De beste vintage synth

die van mij is ook bij eric geweest filter upgrade meer laag, meer hoog kon ook maar vondt ik niet nodig, en snellere atacks

dit ding blijft me kippevel bezorgen, modulair maken hoeft van mij niet.

En dan vooral een met het "Moog" filter en de Saint Eric upgrade aan boord.

Zooooooo vet

Heb die ook....erg dik.

to dlmorley: Heb je alleen synth of ook mooie vintage compressors en andere rand app.?
Je hebt namelijk een mooie collectie....denk ook wel redelijk uniek.
Ik zou ook wel eens een buchla of een 2500 willen hebben maar ik heb geen ruimte en ik heb een nieuwe verslaving en dat is eq en compressie:)

Heb die ook....erg dik.

to dlmorley: Heb je alleen synth of ook mooie vintage compressors en andere rand app.?
Je hebt namelijk een mooie collectie....denk ook wel redelijk uniek.
Ik zou ook wel eens een buchla of een 2500 willen hebben maar ik heb geen ruimte en ik heb een nieuwe verslaving en dat is eq en compressie:)

Hi
I have nice for my ears EQ and compressors. Ones I have found that I think are best, but maybe not "famous"

EQ: 2 x Teldec passive ME 10 (Telefunken/Decca), 6 x TAB W395, Klein Hummel UE-200, 2 x Audio Design & Recording E600 & E950 (Super English 1970's EQ's), Dolby Spectral EQ, LA Audio Classic EQ
Comp: EMT 156, 2 x Audio Design & Recording Compex 2, 2 x F700, Barth Dynaset, LA Audio Classic Compressor (1176 style), 4 x TAB U373a

To get the most out of any synth, I think good EQ and Compression is very important. In fact, there is a fair bit of electronic music which I feel is good musically, but let down by the mixing (or almost NO mixing). There is nothing wrong with adding LOADS of EQ and Compression to a modular :okdan:
I t can make a boring sound come to life in a mix
Sorry for the thread hijack!

Persoonlijk zou ik zeggen;

Prophet 5 - Mooiste om tezien IMHO

Memory moog / Matrix 12 wat klank betreft en inzetbaarheid.

Maar waar ik echt verliefd op ben wat sound betreft zijn mijn Wavestations en D50/D550.

Ik zeg (van synths waar ik zelf mee gespeeld heb.)
De Korg VC-10.

Vocoders maken echt de meest mysterieuze, organische en mooie geluiden die ik ooit heb gehoord. Al helemaal als je ze andere geluiden voerd zoals b.v. 808 in de mic in en een 303 in de externe signal input.

En de Baldwin Syntha sound is ook erg mooi van klank.

Heb ze helaas allebij zelf niet.

Yamaha CS80...

Osc. stabiliteit valt me reuze mee ondanks alle horrorverhalen die ik heb gelezen. Stemmen gebeurt 1 x per maand en ik ben meestal met een uurtje klaar;)

Daar ga ik van harte akkoord mee :). Volgens mij de meest geweldige analoge polysynth ooit.

Stephen

MEMORYMOOG

heb er nooit op gespeeld, maar als het echt 6 minimoogs zijn.. dan is dit voor mij de ultieme vintage synth.

smaken verschillen natuurlijk maar een mini is DIK en VET!

Vergeet het maar, ik vond de Memory Moog een van de saaiste synths ooit. Volgens mij niet echt bijzonder klinkend.

Ai, en ik zou natuurlijk de Serge Modular nog aan het lijstje willen toevoegen.

Stephen

Voor mij persoonlijk is de beste toch de Korg MS-20. Simpelweg omdat ze ze tegenwoordig niet meer zo ranzig maken:duivels:. En de semi modulaire insteek vind ik nog steeds erg prettig.

Arp omni , vet vies en mooi:verkoght:

De kwestie welke vintage synth de beste is ankt sterk af van welke soort muziek je daarmee wilt maken en wat je persoonlijke doeleinden zijn. Ik persoonlijk vond een Jupiter 8, OB8/Xa/Xpander/M12, Prophet 5 enz. nooit zó mooi omdat ze niet bijzonder expressief bespeelbaar zijn. De toetsen zetten tonen aan of uit, en dat was het. Alhoewel ik moet toegeven dat de Prophet 5 volgens mij nog één van de beste polyfone synths uit dit tijdperk is omdat ie duidelijk meer variatie kan opleveren dan bvb. een OBXa of een JP-8... of een Memory Moog :).

De Korg PS-3300 is zeker indrukwekkend in iedere opzicht... groot, zeldzaam, raar, zwaar... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hem van mijn persoonlijk verlanglijstje heb verwijderd nadat ik de 3300 van een kennis van mij heb kunnen bespelen. Hij klinkt inderdaad best aardig maar niet zó aardig dat ik er zo meteen 15.000 Euro voor op tafel zou leggen. * Daarvoor* is ie volgens mij een beetje *te* raar en niet echt handig qua conceptie.

"Coolness" is natuurlijk ook een onderwerp dat bij sommigen een belangrijke rol speelt. Ik denk dat is zeker ook een reden daarvoor dat een EMS Synthi A of VCS-3 zó duur is. Het is zeker niet alleen het geluid dat men daarmee kan opwekken. En de RMI Harmonic is zeker één van de *coolste* vintage synthesisers ooit.

Mijn persoonlijke lijst van favorieten is als volgt (alleen maar instrumenten die ik óf in mijn bezit heb óf die ik ooit heb bespeeld):

Mini Moog
ARP 2600
Yamaha CS80
PPG Wave 2 / Wave Computer 360
Sequential Prophet VS
Sequential Prophet 5
Oberheim Four Voice / SEM
RSF Polykobol 2 / Kobol Keyboard (niet de 19" versies)
Yamaha YC-30 / YC-45D orgels
Korg PE-2000 Polyphonic Ensemble "Orchestra"
Hammond B-3 met twee 147 Leslie kabinetten
Rhodes 73 Mk. 1 Stage Piano

Elk instrument is op een heel aparte manier inspirerend, en elk instrument is qua *karakter* (wat dat dan ook is) uniek. En het is nogal makkelijk om ze *expressief* te bespelen.

Stephen

Laatst gewijzigd:
IK denk dat als de Viscount Oberheim OB12

3 oscilators per voice had gehad.i.p.v.2,
bovendien 1 iets groter keyboard met weighted, action.

hardware loop sequencer en dit voor 2000 euro...

het alang als de beste synth bekend zou zijn...

Murc

IK denk dat als de Viscount Oberheim OB12

3 oscilators per voice had gehad.i.p.v.2,
bovendien 1 iets groter keyboard met weighted, action.

hardware loop sequencer en dit voor 2000 euro...

het alang als de beste synth bekend zou zijn...

Murc

Ja, dat zou best kunnen, maar...

hier gaat het om *vintage* synthesisers en niet om VA´s uit de jaren negentig of zo. Dat is volgens mij niet echt *vintage*, alleen maar een imitatie daarvan (een slechte bovendien IMHO). Dus laat ons maar de discussie beperken tot instrumenten die *echt* vintage zijn, dus al zo´n jaar of vijfentwintig achter de rug hebben.

Het zou natuurlijk kunnen dat ik me vergis...

Stephen.

Shit dan zit ik met slechts een 2 voice (modular)
Een Kobol zonder toetsen.
:D

Trouwens de Prophet 5 hype heb ik nooit begrepen.
Ik heb hem twee keer geprobeerd en vond het echt niks.

Shit dan zit ik met slechts een 2 voice (modular)
Een Kobol zonder toetsen.
:D

Trouwens de Prophet 5 hype heb ik nooit begrepen.
Ik heb hem twee keer geprobeerd en vond het echt niks.

Nou, hij klinkt volgens mij echt leuk en is prima geschikt voor een paar doeleinden, maar ie is zeker niet "the be-all and end-all of analogue synthesisers", als ik een collega uit Engeland mag citeren :).

Stephen

De Hammond novachord natuurlijk
front.jpg

Maar als het meest redelijke en haalbare bedoeld word zeg ik:
777.jpg

Back