Origineel geplaatst door BananaWorld Stel dat je je monitoren op de 'perfecte plek' hebt staan (als die plek al bestaat), dan is het vaak heel erg lastig om je spullen daaromheen goed neer te zetten zodat het ook nog lekker werkt. En zou het echt zoveel uitmaken. Als iets gereleased wordt gaat het toch naar zo'n kerel (of vrouw) die het mastered en dan komt het allemaal weer dik in orde.
Die lui hebben nl wel een ideale setup en een flinke dosis ervaring.
*Proest* ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn platen beter zijn gaan klinken door mastering, altijd juist slechter, doffer, slecht gecompressed. In mijn geval is de platenperserij ook erg belangrijk dan. Vooral in belgiƫ weten ze er een zooitje van te maken. Iedere keer als daar een plaat van mij geperst wordt hou ik mijn hart vast. Van de 9 vinylreleases zijn er slechts 2 geweest die goed waren, en die zijn volgens mij (zoals ik het hoor) niet gemasterd door anderen.
Het verschil hoor ik wel degelijk, ik master zelf ook voor anderen, dat verhaal van "we wil fix it in the mastering" kan wel degelijk kloppen in sommige gevallen waar de producer nogal "grof" te werk is gegaan met zijn mix.
Om weer even half ontopic te komen, mijn mastering tool is de spectrum analyser van de Ultracurve, welke ik altijd gebruik. 60% horen en 40% ultracurve in de gaten houden is de manier waarop ik afmix en master (+ nog wat analyzer schermpjes). Hij doet verder niks, maar stelt mij in staat het geluid te zien.
Heeft het masteren voor vinyl ook niet iets te maken met het verminderen van het aantal lage tonen om zo het overspringen van de naald te voorkomen. Ik weet niet precies hoe het zat, maar volgens mij zijn de muziekeisen voor vinyl anders dan voor digitale media.
kwee het nie .. mastering is volgens mij een grote X factor .. iemand die net een hardrock mixje heeft gedaan gaat vast en zeker de ambient cd verzieken ..
zelf denk ik dat een goeie mastering zo min als mogelijk doet . b.v. hier en daar een dipje uithalen die hem op dat moment irriteren
veel "" dance klingt slecht omdat de gebruikte samples al niet erg lekker zijn .. en zonder goed bassis materiaal word het nooit het maximale ..
als je 1 maal een mix gedaan heb kun je heus hier en daar wat corrigeren in de mastering . maar het is veel beter om het direct goed te doen in je mix
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.