Goede piano + redelijke synth?

Scippy

Stamgast
Hallo Allemaal!,

Nu ik een beetje uit m'n keyboard ben gegroeid wil ik wel eens wat nieuws. Ik ben eigenlijk op zoek naar een synthesizer met een goed piano geluid en 88 gewogen toetsen. Ik had in eerste instantie na aanleiding vna een ander topic de MO8 op het oog en heeft nog steeds wel mijn intresse. Maar nu zit ik eigenlijk toch te denken aan een relatief betere piano met een wat goedkopere synth erbij met hammonds, strings en synth geluiden, omdat ik eigenlijk toch de piano wel best belangrijk vind en die ook het vaakst gebruik met optredens. De synth is in eerste instantie toch wel meer voor het proberen, maar moet ook wel redelijk tot goeie sounds hebben.

Nu vraag ik jullie advies. Wat raden jullie mij aan?

Ik zit zelf te denken aan een Yamaha CP33 piano en een Roland Juno D? Dat is trouwens ook ongeveer tot hoever mijn budget rijkt. CP33 €1100 + JunoD € 499 = 1599.

Iemand andere suggesties?

Laatst gewijzigd:
Die Alesis vind ik een beetje goedkoop uitstralen, en ik wel meer dan een goede piano, want die piano in de MO8 vind ik al beter als die Alesis.

De fusion hd 8 weegt 25 kg ,niet echt een gewicht om mee te gaan lopen zeulen ,maar wel een bewijs van degelijkheid dacht ik zo en uit eigen ervaring ,ik heb de 6hd versie vind ik de pianogeluiden overtuigender dan die van de motif ,plus je krijgt er via hollowsun en alesis zelf een hele hoop gratis soundpacks van het net bij .Maar ik zou gewoon gaan voor het meest voor de hand liggende en een synth kopen die iedereen al heeft

Hmm, nu krijg ik in dit topic allemaal antwoorden die ik in m'n vorige topic wou hebben, ik heb inmiddels verschillende synths geprobeert en binnen mijn budget vind ik de MO6 het best. Nu wil ik alleen nog het gewogen klavier dus ben ik nog op zoek naar de MO8 die ik kan proberen.

Maar omdat de MO8 geen echte stage piano is, en hier in eerste instantie wel naar op zoek was, Zit ik nu toch weer te denken aan een stage piano + een aparte synth dus aan de suggesties die ik op dit moment hier heb gekregen, heb ik vrij weinig. Ik ga de piano regelmatig live gebruiken en de synth niet, dus zou ik de synth thuis kunnen laten.

Nu ben ik dus eigenlijk opzoek naar een goedkope synth met relatief mooie (te editen) akoestische geluiden. En dat voor 499 of minder.

Akoestische geluiden, je bedoelt instrumentemulaties?

Ik kan het fout hebben, maar volgens mij moet je dan niet naar een virtueel analoge zoeken, maar eerder denken aan bv een Roland D-50 ofzo. Die koop je (tweedehands uiteraard, oud beestje :)) samen met PG-1000 programmer (dan wordt hij erg leuk bruikbaar) zeker ruim onder de 500€. Zonder programmer valt er ook goed mee te werken, dan kost hij zo'n 275€ in goede staat dacht ik. Hoeveel de programmer extra moet kosten weet ik niet.

Of als je voor iets nieuwer wilt gaan, een recente zogenoemde "rompler"? Daar heb ik 0,0 ervaring mee (het enige wat een klein beetje in de buurt komt is mijn keyboard, en dat is op echo en reverb na niet te editen :)), dus dat moet je aan iemand anders vragen.

Een stagepiano die misschien aansluit bij je wensen is een Roland RD 300SX (ong. EUR1300.00).
Daarnaast misschien een leuke module voor de rest van je sounds?

Je moet je denk ik het volgende afvragen:
1. wat is mijn budget?
2. wat wil ik in ieder geval? (piano en/of andere sounds)
3. wil ik "all in one" of separate instrumenten?

Een MO8 is best een goeie keus als je in een band speelt. En betaalbaar. Het pianogeluid is meer dan ok voor het gebruik in een band. Je hoeft daar geen extreem hoge eisen aan te stellen, dat hoor je toch niet in de bandmix.

De discussie over nuances in pianosounds heeft v.w.b. gebruik in een band niet zo heel veel zin.

Origineel geplaatst door Bartology
Een stagepiano die misschien aansluit bij je wensen is een Roland RD 300SX (ong. EUR1300.00).
Daarnaast misschien een leuke module voor de rest van je sounds?

Je moet je denk ik het volgende afvragen:
1. wat is mijn budget?
2. wat wil ik in ieder geval? (piano en/of andere sounds)
3. wil ik "all in one" of separate instrumenten?

Een MO8 is best een goeie keus als je in een band speelt. En betaalbaar. Het pianogeluid is meer dan ok voor het gebruik in een band. Je hoeft daar geen extreem hoge eisen aan te stellen, dat hoor je toch niet in de bandmix.

De discussie over nuances in pianosounds heeft v.w.b. gebruik in een band niet zo heel veel zin.

Nouja ik weet dus al wat ik wil kwa piano, ik dat ik met een Yamaha CP33 toch wel heel goed met zit. Want ik speel regelmatig op een roland rd700SX en dat geluid bevalt me niet. De yamaha piano's vind ik wel beter. En de pianosound vind ik toch wel het belangrijkst. Daarnaast lijkt het me wel leuk om met andere sounds te experimenteren, en zoals strings en hammonds zijn dan wel redelijk belangrijk. Ook met de echte synths geluiden wil ik gaan experimenteren.
Mijn budget is dus maximaal 1600 euro en daarvoor wil ik óf een MO8 (die 1399 is) ofwel een CP33 met een synth waar ik dus nog voor aan het rondkijken ben.

Ik dacht - je budget in ogenschouw nemende - aan een Yamaha S30 of S03. Goeie strings, maar qua orgels wat minder (hoewel ik dat van de Motif Classic ook vond, maar die vind jij misschien wel OK, omdat je zo enthousiast over de MO-lijn bent - ik weet dat daar het ES-ROM inzit, maar goed...).

Ook een XP-30 van Roland is misschien een idee: daar zit het oude Orchestral Board standaard in en die is wel goed (tenminste, mijn SRX-06 met de samples van die kaart erop is goed). Als je de orgels niet goed genoeg vindt, kun je upgraden met een SR-JV-"sounds of 60s/70s"-kaart.
Weet niet of je het dan helemaal redt qua budget, maar misschien met goed zoeken op de 2e-hands-markt...

Succes!

Kies anders voor een gewoon goede digitale of stage piano. Met de MIDI out kan je aansturen wat je maar wil. In het kader van recyclage van bestaand instrumentarium heb ik ook de oude digitale Roland HP126 (mooi pianogeluid, lekker gewogen toetsen met hamergevoel) aan de EMU en andere romplers en synths gehangen. Werkt best en zo kan die oude nog een heel aantal jaartjes mee. Als je in een band gaat spelen, ga je inderdaad best voor een goeie stage piano (ook makkelijk een goede tweedehands te vinden), maar de rest van de setup blijft.

Origineel geplaatst door wil72810
Kies anders voor een gewoon goede digitale of stage piano. Met de MIDI out kan je aansturen wat je maar wil. In het kader van recyclage van bestaand instrumentarium heb ik ook de oude digitale Roland HP126 (mooi pianogeluid, lekker gewogen toetsen met hamergevoel) aan de EMU en andere romplers en synths gehangen. Werkt best en zo kan die oude nog een heel aantal jaartjes mee. Als je in een band gaat spelen, ga je inderdaad best voor een goeie stage piano (ook makkelijk een goede tweedehands te vinden), maar de rest van de setup blijft.

Ja, ik kies zowiezo voor een goede stage-piano, en daarbij wil ik via midi inderdaad nog een synth aansturen voor de andere geluiden.

Die s03 van yamaha lijkt me wel wat, die heb ik gisteren nog bij lokale muziekwinkel zien staan. klavier was niet echt super, en verder heb ik hem niet aangehad ofzo, dus over de sound kan ik niks zeggen. Maar die ga ik denk ik snel even proberen. En als het goed is hebben ze bij een andere muziekwinkel de MO8 binnengekregen deze week, dus ga ik die ook nog even uittesten. En de cp33 ook trouwens.

Hmm, de mo8 is nog niet binnen:-S, heeft iemand nog suggesties voor synths?

Toetsgevoel PC2X is zooooooooooooooo lekker :D :D heb nooit een beter toetsgevoel op wat voor synth dan ook gevoeld.

Origineel geplaatst door RemcoG
Toetsgevoel PC2X is zooooooooooooooo lekker :D :D heb nooit een beter toetsgevoel op wat voor synth dan ook gevoeld.

Jaaaaa, niet verder zoeken maar een PC2X kopen. Met vintage keys board.:{

de PC1X is ook niet verkeerd. Ik heb de gok ook gewaagd en daar geen spijt van. Net als de Pc2X een enorm fijn spelend klavier, dezelfde sounds minus de KB3 hammond maar met Orchestral ROM.

Yuppie.. vandaag de MO8 geprobeert, naast de CP33. De CP33 is haast niet beter in de piano dan de MO8, dus de MO8 wordt het! Er zitten echt mooie geluiden in! Vooral dus de piano, orgels en synths zijn echt mooi, en je kunt ook veel editen. Bij de CP33 moet je het doen met de piano geluiden die er in zit. Dus ik ben d'r (bijna) uit, het word de MO88)

Ik heb zelf ook een MO8 inmiddels en ben er erg tevreden over.
Hoewel ik de piano wat te wensen over vind laten.

Nu kan het zijn omdat ik tijden lang op een P200 van Yamaha heb gespeeld,
Maar toch...

Is er iemand die me op een makkelijke manier kan helpen aan een software oplossing daarvoor?

Specs:
Yamaha MO8
Macbook 2.2 GHZ 2Gb ram
Logic studio (met voornamelijk de bedoeling om mainstage te gaan gebruiken, live) Heb dus AU instrumenten nodig....

Back