Uitleg om House muziek te schrijven

Origineel geplaatst door korgkonijn
luister je wel muziek? mijn tip is ook: luister naar muziek, maar maak niet na!
je laten inspireren, niet immiteren...

succes en grtz! n_n

Als oefening iets na maken is niet erg.
Als je daarna maar een eigen stijl ontwikkeld.

"house music is a feeling" ik denk dat je het ook niet kan uitleggen, je moet het voelen wanneer de break moet komen, wanneer de climax ontstaat, wanneer je kippevel krijgt van die moddervette fonkie bassline..

uhh, je start een beat en speelt per geluid(bass, string, lead, opvulgeluidjes) de juiste noten op je keyboard.

Beetje vage vraag. Ik denk dat het gewoon in je mot zitten, je moet het niet hoeven te leren.

Nou is house gemiddeld geen moeijke muziek.
De moeilijk heid zit hem meestal meer op technische vlak geluid sounds en mixen.

Origineel geplaatst door Exzit
Nou is house gemiddeld geen moeijke muziek.
De moeilijk heid zit hem meestal meer op technische vlak geluid sounds en mixen.

je hebt house en je hebt HOUSE

Origineel geplaatst door BasicSystem
De beste tip die ik kreeg toen ik begon (wel arbeidsintensief !) is om een track uit te kieze ndie je heel goed vind en die op papier uit te schrijven als een sequencer arrangement.

Je zoekt dan eerst alle lagen uit en het tempo en dan ga je balkjes tekeken op een a4'tje.

En voila, na een paar uur zwoegen heb je een compleet arrangement als voorbeeld.

heb ik ook wel eens gedaan, werkt!!! :D

Origineel geplaatst door olafmol
je hebt house en je hebt HOUSE
Ja maar qua muziek moeilijksheids graad kan je het niet vergelijken met jazz of klasiek.

Ja maar qua muziek moeilijksheids graad kan je het niet vergelijken met jazz of klasiek.

house artiesten als kerri chandler, dennis ferrer, masters at work, glenn underground etc zijn meestal zelfs formeel geschoold in jazz en/of klassiek...luister maar eens naar hun muziek.....een en al jazz

Begin gewoon eens met een loopje... daar is house nogal op gebaseerd :eureka:

ik weet niet welk sequence-programma je gebruikt maargoed:

Pak bijv. eens 1 loopje (sample) van 4 tellen van het nummer wat je zo gaaf en funky vind. Maar niet zomaar een stukje, nee, een 'clean' stukje waar geen zang of gekke dingen gebeuren. Laat dit eens even herhalen en ga dan eens kijken of je er zelf iets aan toe kan voegen omdat dat loopje wel gaat vervelen :D dat is de bedoeling...

Laat dat loopje even voor wat het is, en ga in hetzelfde tempo een eigen beat verzinnen die erop aansluit.
Met die grid-editor bijv.

Als je beat dan een beetje lekker loopt, dus basskick + hihat + snare om mee te beginnen, ga je weer naar je loopje terug en haal je wat laag eruit met een equalizer.

Zet nu je eigen beat eronder en kijk of het qua ritme (* de sound is irrelevant nu) en feel in de buurt komt.
Zoniet, piel rustig met je eigen beat verder totdat hij er wel bij past en haal dan de sample die je hebt gebruikt
weg en ga verder met je eigen beat

house artiesten als kerri chandler, dennis ferrer, masters at work, glenn underground etc zijn meestal zelfs formeel geschoold in jazz en/of klassiek...luister maar eens naar hun muziek.....een en al jazz

lekker hè, jazz in een ander jasje... doet 't altijd goed en kan net zo moeilijk zijn als het schrijven van een klassiek stuk.
Het is zo moeilijk als je 't jezelf maakt hoor

Laatst gewijzigd:
hmm..als ik het allemaal zo lees is het misschien eerst eens een goed idee dat je wat voorbeeld-nummers aangeeft die je vet vindt..dan weten we een beetje in welk genre we het moeten zoeken..want house is een superbrede term

Dus Jazz. Tja dan kan je er wel een ander naampje onder plakken het blijft Jazz.

"house music is a feeling" ik denk dat je het ook niet kan uitleggen, je moet het voelen wanneer de break moet komen, wanneer de climax ontstaat, wanneer je kippevel krijgt van die moddervette fonkie bassline..

House music, it's a spiritual thing, a body-thing, a soul-thing... House Music!

-Eddy amador

:D

Dus Jazz. Tja dan kan je er wel een ander naampje onder plakken het blijft Jazz.

ach..vinnik niet...tis nl wel te onderscheiden als house....

Re: Uitleg om House muziek te schrijven

Origineel geplaatst door Steven V
Uitleg om House muziek te schrijven

Je schrijft het zelf al goed, maar hier dan nog een keertje langzaam:

H...O...U...S...E...M...U...Z...I...E...K

En klaar is kees..

Sorry ik verveel me echt dood...:Z

cloudman citaat:
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Deze link bevat alle informatie die je nodig hebt om house en techno te maken:

http://www.homestarrunner.com/sbemail45.html

BRIL-JANT gewoon!!!

rol van mijn stoel van het lachen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

btw hoe maak je een citaat "zoals het hoort"???

Amai heel veel replys sinds ik gister avond nog keek...

Hartlijk dank allemaal, hier zitten heel veel goeie tips bij. De geheime productietips heb ik eens gelezen (samenvatting waarvoor dank aan Pjotr en iedereen die tips gepost heeft), vond dat er veel goeie tips bij zitten.

Als sequencer gebruik ik alleen mijn MP-7, geen software. Momenteel heb ik weinig studiogear, je moet roeien met de riemen die je hebt natuurlijk. Na mijn vakantiejob (ben nog student) komen er enkele nieuwe toestellen in huis.

Om een voorbeeld van mijn favoriete muziek te geven:

http://www.dancetrippin.tv/?page=viewmedia&action=view&id=42&mediatype=episodes&

Nummer 24 (Chris Williams & Joost van Bellen die wat tracks draaien). Behalve het eerste nummer vind ik die tracks wondermooi. Als ik naar de muziek luister dan word ik werkelijk emotioneel...

Ik ben ook enorme fan van het werk van DJ Sneak, "Da Sneak Style" wordt dat wel eens genoemd (funky deephouse). Nog niks gevonden die ook maar een beetje in de buurt komt van die gast, qua stijl dan.

You Are My All van Todd Edwards
Pressure van MJ Cole
...

Ik heb garage nog niet zo lang ontdekt, was voordien meer in het clubhouse/deephouse genre. Nog steeds eigenlijk, maar "Da Sneak Style" en gargage liggen me wel meer lijkt me.

Tribal:
Remixes van Cevin Fischer
Big Black Beat
Kerri Chandler - Ye Yo Ma (Kaoz Drums)
...

voor sneak achtige dingen (filter disco) ontkom je toch niet aan een sampler...maar kerri chandler achtige stuff kenmerkt zich altijd door aan de ene kant de jazz-melodieuze donkere sfeer...en aan de andere kant z'n slammende beats.....tr909 voor de drums is toch veel voorkomend, en vaak ligt daar een FM-bass overheen die accenten samen speelt met de kick...... probeer gewoon eens wat na te makens

Back