Yamaha O1X: Ervaringen?

Volgens de laatste berichten komen de nieuwe mLan drivers op 9 juli 2004 beschikbaar!

Voor wie niet kan wachten... Japan is een dag eerder ;)

Kweenie hoor. Dit hele gedoe van die drivers vind ik maar erg lang duren hoor. En je weet nu al dat ze zowieso niet alle opties hebben die R&D beloofde op dat ene forum. Dus wordt je nog maar half geholpen.

En de mensen die zo'n presonus bak hebben worden keihard genaaid door het incompatible met bepaalde firewirekaarten te zijn.
En dan Yamaha die met hun 'sorry, sorry we zullen er alleen aan doen' verhaaltje aan komen kakken. Dat heb ik toen met m'n EX5 ook al gehoord en hoe dat is afgehandeld is gewoonweg schandalig verlopen.
Yamaha is qua klantenloyaliteit gewoon k*t met peren.

Dus iedereen die overweegt om mLan zooi te kopen zou ik zeker aanraden om dit goed te testen en als het niet werkt gewoon terug naar de winkel te brengen want als het niet werkt kun je er gewoonweg niet op gokken dat het ooit wel gaat werken.

En mij leek het ook superstrak om d'r aan te beginnen maar als ik al die problemen lees van die mensen en van R&D zelf gehoord hebt welke nadelen er aan kleven heb ik zwaar zoiets van 'moet ik d'r wel aan beginnen?'.

Ik wil meer dan 32 ins/out aankunnen in de drivers en 2 computers met elkaar kunnen syncen. Maar dat kunnen ze wel bouwen maar ze weigeren het te doen. Terwijl hun marketing geblaat daar geen zinnig woord over rept, alleen maar hoe goed en strak het werkt.

Dat je 01X goed werkt en je verder weinig gezeik hebt kan wel maar als je er meer mLan tralala aan gaat hangen en het werkt maar half vind ik zowieso zeer verdacht.

Jij waait ook met elke wind mee hè? ;)

Meen me nog te herinneren dat er hier iemand op het forum LAAIEND enthousiast was over mLan. Het was DE shit!

Maar aangezien Yamaha het geen gratis drivertje laat worden waar je even een aantal PC's mee aan elkaar kunt knopen, ben je minder positief geworden en kunnen de heren niets goeds meer doen. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in.

Ze zijn de drivers aan het doorontwikkelen en hebben er nu (zeker met de komende release) voor gezorgd dat o.a. de 01x gewoon goed gebruikt kan worden. Dat kan hij al, want ik heb er 0,0 problemen. Als de CPU (nu 10-15% bij 16 mLan kanalen) nog verder daalt zoals men beloofd na de afgelopen Beta-test, dan word ik daar alleen maar nog vrolijker van.

En ja... tuurlijk wil ik meerdere PC's in het netwerk kunnen hangen. Maar daarvoor heb ik de 01x niet gekocht. En als dat dadelijk kan... dan krijgt Maik daar alleen maar een hele strakke broek van.

Eén ding ben ik met je eens. Yamaha praat meer dan dat ze doen! En dat heb ik ze op dat forum ook al meer dan eens verweten. Ze hebben de klanten aan het lijntje gehouden met hun praatjes, terwijl de drivers gewoon niet goed waren. Maaaaaaarrrr... nu zijn ze dat wel en werkt alles goed. Ik denk dat Yamaha er goed aan doet om als extraatje (goedmakertje) een OS update voor de 01x uit te brengen met wat leuke extra's die op de wish list staan.

Maar goed... ik meen vanmiddag vernomen te hebben dat de 01x bijzonder goed verkoopt. Dus het voortbestaan van het mLan verhaal komt wel goed.

Je hebt gelijk. Theoretisch is mLan supergeil.

Maar zoals het nu door Yamaha gerealiseerd wordt is bijzonder knullig.
Sterker nog het zijn een stelletje sufk*tten daaro.

Voor hetzelfde geld wordt het hele zaakie opgedoekt na 5 jaar en kun je naar updates fluiten.

Origineel geplaatst door fuse
Voor hetzelfde geld wordt het hele zaakie opgedoekt na 5 jaar en kun je naar updates fluiten.

Dat is inderdaad het nadeel vandaag de dag. Je bent TE afhankelijk van updates omdat producten met bugs en al de winkel in geschopt worden.

Maar goed... daarom ben ik blij dat de combinatie 01x / SX2 / XP nu al prima werkt :okdan:

De nieuwe mLan drivers (v1.51) inclusief firmware update voor de 01x zijn gereleased.

Een aantal kleine bugs in de beta versie 1.50b6 zijn gefixed in deze final release.

Bevindingen volgen nog.

Even nog wat aanvullende info:

What’s new in the 01X Firmware V1.03

The issue whereby the 01X does not lock to its internal word clock if switched by loading a Graphic Patchbay template file that specifies internal operation for word clock, whilst the 01X is locking to an external word clock source, is now addressed.

New in this mLan update:

• Added template load/save feature for Graphic Patchbay.

• The mLAN driver fully supports Hyper Threading. If you turn on the Hyper Threading on your computer, you can reduce the load factor from them LAN Driver.

• Average CPU load for typical case systems is reduced. Percentile reduction varies from system to system.

Known issues with 1.5.1:

1: Port enumeration: The Windows XP Graphical Patchbay presents a maximum of 8 MIDI out ports and 17 MIDI in ports, which means that more than two S400 mLAN devices (i88x,01X, mLAN16E) full MIDI connectivity is impossible. This is due to the current Windows driver model and is being addressed for a future update. The current driver model enumerates 8 MIDI ports per devices, even though they may use fewer than this in reality.

2: Template load to devices with fewer ISOC channels. (The number of ISOC channels decide how many number of mLAN devices you can connect to/from PC. The number depands on OHCI chip on your PC or IEEE1394 cards.) Some PC OHCI compatible IEEE1394 cards feature a total of 8 ISOC channels to the mLAN Buss driver (Isoc = Isochronous send or receive channels). If a template has been made which involves multiple connected devices to the PC on this type of device, and then it is loaded onto a PC with fewer ISOC channels (For example TI based cards typically feature 4 isoc channels whilst some VIA chipset devices feature 8), the template load may report errors. Please reduce the number of simultaneously independent connected devices to the computer if this is the case.

Origineel geplaatst door D-mike-E
Die DVD is zeker leuk om te kijken. Valt een beetje tegen omdat ik iets meer in depth verwacht had. Maar goed, dat kan dus aan mij liggen.

Wat ik wel heel gaaf vind is het allerlaatste onderdeel: Frontpanel Overview. Een soort video-handleiding, waardoor je de machine al deels kent voor je hem hebt :)

iss idd leuke video. hebbem ook:) wel geen dolgedraaide bert:P
ik als handleidingen-lazy man heb hier veel aan gehad, aan deze dvd...

Heb ook nog een paar vragen voor ik zo iets werkelijk ga kopen.
Ik wil hem zeker ook eerst uit proberen.
maar is de effecten procesor die er in zit goed die via DSP loopt.
Want een vriend van mij heeft namelijk 2 scoop kaarten van creamware staan.
ook op zich wel gaaf.
Die wilde ik eerst gaan kopen maar toch van gerdachen verandert om deze te gaan kopen(dat is me trouwen in een winkel aan geraden).
Hij zij dat die DSP niks is en nu wil ik vragen aan jullie of dat zo is.
En is hij goed met soft synths en welke hardware synths kan ik na bootsen.
Ik wil toch wel mijn geld goed besteden dit is namelijk niet een goed koop ding he ;{
Na ik hoor het wel van jullie en post even waar ik hem het goed koopst kan krijgen
Zou hem het liefts voor een scheet :kont: en 3 knikkers willen hebben maar ik denk dat dat niet gaat dus maar goed.
Ik hoor het wel van jullie

Havelock

externe effeckten

externe effeckten

Hoe of kan ik met dit ding ook externe effeckten aan sluiten.
Ik heb aan achterkant wel een oux uit gezien.
Maar hoe moet ik hem dan weer terug sturen.
Of moet ik dat doen met een van de gewone kanalen ingangen.
En is het dan ook mogelijk om meer dan een effeckten bak aan te sluisten.
Ik namelijk zo wie zo een boss vf-1 aan sluiten.
hier onder een plaatje en hij beschikt ook ver een digitale coax aan sluiting.

wie kan mij daar meer over vertellen want ik zit er nog al mee want ik vindt het zo zonde om dat ding aan de kant te moeten leggen.

Havelock

Attachments

• bossvf1.jpg
    bossvf1.jpg
    33,8 KB · Bekeken: 91
en hier de achterkant

en hier de achterkant

zo als je ziet kan je zien dat hij ook over een coax aansluiten beschikt alleen uit dan he *D

Attachments

• vf-1_rear.jpg
    vf-1_rear.jpg
    21,2 KB · Bekeken: 104
aux

aux

kijk dat dacht ik al zoiets.
Dan ben een extra ingangen kwijt
En als ik het zo begrijp kan je maar een effeckten kastje op kwijt.
Dat is wel jammer.
En is daar nog een op lossing voor een 2de aan te sluiten.
Of is die interne zo super mooi dat geen effeckten bakken meer nodig heb voor een 2de bak. ?

Havelock

Bij elke externe effectenbak ben je op je mengpaneel ingangen kwijt.
Plus aux/omni out. Maar dat hoort er bij.
Handige van die VF-1 dat je de spdif out in de spdif van de 01X kan gebruiken en je dan alleen die ingang kwijt was. Maar als je die toch al niet gebruikte is het toch handig.

plus je hebt toch in de regel bij meerdere units een patchbay waarin je gewoon je effect chain configureert danwel switched welke je op welke ingang hebt zitten van je mengtafel, evt. hang je er een i88x aan voor meer i/o's, maar in de praktijk merk ik dat de 01x genoeg biedt om zeker in het begin er erg veel uit te halen.

Back