Het is ook wat te zien wat je zoekt als 'natuurlijke geluiden' (jaja ik heb het begin van de thread wél gelezen)
Wat ik bedoel, is dat er een enorm verschil bestaat. Vaak zijn er heel mooie orkest-emulaties (van korg en roland weet ik dit bv. yamaha vooral op de nieuwe morif ES, en minder op de vorige motif serie) en deze klinken heel mooi
maar! (opgelet nu...)
De meeste rompler-workstations / synths zijn niet echt goed in het nabootsen van zeer intieme bezettingen / geluiden (bv solo viool is meestal lachwekkend). je hoort dan bv er nog een loop inzitten als je zeer goed luisterd, of het geluid klinkt zeer mager. (vaak worden deze dingen wat verborgen door toevoeging van een hele laag reverb en effects --> daarom is het belangrijk dat je bij het uittesten ook eens de FX uitzet.) Korg en yamaha hebben wel zeer mooie gitaren en organs, en yamaha heeft ook nog hele goeie piano's / EP's.
Wel weet ik dat kurzweil hele mooie emulaties heeft op elk vlak (ja, ook solo instrumenten). Persoonlijk mijn favoriet op het vlak van natuurlijke geluiden (en nog meer trouwens). Ik denk dat de PC-2R een hele mooie optie is aangezien deze nu standaard met orchestral uitbreiding verkocht worden. Deze zal wel een ietsje meer dan 1000€ kosten (1200 ofzo), maar dan heb je wel een heel mooie module met goeie geluiden.