synths - verslaving? hoe ver gaat het?

Het begint bij mij steeds minder te worden. Ik heb een waslijst aan synths gehad en heb op heel wat topbakken gespeeld. het is al een poos geleden dat ik een grote aankoop heb gedaan op synthgebied en ik denk eigenlijk ook dat het er niet meer van zal komen. Ik ga straks verder met 3 synths en de rest gaat waarschijnlijk de deur uit. Ik weet wat ik nodig heb om mijn muziek te maken en meer heb ik niet meer nodig. De laatste tijd begint het op auto gebied ook te kriebelen en nu er weer wat legale streetraces zijn op het TT circuit hier in Assen denk ik dat ik m'n andere jongensdroom maar eens waar moet maken..(een pijlsnelle muscle:duivels: )

(dit voelt echt als een praat groep haha)

Het wordt steeds erger bij mij, verdien geld met de muziek woon nog thuis geen hogen vaste lasten dus eigenlijk gaat er +-75% van me in komen op aan studioapp./synth's....
Maar ik ben wel voor een huisje aan het kijken met me vriendin....

Ik voel me op synth gebied best wel een nerd hehe....als ik met iemand praat over synth dan zijn ze altijd verbaast van wat ik er van af weet(ondere andere thanx to synthforum:))....terwjl ik vind dat ik er nog niet eens super veel van af weet...maar wat me ook opvalt is dat heel veel producers er geen reet vanaf weten hoe een synth werkt....

Ik weet zelf dat ik allang genoeg app. heb om tracks te kunnen maken.....
Maar goed die EMS AKS, Steinerparker synthacon,Minimoog,Minimoog voyager,Memorymoog LAMM, Prophet 5,TC-electronics reverb4000(fx), Jupiter 8.......moet ik echt een keer bezitten:)

pas nog geld geleend van mijn vriendin voor de aanschaf van een synth.
vind ze niet erg: het houd me van de straat en bij andere vrouwen weg... :D

ze heeft het geld snel terug hoor :engel:

:) Ik heb mijn eigen oude thread nog eens herbekeken...
ondertussen begrijp ik al beter hoe verslavend het kan worden.
Eens je er aan begint... weet je soms niet waar je eindigt!
Gelukkig heb ik het licht gezien nog vroeg in den beginne (ahum)
en ben aldus van plan mijn collectie te beperken tot een... viertal synths :)
Dat maakt de zoektocht natuurlijk ook flink interessant ;)

Hey cloudman,

Ik ben er met het kopen en verkopen van een aantal synths in korte tijd ook achter gekomen dat ik niet meer dan 4 nodig heb. Plus ik heb voor mijn gevoel nu de synths over die me het best "liggen".
Het is voor mij nu een zoektocht naar effecten/compressoren etc.

Greets en succes nog steeds.... :)

Tja.. een echte verslaving aan synths is het wellicht niet, maar.. wel een verslaving aan spelen.
Ik bezit (in tegenstelling tot vele anderen hier, heb ik gezien) maar een synthesizer, te weten een Korg Triton LE. Maar toch.. als ik thuiskom van m'n werk, of als ik een paar minuutjes overheb, dan gaat de koptelefoon op (afhankelijk van het tijdstip) en zet ik een willekeurig geluid op.. en ben ik weer een hele tijd zoet. Misschien dat ik het beter een verslaving aan geluid kan noemen. :)

Ik heb bijna al mijn spullen weggedaan in het afgelopen halfjaar, en nog steeds check ik dit forum minimaal 5x per dag...

tis dat ik samplebased hiphop maak en dat ik dus geen synths gebruik
verder heb ik wel een kleine 1750 euro in mn setup nu zitten, wat binnekort verdubbelt gaat worden met dek omst van draaitafels...

een verslaving is bij mij meer het diggen naar vinyl, kopen van cds en voornamelijk het MAKEN van muziek

Op een gegeven moment houdt de verslaving wel op. Ik heb nu al iets meer dan een half jaar niets meer gekocht en mis het ook niet erg.

Natuurlijk heb ik nog wel een kleine lijst met leuke aanvullingen voor de setup, maar haast om alles aan te schaffen heb ik niet.

Inderdaad, dat merk ik ook de laatste tijd; meer letten op wat je wèl en niet gebruikt, wat voor m'n manier van 'werken' belangrijk is en wat minder. Om daar te komen heb je gewoon behoorlijk tijd (en geld!) nodig, en daarin vind ik de 'gearlust' fase een hele natuurlijke.

Op dit moment zit ik zelf een beetje in een opruimfase; met de setup ben ik wel op het gewenste level beland.
Zo heb ik eindelijk een mixer met voldoende inputs, en de midi config is ook grotendeels zoals ik 'm wil hebben.
Hierdoor zijn weer aantal apparaten overbodig geworden, die doe ik samen met de minder toegepaste spulletjes zo langzamerhand de deur weer uit.

Wel blijft de kriebel om af en toe een nieuw apparaat te proberen; al ben ik zelfs daar kritischer in geworden.
Maar goed, je weet nooit wat komen gaat. Of terugkomt... :D

Re: synths - verslaving? hoe ver gaat het?

Na 5 jaar synthesizers kopen en verkopen ben ik op een soort keerpunt gekomen. Er zal weinig (niets) meer bijkomen en er gaat niets meer weg. Ik weet ongeveer wat ik nodig heb en wat ik zeker niet nodig heb.

De laatste 2 jaar zijn zeer erg ingenomen door muziek maken, vooral omdat ik op het vlak van studies op automatisch piloot ben komen te staan. De synthesizer verslaving is deels getriggerd door SF, maar vooral door de zuivere liefde voor analoge synthesizers en EP's . Eens je erop gespeeld hebt, wil je gewoon meer en meer. Hoe zoiets komt, kan ik niet zeggen. Maar het voelt gewoon heel natuurlijk aan om met synthesizers bezig te zijn. Alsof ik nooit iets anders gedaan heb.

In die 2 jaar heb ik al mijn zakgeld en al het geld die ik verdiend heb met vakantiejobs in synthesizers 'geinvesteerd'. En ik heb het mij nog geen seconde beklaagd. Soms heb ik wel verkeerde keuzes gemaakt en te veel betaald. Maar daar leer je ook uit, niet enkel voor toekomstige aankopen, maar ook voor andere deals in het verdere leven.

Uiteindelijk heeft muziek me ook in contact met en veel dichter gebracht tot sommige mensen.

Al bij al slaat de balans wel positief door. Hoewel ik achteraf gezien toch best wat meer tijd in mijn studie had kunnen stoppen. Maar langs de andere kant denk ik dan dat het waarschijnlijk ook niet in mij gezeten heeft als ik er niet spontaan toe kom.

Ben erg blij nu ik weet dat ik dus niet de enige ben met deze vreemde verslaving!!
M'n omgeving heeft me nooit begrepen en als ik klaag over ruimte gebrek en vervolgens niet kan zeggen welke synth ik dan de deur uit doe, begrijpen ze me al helemaal niet!!
Zelf weet ik dat ik van kinds af aan al gek van geluiden ben en ben dan ook altijd bezig te ontdekken wat voor geluid elk denkbaar object voortbrengt. Heb daarmee geleerd dat dan ook elk geluid uniek in z'n soort is.....dat is dus waarschijnlijk ook het probleem!
Probleem is ook dat ik van meerdere stijlen muziek hou en dat sommige dure aankopen zeer heftig in waarde gedaalt zijn en daarom dus nooit weg zal doen( esi32 volledig uitgebreid bv )
Voorlopig hou ik van al m'n synths en elke synth heeft zo z'n mooie kanten en vormen met z'n allen een mooi geheel...zo ook met mensen..
Tja, het lijkt soms wat ver te gaan( zie m'n antwoord op de enq."ben jij synthofiel?") maar ja,.. het mooie van het leven is de diversiteit....

gegroet, een synth verslaafde.

:D

verslaving?

ik sta op het begin van elke maand al rood omdat ik alles in mn studiotje stop... prijs boeid me eigenlijk geen drol... MOET HEB!

1e synth was gelijk een KC... 2200 euro voor gelapt... schijt aan dacht ik.. wreed toch?!8o)

ben nu exact een jaar bezig en heb ongeveer 9000 euro in mn studiotje gestopt... tot op heden geen spijt van en ik wil alleen maar meer shit...

verslaving van mogenlijkheden word ook steeds erger... ik ben erg gaan houden van routen.. synth's, creamwarekaart, sherman... op allerlei manieren... I like it!

het einde is nog lang niet in zicht... god dank dat ik geen vriendin heb:D en dat ik NOG thuis woon...

wil het hier bij laten... het is 7.13 in de ochtend.. ik moet gaan werken..

groeten Paul

:) bedankt voor jullie bijdragen.

Ja, het is ook bij mij mee ingeslagen dan vroeger.
Deze thread is al weer wat ouder, en ondertussen heb ik ook al wat aangekocht en geruild,
en nog geruild...

maar dat heeft ook veel met twijfel te maken.
Alhoewel, er is natuurlijk altijd iets dat je op het eerste zicht zo opwindt en mega boeiend lijkt, en dat dan vervolgens
maar een beetje minder is.

Ik heb ook veel tijd in synths gestoken. synths en muziek. Toch ook net iets té veel bij momenten.
En ook in dit forum. it's part of the addiction.

maar goed :) het is ook leuk tenslotte

Origineel geplaatst door cloudman
:) bedankt voor jullie bijdragen.

Ja, het is ook bij mij mee ingeslagen dan vroeger.
Deze thread is al weer wat ouder, en ondertussen heb ik ook al wat aangekocht en geruild,
en nog geruild...

maar dat heeft ook veel met twijfel te maken.
Alhoewel, er is natuurlijk altijd iets dat je op het eerste zicht zo opwindt en mega boeiend lijkt, en dat dan vervolgens
maar een beetje minder is.

Ik heb ook veel tijd in synths gestoken. synths en muziek. Toch ook net iets té veel bij momenten.
En ook in dit forum. it's part of the addiction.

maar goed :) het is ook leuk tenslotte

Je moet je niet gek laten maken door al die gear, gebruik een apparaat waarvoor je het wil gebruiken,
uiteindelijk integreer je in je synth dan komt de spirit vanzelf.

Zo had ik ooit 2 clavia synths waar ik geen ene fluit aan vond, maar toch heb ik er leuke dingen mee gemaakt.
Gear is niet boeiend, wat je er mee doet is wel boeiend.

Verslaving-> Echt wel. Maar wel een hele leuke en boeiende verslaving

Ik kan mezelf goed in de hand houden en dus sta ik niet rood ofzo. Heb ik nog nooit geld hoeven lenen, zeker niet voor de aanschaf van synths (op mijn minimale studieschuld na!)

Wel zit ik bijna dagelijks te speuren op het net voor leuke kastjes. Niet dat ik altijd wat koop, maar hou het goed in de gaten voor als er echt wat leuks voorbij komt. Ik probeer wel altijd aanbiedingen te kopen, dus wanneer een bak voor een lagere prijs dan de "standaard" waarde wordt aangeboden.

Het probleem is alleen dat het nooit ophoudt. Er staan nog een aantal synths op mijn verlanglijst (dus sint, je weet het!)
zoals de micro-Q, Tb303, alpha juno. Maar hier houdt het niet mee op. Ik moet nog eens een goede geluidskaart kopen (werk nog steeds met onboard crap :stupid ), ik heb een grotere mixer nodig, ik heb een grotere midi-interface nodig. Goede actieve monitors komen ook wel van pas en ga zo maar door.......

Gelukkig steunt mijn vriendin mijn hobby. Dit is ook wel nodig want alle gear staat in de woonkamer (klein huisje). Daarom vindt zij het wel fijn als ik rack bakken haal. Al die klavieren wordt een beetje veel. Af en toe mag er ook wat minder achter worden gezeten en dus wat meer aandacht aan haar worden besteed, maar dat lukt wel (meestal)

Maar ja, naast de bakken zelf ben ik ook veel bezig met de theorie over synthesetechnieken (wie niet ;) ). Ook erg interessant allemaal. Al met al gaat er veel tijd in zitten en dat vind ik hardstikke leuk. Gewoon doorgaan.....

Geen negatieve berichten van mijn kant dus..

Mmmm ik ga niet zover dat ik in het rood moet staan maar verkoop wel alles wat ik kan missen desnoods..
Momenteel ook veel gear aan het ruilen om zo uit te zoeken wat het beste bij mij past (wil daar echt lang over kunnen doen) dus moet gewoon zo'n jongen bij me thuis hebben staan....

Hey waarom ontdek ik deze praatgroep nu pas?

Het is begonnen met een C64. We waren allemaal rond de 13 / 14 jaar en we hadden een (lame?) demogroepje.
Ieder deed wat, en ik maakte muziek met diverse programmaatjes waar ik de naam niet meer van weet.
Het was leuk om te doen :D. Later kochten we een PC en toen ik een geluidskaart opgehoest had begon ik mods te maken. Al snel ontdekte ik scream tracker 3. Deze was veel vetter dan fasttracker en ook het geluid was beter.
Na een paar jaartjes hierme geklooid te hebben had ik eindelijk geld voor een synth. Dat werd de yamaha CS1X (in '96). Voor die tijd was het een behoorlijk dance gerichte synth en zelfs nu nog haal ik dr soms geluiden uit die me verbazen.

Ik heb de afgelopen jaren veel gekocht en verkocht maar uiteindelijk lijk ik mijn draai (bijna) te hebben gevonden qua gear (zie gearlist onder deze post).
Het enige waar ik een haat / liefde verhouding mee heb is de clavia G2 engine.
Hij is heel erg vet maar klinkt wat steriel en kost veel tijd om te programmeren. Ik zal tijd moeten maken :D.

Verslaafd? Nee!

Zonder kunnen..... ehm.... nee

-C-

Ik herken veel van jullie uitspattingen ! Bij mij is de drang naar nieuwe (oude) synths een tijd geleden trouwens al getemperd. Deels omdat ik ook andere (dure) hobby's heb, en misschien ook wel omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben, dat ik een aantal van mijn droomsynths gewoon bezit, en dus simpelweg niet veel meer te dromen heb.

Bij vintage spul speelt de nostalgie een grote rol. Eerst lees je alles wat los en vast zit over de geschiedenis, en raak je onder de indruk van al die plaatjes in de muziekbladen enz... Nu met het internet heb je met een druk op de knop alle documentatie die je je maar kunt wensen, maar 10 / 15 jaar geleden ontdekte je de apparatuur als het ware één voor één. Dat maakte het voor mij een hele interessante ontdekkingstocht, en in tussentijd maar sparen en sparen...

Het lukte mij om al om op jonge leeftijd twee technics sl 1200's aan te schaffen zonder een cent in het rood te staan, en in de periode daarna ben ik altijd voorzichtig geweest met uitgaven. Het heeft namelijk niet veel zin om de fel begeerde apparatuur na twee maanden weer te moeten verkopen omdat je het niet meer redt...
Daarom heb ik er altijd veel voor laten schieten, maar op de een of andere manier vond ik dat niet erg, en heb daar ook nooit spijt van gehad. Het ging om het hogere doel.... Toch een soort van verslaving dus, en aan kicks geen gebrek !
:P

Origineel geplaatst door demian
Je moet je niet gek laten maken door al die gear, gebruik een apparaat waarvoor je het wil gebruiken,
uiteindelijk integreer je in je synth dan komt de spirit vanzelf.

Zo had ik ooit 2 clavia synths waar ik geen ene fluit aan vond, maar toch heb ik er leuke dingen mee gemaakt.
Gear is niet boeiend, wat je er mee doet is wel boeiend.

owkee, maar het ene ligt je toch beter dan het andere?
Je kan dus zowel toch gaan zoeken naar dat wat je het beste ligt en gemakkelijkst in integreert om muziek te maken?
en op zoek, onderweg, maak je goed kans een ander soort verslaving vast te hebben: dat van kopen en verkopen en telkens iets nieuws te willen proberen...

Back