synths - verslaving? hoe ver gaat het?

cloudman

ex nihilo creatum ens
Hoi mede synthfreaks :)

Ik weet niet of het een stomme vraag is en of er iemand op staat te wachten... MAAR:

Hoe komt het dat synths een verslaving worden?
Hoe ver gaat het dan? verkoop je alles om die laatste synth te kunnen komen?
Hoe kom je tot die verslaving? welke weg legde je af?
Zijn er mensen die verslaafd waren en terug een evenwicht in hun leven vonden?

Een paar dingen lijken evident, maar toch... ik wil over alle facetten van verslaving en obsessies
van synths weten. Gaande van mensen die in de schulden raken door de stapels gear
tot mensen die scheiden om dat ze hun synth mee naar bed nemen.

het interessante is, als je bekijkt hoe dingen evolueren, en je staat aan het begin van een
verslavende hobby, je misschien kan vermijden dat sommige dingen tot excessen leiden...

anyway, doe hier je verhaal :)

Ooh ja, heel belangrijk, positieve verhalen over hoe synths je leven aanvullen en rijker maken
en in evenwicht brengen mogen ook natuurlijk :D het hoeft niet enkel de negatieve kant.

Het is echt een ziekte! Ik ben zelf best wel een impulsief persoon, die snel dingen zat is en weer een andere hobby heeft?!:D

Maar ben nu al 8 jaar verslaafd aan synths, en dan voornamelijk de oude bakken. Heb nu wel een gruwelijk arsenaal staan, en ik ben bang dat er nog wel het 1 en ander bij gaat komen?!;)

Heb de afgelopen 8 jaar bijna wel elk maandsalaris aan synths uitgegeven, en heb op de dag van vandaag nooit ergens spijt van gehad! Wel voor het verkopen van bepaalde synths om een dikkere terug te kopen?! Maar dat hoort er helaas bij?! Tenzij je natuurlijk zwemt in het geld?

Ik heb voor elke synth die ik hier heb staan?! (En dat zijn er veel!) Kei, maar dan ook Keihard voor gewerkt!
Voor mij is het een ziekte waar ik niet genezen van wil worden!:D

Next on my list; EMS Synthi AKS! :{ Yummie!

Peace...

leuke tread, kijken of ik wat aan kan vullen .....

Ik merk zelf vooral dat ik vroeger kocht wat goedkoop was, om vervolgens wat kleine te dingen te verkopen om iets groters terug te kopen. Daarnaast geld ook voor mij keihard werken voor de spullen (ben 1,5 jaar uitzendkracht vuilnisman geweest na de Havo) naast investeringen gedaan dmv voorschotten op royalties en auteursrechten.
Nu ga ik meer voor de echte bakken en krijg ik wonder boven wonder ook eindelijk het gevoel dat ik niet meer zoveel nodig heb. Ik kijk dan ook meer naar de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid van een synth, dan naar zijn uiterlijk.
Pas geleden ben ik krom gaan liggen om een Nord Modular keys + expansion + joystickmodificatie aan te schaffen.
Nu ga ik vast in de starthouding kromliggen om straks een mackie 32.8.2 aan te schaffen .....
Zo gaat de rotzooi eruit en komt er "echt" goed spul voor terug.
Voor mij houdt dat in bv, alpha juno, juno 106, jp 8080, A4000, RS 7000, Nord modular keys, mackie 32.8.2, Spirit M4, TR 909. Een kleine samenvatting van wat ik denk nodig te hebben voorlopig. Grote bakken met veel power.
Enige wens nog na de mixer zijn echte goeie studio monitoren, ipv de absolute 2's die ik nou heb. Die komen aan het einde van dit jaar wel ofzo ....

Anyway, ik ga best ver voor mijn studiospul, dus niet alleen de synths.
Die 1,5 jaar als vuilnisman was slopend en leerzaam. De apparatuur wat ik daarvan kocht is nu niet eens 40% meer van de aanschafwaarde waard, maar gelukkig heb ik er ondertussen een paar plaatjes mee uitgebracht waardoor het zichzelf al heeft terugverdiend.

Ruzie met vriendinnen komt er niet :engel:
Behalve het verwijt dat ik "weer een speeltje" heb gekocht voor veels teveel geld (wat niet eens van haar is hehe).
Maar daar heb ik geen last van, weet zij veel wat je met een jp 8080 of nord modular kan doen ?
Alles wat ik koop weeg ik wel af, heeft het de mogelijkheden/kwaliteit om geld op te kunnen leveren ?

Voor mij zijn het meer gebruiksvoorwerpen dan half heilige instrumenten (ondanks dat ik wel een speciale band heb met sommige synths/geluiden), de muziek vind ik belangrijker dan de spullen waar het mee gemaakt is. Als je een echte synthverslaafde bent is dat eerder andersom denk ik.
Ik word niet zo snel warm van vintage synths zonder midi .....

Kan erg ver gaan ja verslafing. Moet al 3 maanden nieuwe schoenen kopen maar ja ik wil ook een 909 een 8000 en een Prophet 6 en die gaan toch echt eerst komen ondaks dat er al gaten in me schoenen beginnen te vertonen.

Het is allemaal heel herkenbaar.
Ik kan me vaak een tijdje afzijdig houden omdat ik echt genoeg heb om te doen wat ik wil en omdat (teveel) gear alleen maar ten koste van de creativiteit gaat (bij mij dan).
Maar dan koop ik (stom,stom, stom) weer eens een Fm of SOS of ik zie hier weer iets leuks en dan begint het gelijk weer te jeuken. Als ik iets eenmaal graag wil (en dat gebeurd heel snel) dan kan ik het niet meer uit mijn hoofd zetten totdat ik het in bezit heb.

Maar nu nog een extra vraag:
Wat is er zo begeerlijk aan een nieuwe synth?
Als je er al een paar hebt staan kun al je oneindig veel nieuwe sounds (blijven) maken, waarom dan toch weer een nieuwe erbij? (ben er zelf nog niet uit, weet wel dat een nieuwe bak altijd erg inspireerd)

Ronald.

Ik ben zelf nu eigenlijk een beetje over mijn verslaving heen. Dat komt vooral omdat de bakken die ik graag zou willen hebben toch wel erg duur waren, zelfs tweedehands. Met de setup die ik heb ben ik gewoon heel tevreden en kan er ook veel leuke dingen mee doen.

Natuurlijk heb ik nog een aantal wensen. Hiervoor heb ik al geld opzij gelegd en als ik er een keertje een van op marktplaats tegenkom voor een scherpe prijs dan ga ik hem wel halen, maar de dwang om iets te kopen is er wel af.
Ik denk dat iedereen wel zo'n verzadigingspunt tegenkomt, alleen waar deze ligt is voor iedereen anders (dit heeft denk ik vooral met het te besteden geld te maken).

Noem het maar gerust "gear lust", maar ik heb het ook zitten...
Hoe meer & hoe betere synths je bezit, hoe (nog) meer je er wilt.

De gevolgen ? Het kan soms wel eens leiden tot ergernis van de mensen rondom je; ik ben 7 jaar gehuwd & heb nog bijna nooit een noemenswaardige discussie gehad met mijn vrouw - maar de enige die er waren gingen steeds om hetzelfde: synths...

Laatst weer - om een (toch zo begeerlijke) Elka Synthex te kopen heb ik de oren rond haar hoofd moeten zagen om eindelijk toch "toesteming" te krijgen - ik vind het namelijk heel gezond voor je huwelijk als je met zijn tweeën akkoord bent voor de aankoop van zo'n zaken.

Ik zeg maar zo beter synth-verslaafd dan rook-verslaafd. Wat betreft die persoon over zijn nieuwe schoenen, gewoon vaker winkelen bij de Lidl en de Aldi, die hebben heel goedkope schoenen...................:D

verslaving hé? ik spendeer de laatste maanden elke avond van als ik thuis kom van mijn stage tot als ik ga slapen met patterns in rammen. moet al weken aan mijn scriptie beginnen, en nog een paar opdrachten voor school afmaken voor juni... maar t komt er maar niet van! heb altijd wel een loop of track of recording waar nog snel iets moet aan gebeuren, maar dat duurt dan ineens weer de hele avond, elke avond...

qua budget werk ik mij nooit in de schulden, maar ben wel geregeld helemaal blut. als student (nog 1 maandje!) is het wrschnlk wel wat eenvoudiger, want ondersteund door ouders. en ik krijg als Belgische student in Nederland een pak stufi die mij wel een paar spullen opgeleverd heeft. dank u beatrix! :D Heb trouwens wel altijd studentenbaantjes en vakantiejobs gehad. anders zou het nooit lukken.

mijn vriendin, die is jaloers als ik weer iets nieuws heb: "je geeft al dat geld aan die spullen iut, maar nooit aan mij!". u snapt het wel...

Wegens te weinig geld kan ik gewoon nooit verslaafd worden. Bovendien ben ik geinteresseerd in zoveel andere zaken dat ik al een Onassis-telg zou moeten kunnen strikken om alles te bekostigen. Een aantal zaken waar ik me ook mee bezig houdt: astronomie (dus telescoop gekocht), varen (bootje gekocht), motorrijden (Virago gekocht), klimmen in de Ardennen (buitenverblijfje gekocht), bier en wijn maken (brouwinstallatietje gekocht). GeldVERSLINDENDE dingen dus. Wel dikwijls tweedehands gekocht... Eigenlijk heb ik dus wel geld genoeg (blijkbaar) maar ik verdeel mijn aandacht over veel zaken.
Dat is het meest gezonde denk ik, nooit alles op 1 paard zetten. Open je gezichtsveld: er is veel meer dan synthjes alleen.

herkenbaar..maar op een gegeven moment merk je dat het minder wordt, dan ga je niet gebruikte stuff verkopen en idd zoals niel aangeeft meer op het echte nut letten..wordt je dus minder een verzamelaar en weer meer een gebruiker..tenminste bij mij wel zo gegaan en zie het ook om me heen

Eh ja, best verslavend ja......

Het begint hier steeds meer op een synthmuseum te lijken.

Ik geloof wel dat vaak overgegaan wordt op de aanschaf van een nieuwe synthesizer, zonder de aanwezige apparatuur 100 % uitgemolken te hebben. Dit snap ik dan niet en vind ik best jammer.

Ik let zelf er heel scherp op dat apparatuur elkaar aanvuld. Daarom heb ik heel bewust 1 additieve, 1 gedeeltelijk physical modelling, 1 substractive, 1 FM en 1 ROM/sample gebaseerde synth aangeschaft.

Maar goed, eigenlijk moet iedereen dit natuurlijk zelf weten. Een beetje gear-junkie schuilt in iedere muziekant.

wow! nooit gedacht dat er zoveel reactie zou komen op mijn vraagjes.
:)

ik heb hier toch een aantal interessante dingen gelezen vond ik...
Gelukkig kunnen een aantal mensen toch redelijk omgaan met de aantrekkingskracht
van die dure synthspeelgoedjes.

zelf ben ik niet imuun voor die aantrekkingskracht... de idee zit in je hoofd om alles miniem te houden,
maar dan denk je: "ik wil een zus en zo mixertje, versterker, monitors, effecten, paar va's, drummachientje..."
en je bent vertrokken.
alleen gaat het van mij nog een jaartje of zo duren eer ik ga kunnen zeggen of ik werkelijk een beetje
evenwichtig kan omgaan met synths en muziek in mijn leven.

=)

SYnths, tja, zo nu en na het lezen van de SOS of Interface wordt mijn intresse ook gewekt! Daarnaast, wil ik ook wel wat emotionele aankopen doen na het lezen van de advertenties hier op het forum of wanneer ik op marktplaats lig rond te neuzen. zo van hé, das gaaf, lijkt me leuk om eens te proberen!

Ikzelf verkoop zo nu en dan ook weer de spullen die ik langer niet gebruik! Het geld gebruik ik dan weer om iets nieuws aan te schaffen. Ik betrap me er op dat ik de techniek soms nog leuker vindt dan het componeren van een heel nummer!
Vanaf het moment dat ik alle ins en outs ken, dan ben ik geneigt om het weer te verkopen.

Van mijn laatste aanschaf de Yamahe RS7000 heb ik erg veel plezier. Je komt nu eenmaal sneller tot een compositie dan op de PC.

Uiteindelijkwel een synthfreak als ik zo nu en dan wat nieuws kan kopen en verkopen!

Gr,
Paul

Huidige Gear: RS7000, Microkorg, JP8000, Novation A-station, AN200, MC303, Tannoy active + wat effecten + Mixer

Ik merk zelf ook wel dat de hunkering naar synthjes er ook voor zorgt dat de aanschaf van andere belangrijke apparatuur voor muziekmaken uitgesteld wordt, zoals de aanschaf van studiomonitors en een geluidskaart.
Gelukkig wordt ik door mn maatjes ProtoHuman en Relaxz nog enigszins de goede richting in gestuwd wat betreft verstandige aankopen.:slotje:

En wat ik ervoor over heb? Nou ja, voor de aanschaf van de K-Station heb ik destijds wel anderhalve maand met gaten in mn sokken en onderbroeken rondgelopen hehe...Maar toen de stufi dr op stond, heb ik maar weer es in die gear geïnvesteerd.*D

Origineel geplaatst door cooper

Ik let zelf er heel scherp op dat apparatuur elkaar aanvuld. Daarom heb ik heel bewust 1 additieve, 1 gedeeltelijk physical modelling, 1 substractive, 1 FM en 1 ROM/sample gebaseerde synth aangeschaft.

Maar goed, eigenlijk moet iedereen dit natuurlijk zelf weten. Een beetje gear-junkie schuilt in iedere muziekant.

Ik ben (nog steeds) best een gear junkie, maar merk nu dat het minder wordt. Een beetje om dezelfde reden als cooper. Ik heb nu voor (bijna) elk type synthese een bakkie staan. een fm bak, sampler, va, ra enz.. En daardoor ben ik niet meer zo snel geneigd om iets nieuws te kopen. Wel kijk ik nu of ik sommige bakken kan vervangen door nieuwere exemplaren. Bijv de RM1X vervangen met een RS7000. Wat ook wel meehelpt is dat ik echt geen ruimte meer heb om alles neer te zetten! :)

Mijn vriendin vindt het allemaal wel best, zolang ik haar maar af en toe mee uit eten neem! Soms gaat ze mee naar Feedback en gaat zij ergens rustig zitten wachten terwijl ik als een kwijlend klein kind de zaak door loop... perefect dus!

Ik heb ook zoiets van, ik moet nu alles kopen, want als ik een echt huis krijg (woon nu anti-kraak dus woon zo goed als gratis) heb ik er geen geld meer voor, en dan zal ik ook stoppen (hoop ik ;) ) Oja, ik moet ook nodig eens nieuwe kleding hebben, maar op de een of andere manier geven nieuwe schoenen niet dezelfde kick als een nieuw apparaaty uitpakken en aansluiten ! Hmmm. ben meer junkie dan ik zelf dacht :okdan:

Ik ben er nu ook redelijk van af.
Ik heb een periode gehad tot zegmaar 2 jaar geleden ofzo dat ik vaak iets kocht, een paar maanden had en dan weer inruilde of verkocht...financieel vaak niet echt aantrekkelijk natuurlijk...maar ik vond het wijs om veel te hebben...stond cool maar was natuurlijk niet praktisch...ben namelijk redelijk klein behuist...
Ik heb vanalles gehad,
CS5
MS2000
Nordlead
CS1X
Ys100
TX81Z
JD990
enz enz enz...

Maar nu ben ik op een punt dat ik gewoon mijn setup goed ken en er snel resultaat mee bereik, mijn gear'lust' is een stuk minder dan een aantal jaar geleden en ALS ik iets koop, moet het wel functioneel zijn...(met knoppen dus)

Origineel geplaatst door cooper
Ik geloof wel dat vaak overgegaan wordt op de aanschaf van een nieuwe synthesizer, zonder de aanwezige apparatuur 100 % uitgemolken te hebben. Dit snap ik dan niet en vind ik best jammer.

Kan ik mij helemaal in vinden :)
Ook in het verhaal voor iedere functie een bepaalde synth. FM bak, virtueel analoog, echt analoog, Modulair, PWM, drums.

Origineel geplaatst door hermax

Dat is het meest gezonde denk ik, nooit alles op 1 paard zetten. Open je gezichtsveld: er is veel meer dan synthjes alleen.

Op die manier heb ik m'n andere "hobby's" genoeg tot een overkill geholpen.
Om een voorbeeld te noemen, ik zat vorig jaar een keertje thuis en dacht, goh leuk als ik al die ouwe vintage spelcomputers weer eens had.
Heb marktplaats afgestruind, dealtjes gesloten en twee avonden 6 uur lang veel adresjes langs.
Vervolgens zat ik thuis met een paar Nes, Snes, Sega 8 bit, 16 bit (3 versies), coleco vision, playstation 1, atari 2600, 5200, 7800. En over de 500 spelletjes ...... Een paar keer spelen en dat heb je ook wel weer gehad.
Maar wegdoen doe ik niet zo snel, wie weet of ik er weer eens flinke spijt van ga krijgen, net als vroeger als de jeuk ineens aandringt. Toch dacht ik er wel aan, toen ik gisteren m'n finaciering voor m'n komende mackie 32.8.2 aan 't regelen was :{

Origineel geplaatst door Roonan
Maar nu nog een extra vraag:
Wat is er zo begeerlijk aan een nieuwe synth?
Als je er al een paar hebt staan kun al je oneindig veel nieuwe sounds (blijven) maken, waarom dan toch weer een nieuwe erbij? (ben er zelf nog niet uit, weet wel dat een nieuwe bak altijd erg inspireerd)

Ronald.

Nieuw bak inspireerd inderdaad EN ..... het is de drang naar nieuwe ervaringen.
De mens is van nature nieuwsgierig, zoekt spanning en wil (meestal) dingen leren.
Die onbekende uitdaging zoek je op, net als mensen die vreemdgaan denk ik.
"sorry jp 8080, ik ben vreemdgegaan met een virus b .... ".
Iemand het met mij eens ? Is die vergelijking door te trekken naar mensen die in tijden van een relatiedip meer/duurdere/uitgebreidere gear gaan kopen ? Share it with us *D

Back