hulp bij aanschaf synth

krachtwerk

Ouwe rot
hoi,

ik wil graag een synth kopen maar ik ben nog zo groen als maar kan.... heb een jaartje met fruity loops en reason lopen rommelen en dat gaat me goed af, maar ik wil nu wel meer!
mijn muziek interesse gaat naar jean Michel Jarre,de tachtiger jaren sound van new wave bands, Kraftwerk, de vocoderstijl van Schneider TM, en vooral de warme sounds van Air vind ik te gek.
Het is voor mij dus ook belangrijk dat functies cq. sounds zoals deze artiesten gebruiken binnen handbereik liggen.
Mijn budget ligt rond de 1000 euro.
wie kan me fatsoenlijk advies geven?
alvast bedankt.

Probeer eens een tweedehands Yamaha RS-7000 !

het belangrijkst is toch wel dat ik er warme sounds mee kan produceren met uitgebreide vocoderfuncties...

Origineel geplaatst door krachtwerk
het belangrijkst is toch wel dat ik er warme sounds mee kan produceren met uitgebreide vocoderfuncties...
Wat bedoel je met uitgebreide vocoderfuncties? Waarvoor wil je het gebruiken? Puur om een robotstem te maken?

ja dat moet in ieder geval zeker kunnen.

ps bedankt voor de snelle hulp so far.
De drums?

Voor duizend euro kan je wel een DX-7, Juno-106 en Korg Poly800 aanschafen. De vocoder dan maar even via software.
Met die drie synths samen kan je toch wel muziek maken in het genre welke jij noemt.
Dit zijn allen ouwe bakken die veelal door jaren 80 bands gebruikt werden. (die laatste misschien iets minder, maar die kan je erg goedkoop erbij kopen).

Alesis Ion => rond de 1000 euro, bedoeld voor emulaties van vintage-synths met een stapel filters die de oude proberen na te doen. Enige probleem: beperkte polyfonie. Als je alles via je pc doet is er ook de Micron = Ion met minder toetsen en knoppen (dus alleen echt bruikbaar in combinatie met een pc).

O en denk dat je nog geld overhoudt als je even goed zoekt. Dan kan je misschien nog een 2de hands MAM vocoder of zo'n hele kleine norlead kopen. Die laatst is naast vocoder ook nog een aardige synth.

Ja doe zoals Sander zegt! Maar laat die poly800 dan eventjes zitten en koop een microkorgje d'r 2ehands bij... heb ie ook nog eens VA... dussum Virtueel Analoog, FM en Analoog. ohw en d'r zit ook nog eens een vocoder in!

'k wou dat ik 1000 euro had :)

laterz!

Origineel geplaatst door sander
O en denk dat je nog geld overhoudt als je even goed zoekt. Dan kan je misschien nog een 2de hands MAM vocoder of zo'n hele kleine norlead kopen. Die laatst is naast vocoder ook nog een aardige synth.

Micromodular bedoel je, neem ik aan?

hmm,

tweedehands Yamaha RS-7000
2e hands virusB
Waldorf Q
Novation supernova
DX-7, Juno-106 en Korg Poly800
Alesis Ion
2de hands MAM vocoder
hele kleine norlead
een microkorgje d'r 2ehands

'k zie door de bomen het bos bijna niet meer.
maar ik zal op internet eens een beetje rond gaan neuzen naar bovenstaand spul.

mocht er nog iemand een grandioos advies hebben... scghroom je niet,
voorzover bedankt.

even terug naar de essentie: waarom precies wil je "meer"? wil je gewoon hardware voor de leuk, heb je genoeg van fruityloops en reason, krijg je niet de sounds die je zoekt uit software? zoek je een controller?

de dingen die ik met reason en fruityloops maak zijn qua compositie en arrangemt wel goed, maar qua geluid is het zo vlak. het klinkt te 'computerachtig'.
nu weet ik ondertussen dat het ook ligt aan hoe goed je geluidskaart is, maar daar wordt al aan gewerkt.
ik wil gewoon iets professioneler aan het werk gaan nu ik weet dat het me componeren me ligt.
het probleem met reason en fruityloops is dat de gemaakte nummers niet mooi klinken (dof) na ze gebrand te hebben en via een andere geluidsdrager af te spelen.

Het lijkt me dat je eerst moet uitzoeken wat voor iets je wilt. Tot nu toe heb je de volgende categorieën:

tweedehands Yamaha RS-7000
=> groovebox met een soort CS6x erin (dus sequencer + synth)
2e hands virusB / Waldorf Q / Novation supernova / Alesis Ion / 2e-hands Nordlead 2 of 2x of 3
=> qua specs vergelijkbare VA-synths (de CS6x is enigszins vergelijkbaar met VA-synths qua bediening maar is van binnen heel anders)
DX-7, Juno-106 en Korg Poly800
=> mooie combinatie die alles bij elkaar hetzelfde moet kunnen als één van de VA-synths (hoewel de combinatie misschien iets veelzijdiger is door de DX7), maar ik denk dat één nieuwe synth toch prettiger, handiger en directer werkt dan een serie oude (waarvan de DX7 ook nog moeilijk in het gebruik is). Maar als je van een uitdaging houdt is dit een erg mooie optie voor slechts 1000 euro (en nog geld over).
2de hands MAM vocoder
=> geen synth, maar een vocoder (voor bij een vocoderloze optie waarbij nog geld over blijft)
een microkorgje d'rbij 2ehands
=> leuk voor erbij; niet als basis bruikbaar (voor de rest vergelijkbaar met de VA-synths)
Nord Micro Modular
=> voor de duidelijkheid erbij gezet, maar niet echt een optie, lijkt mij. Erg ingewikkeld als je net begint en niet bedoeld om snel geluiden voor direct gebruik uit te plukken (of je bent er heel erg handig mee)
hele kleine norlead
=> typfout. Kleine Nordleads bestaan niet. Er is ofwel een Micromodular bedoeld, of een Nordlead (zie boven)

En als je dan weet wat voor iets je wilt kun je binnen de categorie gaan vergelijken. Anders wordt het zo'n appelen-met-peren-verhaal.

zoals ik begon: warme sound van air (niet dat ik hun wil gaan kopieeren ofzo), ik heb eens gekeken in hun cdboekjes daar staat bv: mini moog, korg ms20 en een talkbox (?). ik wil in ieder geval geen boemboem-house ofzoiets maken.

Back