, je weet toch dat ik die plaatverkoop een beetje heb gezien als talentmeter?
Dat is het enige waar bij mij het geld vandaan zou kunnen komen omdat ik optreden helemaal niet meer leuk vind.

Ik ga mij in ieder geval inhouden met gear-aanschaf.... denk dat ik maar gewoon na de lopende deals de knip erop houd. Alleen nog eventueel wat ruilen nu en dan....
en dan v.h. vakantiegeld (+aankomend dealgeld) een auto kopen! Jep, ik wil lekker meer vrijheid hebben en eruit kunnen deze zomer!

En dan zien we wel weer.

Van "doe iets geks" ben ik de laatste paar jaren alleen maar slechter eruit gerold... want dat waren dan met name drugs en alcohol excessen gedreven door vage feestjes.... op zijn klimax ben ik met mijn van-de-wereld hoofd met m'n mountainbike tegen een muurtje aangefietst met 35 km/u ofzoiets, waarna ik met een tand minder en mijn halve gezicht open in chock heb besloten toen het ziekenhuis dicht bleek (nouja de hoofdingang) naar Rusland te lopen om boer te worden. Wat daarna is gebeurd allemaal bespaar ik jullie. De volgende dag kwam ik rond de middag weer thuis aan. Mijn mede studentenhuis bewoners in shock....
In ieder geval een les rijker: geen gekke dingen meer....
alles gebalanseerd en doordacht.

:D

maar goed. die mensen hebben het soms zelf nog meer nodig dan anderen :D

je zegt daar al zoiets..;)

Van "doe iets geks" ben ik de laatste paar jaren alleen maar slechter eruit gerold... want dat waren dan met name drugs en alcohol excessen gedreven door vage feestjes.... op zijn klimax ben ik met mijn van-de-wereld hoofd met m'n mountainbike tegen een muurtje aangefietst met 35 km/u ofzoiets, waarna ik met een tand minder en mijn halve gezicht open in chock heb besloten toen het ziekenhuis dicht bleek (nouja de hoofdingang) naar Rusland te lopen om boer te worden. Wat daarna is gebeurd allemaal bespaar ik jullie. De volgende dag kwam ik rond de middag weer thuis aan. Mijn mede studentenhuis bewoners in shock....
In ieder geval een les rijker: geen gekke dingen meer....
alles gebalanseerd en doordacht.

hmm... en ik die dacht dat ik wilde verhalen te vertellen had :D
men zou je meenemen op cafe alleen al om die te horen ;)

maar goed... klaren de donderwolken al weer een beetje op?
persoonlijk had ik veel aan prophet zijn uitleg, maar ook aan die van anderen.
grappig eigenlijk, want het gaat in deze thread in eerste instantie om jou :D

anyways, take care!

greetz

cloudy

hmm... en ik die dacht dat ik wilde verhalen te vertellen had :D
men zou je meenemen op cafe alleen al om die te horen ;)

maar goed... klaren de donderwolken al weer een beetje op?
persoonlijk had ik veel aan prophet zijn uitleg, maar ook aan die van anderen.
grappig eigenlijk, want het gaat in deze thread in eerste instantie om jou :D

anyways, take care!

greetz

cloudy

Ik ben niet zo'n zeeman qua vertellingen hoor.
Trouwens dit is niet "mijn thread", kom op zeg. Ik heb 'm gestart, verder is het publiek domein. Als mensen er baat bij hebben is het alleen maar goed, toch!

Donderwolken opgetrokken.... nee nog niet echt. Dat zal ook nog zeker wel ff gaan duren.

Trouwens ik ga toch stoppen ermee voorlopig...
Ik houd alleen de moogerfoogers (filter en ringmod) en de electrische piano.

Ik ga psychologie afmaken.

Houd de "dob ruimt ob" thread in de gaten!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back