mp3-enquête/onderzoek

Ingevuld.

Heeft er nog iemand iets gehoord van deze Emanuel Vynck?

Deze enquete hebben we allemaal met plezier ingevuld maar dat is ondertussen toch al wel enkele maanden geleden.

Dacht dat die thesys al lang binnen moest zijn (Juni of zo?)...

Emaaaaaaaaaaannuuuuuuuuuuueeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllllllllll????????????????????????

:confused:

Die jongen zal momenteel vakantie hebben , en heel andere dingen aan zijn hoofd hebben. Binnekort begint de vub (kzou het nog eens moeten vragen aan mijn vriendin) weer, misschien hoor je er dan nog iets van.

En? Geflest? :D

pff... ik heb ook geen respons meer gekregen. en kheb zijn mailadres niet meer :stupid

we gaan hem eens iets moeten sturen of zow...

wat ik toch raar vind is dat veel mensen gefocust zijn op geluidskwaliteit, etc. en daar veel geld en moeite in steken-- en dan vervolgens hun muziek op mp3 coderen (zelf doe ik 't ook).. mp3 geeft, zelfs op bitrates van 192 kps, toch een eigen 'karakter' aan de opname vind ik zelf.

Mp3 is makkelijker te verdelen via het net en
past ook beter op mijn draagbaar mp3 spelertje...
maar wanneer er een schijfje geperst moet worden
stuur je toch die mp3 niet op om te masteren?

Origineel geplaatst door r.5
Mp3 is makkelijker te verdelen via het net en
past ook beter op mijn draagbaar mp3 spelertje...
maar wanneer er een schijfje geperst moet worden
stuur je toch die mp3 niet op om te masteren?

Ja- maar met de verbreiding van Breedband, zie ik nu niet de bitrate toenemen. Welke conclusie kunnen we hieruit trekken? Het lijkt wel of veel artiesten het gewoon fijn vinden om 128 kps te gebruiken, ook al zouden ze ook 256 kps kunnen gebruiken. Wordt er uberhaupt nog wel in de luie stoel naar CD's geluisterd, op een high-end audio systeem? Een 128- of zelfs 160 kps MP3 klinkt dan nergens naar.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ja- maar met de verbreiding van Breedband, zie ik nu niet de bitrate toenemen. Welke conclusie kunnen we hieruit trekken? Het lijkt wel of veel artiesten het gewoon fijn vinden om 128 kps te gebruiken, ook al zouden ze ook 256 kps kunnen gebruiken. Wordt er uberhaupt nog wel in de luie stoel naar CD's geluisterd, op een high-end audio systeem? Een 128- of zelfs 160 kps MP3 klinkt dan nergens naar.

correctie: bij onafhankelijke wetenschappelijke dubbel-blinde luister-testen bleek dat een significant deel van de luisteraars dacht dat de MP3 het origineel was, maw: ze vonden de MP3 beter klinken...heel bizar....er zijn ook producers die "masteren" naar minidisk omdat ze die compressie lekker vinden klinken...

natuurlijk heb je MP3 en MP3, de algoritmes die voor encoding en decoding worden gebruikt, plus de afluister-keten spelen natuurlijk erg mee..maar dat wist je vast al :)

maar idd, ik zou nooit een lossy compressie-formaat als mastering-source gebruiken..is toch raar?

Nou, dat die mp3's beter klinken, dat idee heb ik soms ook. Voor DJ toepassingen haal ik wel eens wat mp3's van het net, die ik dan op CD brand. Meestal zijn dat 192 kbs bestanden. 128 kbs vind ik te mager klinken. Ik heb al een paar keer gehad dat ik de gewone CD of LP kocht, en dat ik constateerde dat ik die "te vet" vond klinken. Hoewel ik ook sterk de indruk heb, dat dat gewenning is. Andersom gebeurt namelijk ook wel eens. Soms hebben mp3's een luchtigheid, ontstaan door de compressie, die het origineel niet heeft.

Origineel geplaatst door olafmol
...ze vonden de MP3 beter klinken...heel bizar....er zijn ook producers die "masteren" naar minidisk omdat ze die compressie lekker vinden klinken...

ja, ik had vroeger een oude versterker en die gaf ook een heel mooie, aparte, diepe klank aan de muziek, en ik was daar kapot van, tot ik ineens een goede kwaliteit versterker hoorde die het geluid gewoon weergaf zoals het hoort.

Maar als MP3's 'beter' klinken, hoe maken artiesten dan hun muziek? op 'MP3-sporen'? Waarom dan dure geluidskaarten , software etc aanschaffen. :confused:

Kijk er zijn ook mensen die het naar de andere kant doordrijven en zweren bij SACD of DVD-audio- zo ben ik dus absoluut niet. Trouwens verschil tussen 128 en 192 is aanzienlijk, luister maar naar een goede kwaliteit digitale synthesizer muziek met veel wisselingen in het hoge freq. bereik (of moderne orkest muziek bijv.) en je wilt nooit meer terug naar 192.
OK-veel dansmuziek gaat om de lage bassen en dat is het makkelijkst over te brengen- maar zelfs die lage freqs worden zwaar aangetast door de lossy codecs.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ja, ik had vroeger een oude versterker en die gaf ook een heel mooie, aparte, diepe klank aan de muziek, en ik was daar kapot van, tot ik ineens een goede kwaliteit versterker hoorde die het geluid gewoon weergaf zoals het hoort.

Maar als MP3's 'beter' klinken, hoe maken artiesten dan hun muziek? op 'MP3-sporen'? Waarom dan dure geluidskaarten , software etc aanschaffen. :confused:

Kijk er zijn ook mensen die het naar de andere kant doordrijven en zweren bij SACD of DVD-audio- zo ben ik dus absoluut niet. Trouwens verschil tussen 128 en 192 is aanzienlijk, luister maar naar een goede kwaliteit digitale synthesizer muziek met veel wisselingen in het hoge freq. bereik (of moderne orkest muziek bijv.) en je wilt nooit meer terug naar 192.
OK-veel dansmuziek gaat om de lage bassen en dat is het makkelijkst over te brengen- maar zelfs die lage freqs worden zwaar aangetast door de lossy codecs.

"zoals het hoort" tja..dan moet je de mastertapes luisteren ben ik bang ;)
als je oren zeggen dat het lekker klinkt is het toch goed? ik ga niet voor de meest perfecte reproductie maar voor de in mijn oren/hersens lekkerst klinkende reproductie, als daar ruis en distortion bij horen: prima ;)

Origineel geplaatst door olafmol
[Bik ga niet voor de meest perfecte reproductie maar voor de in mijn oren/hersens lekkerst klinkende reproductie, als daar ruis en distortion bij horen: prima ;) [/B]

ik wel ... ruis vind ik alleen mooi als het door de maker zo bedoeld is..

Dit geeft me toch een raar gevoel. Toen de CD uitkwam was werd hij eerst bewierrookt
als het beste medium en vervolgs werd hij totaal afgekraakt omdat digitaal toch nog
teveel trapjes zou bevatten en krakend vinyl zou toch veel beter klinken.
(Hoeveel DJ denken dit trouwens nu nog altijd!?!)

En nu komen ze ineens met MP3 af en geen haan die ernaar kraait... :confused:

Back