Uitleg om House muziek te schrijven

Origineel geplaatst door EternalFall
The Rough Guide to House Music
by Sean Bidder

http://www.amazon.com/exec/obidos/t.../102-1958999-1906533?v=glance#product-details

Werd inderdaad al geplaatst.

Lijkt me wel een intressant boek voor weinig, ik denk dat ik het ga aanschaffen.

[EDIT]

Book Description
Rough Guides presents a unique, pocket handbook to the world's most incessant dancefloor groove, featuring all the key players and hottest labels from the music's disco roots and Chicago birth, to its Acid House manifestation and world-wide diversification. Focuses on the origins of the music and its central sub-genres: acid house, garage, deep house, and progressive house. Includes career biographies of more than 160 producers, artists and DJs, and discographies for each entry, reviewing the best available on vinyl and CD. Black-and-white photos.

Ik denk dat dit eerder een geschiedenis en naslagwerk is. Toegegeven, de biografieën van meer dan 160 producers maken mij niet bepaald wild... Ik denk niet dat je hier technieken en dergelijke info moet verwachten.

Toch bedankt voor de tip.
[/EDIT]

Origineel geplaatst door Bass
Gewoon , muziek maken is iets creatiefs en dat moet je zelf doen en niet uit boeken halen of je laten vertellen...

Juist. Ben ik volkomen mee eens.

Maar wat ik wilde weten, is de basis. Een gitarist moet toch ook een basis hebben vooraleer die wat moois kan spelen.

Wat ik wil zeggen is dat je toch iets moet hebben waar een touw aan vast te knopen valt; een vertrekpunt vanwaar je verder kunt evolueren. Ik ben van mening dat als je dit niet hebt, je gewoon wat blijft aanmodderen.

Veel mensen hebben al nuttige tips gegeven, waarvoor hulde.

tsjakka...1.2...boem...3.4... klinkt dit als een beginnend housenummertje?

Origineel geplaatst door trancer
tsjakka...1.2...boem...3.4... klinkt dit als een beginnend housenummertje?

erhm :confused: ... dat klinkt meer als een eh...

Origineel geplaatst door 6 trak
als een...? nou?

laat ons niet langer in spanning!

Als een ouwe lul van 50 die de draak probeert te steken met een muziekstroming waar hij de ballen niet van begrijpt omdat 'ie ooit in 1991 een plaatje heeft gehoord die zo begint en daarom zijn conclusie trekt dat house altijd deze structuur zou moeten hebben.
Sterker nog...alles wat in de top 40 staat en waar de jeugd op staat te springen is toch gewoon house?

Zo iets?

R.

De housenummers van tegenwoordig zijn aardig complex... veel filtersweeps, effecten zoals modulerende delays en breaks die klinken alsof het nummer als het ware helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd, veel geluiden, een hoop 'vulling' etc.etc. Heel moeilijk om dat gelijk na te maken en/of als voorbeeld te nemen. Zeker als je net begint.

De echte basis van house kan je goed en duidelijk horen in de oude mellow-nummers van laat zeggen een jaar of tien geleden.

Probeer eens nummers van labels als 'Urban Sound of Amsterdam' en 'Funny Vinyl' te zoeken en te beluisteren. Lekkere, maar naar huidige maatstaven, simpele muziek, terwijl het toch echte house is. Daarin is het nog heel makkelijk om de verschillende tonen en klanken uit elkaar te halen om te luisteren hoe het zit, simpelweg omdat er toen nog niet van die hele heftige dingen in voorkwamen omdat de techniek zich er nog niet helemaal toe leende.

Als je zoiets kan namaken heb je in ieder geval de basis en kan je verder kijken en werken...

Dit zou met je EMU heel goed mogelijk moeten zijn zonder extra apparaten.

Als je uiteindelijk een sampler erbij haalt en nog wat ander spul, nog heel veel (en dan bedoel ik echt nog héél véél) oefenen, luisteren, pielen en proberen, dan zou het niveau van bijvoorbeeld een Cari Lekebush toch eens moeten worden gehaald... :)

Dat is nou het mooie van housemusic.
Not everybody understands housemusic.
It's a way of life, it's a feeling....

Als iedereen housemuziek kon maken,
was het geen kunst meer.

Origineel geplaatst door Ferric
Probeer eens nummers van labels als 'Urban Sound of Amsterdam' en 'Funny Vinyl' te zoeken en te beluisteren. Lekkere, maar naar huidige maatstaven, simpele muziek, terwijl het toch echte house is. Daarin is het nog heel makkelijk om de verschillende tonen en klanken uit elkaar te halen om te luisteren hoe het zit, simpelweg omdat er toen nog niet van die hele heftige dingen in voorkwamen omdat de techniek zich er nog niet helemaal toe leende.

Als je zoiets kan namaken heb je in ieder geval de basis en kan je verder kijken en werken...

Bedankt voor de tips Ferric, ga ik eens proberen. :)

Origineel geplaatst door Steven V
Een gitarist moet toch ook een basis hebben vooraleer die wat moois kan spelen.

Hmmm,. interessante thread Steve,..

Ik zie dat je intussen al een tijdje bezig bent en je zal waarschijnlijk ook wel wat meer spullen
hebben en al aardig wat kennis hebben vergaard.

Ik ben t wel eens met de meeste mensen die zeggen dat t gewoon in je moet zitten.
En dat is dus die basis.
Maar verder moet je wel beseffen dat aanleg en motivatie alleen t begin zijn van alles.
Als je een toffe produktie wil maken moet je vooral kennis vergaren en veel oefenen.
Als je b.v. een midi keyboard gebruikt om je songs te schrijven dan is t heel fijn als je ook daadwerkelijk kunt spelen.
Muziektheorie, notenleer, ritmiek, vingerzettingen, akkoordenopbouw en ga zo maar door zijn heel erg nuttig
en vaak erg onderschat.
Als je deze zaken leert beheersen wordt de manier waarop je tegen muziek maken (en luisteren) aankijkt
veel genuanceerder.
Ditzelfde geldt ook voor sound engineering en andere produktietechnieken.
Werk veel met andere mensen samen,..Kijk hoe zij t doen,..
Ga in een band spelen,..of mix er es eentje uit,..
Vraag es om ruw materiaal van een band of andere producers en maak wat remixen.
Kortom,..probeer muziek van alle kanten te benaderen en wees niet vies van studie.
Er is wel een makkelijke weg maar die is meestal ook de kortse.

Enne,..Geen disco is gemaakt met een sampler,.. Wel is er veel disco gesampeld.

Grtz,...Mario010

Dag mario,

ik volgde deze thread ook met interesse...
en het zijn interessante dingen die je daar schrijft.
Je bent natuurlijk ook al een oude rot in het vak :)
(als ik mij niet vergis)

Het verwonderd me ergens een beetje dat ze disco maakten zonder samplers...
maar anderzijds ook weer niet omdat dat nog niet bestond toen zeker ? :D

maar dat toont nog maar eens het belang aan van muziektheorie dus.
Zelf ben ik ook nog min of meer een noobje... en het ziet er naar uit dat
de studie van de muziektheorie en notenleer en dergelijke... ook voor mij
onvermijdelijk gaat worden.

ik vraag me wel af wat de gemakkelijke manier is... de technomaker manier of zo? :D

-cloudy

Intressante tips Mario, hulde daarvoor.

Ik was er zelf ook al achter gekomen dat wie al keys spelen kan een hele stap voor is. Daarom ben ik ook van plan om na mijn studies muziekschool te gaan volgen.

Remixen enzovoorts vind ik een zeer goed idee en was ik ook van plan om te doen. Heden ten dage heb ik nog geen sampler (die komt na de studentenjob), dus het is nog even wachten voor die plannen.

Back