hoe zetten jullie je studio aan en/of uit?

bastardsunited

criticus maximus
misschien een rare vraag, maar ik zat er laatst even over na te denken. Ik heb al mijn apperatuurtjes op 1 stekkerblok zitten met aan/uit knop. Als ik deze aan druk gaat alles aan behalve mijn actieve monitoren, die doe ik apart met het knopje op de monitor zelf aan.

Als ik alles uitzet dan doe ik weer eerst de monitoren uit en dan de rest via de uit-knop van de stekkerdoos.

Ik vroeg me af wat het beste was voor de apperatuur om te doen en in welke volgorde en wat het makkelijkst is. Oftewel hoe doen jullie dit?

Goede vraag; ben ik ook mee bezig. :okdan:

Aanvulling: is het ook wel goed om alles op één stekkerdoos te hebben? Of twee stekkerdozen serieel aan elkaar te plakken als je teveel stekkers voor één doos hebt? (geen flauw idee hoe dat zit met voltages en stroom, qua wat één stopcontact aan kan en zo).

alles tegelijk met één hele grote hoog vermogen schakelaar :D (nee hoor, 1 stekkerdoos met schakelaar met lampje)
hierop zit al mijn apparatuur, mijn pc monitors en mijn actieve monitoren. ik vergeet nog een losse versterker en videorecorder. :)

Ik heb twee gescheiden groepen in de studio:

Groep 1: de PC, de versterkers en recorders. Die ik altijd aan en uit kan zetten. Dus rechtstreeks op het lichtnet aangesloten.

Groep 2: de synths en randapparatuur. Die gaan allemaal in één keer aan en uit via een schakelaar op zo'n verdeeldoos. Die zijn dus altijd ontkoppeld van het lichtnet als de studio niet gebruikt wordt.

Origineel geplaatst door Roel
alles tegelijk met één hele grote hoog vermogen schakelaar :D

eeeeeeuh.......zo doe ik het dus wel......
Maar pas nadat ik alle apparaten apart uitgezet heb !

Bij mij zit alles op een aparte groep (los van de verlichting e.d.), en de kabel die van de meterkast naar m'n herriehok loopt, kan ik bij de ingang van m'n hok onderbreken met zo'n dikke schakelaar.

Dus: eerst alle apparaten uit, daarna de stroom eraf.

Ik heb wel 3 aparte kringen, maar ik zet alles apart op (duurt wel even, maar zo vermijd je toch een beetje een stroompiek). Eerst de synths (met de master als laatste), daarna alle effecten en randapparatuur zoals denoiser en ultrafex, daarna mengpaneel en als laatste de amp.

Afzetten gebeurt trouwens in de omgekeerde volgorde.

:doei:

Ik heb 1 stekkerdoos, met daarin een paar stekkerdozen, met in een paar van die ook weer stekkerdozen :D

Dit alles in 1 stopcontact, lekker he?

Ik zet wel bepaalde apparaten gewoon uit, anderen weer niet.

Ik heb 4 groepen, ieder aan zo'n groot multiblok met overspanningsbeveiliging.

-PC & randapparatuur
Deze groep staat in principe altijd aan (ivm de ADSL router); de apparatuur kan individueel worden uitgeschakeld.

-Mixer, masterkeyboard en 19" rack
Deze schakel ik allemaal tegelijk aan, ook omdat sommige spullen geen eigen aan/uit knop hebben.

-Vintage synth groep
Deze staan fysiek bij elkaar en te ver van de rest om aan hetzelfde verdeelblok te kunnen.
Daarbij wil ik ze niet overbodig aan hebben staan - heb blijven toch relatief kwetsbare dingen.

-Monitors
Deze wil ik apart aan/uit kunnen schakelen ter voorkoming van een hoorbare 'piek' en omdat ik vaak met koptelefoon werk.

En als het onweert trek ik met het handje :doei: alle stekkers eruit alsmede de ADSL stekker.
Vertrouw niet zo op die el-cheapo overspanningsbeveiligingen en neem gewoon niet het risico dat ik een keer pech heb...

Laatst gewijzigd:
bij onweer knip ik altijd alle kabels door om er zeker van te zijn dat ik niet een stekker ben vergeten...

heb de verschillende stekkerdozen met daaraan mijn apparaaten verdeeld over de in mijn muzakroom beschikbare stroompunten verdeeld. Een soort misplaatst gevoel van risicospreiding, aangezien het allemaal 1 groep is natuurlijk....:D

Lees ook dit eens!

Behoudens zware eindversterkers of actieve monitoren, verbruiken de meeste spullen in je studio niet zoveel vermogen, de opgenomen stroom zal daarom maximaal enkele amperes bedragen. Dit is dus geen probleem voor een beetje redelijke stekkerbakken. Enkele doorkoppelen zal dan ook geen probleem zijn.

Een aparte groep is prachtig voor je spullen. Twee of meer groepen is mooi, maar bedenk dat de meeste woningen slechts over een fase aansluiting beschikken zodat de groepen alleen gescheiden worden door een zekering of automaat. Storingen van vreemde apparatuur zal dus net zo makkelijk die aparte groep binnenkomen als het totaal opgenomen vermogen in de woning groot is. (wasmachines, drogers, vaatwassers, kooktoestellen)

Uitschakelen van je apparatuur altijd eerst op de apparaten zelf, daarna mag de schakelaar op de stekkerbak om. Denk echter niet dat je apparatuur dan niet meer aan de netspanning gekoppeld zit, die stekkerbak schakelaars schakelen vaak alleen de fase of de nul. Stekker uit het stopcontact is de enige goede remedie.

Overspanniingsbeveiligingen beschermen alleen tegen schakelpieken (van bijv. oude wasmachines) en blikseminslagen in de buurt. Slaat de bliksem in bij je buren, helaas pindakaas.

Alles wat in m'n rack zit zit op 1 schakelaar (gewoon zo'n simpele lichtschakelaar halverwege 'n snoer) effecten, unitor, SE1x, pulse, Sherman...

M'n MPC, mixer, 828, Mac en versterker gaan allemaal met hun eigen schakelaar aan/uit. Zo kan ik snel de hele studio aanzetten, maar ook op de computer of MPC werken zonder de hele boel te hoeven aanzetten. Mijn Compounder, MPX1 en versterker fungeren samen ook als kachel.

Ik heb de synths op één stekkerdoos die beveiligd is voor piekspanningen. Deze zet ik als eerst aan. Vervolgens schakel ik het megpaneel in en als laatste de versterker.

Als ik de volgorde zou omdraaien hoor je telkens een plop bij het inschakelen van de apparatuur. Of te wel de inschakelpiek bij elektrische apparaten. Bij het uitschakelen kies voor de omgekeerde volgorde. Zo voorkom je telkens dat er een plotseling vermogen door het apparaat wordt gestuurd.

Oja met onweer trek ik wel even de stekkers er uit :)

Ik zet mijn studio appartuur nooit uit. Dit voorkomt slijtage aangezien electronische apparatuur bijna altijd stuk gaat door het aan of uit te zetten. Een tweede aspect is dat ik er een ongeloofelijke hekel aan heb, om op een creatief moment eerst 10 minuten te verprutsen met het opstarten van alle apparatuur. Mijn ervaring is dat het idee dan meestal al weer weg is. Ik wil zo mijn studio kamer in kunnen lopen en direct prutsen met de toys.

Alles gaat via een giga stekkerblok met 8 uit en schakelaar en overspanningsbeveiliging naar meerdere 6-stekkerblokken.
Toch zet ik al mijn apparatuur altijd met de hand aan en uit (>25 apparaten) wat meestal voor de nodige slapstick momenten zorgt 8o)

Mocht er iets heel erg misgaan dan kan ik met de aan en uit schakelaar van het "main" blok direct de hele studio uitzetten ....

Origineel geplaatst door cooper
Ik zet mijn studio appartuur nooit uit. Dit voorkomt slijtage aangezien electronische apparatuur bijna altijd stuk gaat door het aan of uit te zetten.

Ok, maar ben je dan niet bang voor spanningspieken, blikseminslag, oververhitting, e.d. ?
Dat kan je apparatuur ook best mollen.

Ik heb niet zoveel spullen meer dus alles doe ik gewoon 1 voor 1 aanzetten...

en wat betreft stekkerdozen en zo,
als je geen magnetrons, wasdrogers, vaatwassers en wasmachines eraan heb hangen valt het wel mee denk ik...

Maar als je apparaten hebt die veel stroom gebruiken, versterkers, grote mengtafels, zou ik die NIET in 1 keer aanzetten !Maar gewoon 1 voor 1..

Ik heb hier twee wandcontactdozen op dezelfde groep staan en daarop heb ik alles aangesloten met van die grote verdeeldozen met overspanningsbeveiliging.

Alles is zo geschakeld dat computer en geluidszooi gescheiden van elkaar zijn. Makkelijk als ik alleen even m'n computer nodig heb. Als ik mijn apparatuur uit zet, doe ik alles met de schakelaar uit (behalve een paar apps, die geen uitknop hebben) en daarna druk ik 2 schakelaars van m'n verdeeldoos uit.... om de spanning van alles af te halen. Spannend toch :-)

20 apparaten op een dubbele wandcontactdoos.

van één stopcontact naar een samson 19" veredeld stekkerblok met beveiliging tegen piekspanning e.d. en daarop zijn de apparaten met een eurostekker rechtstreeks aangesloten en heb ik nog een of twee stekkerbloken voor alle adapters. Ik schakel alle apparatuur afzonderlijk in of uit; da's beter voor later ;)

Ik heb hier 31 apparaten allemaal op 1 simpel ongeaard stopcontact hangen. Gespitst met 10 goedkope praxis-stekkerdozen en nog nooit problemen gehad :)
Met de eerste stekkerdoos (met aan/uit schakelaar) zet ik gewoon alles in een keer aan of uit.
Behalve m'n versterker en mn mengtafel en mn virus. Dat zijn toch wel de apparaten waar ik het zuinigst op ben.
Dus, volgens mij maakt het in een home-studio-situatie niet zoveel uit, hoe je het allemaal aansluit.

Back