Electronische Muziek & Occultisme

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Komt die oude 80's Electronic Body Music niet in de buurt?
Ik vind de huidige Legowelt-achtige elektro ook wel grenzen aan de donkere zijden der menscheid.

Boards of Canada werden regelmatig beschuldigd van satanistische teksten in hun tracks te steken.
maar waarbij je de plaat omgekeerd moest afspelen.
en de niet electronische band Tool halen ook inspiratie uit het occulte voor hun artwork en teksten.

en whitehouse is ook behoorlijk duister als ik het zo mag zeggen.
met hun nogal agressieve teksten die gaan over verkrachting enzo.... :erm:

Origineel geplaatst door 6 trak
front 242 endergelijke? ...dat is toch meer agressie dan occult? leg es uit :)

Op die optredens van de jaren 80 kwam dacht ik toch nogal 'raar' volk op af hoor, alé raar, gewoon neo-nazi's enzo dacht ik :D Kan altijd wel eens een raar sfeertje geven, zo'n mannen }:|

Mja, ben er niet echt in thuis. Je vraag deed me even nadenken en het verste dat ik kwam was die Body music, vandaar mijn vraag. En nu moet ik het nog gaan uitleggen ook...

Is occult hetzelfde als aan Satan gerelateerd?

Origineel geplaatst door nick nova
Mja, ben er niet echt in thuis. Je vraag deed me even nadenken en het verste dat ik kwam was die Body music, vandaar mijn vraag. En nu moet ik het nog gaan uitleggen ook...

niet per definitie voor zover ik weet...

Origineel geplaatst door nick nova
Ja, het occulte is hetzelfde als satanisme.

Maar het komt zeker ook bij electronische muziek voor. Ik denk bij muziekstylen zoals bv dark ambient, deathcore of speedcore.
Veel musici laten zich met occultisme in. Sommigen geven openlijk toe dat zij Satan aanbidden, en in hun muziek en songs is vaak satanische invloed merkbaar.
In sommige gevallen hoef je slechts naar de hoes van een cd te kijken. Je zult er misschien personen op afgebeeld zien die zo gekleed zijn dat zij op heksen, demonen of duivels lijken. Ook kunnen er op de hoes afbeeldingen staan die naar het mystieke of het occulte neigen. De naam van de groep of de titel op een hoes kan een connectie met de demonen te kennen geven, alsook de titels en de woorden van de songs.
De bedoeling is vaak dat je er helemaal in op moet laten gaan en toelaten dat de muziek beslag legt op je geest. Maar is dit verstandig? Een geest die zijn waakzaamheid heeft laten varen, kan je blootstellen aan het binnendringen van demonen!
Ik persoonlijk wil liever zelf controle hebben op mijn geest, dus geen occulte muziek voor MIDIoot!

Origineel geplaatst door MIDIoot
Veel musici laten zich met occultisme in. Sommigen geven openlijk toe dat zij Satan aanbidden, en in hun muziek en songs is vaak satanische invloed merkbaar.
In sommige gevallen hoef je slechts naar de hoes van een cd te kijken. Je zult er misschien personen op afgebeeld zien die zo gekleed zijn dat zij op heksen, demonen of duivels lijken. Ook kunnen er op de hoes afbeeldingen staan die naar het mystieke of het occulte neigen. De naam van de groep of de titel op een hoes kan een connectie met de demonen te kennen geven, alsook de titels en de woorden van de songs.

Ik geloof er geen moer van.
Doen ze alleen maar omdat hun platen dan beter verkopen, want "het ligt lekker in de markt."
De meeste van dit soort afbeeldingen en teksten vind je op hard rock platen.
Hard rockers op een satanische bijeenkomst?
Alleen als er bier geschonken wordt in plaats van bloed. :dubbel:

Darkfolk...Death in June enzo? Met runes enzo.

Burzum...van hetzelfde

Boyd Rice uiteraard!

En Legowelt schijnt inderdaad ook behoorlijk doorspekt te zijn met duistere occulte zigeuner praktijken :maffia:

En is Drexciya ook occult met de vele verwijzingen naar Atlantis :D???

Wel opvallend trouwens, dat occultisme en satanisme hier gelijk maar op één
grote hoop worden gegooid. Getuigt niet van een genuanceerde benadering.

Da's net zoiets al beweren dat muziek en gabber één pot nat is.

:engel: :duivels:

Origineel geplaatst door senso
Wel opvallend trouwens, dat occultisme en satanisme hier gelijk maar op één
grote hoop worden gegooid. Getuigt niet van een genuanceerde benadering.
Dan geef jij maar ff een genuanceerde benadering.

Origineel geplaatst door Yoozer
Nope. Occult betekent "verborgen". Zeggen dat Satanisme (welke variant trouwens, de LaVey of de andere?) occult is klopt beter. Een hond is een zoogdier, maar dat maakt niet elk zoogdier een hond, of wel?
Satan en zijn aanhangers zijn de grondleggers van het occultisme.
Dus met andere woorden: ik moet niks hebben van zoogdieren!

Origineel geplaatst door MIDIoot
Satan en zijn aanhangers zijn de grondleggers van het occultisme.
In de middeleeuwen was wiskunde "occult" - het viel in dezelfde categorie als magie, alchimie (voorloper van scheikunde en natuurkunde), en astrologie. In het oude Griekenland was het dat zeker niet. De reden dat dit occult werd genoemd is omdat sommige van deze vroege wetenschappen betere resultaten gaven als gebeden en rituelen, en concurrentie was niet echt iets waar je als Kerk blij mee kon zijn.

Diezelfde wiskunde is nu onmisbaar voor het apparaat waar je dit bericht op tikt :).

Dus met andere woorden: ik moet niks hebben van zoogdieren!
Maar een mens is ook een zoogdier :D.

De bedoeling is vaak dat je er helemaal in op moet laten gaan en toelaten dat de muziek beslag legt op je geest. Maar is dit verstandig? Een geest die zijn waakzaamheid heeft laten varen, kan je blootstellen aan het binnendringen van demonen!
Ik persoonlijk wil liever zelf controle hebben op mijn geest, dus geen occulte muziek voor MIDIoot!

Ben jij van de E.O ofzo? :D

Occultisme en Satanisme is inderdaad niet hetzelfde.

Kabbalisme b.v. is ook een niche in de wereld van het occulte, en om dat nou satanisch te noemen...dan ben je toch wel een 'biggot' op het nivo van "kabbalisten offeren pas geboren christen babies en drinken hun bloed zodat ze geen pest krijgen!" :D

Ok er bestaat schijnbaar onduidelijkheid over de term "occult".
Wat ik bedoel met occult is spiritisme, het bovennatuurlijke, niet van God afkomstig.

Btw, de mens mag dan wel de kenmerken hebben van een zoogdier, maar staat toch ver van het dierenrijk. De mensheid is de kroon van de schepping.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back