low cost goede piano en orchestrale klanken

Het kan niet goed zijn dat je een synth via de hoofdtelefoon-aansluiting moet aansluiten. Dat is vaak de slechtste output met de meeste vervorming.

Bij de JV-1010 heeft deze geen vervorming. Het geluid is gewoon harder, maar dat kun je ook oplossen met een versterker/mixer.

Maar goed, volgens mij is de JV reeks dus ietwat aan de verouderde kant voor mijn toepassing?

Ik denk van niet. Een XV klinkt beter en realistischer, maar een JV-1080 of 2080 is ook zeer compleet en heeft meer een karakteristiek jaren '90 sausje. De klanken zijn wat overdrevener en uitbundiger. Voor jouw soort muziek is dat helemaal niet verkeerd. Draai de filters wat verder dicht en zet er meer galm op = instant sfeer. Aan de andere kant heeft een XV ook alle klanken van een JV...

Ik zit er opeens aan te denken om een goedkope JV-880 te kopen, puur vanwege de felle piano-klank. Als ik die stapel met de piano van de Yamaha S30, heb je een mega live-piano. Maar ja, dan is het verleidelijk om ook de andere klanken uit de JV weer te gaan gebruiken...

"meer een karakteristiek jaren '90 sausje" klinkt voor mij toch als wat verouderd. :)

Ik zal maar een XV halen, dan heb ik beide mogelijkheden in huis.

Ik zat net op Marktplaats te kijken: de prijzen van een JV-2080 en die van een XV-5050 zijn hetzelfde. Dan is de keuze makkelijk.

Overigens bedoel ik met het jaren '90 sausje iets anders dan verouderd. Bij de huidige synths zijn de klanken vaak heel neutraal, droog en nuchter. In de jaren '90 waren de klanken vaak veel grootser, met veel meer hoog en veel meer effecten. Luister eens naar een JV-80 of Korg 01/W en je begrijpt wat ik bedoel. Daar is een simpel instrument al een heel klanklandschap met van alles erop en eraan dat op het werkelijke instrument niet eens zit. Dat zou voor sferische muziek een pluspunt zijn.

Het eindresultaat is niet echt low budget, maar dan heb je ook wat:

XV-3080 voor piano & goede bread&butter klanken+JV world kaart voor de exotische instrumenten die je in lounge/ambient goed kan gebruiken, plus een Korg Z1 voor die buitenaardse strings & koortjes en als goed klavier voor de XV.

Ok, leuk om te horen.

Ik zie dat de SRX kaarten er ook in kunnen? Ik ken de XV-3080 niet, maar herinner me wel dat de SRX-11 en SRX-12 erg goed waren voor piano en elektrische piano, toen ik de Sonic Cell nog had - beter dan de ingebouwde in elk geval.

Maar succes in elk geval hiermee. Genoeg patches om je even bezig te houden!

Het eindresultaat is niet echt low budget, maar dan heb je ook wat:

XV-3080 voor piano & goede bread&butter klanken+JV world kaart voor de exotische instrumenten die je in lounge/ambient goed kan gebruiken, plus een Korg Z1 voor die buitenaardse strings & koortjes en als goed klavier voor de XV.

Algemene pianovraag: ik vind veel pianoklanken erg "kort" klinken tov wanneer ik op een echte piano speel. Is dit (bij de XV) te verhelpen door met een demperpedaal (via de Z1) te spelen, of reageert die daar niet correct op? Andere trucjes? Reverb toepassen doet het al een beetje als een echte piano klinken, maar het blijft toch veel "korter" allemaal. Dat heb ik zelfs bij heel dure digitale/stage piano's, dus het is een algemene opmerking.

Demperpedaal way to go of...?

SRX-02 of SRX-11 lijken nog wel een leuke extra aanschaf bij gelegenheid.

Gisteren had ik al een leuk New Age moment toen ik een Z1 pad en een JV-World harp met de arpeggiator layerde.

Een damperpedaal is voor pianospel onmisbaar.

Verder heb je een leuk setje weten te scoren. Daar kun je voorlopig alle kanten mee op.

Dan ga ik maar eens achter een demperpedaal aan.

En bij gelegenheid ooit de SRX-02, want dat lijkt helemaal mijn sound te zijn.

Het was bij mijn setje wel van belang de Z1 en XV velocity curves goed te kiezen zodat ik expressief kan spelen zonder met muggenpootjes de toetsen te moeten strelen. :)

Denk trouwens dat de SRX-11 beter is, puur omdat 'ie nieuwer is. (Ik heb destijds ook wat onderzoek gedaan naar die twee kaarten.) De samples zijn gebruikt in de RD-700SX stage piano.

Bij solo piano kan ik zelf ook niet zonder damperpedaal. Vraag is alleen of je daarmee het 'kort klinken' probleem oplost, want dat lijkt toch wat anders te zijn dan zowel reverb als sustainpedaal. Ik weet niet wat je referentie is (een bepaald type echte piano?) maar je kan eens kijken naar settings, of voor zo'n SRX kaart gaan - waar alles in elk geval realistisch klinkt weet ik nog uit ervaring.

De 11 klinkt minder als mijn smaak piano. De 02 is op zich ouder en "slechter" maar heeft een klanksoort die me meer aanspreekt.

Het kort klinken is volgens mij op z'n minst deels een kwestie van sustainpedaal. Misschien ook algemeen wat korte samples tov de SRX kaarten. En aangezien het binnenkort vaderdag is, komt zo'n pedaal in orde. :) Op de Z1 kan ik polariteit kiezen, dus het merk maakt niet eens uit.

Wat de settings betreft heb ik even naar de VCA envelope gekeken, maar ik zou de handleiding erbij moeten nemen om wat duidelijker te weten wat ik doe. Het is een LT systeem, en dan moet je wel even weten waar elk punt en interval ligt. :)

Ik denk dat de kortheid van de klanken meer aan gewenning ligt. Je kunt draaien aan de envelopes en effecten wat je wilt, maar de sample wordt er niet langer van.

Ik heb in ieder geval net een SRX-02 gekocht, we gaan het beleven (dàg low cost, ik zit ondertussen in Krome bedragen maar ik hoop met deze combi meer kwaliteit en mogelijkheden te hebben). Dat zou mijn pianowensen toch moeten volbrengen.

Wat ik mooi vind aan de 02 is dat hij echt "concert" klinkt zoals ik het van op klassieke opnames ken, terwijl vele piano's (Yamaha, maar ook SRX-011) veel feller "Japans" klinken.

Ook met er aan te wennen worden ze niet korter of langer. :)

Maar je kunt wennen aan de lengte van de klank. ;)
Ik vind dat vanaf de Roland JV-80 de pianoklanken eindelijk echt bruikbaar waren. Met de pianoklanken van de Korg Wavestation EX heb ik ook wel eens lopen stoeien, maar aan de sample verander je niets.
Bij de EX ontbrak het aan helderheid. Van het oude Yamaha DSR-2000 keyboard had ik geleerd om een nylongitaar-klank bij de doffe pianoklank te stapelen. Dat gaf bij de EX ook meer wat attack aan de klank. Maar toen er een JV-880 kwam, verdween de hele pianoklank van de EX in het niets.
De pianoklank uit de Roland JX-1 is écht kort; die kun je alleen maar gebruiken in een percussieve 2-Unlimited-productie. Maar de piano van de JV-80 kun je al prima lang laten uitklinken. De XV's klinken alleen maar beter. Dat is het stukje gewenning. Met een SRX-bord krijg je de 'full monty'.

Qua lengte en het nagalmen in de klankkast vind ik pianoklanken veel vooruit gegaan de laatste jaren, maar qua klank vind ik de meeste te scherp geworden (Kronos/Krome klinkt wel erg goed in demo's). Ik hoop met de SRX-02 dat vollere, warmere geluid te krijgen.

Qua lengte en het nagalmen in de klankkast vind ik pianoklanken veel vooruit gegaan de laatste jaren, maar qua klank vind ik de meeste te scherp geworden (Kronos/Krome klinkt wel erg goed in demo's). Ik hoop met de SRX-02 dat vollere, warmere geluid te krijgen.

ik ben zelf nooit zo'n fan geweest van de roland piano sound, maar die SRX-02 demo's klinken wel erg goed zeg. Ik kende die kaart niet, maar met name de ruimtelijke samples vind ik echt mooi overkomen.

Ik viel ook een beetje van mijn stoel omdat het zo'n ander soort pianogeluid is dan alles wat je normaal uit digi piano's hoort komen. En inderdaad, de varianten met die realistisch kletterende reverb lijken me super.

Met een beetje geluk heb ik hem morgen in de bus!

Back