synth voor "natuurlijke" geluiden?

Origineel geplaatst door Catalunya
Huhh, nou nee voor mij niet
Vertel eens eerlijk? "Dit klinkt toch nergens naar?"
http://www.patchmanmusic.com/AudioDemos/Z1V1DEMO.mp3
Dit bedoel ik nou met "Overruled"

Die trompetjes en die Didjeridoo komen nog in de buurt (alleen is die didgeridoo slecht gelooped)
Maar :r die 3e synth. Zo'n sound werkt op mijn zenuwen. Akelig gewoon. Dat is nu een typische "Korg sound"
Je moet ervan houden.

Op www.lfo4.com staan de factory demo's, die een beter idee geven van de mogelijkheden van de Z1. Trouwens, op demo's alleen mag je niet verder gaan. Zelf uitproberen is veel beter.

@fuse: ik ben het omgekeerd evenredig met je eens: ik vind Korg juist de betere synths voor in bandjes (meer kracht) en roland niet of nauwelijks geschikt (hoewel ik in mijn bandje een Roland stage piano gebruik (die prima bevalt hoor).

Ik ben het er wel mee eens dat Korgs over het algemeen niet zo natuurgetrouw klinken, maar luister bijv. eens naar de orchestral combinations van de 01/w serie (combi A07(orchestra), A49(theoldking), of de trinity. Klinkt toch erg fijn hoor!

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik in de Roland XV-88 ook een geweldige orkest-patch gehoord heb, dus, nouja, nou weet ik het zelf ook niet meer... :confused:

zie handtekening :D

Ligt aan welke Roland. De JV's en XP's klinken niet zo in bands: ze steken niet door de mix. Als dat verholpen is op de XV's en Fantoms dan zijn ze juist zeer geschikt. Behalve de piano's heeft Roland erg veel en goede natuurlijk geluiden, zeker met de expansionboards als extra's. Korgs vind ik echt minder klinken. Ze kunnen wel vol zijn en liggen goed in de mix (waarschijnlijk één van de belangrijkste redenen voor het Triton-succes), maar hun simulaties van natuurlijk geluiden vind ik niet echt. Yamaha is weer ontzettend goed in piano's en e-pianos. Ook wel redelijk in de rest, maar dan is Roland beter.

(niet dat ik alle modellen van de laatste 15 jaar ken, maar goed, we zijn allemaal Fuse... ;) )

Als synths zou ik gaan voor een Kurz K25XX/K26XX of Roland JV of XV-series met expansion board, maar waarom niet gewoon een goeie sampler à la EMU E5000/E64XX. Dan kies je gewoon een goeie samplelibrary met de strings die overeenkomen met jouw smaak. Er bestaan heel goeie (ook onbetaaalbare, zoals Miroslav Vitous string library), maar je vindt vast ook goedkopere libraries met goeie sounds.

En OK ... de Kurzen kunnen ook samples verwerken, maar ik denk wel dat een E5000/E64XX goedkoper is dan de Kurzen, dus is het misschien een valabel alternatief ;)

Je kan misschien ook op zoek gaan naar een Yamaha VL7m. Deze synth is gebaseerd op physical modelling i.p.v. samples. Dit houdt in dat de karakteristiek van een instrument wordt weergegeven door een aantal parameters die je via de interface kan instellen. Je 'maakt' als het ware het instrument na. Dit heeft als voordeel dat je veel meer realtime controle hebt dan bij samplers/romplers en het klinkt allemaal erg realistisch. Enige probleem is dat ze nogal zeldzaam zijn en bijgevolg ook nogal duur kunnen uitkomen.

:doei:

Beetje laat, alleen, en eigenlijk moeten dat soort dingen in de Marktplaatsafdeling. Verder is de Motif (gewone versie) al gedaald naar 999 euro :).

Origineel geplaatst door Hover
De Z1 maakt helemaal geen gebruik van samples hoor.

Van welke synthese maakt deze dan gebruik? Dan vind ik het weer knap van zo'n synth om in de buurt te komen van een didgeridoo. Ook dat trompetje komt in de buurt van een gesamplede echte trompet.

Origineel geplaatst door Catalunya
Van welke synthese maakt deze dan gebruik? Dan vind ik het weer knap van zo'n synth om in de buurt te komen van een didgeridoo. Ook dat trompetje komt in de buurt van een gesamplede echte trompet.

Physical Modelling. Het is een van de 1e generaties virtueel-analoogjes, met als extra dat 'ie ook modellen heeft voor blaas- en snaarsimulaties. En de demo is idd ruk, de Z1 kan stukken beter dan dat ;).

Origineel geplaatst door Yoozer
Beetje laat, alleen, en eigenlijk moeten dat soort dingen in de Marktplaatsafdeling. Verder is de Motif (gewone versie) al gedaald naar 999 euro :).

Tja....beetje laat....kom eigenlijk net pas kijken....en die marktplaatsafdeling...waar kan ik die vinden dan..?

Voor natuurlijke geluiden is inderdaad de Korg Z1 heel goed te gebruiken, misschien nog beter in combinate met een breath control (die ik dus niet heb). Koper instrument zijn vrij natuurlijk na te bootsen en met name variaties van hout (fluit) instrumenten klinken erg mooi. Het pluck model kan ook fantastische gitaar-achtige sounds benaderen.

Enigste dat ontbreekt is een natuurlijk een mooie klassieke piano. Klassieke piano klanken zijn volgens mij een geval apart en alleen met dure ROM gebaseerde modules/synths professioneel echt goed te benaderen. E-piano's lukken wel weer redelijk.

En wat betreft de opmerkingen over de Z1 in zijn algemeen in deze thread: De demo's op internet en de presets zijn inderdaad niet best en zijn niet representatief voor de synth. De Z1 is een moeilijk geval en je moet er veel tijd in steken. Maar het is een hoogwaardig instrument met heel veel mogelijkheden.

Het is ook wat te zien wat je zoekt als 'natuurlijke geluiden' (jaja ik heb het begin van de thread wél gelezen)

Wat ik bedoel, is dat er een enorm verschil bestaat. Vaak zijn er heel mooie orkest-emulaties (van korg en roland weet ik dit bv. yamaha vooral op de nieuwe morif ES, en minder op de vorige motif serie) en deze klinken heel mooi

maar! (opgelet nu...)

De meeste rompler-workstations / synths zijn niet echt goed in het nabootsen van zeer intieme bezettingen / geluiden (bv solo viool is meestal lachwekkend). je hoort dan bv er nog een loop inzitten als je zeer goed luisterd, of het geluid klinkt zeer mager. (vaak worden deze dingen wat verborgen door toevoeging van een hele laag reverb en effects --> daarom is het belangrijk dat je bij het uittesten ook eens de FX uitzet.) Korg en yamaha hebben wel zeer mooie gitaren en organs, en yamaha heeft ook nog hele goeie piano's / EP's.

Wel weet ik dat kurzweil hele mooie emulaties heeft op elk vlak (ja, ook solo instrumenten). Persoonlijk mijn favoriet op het vlak van natuurlijke geluiden (en nog meer trouwens). Ik denk dat de PC-2R een hele mooie optie is aangezien deze nu standaard met orchestral uitbreiding verkocht worden. Deze zal wel een ietsje meer dan 1000€ kosten (1200 ofzo), maar dan heb je wel een heel mooie module met goeie geluiden.

Origineel geplaatst door ka2
De synthesizer/workstation die dat wil nabootsen moet nog uitgevonden worden }:|

:

Bestaat al.

Racy Dieven

Back