low cost goede piano en orchestrale klanken

Nicolas 2000

It's a household name
Dus, op zoek...Mijn muziek is in het genre orchestraal met synths erbij. Het mag wat dromerig zijn, beetje Enya/Oldfield. Ik heb een collectie analoge synths, maar ik mis de realistische klanken. Wat zijn de eisen:

-mooie akoestische piano's die ook aan traag tempo goed klinken
-mooie orchestrale geluiden, met name solo en ensemble strijkers, ook koren
-breed assortiment aan fluiten, harpjes, etc.
-mooie pads mag ook wel.

En dit liefst goedkoop. Ik had vroeger een Yamaha S80, maar ik zou graag een nog wat mooiere pianoklank hebben.

Een Jupiter 80 of Kronos zijn sowieso goed, maar wel erg duur. Ik zoek het liever goedkoper. Een Jupiter 50 is wel iets goedkoper, maar nog steeds duur en dan heb ik liever meteen the real deal. Liefst meer dan 61 keys, maar niet noodzakelijk.

Kandidaten:
-Casio XW-P1: klonk me te plastic
-Korg Krome: lijkt me wel goed als hij goedkoop genoeg is, dus tweedehands nog even wachten tot hij merkelijk goedkoper wordt dan nieuw
-Korg Kross: geen ervaring mee, misschien iets te cheapo?
-oudere Korgs: welke?
-Yamaha: meestal niet echt mijn soort klank, niet dromerig en smooth genoeg
-Roland: ook daar zijn mogelijkheden. Motif? Goedkope Juno Di kon iets zijn, maar ik vind het jammer dat hij enkel via PC te editen is. Is de XP80 nog iets of klinkt dat tegenwoordig toch maar wat gedateerd en plat?

Graag wat advies. Bij voorkeur aan de onderkant van de markt (laat ons zeggen <500€) want bij de duurste bakken weet ik wel wat kiezen, maar je mag gerust ook duurder spul voorstellen waar ik niet aan gedacht heb.

Tja, je schrijft de pianoklank van de Yamaha S80 af. Ik ben wel tevreden over de pianoklank uit de technisch identieke S30. Een P50m klinkt wat breder en rijker, maar is minder goed in de mix te plaatsen. De brass- en stringsklanken van de S30 klinken heel goed en beter dan die van bijv. een Korg Triton. Een Yamaha klinkt wel heel neutraal en nuchter. Dus als je dromerigheid zoekt, zul je wat met de effecten moeten doen.

De oude Roland JV-80 heeft heel mooie gedateerde strings en brassen. Voor dromerige muziek niet verkeerd. De klank staat als een huis en is des jaren 90's lekker overdreven fel en vol effecten. De pianoklank is echter mono en fel: meer geschikt voor dance en rock, maar met een flinke dosis galm en de filter wat dichter gedraaid kan hij ook heel atmosferisch klinken. Een XP klinkt slapper dan een JV en een Juno D(i) nog weer veel slapper dan een XP.

De Korg Krome is heel allround. Hij kan zowel realistisch als dromerig klinken. De Kross lijkt me meer echt onderkant van de markt. Qua klank lijkt hij het brede Korg-sausje te missen; alsof je een 64kb Mp3 van de Krome aan het beluisteren bent en met veel kortere samples.

Een Roland XV (behalve de 2020 met goedkope converters) is weer superieur aan de JV en XP: meer realistische samples afkomstig van beroemde sample-libraries, meer effecten en meer polyfonie. Moet voor <500 euro ook goed te doen zijn. Dat lijkt mij de beste allrounder voor het doel. De strings, brassen en piano's klinken beter dan die van een Korg en de klanken zijn rijk genoeg om er in combinatie met de effecten een groots en breed klankbeeld mee neer te zetten.
Plus: je kunt er expansieborden in zetten met nog meer en betere orchestrale klanken.

Laatst gewijzigd:
Heb je ook een Kurzweil PC3LE7 overwogen? Die vind ik persoonlijk beter klinken dan de Roland XV2020. Zeker als je ook veel orchestrale geluiden tot je beschikking wilt hebben, is dat instrument interessant. De nieuwprijs ligt boven je budget, maar ik zie dat je de Korg Krome ook in je lijstje hebt opgenomen.

Misschien iets van een (tweedehands) Korg M50, X50, PS60? Sommige zijn gebaseerd op de M3, andere op het platform dat ook in de Triton zit.

Als toetsen niet belangrijk zijn, is de Sonic Cell van Roland het overwegen waard. (Incl. eventueel SRX kaart voor de piano's.) Er was voorheen ook een Juno van Roland die gebaseerd was op die Sonic Cell; had dezelfde specs.

Klinkt flauw, maar ik zou toch eens in een muziekwinkel kijken, want er is op zich heel veel keus in budget-allround synths maar het is zo persoonlijk qua bediening en welke sounds nu echt belangrijk zijn...! Ben wel met je eens dat die Casio niet goed is, alhoewel ik wel fan ben van hun Privia piano's!

Bedankt voor de ideetjes. Ik laat nog even wat reacties op me afkomen en check ondertussen Youtube.

Heb je ook een Kurzweil PC3LE7 overwogen? Die vind ik persoonlijk beter klinken dan de Roland XV2020. Zeker als je ook veel orchestrale geluiden tot je beschikking wilt hebben, is dat instrument interessant. De nieuwprijs ligt boven je budget, maar ik zie dat je de Korg Krome ook in je lijstje hebt opgenomen.

Ik vind niet meteen een (tweedehands) prijsidentificatie hiervan.

Zijn er nog andere interessante Kurzweils? En dan niet de oude reeksen met die Micropiano triple strike piano, want die vind ik nogal saai klinken.

Bij een goedkope Kurzweil kom je uit op de oude K2000 en K2500. Maar de nieuwste K-serie is nog steeds gebaseerd op de oude 2000 uit 1992, dus een Kurzweil veroudert niet snel, of het merk vernieuwt zichzelf niet genoeg.
Elk merk heeft zijn eigen klanksfeertje. Yamaha klinkt neutraal en nuchter, Korg klinkt synthetisch en dromerig, Roland klinkt 'turbo', maar liever iets temmen wat er teveel in zit dan iets erin willen draaien wat er niet in zit, Kurzweil klinkt donker en puur.
En dan heb je het verschil tussen pro en budget. Een Yamaha MM gaat nooit klinken als een Motif, een Korg PS60/Microstation gaat niet zo breed klinken als een Krome/Kronos en een Roland Juno/Sonic-cell/Soundcanvas gaat nooit zo dik klinken als een Fantom/XV.

deze?

Fantastische Kurzweill KME 61 Synth

op MP

links doen het niet meer....

:mega:

Lekker goedkoop, maar da's even 1000km rijden. :( En als ik me niet vergis zijn dat dus die klassieke Kurzweil piano's en dergelijke die voor mijn smaak een beetje aan de saaie kant zijn.

GEM RP-X module. Klein. niet duur. Fijne pianoklanken. Voor strijkers en ander spul zou ik toch uitwijken naar een sample library als EWQL Silver of Gold. En als je toch die kant op mocht stappen, check dan ook even Imperfect Samples Ebony Grand ;-)

En dit?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153676

Midden Nederland kan wel erg ver zijn voor mij, maar met het MOSS board denk ik dat je er wel leuke strijkerachtig spul mee kan maken. Is de Triton piano goed of wordt dat huilen?

Bedenking is dat ik voor die prijs wel een tweedehands Krome 61 moet kunnen vinden...

Ik heb trouwens geen workstation nodig, maar je kan er bijna niet omheen in deze categorie. :) Ik wil hoe dan ook wel een PC-loze oplossing.

Lekker goedkoop, maar da's even 1000km rijden. :( En als ik me niet vergis zijn dat dus die klassieke Kurzweil piano's en dergelijke die voor mijn smaak een beetje aan de saaie kant zijn.

ik zou deze met de post doen, is een stuk goedkoper.

:mega:

En dit?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153676

Midden Nederland kan wel erg ver zijn voor mij, maar met het MOSS board denk ik dat je er wel leuke strijkerachtig spul mee kan maken. Is de Triton piano goed of wordt dat huilen?

De Triton piano is huilen met tuiten. Dat doet een Casio'tje van 149 euro nog beter. Dan nog veel liever de oude mono Roland JV piano uit 1992. Die heeft tenminste bakken vol karakter. Net zoals de uitgeleefde piano uit de Korg M1, maar dan mooier en breder inzetbaar.
Niet voor niets hebben veel toetsenisten een stagepiano in combinatie met een Triton.

En dan heb je het verschil tussen pro en budget. Een Yamaha MM gaat nooit klinken als een Motif, een Korg PS60/Microstation gaat niet zo breed klinken als een Krome/Kronos en een Roland Juno/Sonic-cell/Soundcanvas gaat nooit zo dik klinken als een Fantom/XV.

Het verschil zit 'm vooral in de aansluitingen, afwerking van behuizing en toetsen, aanwezigheid van samplefuncties e.d. En in sommige gevallen de klanken. Maar daar moet je per geval naar kijken. De Sonic Cell is gewoon een Fantom in een doosje zonder sample- en sequencerfuncties voorzover ik weet. Prima klinkend ding in elk geval, niet breder of smaller of dikker of dunner dan een Fantom, en daarnaast enorm stevig en degelijk.

Los daarvan vind ik zelf dat -als je puur naar de klank kijkt van dit soort allround-synths- de nieuwe budgetmodellen vaak beter klinken dan de oude mid-range modellen. Afwerking, kwaliteit van het keyboard of user interface is bij die oudere vaak wel beter.

Wat leeftijd van synths betreft: hoe ouder, hoe dikker en overdrevener de klank. Nieuwere synths klinken vaak keuriger en softer. Voorbeeld: een Roland JV-80 klinkt enorm overdreven en maakt smaakvolle karikaturen van de klanken. Een Fantom klinkt een stuk keuriger, correcter en minder overdreven. Een Korg 01/W maakt ook hele landschappen van klanken die op een nieuwe Korg ineens veel simpeler klinken.
Vergelijk ook eens de Staccato Heaven-klank uit de Roland D-50 met die van een JX-1 en die van een RD-300NX. Bij de D-50 klinkt die warm en breed, bij de JX-1 heeft Roland er nog een turbo-sausje overheen gegooid, maar bij de nieuwe RD-300NX is het ineens een enorm softe, compacte klank geworden, waarbij als je de filters vol opengooit er nog geen hoge tonen te ontdekken zijn.

Het verschil zit 'm vooral in de aansluitingen, afwerking van behuizing en toetsen, aanwezigheid van samplefuncties e.d. En in sommige gevallen de klanken. Maar daar moet je per geval naar kijken. De Sonic Cell is gewoon een Fantom in een doosje zonder sample- en sequencerfuncties voorzover ik weet. Prima klinkend ding in elk geval, niet breder of smaller of dikker of dunner dan een Fantom, en daarnaast enorm stevig en degelijk.

Het echte verschil zit hem in de electronica. De Juno/Sonic-cell/SD-50 kan wel de klanken van een Fantom hebben, maar gezien de veel goedkopere electronica komt de klank er veel dunner uit. Ga ze maar eens vergelijken in een muziekwinkel. Het donder en geweld van een Fantom ga je met een Sonic-cell niet beleven.
Hetzelfde geldt voor de Korg PS60 vs. Triton, of de Yamaha MM vs. Motif. Wél dezelfde samples, maar niet dezelfde klankkwaliteit.

Wat leeftijd van synths betreft: hoe ouder, hoe dikker en overdrevener de klank. Nieuwere synths klinken vaak keuriger en softer. Voorbeeld: een Roland JV-80 klinkt enorm overdreven en maakt smaakvolle karikaturen van de klanken. Een Fantom klinkt een stuk keuriger, correcter en minder overdreven. Een Korg 01/W maakt ook hele landschappen van klanken die op een nieuwe Korg ineens veel simpeler klinken.
Vergelijk ook eens de Staccato Heaven-klank uit de Roland D-50 met die van een JX-1 en die van een RD-300NX. Bij de D-50 klinkt die warm en breed, bij de JX-1 heeft Roland er nog een turbo-sausje overheen gegooid, maar bij de nieuwe RD-300NX is het ineens een enorm softe, compacte klank geworden, waarbij als je de filters vol opengooit er nog geen hoge tonen te ontdekken zijn.

Ok, dat een klank met dezelfde naam op twee verschillende machines anders klinkt kan natuurlijk heel goed. Ik zou alleen niet zo snel conclusies trekken over wat het 'vet', 'turbo' etc. maakt zonder de apparaten door en door te kennen qua techniek...: misschien wel een heel andere sample met dezelfde naam, misschien andere software die gewoon een ander geluid veroorzaakt en als derde reden bestaat inderdaad dat de electronica anders is en dat het voor alle klanken geldt. En zijn turbo-piano's dan beter dan die van de RD-300NX?

Succes in elk geval met de zoektocht naar een goeie oplossing. Wilde nog even toevoegen dat ik zelf een PS60 heb voor oefensessies: niet alleen lekker licht en betaalbaar, maar klinkt ook goed, en voor dit gewicht een uitstekende keyboardaanslag. (De pianosounds zijn ook prima. Ik heb het idee dat de kwaliteit van pianospel meer beperkt wordt door het niet-gewogen klavier (wat toch altijd een minder soepel resultaat geeft, bij mij althans) dan door de geluidskwaliteit an sich.)

Back