Yamaha O1X: Ervaringen?

Zou niet de eerste en laatste keer zijn dat reviews in de Interface niet helemaal de juiste conclusies trekken. (om maar niet te zeggen dat ze soms bijna zuigen)

En gamen en internetten en films bekijken en weet ik het allemaal niet kan makkelijk op 1 computer hoor. Ook zonder multiboot. Al dat gezift over tweaken en dan alleen maar muzieken maakt geen moer uit. Soms vraag ik me af of er mensen voor het opstarten hun computer 3x aaien omdat hij het anders niet goed zou doen. :P

Beetje vage opmerking Fuse.

En gamen en internetten en films bekijken en weet ik het allemaal niet kan makkelijk op 1 computer hoor. Ook zonder multiboot. Al dat gezift over tweaken en dan alleen maar muzieken maakt geen moer uit.

Op een aparte partitie heb ik mijn netwerkkaart, overbodige USB2.0 kaart en tweede FireWire kaart uitgeschakeld staan. Hierdoor komen er IRQ's vrij waarvan er eentje dedicated ingenomen wordt door de FireWire kaart voor de 01x. Iets wat wel degelijk een betere performance ten gevolgen heeft.

Daarnaast heb ik op die partitie geen virusscanner op de achtergrond meedraaien en geen firewall (btw. networking via FW ook uitgeschakeld). Ook alle overbodige services (netwerk, internet, e.a. shit) heb ik ge-killed. En als jij dan zegt dat je dan geen merkbaar betere performance kunt constateren, dan twijfel ik toch zeer sterk aan jouw waarnemend vermogen :duivels:

Origineel geplaatst door fuse
Zou niet de eerste en laatste keer zijn dat reviews in de Interface niet helemaal de juiste conclusies trekken. (om maar niet te zeggen dat ze soms bijna zuigen)

En gamen en internetten en films bekijken en weet ik het allemaal niet kan makkelijk op 1 computer hoor. Ook zonder multiboot. Al dat gezift over tweaken en dan alleen maar muzieken maakt geen moer uit. Soms vraag ik me af of er mensen voor het opstarten hun computer 3x aaien omdat hij het anders niet goed zou doen. :P

Het is in ieder geval zo dat het driver verhaal klopt. En het activeren van de driver ook. Dus waar je het precies over hebt. En daarbij is zuigt het natuurlijk wel dat het apparaat een constante belasting van 12% voor zijn rekening neemt. Vind ik niet echt tof. Ik weet niet of je een beetje moderne spellen speelt. En online? Daar wordt je niet blij van...

Origineel geplaatst door D-mike-E
Daarnaast heb ik op die partitie geen virusscanner op de achtergrond meedraaien en geen firewall (btw. networking via FW ook uitgeschakeld). Ook alle overbodige services (netwerk, internet, e.a. shit) heb ik ge-killed. En als jij dan zegt dat je dan geen merkbaar betere performance kunt constateren, dan twijfel ik toch zeer sterk aan jouw waarnemend vermogen :duivels:
Als je een aantal services van je computer uitzet volgens de tweakguide en je hardware goed voor elkaar hebt dan maken die kleine rotdingen geen significant verschil uit. Kwestie van combineren van theorie en praktijk. :duivels:

De meeste geluidskaarten vragen gewoon processortijd. En er zijn legio diehard gamers die daar hun kaarten op kiezen.
Net zoals je muziek wilt maken is het ook belangrijk. Daarom zijn die RME HDSP kaarten ook zo fijn omdat ze een groot gedeelte van het rekenwerk zelf doen en dus minder je CPU belasten.

En als er firewirekaarten zijn die bijzonder veel processortijd vergen dan kan het zijn dat de communicatie van firewire controller en computer niet optimaal is. En daarom is dan een goede firewire controller ook belangrijk. Want die kan zelf dingen voor z'n rekening nemen en zo je processor ontlasten.

Wat je dan ook eigenlijk zou willen is een lijst van controllers en bij welke latency je je 01x kan gebruiken.
Maar als ik zo moest gokken dan zou ik zeggen dat Adaptec heel goed in staat moet zijn om puike controllers te maken. Beter nog dan de onboard controller.

Als je een aantal services van je computer uitzet volgens de tweakguide en je hardware goed voor elkaar hebt dan maken die kleine rotdingen geen significant verschil uit. Kwestie van combineren van theorie en praktijk. :duivels:

Beste Fuse,

Je kunt hoog en laag springen en hele bergen übertech-praat op het scherm toveren, maar ik bemerk toch echt stevige preformance verschillen na al deze tweaks en settings. Of dat nu komt omdat de driver meer ruimte heeft gekregen, de PCI kaart de volledige bandbreedte heeft of dat Cubase of XP nu meer CPU ter beschikking heeft dat interesseert me niet.

Waar ik voorheen slechts Low Performance (ook Medium maar dan met zo nu en dan drop outs) kon draaien met de 01x drivers, kon ik hierna zonder problemen Medium Performance draaien.

Nu zelfs High Performance maar dat ligt dan weer aan de gebruikte PCI Firewire kaart. Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28623

Laatst gewijzigd:
ik vind background processen als virus-scanners, personal firewalls en indexing services echt geen "kleinigheden" die kunnen echt een shitload aan CPU peaks wegpakken waardoor je buffer ineens droogvalt.....

Wie weet kun je nu wel met je PCI kaart een virusscanner ernaast draaien. :duivels:

De rest is toch onzin, indexing is voor mietjes en firewall heb je ADSL/Kabel router dingetjes voor(ouwe computer met 2 nics kan ook).
Na een verse installatie moet je zowieso toch altijd 50% van alle services aanpassen (uit of op manual).

Zou wel bretsig zijn als daar scriptjes of zo voor waren.

Zou wel bretsig zijn als daar scriptjes of zo voor waren.
Dat heb ik idd op mijn oude laptop gedaan.
Je kan het simpelweg met hetvolgende commando scripten:
net stop "servicenaam"

bvb:

NET STOP "DHCP Client"
NET STOP "Distributed Link Tracking Client"
NET STOP "DNS Client"
enz...

sla dit op in een tekstfiletje met als naam startup.bat en plaats het op je desktop.
Voordat je wil muziek maken moet je dan gewoon hierop dubbelklikken en klaar is kees.

En ik heb hem maar gewoon aangeschaft :)
Ben nog druk bezig met het alles-zo-configureren-zodat-alles-doet-wat-ik-wil, maar het werkt heerlijk intuitief!!
In Cubase/Logic wordt ie direct herkend en werkt ie direct als remote... De studio manager is ook duidelijk en overzichtelijk en werkt ook goed...

Geluid is super!!!!!! :halleluja

Origineel geplaatst door r.5
Dat heb ik idd op mijn oude laptop gedaan.
Je kan het simpelweg met hetvolgende commando scripten:
net stop "servicenaam"

bvb:

NET STOP "DHCP Client"
NET STOP "Distributed Link Tracking Client"
NET STOP "DNS Client"
enz...

sla dit op in een tekstfiletje met als naam startup.bat en plaats het op je desktop.
Voordat je wil muziek maken moet je dan gewoon hierop dubbelklikken en klaar is kees.

Kun je die script niet gewoon posten 8~
Net zo handig :)

En je animaties van teletubies windows menus uitzetten.

01x zuigt

01x zuigt

o1x uitgeprobeerd. (vriend van me kreeg 'm niet aan de praat- of ik er ff mee wilde stoeien-)
wat een klote ding zeg; tweaken tot je groen ziet en blij zijn dat 'ie een halfuurtje opneemt
zonder te shitten.
TYPISCH YAMAHA: je gooit een apparaat op de markt->gebruiker=betatester en mag de rotsooi
aan de praat zien te krijgen. Hyperthreading wordt NIET ondersteunt !!!! cpu-load van min 19%
multithreading???(paar appl. naast elkaar draaien dus) begin er maar niet eens aan WANT DA'S NATUURLIJK
vragen om moeilijkheden. jaja
Nee meneer, de drivers zijn onderweg: mmm sure: wacht maar tot je een ons weegt want die komen dus mooi niet !
Waarschijnlijk zit dat apparaat zo kloterig in elkaar dat ze het met een paar driver-updeetjes niet redden.
Nee, ze pleuren over een maand of vier gewoon een 'sublieme' opvolger op de markt en over een jaar
zijn we de NUL1x weer vergeten en lopen we weer als gretige geile hondjes achter de Nul2xturboplus aan.
Bij YAK-maha weten ze dat natuurlijk ook wel, maar wat the F. ze verdienen er toch lekker aan ?!
Wij kopen die sooi toch wel.
overdrijf ik ?
misschien maar ik heb nog fijne herinneringen aan een dspfactory (brakke drivers: NOG STEEDS want 't spul wordt
niet 'meer' ondersteund, a3000/4000/5000->scsi problemen, niet-te-tunen wx5 etc ect -->nooit degelijk verholpen door yamaha en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Keb nu een Mtf-es. mooi ding dat wel. nog even 't lanbordje aan de praat zien te krijgen.
Gelukkig liet yak-maha-support me onlangs weten dat nieuwe drivers niet lang zullen uitblijven...

=(

Re: 01x zuigt

Re: 01x zuigt

Origineel geplaatst door simon
o1x uitgeprobeerd. (vriend van me kreeg 'm niet aan de praat- of ik er ff mee wilde stoeien-)
wat een klote ding zeg; tweaken tot je groen ziet en blij zijn dat 'ie een halfuurtje opneemt
zonder te shitten.
TYPISCH YAMAHA: ............
vragen om moeilijkheden. jaja
.......
=(

Ik weet niet of reageren op zo'n bericht zin heeft gezien de slechte ervaringen en het sterke oordeel jegens yamaha, maar ik wilde toch even melden dat ik al aantal jaren op zoek was naar de ideale mixer om zeer flexibel software en hardware te combineren, heb al veel dingen overwogen maar uiteindelijk sinds kort toch de 01x gekocht: enorm flexibel apparaat.

Ik had de dvd van te voren besteld evenals een korte presentatie gekregen van een vriend van me zodat ik van te voren al wist waar ik aan zou beginnen en ik kon zonder de handleiding ernaast te leggen direct ermee aan de slag toen ik hem opgehaald had.

Wat performance betreft: op een athlon 1400 (de oude thunderbird zelfs nog) loopt ie na de gebruikelijke zaken als bios wat uitdunnen enzo als een zonnetje (zie 01xray forums (welke iedere 01x gebruiker kan dromen ;)) voor de toelichting), toen ik hem musicxp.net getuned had draaide die nog beter qua cpu percentage.

Het is niet een apparaat wat je in 10 minuten moet verwachten het te kennen (is ook lastig door z'n verschillende rollen: mixer/remote control/dsp) maar als je er een paar weekjes mee werkt en je werk methode is helder dan is het 100% intuitief en kun je blind dat ding bedienen.

Wat de drivers betreft, ik ben heel blij dat ik de keuze heb: nu kopen + slechte drivers die alleen maar beter worden, of 4 jaar wachten en tot die tijd m'n creative geluidskaartje gebruiken :) want een andere mixer met deze flexibiliteit en integratie met de software ben ik nergens tegen gekomen (en dit durf ik heel hard te roepen zonder bang te zijn dat er mensen met het tegendeel komen :)).

Ik ben er ondanks het beperkt aantal kanalen meer dan tevreden over en zal hem alleen verkopen als er een 02x uitkomt die meer kanalen zou hebben met meer schuifjes voor het overzicht ;) :mega:

Bij mij werkt het ook prima.
Ik heb een P4 3gig + de 01x en kan makkelijk 10 tot 12 zware plugins draaien.
De 01x heeft er echt geen moeite mee.
En de CPU load komt niet boven de 11.
En de drivers zijn nu ook al goed en werken zonder problemen.
Dus misschien moet je eens kijken wat voor een firewirekaart je hebt, en inderdaad eens op 01xray de forums doorlezen.
Er zijn namelijk wel een paar vereisten waardoor de 01x beter zal werken.

Het leven van een vakkenvuller valt niet mee zo te lezen. ;)

En ik ben er ook nog steeds HEEL erg tevreden over! Het ding hangt aan een PIV 3.00GHz met 2gig geheugen en verbruikt hier tussen de 10-15% CPU, afhankelijk van het aantal geactiveerde kanalen.

Wavelab 4.01b heb ik inmiddels ook goed draaiende. Het opnemen gaf problemen c.q. lukt niet. Tot iemand mij de tip gaf dat ik "limited to 2 channels" (of zoiets) af moest vinden. Zo gezegd zo gedaan en nu werkt het prima. Eén ding ben ik nog niet uit... voorheen met andere setups kon ik Cubase laten spelen en dan de audio (via geluidskaart) in Wavelab opnemen. Nu kan ik alles openemen behalve de audio vanuit Cubase. Maar goed... dat zal een routingprobleempje zijn.

En voor mensen die het ding niet aan de praat krijgen of continue problemen hebben:

KOOP EEN GOEDE FIREWIRE KAART!

Dat is echt van groot belang. Kijk op 01xray.com (http://www.01xray.com/01xpert/fw_cards.html) welke kaarten recommended zijn. Ik had continue gezeik (drop outs, disconnections en/of lage performance) met een NEC chipset die op een Sweex FW kaart zat. Vervolgens een Adaptec 4300 gekocht en alle problemen waren in een keer verholpen! En dat voor het verschil van een paar Euri tussen een Sweex of een Adaptec...

Ik ben er ook niet over te spreken dat een producent als Yamaha een product op de markt flikkert waarvan de drivers verre van optimaal zijn en dat ze de kopers vervolgens als onbetaalde Beta-testers gebruiken. Maar goed, de problemen zijn zo goed als allemaal de wereld uit en het apparaat is gewoon top! Daarnaast komen binnen nu en 2 à 3 weken de nieuwe mLan drivers voor XP uit, en voor Mac volgende week, en dan zullen naar alle waarschijnlijkheid weer wat problemen (die ik niet heb... misschien dat de CPU load nóg minder wordt?) verholpen zijn. Maar deze hebben te maken met mLan en dus niet de 01x, die heeft zijn eigen firmware.

Dus misschien beter dat bepaalde mensen eens stoppen met meeblaten met de andere schapen, voordat ze het ding zelf hebben en goed hebben kunnen testen. Zolang Yamaha de 01x niet binnen 3 maanden dropped en liefst nog een kleine firmware update doorvoert (gescheiden hoofdtelefoon volume, elk kanaal als key voor de dynamics processor, e.d.), dan kan ik ze deze misstap van het te vroeg uitbrengen wel vergeven. :engel:

Die 01x is inderdaad een wereld bak.

Alleen dat hele mLan verhaal baart me toch wel zorgen hoor. Er zitten gewoon gasten bij Yamaha behoorlijk te sufkutten als het gaat om het managen van het mLan project. Ten eerste is het tempo van ontwikkeling bijzonder laag. Er worden keuzes gemaakt ten voordele van Yamaha zelf en niet hun klanten en de informatievoorzieningen van Yamaha laat te wensen over. Kijk maar eens op www.mlancentral.com forum.

ff tussendoor, lieve mensen hier:

heeft er iemand ondertussen al een nederlandstalige handleiding??

en....

Ik heb op O1Xray.com de DVD "The O1Xperience besteld (snelle levering). Gratis is hij, enkel verzendingskosten betalen. Superding! Kies je sequenceer naar keuze, en ze leggen allemaal mogelijkheden uit enzo. Ook hoe hij met plug ins werkt, ze laten hem in de studio zien bij het maken van een song, etc.... Uren genot:)
een tip voor iedere O1X user

Die 01x is inderdaad een wereld bak.

Alleen dat hele mLan verhaal baart me toch wel zorgen hoor. Er zitten gewoon gasten bij Yamaha behoorlijk te sufkutten als het gaat om het managen van het mLan project. Ten eerste is het tempo van ontwikkeling bijzonder laag. Er worden keuzes gemaakt ten voordele van Yamaha zelf en niet hun klanten en de informatievoorzieningen van Yamaha laat te wensen over. Kijk maar eens op www.mlancentral.com forum.

Ik denk dat dit allemaal wel meevalt. Ze zijn nu al meer dan 4 weken aan het beta-testen. Dat duurt gewoon lang, maar geeft wel een beter eindproduct. Dat zou jij als developer toch moeten weten?

Daarnaast is dat mLanCentral een open forum en wordt er vanalles en nog wat geblaat door Jan en Alleman... dus hoe zwaar je aan die info moet tillen. De mensen van Yamaha die er zitten weten echt niet alles... of... ze weten wel alles maar hebben eerst intern overleg voordat er iets naar buiten toe gecommuniceerd wordt.

Back