hulp bij aanschaf synth

Origineel geplaatst door krachtwerk
zoals ik begon: warme sound van air (niet dat ik hun wil gaan kopieeren ofzo), ik heb eens gekeken in hun cdboekjes daar staat bv: mini moog, korg ms20 en een talkbox (?). ik wil in ieder geval geen boemboem-house ofzoiets maken.

Als je de sound van AIR wil (en kraftwerk enzo), dan mag je alvast meer beginnen sparen :D . Mijn muziek gaat ook die richting uit en wat hierna volgt komt uit vele jaren ervaring 8) . Wat ik kan zeggen: VA's gaan het voor jou zeker niet doen (bv. Virus, Nordlead, MS2000). Vergeet die juno 60 ook maar.

Een talkbox is een heel goedkope oplossing om toch je stem wat gevocodeerd te laten klinken (bv. een digitech talker of een heil talkbox). Vocoders zijn niet echt goedkoop, maar misschien kan je uitkijken naar een Roland SVC-350 (prijs rond de € 500 - € 600).

Voor een synth zou ik zeker een moog nemen. Bv. een moog prodigy of een moog source (de prijzen daarvan schommelen denk ik rond de € 600). Dan heb je al heel mooie strakke basslijnen binnen handbereik en ook de typerende solo's.

Met een SVC-350 en een moog source kan je al heel mooie dingen doen en het ligt maar net iets boven je budget. En als grote voordeel heb je ook dat je heel snel weg bent met die dingen. Maar begin echt niet met VA's en analoge die je niet kent, want dan ga je echt miskopen doen.

PS: kijk ook eens in de mooie AIR thread }:|

De meeste van dit soort synths hebben geen midi in en uitgangen maar een ouder besturingssysteem (cv/gate) Om dit soort synths met midi te besturen heb je een converter nodig die cv/gate in midi omzet. Wat je natuurlijk wel met alle synths kan doen is gewoon multitracken.

kan ik deze apparaten ook aansluiten aan mijn pc om in cubase opnames te maken?

Midi heb je inderdaad niet, maar gewoon audio opnemen is natuurlijk geen probleem.

ja dat bedoel ik ook...
meerdere sporen in cubase opnemen om er daarna een eindmix van te kunnen maken

ja dat bedoel ik ook...
meerdere sporen in cubase opnemen om er daarna een eindmix van te kunnen maken

Ja dat gaat zeker, ik doe het zelf ook zo.

die moogs zijn op internet nergens te koop te vinden ;{

Geduld is een mooie zaak in synthesizerland. Ze zijn inderdaad niet makkelijk te vinden }:| .

Het is een beetje zoals in de liefde: ze komt wanneer je dat het minst verwacht had :D .

Voor al deze dingen is wel belangrijk wat voor rol deze synth moet gaan spelen voor Krachtwerk. Als het zijn hoofdsynth moet worden dan zijn die Moogs vrij zinloos (niet multitembraal, vaak monofoon). En als hij net met Reason overweg kan is een Modular wel erg veel in één keer. Het zou nogal zonde zijn als we hem een peperdure Minimoog aanpraten en hij denkt daarmee een masterkeyboard gevonden te hebben...

Laatst gewijzigd:
Komaan zeg. Iemand als eerste synth een Moog aanraden :stupid
Doe er anders ineens een 808/909/303 en een Rhodes bij...

Yamaha RM1x (2de hands) 350€ ----- sequencer/groovebox
Korg Microkorg (2de hands) 250€ ----- virtual analog synth + vocoder
Behringer 12 ch. mixertje -- 200€ ----- mixertje
M-Audio Audiophile 2496 -- 150€ ----- 24bits/96kHz geluidskaart
Samson C01 ----------------- 70€ ----- microotje
Hosa 8 channel snake ------- 25€ ----- kabels

Totaal ----------------------- 995€

Dan heb je tenminste een fatsoenlijke basisopstelling
waarmee je alles onder de knie kan krijgen en
waarmee je later nog alle kanten uit kan.

Origineel geplaatst door r.5
Komaan zeg. Iemand als eerste synth een Moog aanraden :stupid
Doe er anders ineens een 808/909/303 en een Rhodes bij...

Yamaha RM1x (2de hands) 350€ ----- sequencer/groovebox
Korg Microkorg (2de hands) 250€ ----- virtual analog synth + vocoder
Behringer 12 ch. mixertje -- 200€ ----- mixertje
M-Audio Audiophile 2496 -- 150€ ----- 24bits/96kHz geluidskaart
Samson C01 ----------------- 70€ ----- microotje
Hosa 8 channel snake ------- 25€ ----- kabels

Totaal ----------------------- 995€

Dan heb je tenminste een fatsoenlijke basisopstelling
waarmee je alles onder de knie kan krijgen en
waarmee je later nog alle kanten uit kan.

Die rhodes ging ik nog aanraden, maar ik dacht inderdaad dat het daar nog wat te vroeg voor was :D . En waarom zou ik geen moog mogen aanraden ??? (er staat trouwens duidelijk te lezen: ik wil meer!)

Je moet ook kijken wat krachtwerk wil: hij vindt de warme sound van air en kraftwerk super. Als je hem dan een Microkorg en een RM1X aanraadt, dan gaat hij gewoon teleurgesteld zijn in wat er uit die dingen komt. Het is niet dat je daar niets mee kan doen, maar voor wat hij wil maken, voldoet het gewoon niet.

Mijn adviesen zijn uiteraard geheel vrijblijvend, maar je kan volgens mij veel beter meteen goed beginnen dan halve synths te kopen, die je na een jaar toch weer moet verkopen (wat zeker het geval zal zijn).

Waarom nu allemaal van dat nieuwe moderne spul????

Wil je lekkere vintage jaren 80 geluid, dan koop je toch ook wat van die bakken uit die tijd.

Je zou ipv de DX-7 ook een DX-200 kunnen kopen. Dan heb je toch een moderne bak met een oude sound,
aangezien het een DX-7 in module vorm is met veel leuke extra's. En 2de hands vaak rond de 175 euro.
Een Juno-106 (ok liever de 60, maar das misschien lastig ivm geen midi) kan ook geen verkeerde aanschaf zijn.

hij vindt de warme sound van air en kraftwerk super. Als je hem dan een Microkorg en een RM1X aanraadt, dan gaat hij gewoon teleurgesteld zijn in wat er uit die dingen komt.

onzin, tuurlijk klinkt het net wat digitaler, maar als je ff wat beter je best doet, krijg je uit genoemde apparaten een heel warm geluid hoor. Kwestie van goeie patches maken, lekkere FX en je mixer goed instellen.

Back